Game PC - €1200,-

Pagina: 1
Acties:

• Pandero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:31
Beste Tweakers,

Ik heb 3 jaar geleden voor het eerst een systeem samengesteld en wil binnenkort weer een nieuw systeem samenstellen. Het huidige systeem is niet zozeer verouderd en langzaam, maar wil graag weer een nieuwe pc (met hetzelfde budget als 3 jaar geleden krijg ik nu bijna een 3x zo snel systeem). Ook heb ik onlangs de cpu uit mijn huidige systeem niet correct terug in de socket geplaatst (ik ben niet “handig” met computers), en dat was genoeg reden om meteen het meeste maar te vervangen :) Ik zit hier al een tijdje rond te neuzen en heb mijn nieuwe systeem gebaseerd op andere topics binnen dit forum.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik koop dit systeem echt om mee te gamen (1080p voorlopig), speel vooral straks BF3/4, Rome 2, CoH2, The Witcher 3 etc. Ik zal niet gaan photoshoppen of programma’s draaien die veel geheugen nodig hebben. Verder wat Office en internet, niet noemenswaardig eigenlijk. Ik weet nog niet hoe ik moet overclocken, maar wil dit wel leren (en de K versie van de i5 4670 kost op dit moment maar een 10tje meer) Ik wil er later geen extra GPU bij prikken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1200,- excl. Windows

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hieronder de huidige configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asrock 870 Extreme3€ 70,85€ 70,85
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 137,50€ 137,50
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 146,80€ 146,80
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II 520W€ 59,-€ 59,-
1OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB€ 83,49€ 83,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,64

Verder heb ik al een beeldscherm, muis, toetsenbord en geluidsinstallatie.

Wat is sowieso wil meenemen zijn de DVD brander, HDD (kan ik voorlopig nog wel even mee door), SSD (moet dan wel het OS af)
Ik twijfel over de PSU en de behuizing. Is de huidige PSU voldoende voor het nieuwe systeem/compatible met Haswell? En de huidige behuizing mist op het frontpanel USB 3.0, wat ik wel graag zou willen i.v.m. externe HDD, maar twijfel of ik wel voor €90,- meteen een nieuwe kast moet kopen…

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 139,50€ 139,50
1MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC€ 365,50€ 365,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 24,95€ 24,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,03€ 52,03
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 87,73€ 87,73
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.106,15

Keuze moederbord:
Ik heb dit moederbord gekozen omdat deze bij de buren wordt aangeraden, ik wil proberen te overclocken dus kom ik uit op een Z87, en de geluids- en netwerkkaart worden bij dit bord geroemd, dus leek mij dit een goed bordje (ga wel meer dan ik eigenlijk zou willen uitgeven aan een mobo)

Keuze PSU
Indien huidige PSU niet mee kan naar het nieuwe systeem, dan maar een nieuwe met betere 80 Plus certificering.

Ik wil bij Afuture bestellen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel voor de CPU, omdat ze simpelweg sneller zijn en zuiniger zijn dan AMD CPU’s. Voor de GPU geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil ditmaal een vrij stil systeem. Huidige systeem was tijdens gamen vrij luidruchtig door de stockcooler van de CPU, en dat wil ik niet meer. Verbruik ligt met het nieuwe systeem waarschijnlijk rond hetzelfde niveau als het huidige dus geen probleem.

Alle vragen op een rij:
- Is de oude PSU voldoende voor het nieuwe systeem/compatible met Haswell?
- Is het verstandig om een nieuwe behuizing te kopen?
- Zijn er componenten die dezelfde performance bieden die goedkoper zijn (moederbord, PSU, GPU?)
- Kan ik Windows 7 van mijn huidige systeem op het nieuwe systeem installeren en dan upgraden naar Windows 8, of is het beter om Windows 8 er meteen op te zetten?
- Ik heb nu een 7200 rpm SATA 300 1TB HDD 32mb cache, is er merkbaar snelheidsverschil als ik een nieuwe HDD koop met SATA 600 64mb cache?
- Wat zijn de ervaringen hier met Afuture?

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Je SSD is een beetje overpriced. Waarom ga je niet voor de Plextor 128GB?
pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB

EDIT: Je SSD is extreem overpriced. De Plextor heeft ook nog eens veel betere read/write tijden!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2013 21:36 ]

• Woeler
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Je koopt een i5 met een K-extensie. Dat betekent dus dat hij unlocked is. Waarom ga je dan niet voor vloeistofkoeling van bijv. corsair? Daarmee kun je veel gemakkelijker (en meer) overclocken. Ik neem aan dat je wilt gaan overclocken, anders koop je geen i5-K. Ik heb een corsair H60, en ben er heel tevreden over.
Een ding wil ik je wel op het hart drukken. Als je fatsoenlijk wilt gaan overclocken, en zeker als je het nog moet leren, koop dan een goede koeler. De koeler die ik nu in je lijstje zie staan is niet echt een topper voor dit soort praktijken.

Ik weet niet of de looks je heel veel uitmaken, maar je kunt al sws dik 40 euri besparen door voor een Cooler Master 430 case te kiezen.

Je voeding is ook aan de dure kant. Ik heb zelf een Cooler Master GX Lite 700W. Die is goedkoper en werkt uitstekend. 550W vind ik sowieso wat aan de lage kant gezien je videokaart, 2 drives en vermoedelijk nog een optische drive?

Het moederbord kan ik je overigens aanraden met een dikke duim omhoog. Heb voor een vriend van me een game-pc gebouwd met dat moederbord. 't is echt een mooi apparaat. Werkt uitstekend en prima voor het overclocken.

Ook een SSD van 256 GB is een goede keuze. 128GB kan krap worden met bepaalde programmas.

Je GPU is aan de dure kant. Kijk eens naar de 3Gb versie van de GTX-660.

Heb zelf ook Crucial Ballistix (Tactical 2x8Gb DDR3 1866MHz). Zeer tevreden. Als je het geld hebt, ga dan voor de tactical versie. Betere preformance!!!!

Ik kom dan hierop uit
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1MSI Z87-G45 Gaming€ 139,50€ 139,50
1EVGA GeForce GTX 660 SC Signature 2 3GB€ 222,-€ 222,-
1Cooler Master Elite 430 Window (fan met blauwe LED)€ 37,58€ 37,58
1Corsair Hydro Series H60€ 69,-€ 69,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,-€ 64,-
1Cooler Master GX-Lite 700W€ 69,48€ 69,48
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 951,96

Videokaart was 222 euro voor mij, dus dat een totaal van +-950 euro, een heel verschil. Ruimte genoeg om dus voor die 16gb ram te gaan bijvoorbeeld... Mocht je toch voor de 770 GPU willen gaan kom je nogsteeds goedkoper uit met betere preformance!

Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb :P

[ Voor 64% gewijzigd door Woeler op 10-07-2013 22:19 . Reden: Typo's typo's typo's ]

Elder Scrolls Online: AlcastHQ.com |ESO-Hub.com

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

- Oude PSU is voldoende en gaat werken. G-550 is wel een 'betere', maar de aanschaf van een nieuwe t.o.v. de oude niet waard imoh.
- Behuizing, tja. Dat alles voor USB3? Het is maar hoe belangrijk je usb3 vindt, persoonlijk kan je voor 15 euro beter een hotswap bay plaatsen in je oude case bijv. 90 euro kan je evt. elders besteden.
- Mobo kan goedkoper. Zoals ik met mobo's blijf zeggen, kijk welke features je echt nodig hebt, en kijk dan naar de prijs. Met je huidige eisen zie ik niet waarom een goedkoper z87 bord geen optie is. Geluidskwaliteit zou 1 punt kunnen zijn, maar persoonlijk hoor ik daar zelf in de praktijk weinig verschil tussen (ook met dure headphones/speakers). Zeker als je nu al zegt geen sli te gaan draaien, kan je daar best besparen.
- GPU kan goedkoper uiteraard, maar GTX770 is, als het in het budget past, de aanschaf m.i. wel waard.
- Windows vers installeren t.o.v. is m.i. altijd de betere optie. Als je toch naar 8 gaat, installeer hem dan schoon, of je dat nu doet, of later, is aan jou.
- Mbt de HDD. Dat cache verschil ga je in de praktijk niet merken, tenzij je een echte hybrid drive pakt.
- Afuture is tot dusver in mijn ervaring een prima zaak :)
- Mbt koeling. Je zou een iets betere cpu koeler kunnen pakken met wat je op je mobo bespaart.CM 412S, of evt kijken naar de iets duurdere Noctua koelers. Zijn stiller, en presteren beter dan de gelid. En doen zeker niet onder aan de instap kant-en-klare waterkoelers, zeker niet op het gebied van geluidsproductie.

edit:

paar opmerkingen over de posts hierboven

- De nieuwe SSD keuze is prima en is een prima prijs. Een oude Vertex 2 vervangen vind ik geen slecht idee.
- Zijn CM690 kast is wel een tikje beter van kwaliteit dan een Elite 430, welke ook geen usb3 heeft. De Fractal is een mooie kast, maar als je niet aan een nieuwe kast toe bent zou ik er toch goed over nadenken.
- Seasonic psu's zijn voor het 'wattage' (wat vooral aan de marketing kant erg interessant is) oogend duur, maar kwalitatief de aanschaf normaliter wel waard. Overigens zou hij het nieuwe systeem ook op een G-450 kunnen draaien, dus een 700W PSU aanraden terwijl hij geen SLI van plan is in de toekomst vind ik een rare keus. Ik weet dat het een relatief veel voorkomende mentaliteit is om over-the-top wattage te kopen (ik kom nog steeds 1000+W PSU's tegen in single-gpu systemen, waarbij de pc winkels zeiden dat het wel verstandig was een stevige PSU te kopen), maar als je in de praktijk naar het verbruik kijkt zie je dat het totale onzin is. Als je al een degelijke 520 watter hebt van een degelijke kwaliteit, niet aan rotzooien.
- De TS mobo is ook prima, maar het kan gewoon goedkoper voor praktisch/merkbaar geen verschil in prestaties of gebruikservaring.
- De GPU heeft een prijskaartje maar staat in performance ver boven een 3GB 660 (Met welke je nu al je settings moet verminderen om het soepel speelbaar te houden). 1080p vereist het 3GB geheugen niet, en in benchmarks zie je ook dat het absoluut geen competitie is. Een 760 zou nog een redelijke suggestie zijn gezien deze ook op dit moment (net) alles op max settings kan draaien op 1 scherm, maar met een beetje naar de toekomst kijken is een 770 als het in het budget valt een prima keuze.

[ Voor 47% gewijzigd door Foritain op 10-07-2013 22:23 ]

• Woeler
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2024
Reactie op hierboven. Ik heb zelf een 660 3GB en ik kan Battlefield 3 maxed out runnen op mijn resolutie van 3840x1024. Daar doet die kaart niet moeilijk over. De stelling dat deze kaart de huidige games niet maxed out kan spelen is onzin. Op crysis 3 na kan ik me geen spel herinneren waarover mijn kaart moeilijk heeft gedaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Woeler op 10-07-2013 22:34 ]

Elder Scrolls Online: AlcastHQ.com |ESO-Hub.com

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Woeler schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:31:
Reactie op hierboven. Ik heb zelf een 660 3GB en ik kan Battlefield 3 maxed out runnen op mijn resolutie van 3840x1024. Daar doet die kaart niet moeilijk over. De stelling dat deze kaart de huidige games niet maxed out kan spelen is onzin. Op crysis 3 na kan ik me geen spel herinneren waarover mijn kaart moeilijk heeft gedaan.
Geen 60+ fps average op bf3 is zonde :>
Bf4 en andere toekomstige games worden nog zwaarder, dus dan zal je misschien wel al dips hebben die goed voelbaar zijn met een gtx 660, terwijl je met die gtx 770 op volledig maxed out aan 60fps kan spelen.

[ Voor 19% gewijzigd door SmokingCrop op 10-07-2013 22:42 ]

• Pandero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:31
Een reactie van mij op jullie reacties (en bedankt daarvoor):
- Ik wil met het oog op de toekomst wel voor minimaal een gtx 770 gaan, heb in het verleden een HD6870 gekocht en had een maand later al spijt dat ik geen betere had gekocht.
- De SSD staat vast, wordt zovaak aangeraden hier dat ik daar niet meer overna wil denken :)
- De CPU cooler wordt ook vaak aangeraden hier, net als de CM hyper 412S, als de 412S echt beter koelt en stiller is ga ik voor de laatste, maar op dit forum worden ze vrijwel als gelijk beschouwd heb ik gemerkt.
- Moederbord kan idd goedkoper, heb in principe maar 3/4 sata 600 verbindingen nodig, 1 PCI 3.0 slot,
een goede onboard geluidskaart (wil geen aparte) en minstens 3 USB 3.0 slots, ik ga zelf nog wel op onderzoek uit maar als jullie al een goed alternatief weten, schroom niet om het te laten weten!
- Ik neem de huidige PSU (Seasonic M12II 520W) en HDD toch mee.

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:43
@CPU-koeler: http://be.hardware.info/r...-of-beide-kleinste-budget - hierin staan zowel de Gelid als de 412S. De Gelid koelt iets beter, de 412S is iets stiller. De Gelid is iets goedkoper. Sowieso zijn het beide erg degelijke koelers als je niet gaat overclocken.
Pagina: 1