Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:45
Beste Tweakers,
Ik zit te twijfelen tussen mijn cpu upgraden of een SSD kopen,
Mijn cpu is de i5 2450p samen met de Asrock p67 pro3 se.
Wat zouden jullie aanraden? De i5 2450p upgraden naar de i5 4670k of de samsung 840 pro 256gb erbij zetten? Ik gebruik nu een 7200rpm hdd.
Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat doe je voornamelijk met je systeem?

CAA beleid

[ Voor 32% gewijzigd door Aghanim op 11-07-2013 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Ik kijk veel youtube, speel veel league of legends kijk veel twitch, soms even crysis 3 tussendoor maar ik gebruik soms, (eigenlijk nooit) editing software alleen record ik wel filmpjes en natuurlijk renderen ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38

skoozie

SCSI

spademan9 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:35:
Beste Tweakers,
Ik zit te twijfelen tussen mijn cpu upgraden of een SSD kopen,
Mijn cpu is de i5 2450p samen met de Asrock p67 pro3 se.
Wat zouden jullie aanraden? De i5 2450p upgraden naar de i5 4670k of de samsung 840 pro 256gb erbij zetten? Ik gebruik nu een 7200rpm hdd.
Alvast bedankt,
2450 = socket 1155,
4670 = socket 1150, gaat niet passen.

De frequentie van de 2450 is best redelijk, ik twijfel of je daar veel winst gaat boeken.
De verrandering van HDD naar SSD vond ik zeer prettig voor opstarten PC, opstarten van games en het laden van maps in games.

Maar.... Waarom wil je upgraden? geld over? voelt r iets traag aan, zo ja wat?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04:41
Als je je CPU wil upgraden dan zal je ook je moederbord moeten upgraden, socket 1155 vs 1150.
Persoonlijk zou ik een SSD bij plaatsen en je huidige HDD als dataschijf gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Als ik windows 7 opstart duurt het gewoon zeer lang om mijn pc uberhaupt te kunnen gebruiken, verder gebruik ik mijn pc veel uren per dag en soms wordt ik wel een beetje gek van de lange laadtijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dan is het enige wat je daar aan kunt doen een SSD aanschaffen. CPU heeft daar nauwelijks invloed op.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 10:44
Dan is een SSD de beste upgrade die je uit kan voeren. Er zal een wereld voor je open gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een stem voor SSD.

Overigens, ik moest 'verplicht' over op win8 en dat start echt een heeeel stuk sneller dan win7, op met mijn oude core2quad laptop (met oude ssd erin). Misschien ook nog het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Win8 is inderdaad enorm snel opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkelijk. Upgraden van een HDD naar een ssd is de grootste winst die je op dit moment kan maken, indien er verder niks aan performance problemen voordoet. Een No-brainer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Het is dus wel zeer aangeraden om een ssd te kopen? Want het is natuurlijk wel een bak geld. (Ik heb geld genoeg) maar jullie snappen wss wel wat ik bedoel.
En voor de cpu moet je dus een heel nieuw moederbord, dat wordt hem dan zoiezo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-09 10:44
Nouja, als je het over een bak geld hebt dan is een nieuwe CPU + moederbord een nog grotere bak met geld. Voor je gevoel gaat een upgrade naar SSD sowieso meer brengen dan een processor en moederbord. Ook raad ik je aan gewoon naar een 256GB exemplaar te kijken. Zit je voor de komende jaartjes wel goed en is alsnog goedkoper dan een CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Een bak geld? Wat noem je een bak geld.... Er zijn SSD's in elke prijsklasse van 50 tot 5000 euro ... genoeg keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:37
ja, SSD zou ik ook aanraden. je CPU kan nog zo snel zijn, zodra die iets van de schijf moet trekken is dat toch echt de bottleneck. SSD scheelt echt een hoop voor het opstarten van programma's en dergelijke, en voelt het allemaal wat fijner aan.

Betere cpu betekend wel sneller renderen... maar dan neem je gewoon een extra kopje koffie, en is iets wat savonds of snachts ook kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Zeer bedankt voor de reacties, dan wordt het toch de samsung 840 pro 256gb die in de pc komt ;) en is windows 8 dus wel aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Wat heb je zelf al onderzocht? Waarom zou Windows 8 voor jou beter zijn?

Het nivo van vragen word nu wel heel erg reactief zonder eigen inzet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Ik heb windows 8 wel eerder gezien, maar ik snap het principe niet echt hoe je zonder taskbar toch nog bij computer ect...komt maar mijn vraag is beantwoord dus het is helemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik weet nog het moment dat ik voor het eerst overstapte naar een SSD... Wat een wereld van verschil was dat.
Je zal er veel plezier van hebben, dat kan ik je nu al garanderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Hallo, daar ben ik weer...
In de BBG staat de Plextor PX-256M5S die voor 140 euro verkocht wordt.
deze heeft een iets lagere schijf write/read.

(Samsung 840 pro 256gb Lezen 540MB/s Schrijven 520MB/s
Lezen (random 4K)100.000IOPS
Schrijven (random 4K) 90.000IOPS)

(Plextor PX-256M5S Lezen=520MB/s Schrijven=390MB/s
Lezen (random 4K)73.000IOPS
Schrijven (random 4K) 70.000IOPS

(Ik zal niet al te veel naar benchmarks kijken het gaat mij meer om real world performance.)
Is dit verschil zo groot? en is het het waard om 60 euro extra te betalen voor de samsung 840 pro 256gb?
Ik zag dat je ook nog een bracket bij de plextor kreeg.
Heeft iemand ervaring met de twee schrijven?
ik heb nog nooit een ssd gezien of gebruikt dus er zal inderdaad een hele wereld voor mij open gaan ^^
Alvast bedankt,

[ Voor 27% gewijzigd door spademan9 op 14-07-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je zult het niet zo erg merken, persoonlijk vindt ik de crucial m500 ssd een goede keus omdat die betrouwbaar en redelijk goedkoop is (+-160e). Maar als je geld wilt besparen neem de plextor. Je zult het niet merken kwa snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik heb windows 8 nog niet gebruikt, maar windows 7 loop ook gewoon heel soepel met een SSD. Eigenlijk elk OS wel. Dat lijkt me dus geen reden om over te stappen.

Over de verschillende SSD's: ik zou even een benchmark zoeken om de daadwerkelijke verschillen te zien, maar elke fatsoenlijke SSD is gewoon véél sneller en responsiever dan een HDD. Als je een iets goedkopere hebt met goede prijs/kwaliteit-verhouding zal dat ook gewoon soepel aanvoelen, veel verschil zul je niet merken. Enige waar ik zelf nog wat op let is de betrouwbaarheid, dat kan per merk wel verschillen (sommige OCZ budget-SSD's zijn voor mij daarom een no-go terwijl ze vast prima presteren voor het geld, samsung en crucial doen het wat dat betreft goed en plextor weet ik niet direct).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bwerg schreef op zondag 14 juli 2013 @ 21:15:
Ik heb windows 8 nog niet gebruikt, maar windows 7 loop ook gewoon heel soepel met een SSD. Eigenlijk elk OS wel. Dat lijkt me dus geen reden om over te stappen.
Hoe weet je nou of het een reden is om over te stappen als je windows 8 nog niet hebt gebruikt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Dat wordt dus nog even goed nadenken over de samsumg 840 pro 256gb en de plextor 256gb. Die crucial is wel heel laag in speed vergeleken de plextor en de samsung. En ik zal ook even wat filmpjes over windows 8 opzoeken.
Over de reactie boven me^ hij bedoelt qua snelheid is er geen reden om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

spademan9 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:37:
Dat wordt dus nog even goed nadenken over de samsumg 840 pro 256gb en de plextor 256gb. Die crucial is wel heel laag in speed vergeleken de plextor en de samsung. En ik zal ook even wat filmpjes over windows 8 opzoeken.
Over de reactie boven me^ hij bedoelt qua snelheid is er geen reden om over te stappen.
Ga niet alleen van die theoretische getalletjes uit, maar zoek ook een paar reviews op (google naar plextor 256 gb vs ssamsung 840 pro oid). Dan krijg je wat meer real-world ervaringen dan alleen wat de fabrikanten je willen doen geloven.

Zoals eerder genoemd hierboven: een beetje eigen inzet kan geen kwaad.....

Als geld een issue is, kan je ook kiezen voor een kleinere. Ik heb eerst een 60Gb SSD gehad. Dat vond ik op een gegeven moment wat klein worden, omdat ik er naast Windows 7 en Office (dat ging prima) ook een paar virtuele machines en spellen die ik vaak speel op kwijt wilde. Nu heb ik een 120 Gb SSD, en dat vind ik voorlopig voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Ik ben alle reviews al bij langsgegaan hoor, ben nou eenmaal een kieskeurig persoon. ;) maar ik zal erover nadenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spademan9 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:37:
...
Dat snap ik.
Maar ik snap niet hoe je nou iets kunt roepen over snelheid van win8 + ssd ten opzichte van win7+ssd, als je dat nog nooit hebt geprobeerd :?

Vooral wanneer er nogal een significant verschil te merken is }:O

Maar goed, blijkbaar is dat geen reden om over te stappen dan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

spademan9 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:51:
Ik ben alle reviews al bij langsgegaan hoor, ben nou eenmaal een kieskeurig persoon. ;) maar ik zal erover nadenken
Dat is alleen niet zo in je posts terug te vinden... de meeste zijn 3 of 4 regels waarin heel summier antwoord wordt gegeven op gestelde vragen, en er komt weinig informatie van jezelf af. Dat is niet erg als je nog maar op één puntje vastzit, maar over het algemeen krijg je gewoon betere adviezen als je zelf met meer informatie komt over wat je nu hebt, wat je van plan bent, wat je al uitgezocht hebt en dan pas welke knelpunten je nog hebt (en waarom!)

Dus tip voor de volgende keer: maak je TopicStart iets uitgebreider en probeer te anticiperen welke vragen je gaat krijgen, zodat je daar alvast wat over kan zeggen (ofwel ik weet het niet, ofwel ik heb dit en dit al gezien maar ik twijfel nog tussen ....). Hoe specifieker je vraag, hoe beter het antwoord gaat zijn.

zie ook de al eerder genoemde CAA beleid, daar staat nog wat uitgebreider in wat hier de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DIT

Dan is een SSD de beste upgrade die je uit kan voeren. Er zal een wereld voor je open gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Daag,
Ik heb net de Samsung 840 Pro 256GB binnen gekregen van MyCom maar zoals ik al wist zit er geen bracket bij,
Is het echt niet schadelijk om met tape de Samsung in mijn kast te plakken?
En waar kan ik hem het beste opplakken?
Ik heb de Zalman Z9 Plus,
kan ik de SSD gewoon bij de HDD drive plakken?
Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:00
Zit er geen 3 in 1 adapter tray bij?
http://www.zalman.com/glo.../Product_Read.php?Idx=423
http://www.zalman.com/images/productinfo/Z9plus_08.jpg

Je kunt hem vastplakken op de bodem, maar zelfs als hij valt heb je meer kans dat ie een ander component kapot gaat dan dat hij het zelf niet overleeft.
Ik had mijne overigens gewoon op een hdd plek met 2 schroefjes aan één zijkant zitten, dat gaat ook prima.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 17-07-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SSD is echt een goede boost voor je performance, dus nog een stem voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Mitsumark,
Ik zal eens even kijken bij mijn doosjes :)
Zeer bedankt, had er zelf niet eens aangedacht dat dat er bij zou "kunnen" zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

Gewoon tape of 1 schroef. Zitten enkel chippies in dus zou zelfs helemaal zonder support kunnen hangen

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Daag, Ik heb de SSD ingebouwd in mijn systeem alleen als ik de samsung magician opstart krijg ik dit.
http://img707.imageshack.us/img707/3117/rj3d.jpg
ik wil graag de ahci mode aanzetten maar als ik mijn pc opstart staat er dat ik op Del/F2 Moet drukken om in de bios te komen, Alleen als ik op F2/Del druk gebeurt er helemaal niks ik druk er meer dan 10 keer op zonder resultaat,
Heb de Delete knop ook ingedrukt gehouden alsnog geen resultaat.
Mijn moederbord is de Asrock p67 pro3 SE in de manual staat ook dat je op F2/Del moet drukken om in de bios te komen.
En bij de magician software staat ook bij Sata Interface "Unable to detect SATA Interface Details"
Wil dit zeggen dat ik de SSD verkeerd heb geinstalleerd?
Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 16:05

Pykow

Angelo OTR

Een SSD kan je niet echt verkeerd installeren.
AHCI is wel aan te raden als je er windows op gaat zetten, maar ook op de standaard instellingen in je bios zou je SSD het prima doen. alleen de TRIM functie zal iets minder efficient zijn zover dat bij mij bekend is.

Ik durf er verder niks over te zeggen, want je zou gewoon in je BIOS moeten kunnen komen op 1 of andere manier om dit te testen.
Druk gelijk op F2/DEL ook al is je scherm nog zwart, wacht niet tot de melding op je scherm, maar blijf op die knop rammen. dat werkt altijd.
Echter hou er rekening mee als je switch naar AHCI, moet je de schijf formateren. je windows zal het in ieder geval niet meer doen als deze erop staat.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
Pykow schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 15:44:
Echter hou er rekening mee als je switch naar AHCI, moet je de schijf formateren. je windows zal het in ieder geval niet meer doen als deze erop staat.
Dat is dus onjuist. De AHCI drivers zijn bij de install door windows uitgezet (bij een non AHCI bios optie) . Deze moet je eerst weer in het register aanzetten. Reboot etc. Zat topics om dit te vinden.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Hoe formateer je een schijf?
Heb het even opgezocht op google maar kwam niet echt op de solution, is dit gewoon rechter muisklik en dan formatteren? En dus gewoon even nieuwe windows installeren? Op de SSD?
Trouwens nog 1 vraagje heb nu windows 8 op mijn HDD en ben dat schijfje kwijtgeraakt heb nog wel windows 7 liggen kan ik W7 gewoon op de SSD installeren? Terwijl ik op mijn HDD windows 8 heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat er op je hdd staat aan besturingssysteem doet niet ter zake: deze ga je immers niet meer gebruiken. Wat wel belangrijk is, dat je ahci aanzet in de bios, en dat je de harde schijf loskoppeld. Ben je nu in de bios gekomen? (door zoveel mogelijk op je f2 toets te duwen: ingeduwd houden werkt inderdaad niet)

Ik begrijp dat je nog geen windows op je ssd hebt staan. Je kan er dan natuurlijk ook w7 opzetten, als je daar een schijfje van hebt liggen. Hou er dan wel rekening mee dat je heel erg lang gaat updaten daarna, er zijn honderden updates onderhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spademan9 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:06:
Hoe formateer je een schijf?
Heb het even opgezocht op google maar kwam niet echt op de solution, is dit gewoon rechter muisklik en dan formatteren? En dus gewoon even nieuwe windows installeren? Op de SSD?
Trouwens nog 1 vraagje heb nu windows 8 op mijn HDD en ben dat schijfje kwijtgeraakt heb nog wel windows 7 liggen kan ik W7 gewoon op de SSD installeren? Terwijl ik op mijn HDD windows 8 heb?
Je hoeft niet eerst te formateren. In de bios de opstartvolgorde aanpassen naar dvd eerst, dan pc opstarten met win7 dvd erin en installeren maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Ik weet niet wat ik deed maar ik zit erin :)
Dus nu hdd loskoppelen en windows 7 op ssd installeren, en dan moederbord schijfje installeren voor drivers hdd er in pluggen en wat moet ik dan doen met de hdd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als alles achter de rug is, windows er netjes opstaat en alle updates gedaan zijn, dan koppel je de hdd gewoon weer aan. Deze verschijnt dan als drive D in je computer, je ssd zal drive C zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Oke zeer bedamkt ik zat even in de knoop.
Hopelijk gaat het nu helemaal goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spademan9
Het is allemaal gelukt :) en wat is mijn pc snel ^^ iedereen bedankt voor de hulp.
Pagina: 1