Toon posts:

GerPC 600 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb eindelijk het geld om mijn nieuwe, eerste PC te kopen. Ik heb me erg verdiept in computer onderdelen en PC's, dus nu weet ik er wat vanaf. Maar ik ben nog niet erg ervaren. Ik heb momenteel een Mac Mini (medio 2010). Top product, maar sommige dingen (vooral gamen) gingen er een beetje moeilijk op.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Gamen (voornamelijk BF4)
Zo snel mogelijk dagelijks gebruik (internetten, mailen, programma's openen)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 euro exclusief randapparatuur
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Mijn oma heeft nog een computer uit het Windows '98 tijdperk, die mag ik ontleden en daarvan wil ik één fan gebruiken en de DVD lezer.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle CPU
SSD van 128GB
8GB RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
CPU rond de 200 euro
Grootte maakt niet uit
Geen aparte geluidskaart
Energieverbruik is zeker niet hooste prioriteit
Ik ben niet van plan om hem te gaan overklokken, ook niet in de toekomst.
Heb je nog opmerkingen (deze vraag heb ik bedacht)
De videokaart heb ik van Zinloos1 (mijn oppas) overgenomen voor 85 euro inclusief support bij het bouwen van de PC. Je kan er BF3 op allerhoogste settings mee spelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 197,60€ 197,60
1MSI B85M-E33€ 58,90€ 58,90
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master K280€ 30,45€ 30,45
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,08€ 58,08
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,45€ 82,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,68

Processor Ik twijfel tussen de i5 4570 en de i5 4670. Ik denk dat de i5 4670 het niet waard is, maar misschien weet iemand of die 0,2GHz meer de 25 euro waard is.
Moederbord Allergoedkoopste moederbord met 1150 socket en B85. Heeft misschien beetje weinig aansluitingen maar voor mij genoeg. Enige nadeel is dat er maar 2 RAM slots zijn.
Videokaart Heb ik overgenomen van mijn oppas, hij heeft me laten zien dat hij er BF3 op allerhoogste settings mee kan spelen.
Behuizing Ik had eerst een duurdere, maar eigenlijk vond ik deze ook wel prima. Design vind ik persoonlijk 'maar' 3,5 sterren. Minpuntje is de airflow. Hij heeft maar 3x ruimte voor 120mm fans. De CM Force is een concurrent, alleen hij had geen stoffilter en design vind ik net 0,5 ster minder.
Geheugen intern Aan 8GB RAM heb ik voorlopig voldoende, heb op dit moment 4GB RAM 1024MHz :o
Voeding Ik betaal liever een tientje meer voor een voeding die ook nog prima is als ik ga uitbreiden ;-)
SSD Ik heb 128GB nodig, de Plextor is de goedkoopste en levert ook nog eens betere resultaten dan andere SSD's

Ik denk dat er wel wat valt te verbeteren, hebben jullie nog tips/opmerkingen? Heel erg bedank als je tijd wil besteden om mij te helpen! Aan de videokaart kan dus niks worden veranderd. Tot nu toe zijn de CPU en de MODO veranderd

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 08:42 ]

Verwijderd

Waarom Ivy ipv Haswell?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip :) Ik ga nu slapen, morgen kijk ik naar de Haswell. Ik dacht dat Haswell minstens 300 euro was 8)7

• doemaariets95
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-12-2025
Battlefield 4 spelen met die videokaart wordt hem helaas niet, misschien haal je medium settings wel.

Voeding is wat overdreven, misschien voor de voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,72€ 39,72
1Corsair CX430M€ 45,45€ 45,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,17
De M versie is een modulaire voeding.

Voorderest, als je niet overclocked zal je geen K versie CPU en geen Z moederbord nodig hebben.
Als ik een CPU + MOBO zou aanraden zou ik deze nemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1ASRock B85M-HDS€ 60,95€ 60,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,95

Scheelt weer een paar tientjes.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Pak een goedkoop-ish B85 Mobo uit de pricewatch met een i5 4430/4570/4670 o.i.d. als je toch niet gaat overclocken. Zoiets als hierboven in de post staat.

Fan uit een oud '98 systeem zou ik niet de moeite voor nemen. Een degelijke fan kost minder dan een tientje, en dan heb je een goede, stille fan ipv een oud rammelding. Daarnaast kan een dvd speler uit die tijd misschien nog IDE/PATA zijn, en niet op je nieuwe systeem werken. Een sata dvd+rw kost je iets van 15 euro, dus ook dat zal geen probleem zijn.

Verder verkies ik in het 30e segment de CM Force 500 over de K280. Maar dat is ook een stukje smaak.

6870 zal inderdaad BF niet op max spelen, maar wel redelijk kunnen draaien. Mocht je later een dikkere GPU erbij kopen kan de XFX 550W geen kwaad om nu te kopen, is gewoon een degelijke voeding waar je ook een wat zwaardere gpu bij kan doen ipv de bovengenoemde 430'ers die een tientje o.i.d. besparen.

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe heel erg bedankt voor de reacties! Tja, de videokaart, ik had geen geld voor een videokaart van 200 euro :) Ik ga de fan gewoon proberen, en anders haal ik hem er gewoon uit. Ik gebruik ongeveer nooit meer DVD's dus als die DVD lezer van mijn oma er niet in past koop ik geen nieuwe. Op dit moment ben ik bezig met mijn lijstje 'updaten'.

EDIT: Ik twijfel tussen de i5 4570 of de i5 4670. Ze zijn bijna helemaal hetzelfde behalve dat de i5 4670 0,2GHz sneller is. Is die 25 euro het waard?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 07:50 ]

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als budget een issue is kan je die 25 euro beter bewaren en in je toekomstige GPU stoppen dan je zorgen maken over die 200mhz, het verschil tussen een game wel/niet kunnen spelen zit daar niet in.

Verwijderd

Topicstarter
Foritain schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:30:
Als budget een issue is kan je die 25 euro beter bewaren en in je toekomstige GPU stoppen dan je zorgen maken over die 200mhz, het verschil tussen een game wel/niet kunnen spelen zit daar niet in.
De 0,2MHz zorgt er dus niet voor dat de CPU een half jaar langer meegaat? Want ik game niet alleen maar ;-). Bedankt voor je reactie.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:35:
[...]

De 0,2MHz zorgt er dus niet voor dat de CPU een half jaar langer meegaat? Want ik game niet alleen maar ;-). Bedankt voor je reactie.
Hetzelfde geldt voor alles eigenlijk. Stel dat je nu nog een c2q 2.66 of 2.86ghz hebt van 5 jaar terug, minimaal prestatieverschil in games, video editting, of wat dan ook, praktisch is het verschil niet/amper merkbaar. Niemand kan in de toekomst kijken, maar merkbaar verschil in de praktijk zal er vermoedelijk ook in de toekomst niet zijn, zelfs niet als je ze direct naast elkaar zet, een verse installatie van windows op zn tijd of het bijwerken van je drivers en andere onzin zal eerder merkbaar zijn ;)

Vandaar dat vaak ook voor of een lager geklokte i5 gekozen wordt, of een overclocking CPU, want dan kan je met een beetje overclock wel merkbare, grotere, verschillen maken, zeker naarmate je cpu meer moeite krijgt met (dan) moderne software.

[ Voor 14% gewijzigd door Foritain op 11-07-2013 10:08 ]

Pagina: 1