Toon posts:

PS/2 vs USB - 5 meter signaalverlies & doorvoersnelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensjes van Tweakers.net.
Toch maar eventjes een account aangemaakt want ik heb geen flauw idee waar dit nou weer te plaatsen.

De situatie is als volgt:
Ik heb recentelijk het idee gehad mijn kamer te verbouwen en wat afstand te nemen van mijn monitor. Ook staat de monitor nu op een andere locatie dan de PC.
Ik heb in de huidige situatie een set van 2x 1.5m lange PS/2 verlengkabels waaraan mijn keyboard & muis nu hangen, maar wil deze vervangen door een nieuw set kabels om meer lengte te verkrijgen.
Het is voor mij zeer mogelijk om gebruik te maken van zowel PS/2 aansluitingen, als USB aansluitingen, en ook zou ik eventueel PS/2 naar USB of USB naar PS/2 connectoren kunnen gebruiken.

Nu zat ik aan ongeveer 5 meter totale lengte te denken, en had ik de volgende vragen:
1. Waar is het signaal verlies op 5 meter het grootste? Bij PS/2 of USB?
2. Waar is de doorvoersnelheid op 5 meter het grootste? Bij PS/2 of USB?

Als iemand hier een ideetje heeft met betrekking tot deze vraagjes, dan ben ik daar zeer dankbaar voor. Ik heb zelf geen idee hoe dit uit te vinden.
Voor de vraagstelling kan men aannemen dat er over kwalitatief dezelfde kabels word gesproken bij zowel de PS/2 en USB.

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-02 16:21
Makitk,

Een kleine google search geeft al genoeg resultaten

PS/2 : 25
USB : 5

Gr. Marco

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 10:37
Toetsenbord en muis kun je op deze afstand makkelijk draadloos doen. Met zo'n logitech unifying usb ontvanger/muis/toetsenbord haal ik makkelijk 7m.

Deze tekst niet lezen !

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:49
Voor USB zijn er ook actieve repeaters (15m).. nadeel is dat je er dan geen (high)power device meer aan kan hangen zonder apparte voeding. Voordeel is wel weer dat je 1 kabel nodig hebt met een powered hub eraan.. en evt. een eenvoudige usb dock met ps2 poorten eraan biedt precies wat je nodig hebt.
Afbeeldingslocatie: http://ep.yimg.com/ca/I/cablesonline_2268_130122114

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2013 08:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Marco1994 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 08:13:
Makitk,

Een kleine google search geeft al genoeg resultaten

PS/2 : 25
USB : 5

Gr. Marco
Dank je voor je reactie. Maar hier word dus nergens iets over de doorvoersnelheid gezegd.
Het is voor mij duidelijk dat er signaalverlies zou kunnen optreden bij lengtes langer dan de genoemde (Waarom er geen "meter" achter gezet zodat we weten dat je geen andere meetmaat bedoeld?).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:52:
[...]

Dank je voor je reactie. Maar hier word dus nergens iets over de doorvoersnelheid gezegd.
Het is voor mij duidelijk dat er signaalverlies zou kunnen optreden bij lengtes langer dan de genoemde (Waarom er geen "meter" achter gezet zodat we weten dat je geen andere meetmaat bedoeld?).
Mierenneuken kun je ergens anders doen. De doorvoorsnelheid veranderd niet, de kabel werkt gewoon niet meer als hij te lang is. als hij wel werkt is de doorvoersnelheid volgens spec

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:56:
[...]

Mierenneuken kun je ergens anders doen. De doorvoorsnelheid veranderd niet, de kabel werkt gewoon niet meer als hij te lang is. als hij wel werkt is de doorvoersnelheid volgens spec
Dank je wel dat je zo beschaafd blijft. /sarcasme

Wat je zegt is dus niet altijd waar. Een andere site heeft mij naar de RS-485 standaard gelinkt, welke volgens hun PS/2 gerelateerd is. Op de Engelse wikipedia voor deze standaard staat het volgende:
RS-485 enables the configuration of inexpensive local networks and multidrop communications links. It offers data transmission speeds of 35 Mbit/s up to 10 m and 100 kbit/s at 1200 m. Since it uses a differential balanced line over twisted pair (like RS-422), it can span relatively large distances (up to 4,000 feet (1,200 m)). A rule of thumb is that the speed in bit/s multiplied by the length in meters should not exceed 108. Thus a 50 meter cable should not signal faster than 2 Mbit/s.
Hier word duidelijk vermeld dat de doorvoersnelheid vertraagd als de afstand groter word.

Nu zit de lengte in de vragen die ik stel nog onder de 10 meter, waar het volgens dit artikel op 35 Mbit/s zou moeten doorvoeren, dus heb ik mijn antwoord voor de PS/2 kabel. Nu nog de USB.

Volgens iemand anders die geen bronvermelding heeft gegeven, is het volgende van belang bij USB:
USB signals are transmitted on a twisted-pair data cable with 90Ω ±15% characteristic impedance,[77] labeled D+ and D−. Prior to USB 3.0, these collectively use half-duplex differential signaling to reduce the effects of electromagnetic noise on longer lines. Transmitted signal levels are 0.0 to 0.3 volts for low and 2.8 to 3.6 volts for high in full-bandwidth and low-bandwidth modes, and −10 to 10 mV for low and 360 to 440 mV for high in hi-bandwidth mode. In FS mode, the cable wires are not terminated, but the HS mode has termination of 45 Ω to ground, or 90 Ω differential to match the data cable impedance, reducing interference due to signal reflections. USB 3.0 introduces two additional pairs of shielded twisted wire and new, mostly interoperable contacts in USB 3.0 cables, for them. They permit the higher data rate, and full duplex operation.
Nu word hier met Ohms gewerkt. Ik heb hier nou een tijdje naar gestaard maar word er nog niet wijs uit.

Volgens het hiervoor gelinkte wikipedia artikel over RS-485 is het volgende kenmerkend voor die standaard;
The value of each termination resistor should be equal to the cable characteristic impedance (typically, 120 ohms for twisted pairs).
Dus nu weten we dat USB tussen de 45 en 90 Ohms zit en RS-485 (PS/2?) op 120 Ohms.
Volgens de RS-485 standaard kan hiermee nog steeds gewerkt worden tot 1200 meter met een maximale doorvoersnelheid van 100 kbit/s. Hoe zit dit voor USB?

Ik ben niet goed met dit soort rekenwerk.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De impedantie van de lijn heeft geen relatie met de snelheid/maximale afstand.

Vervolgens, dat RS485 een hogere snelheid haalt bij kortere afstanden, zegt niet dat PS/2 dat ook doet. Van wiki:
Serial data at 10 to 16 kHz with 1 stop bit, 1 start bit, 1 parity bit (odd)
Oftewel 10 tot 16kHz wordt gebruikt. Die wordt niet meer als je je kabeltje korter maakt. Hij doet het wel, of hij doet het niet. (Oké of je krijgt soms errors binnen als je net op het randje zit). Oftewel fish had gelijk.

Vervolgens heeft volgens wiki PS/2 een Clock en data lijn, en is daarmee dus geen RS485, die geen klok lijn heeft en een differentiele data lijn. (Net als USB, al heeft RS485 veel hogere spanningen, en USB is compleet protocol, type connectoren, etc. RS485 is enkel twee lijntjes + signaalniveaus).

USB 2.0 heeft spec van 480Mb/s, met maximum kabel lengte van 5m. Oftewel hij moet zijn spec gewoon halen tot die lengte, en er zal bijzonder weinig verbetering van snelheid zijn bij kortere kabels. Ik kan je ook al vertellen dat geen enkele muis een high speed USB controller aan boord heeft, waarom zou een muis/toetsenbord op die snelheid informatie willen versturen? Full speed is zat voor zulk soort dingen.

Ik vraag me vooral af wat je nu eigenlijk wilt weten. Wat maakt he jouw uit hoeveel dB signaalverlies er optreedt. Ze zullen het beide waarschijnlijk prima doen.

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-02 10:28
Ook is de snelheid zeer weinig afhankelijk van de lengte, gezien dat de elektrische signalen zich met de snelheid van het licht verplaatsen, en gezien deze snelheid 300000km/s is scheelt het niks. Ik zou kijken naar de goedkoopste verlengkabel, want afaik scheelt het niet veel.
Pagina: 1