Extra koeling + stoffilters (+ PSU fout gemonteerd?)

Pagina: 1
Acties:

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-02 16:19
Beste,

Mijn set up is een alledaagse gaming pc met de volgende specs:
Case: cooler master elite 430
PSU: corsair tx650m
Mo'bo: ASRock Z77 Extreme4
CPU: Intel Core i5 3570K
GPU: Nvidia 7950gt v2
HDD's: Samsung SSD 2.5", 128GB, SATA600, 830 Series
Seagate Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 7200rpm

1) Ik wil fans toevoegen om het nog ietsje koeler te maken in mijn case om (hopelijk) zo de levensduur er ietsje van te verhogen.. en natuurlijk om eens te knutselen en ook de case stofvrij maken.

Dit is dus mijn case met de plaats van de componenten: http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6642
Liefst zou ik op de bodem geen aanzuig creeren ivm stof op de vloer bij mij thuis. Voor de 2 potentiele fans op de bovenkant is er een metalen gatenframe voorzien om zowat stof op te vangen, maar zoals op de site worden deze best gebruikt voor uitlaat? Evt. is er op de achterkant, en zijkant ook nog een mogelijkheid om een fan te zetten.
Ik had in gedachte om een lichte overdruk te creeren in de kast om ervoor te zorgen dat de lucht rondom de kast (en dus vol stof!) eruit te houden, tenzij het langs de inlaatfans, die trouwens liefst redelijk stil mogen zijn, komt. Dit brengt me ineens op een 2e deelvraagje, nl:

1 b) Is er een goede oplossing om stof uit m'n kast te houden dmv filters te plaatsen bij de inlaatfans? Ik had iets ordegrootte (vd gatjes) nylonkous in gedachte, maar dan iets proffesioneler ;)

2) ik heb m'n PSU zo gemonteerd dat ie lucht zuigt uit de kast om te koelen omdat deze op de grond is gemonteerd (en dus weghoudt van de GPU... jaja ik weet het, heel slim :p). Bovendien als ik deze omdraai, zuigt ie lucht aan van onder de case, waar het bij mij grotendeels een stofopstapeling is ook al is er een filtertje aanwezig vd case zelf... of is het toch aan te raden dit toch te doen? Ik denk wel dat het doenbaar is door enkel mijn HDD's te verwijderen..

Alvast bedankt!! Alain

ohja, qua budget, zit ik te denken aan 20EUR, maar is nog makkelijk aanpasbaar.

• Antares
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-02 16:19
Oopsm ik zie nu net dat er een topic voor koeling zelf is... kan een admin deze thread even verplaatsen naar daar? thx!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-02 21:48
Iets van een filter plaatsen bij de inlaatfans helpt inderdaad bij het voorkomen van stofophopingen in de kast. Er bestaan ook magnetische filters die je aan de buitenkant tegen t metaal van de kast, voor de fan, kunt plakken zoals deze. Deze kosten misschien een paar euro (4.49 euro in dit geval).

Wat betreft de PSU: dit maakt niet uit hoe om je deze plaatst. De fan erin is zo zwak dat je deze eigenlijk niet moet meetellen bij de koeling/airflow en hij alleen ervoor is om de PSU zelf koel te houden. Of je de PSU nu met de fan naar boven of onderen plaatst maakt dus weinig uit, doe wat je mooier vindt staan (zelf vind ik met de fan naar boven mooier).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik zit/zat met hetzelfde probleem, vloerbedekking (is stoffig) en heb dit opgelost door extra filters te plaatsen.
Heb ook nagedacht over diverse oplossingen en kwam problemen tegen zoals nylonkous. Hoe span je het op en hoe verwijder je het op een eenvoudige manier om schoon te maken?
Ik heb gekozen voor Nexus fan filters pricewatch: Nexus Fan Filter 120 mm
Eenvoudig te verwijderen voor een schoonmaakbeurt en sluit mooi rondom af.
Ik heb nu wel een fan op de bodem voor een koele flow.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wel grappig jullie. De bodem is echt niet de bron van stof. De bodem is stoffig omdat stof uit de lucht op de bodem neerslaat. Als het daar eenmaal ligt, dan wordt het echt niet opgezogen door je fannetjes.

Daarom zal een fan op de bodem van je kast niet meer stof aanzuigen dan een fan bovenin de kast (als je die onverhoopt op intake zet).

Verwijderd

Ik heb vroeger zelf ook van die Nexus-achtige filters genomen omdat het relatief goedkoop is en dat je daarin het filtermateriaal kunt vervangen.
Als je fans zonder kleur of led genoeg vindt: Scythe Kama Flow 2 fans zijn nog goedkoop te vinden. Ze komen goed uit de reviews. Die zijn ongeveer €8,50 en nog in verschillende sterktes te krijgen. Ze hebben een laag start-voltage dus je kunt ze makkelijk stiller maken met een fancontroller.
Pagina: 1