iMac defect: Service provider lost het niet op!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
In 2011 een 27" 3.1Ghz iMac gekocht met 6970M GPU upgrade. Nu, twee jaar later valt mijn imac opeens spontaan uit na wat vreemde flikkeringen in het beeld. Na enkele weken start de iMac opeens helemaal niet meer op en laat deze alleen vreemde roze of blauwe strepen zien in het begin tijdens het opstartgeluid.

Ik heb toen een SMC-reset uitgevoerd waarna de iMac het weer deed. Een week lang ging het goed. Toen viel hij weer uit en kon hij niet meer worden opgestart. Hardware test starten is niet mogelijk en een andere schijf opstarten werkt ook niet.

Uiteindelijk heb ik de iMac maar gewoon afgeleverd bij de apple reseller uit Nijmegen waar ik de computer ook gekocht had. Daar heb ik €600 moeten betalen om er een nieuwe grafische kaart in te laten zetten. Het reparatiecentrum dacht dat daar het probleem aan lag. Mij is verteld dat de iMac grondig getest is en er geen problemen meer zijn geconstateerd.

Eenmaal thuis. Na vijf minuten: uit. Exact hetzelfde probleem als eerst. Valt gewoon helemaal uit en de computer wil niet meer aan. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=-CB_h9PWz_Y]

(Ter informatie, de vreemde flikkeringen in het beeld zijn ook nieuw voor mij. Soms krijg ik in plaats daarvan blauw strepen van 3cm breed. Soms roze. Soms krijg ik een schaakbord. Het lijkt totale willekeur.)

Is er iemand die direct herkent waar dit aan kan liggen? Morgenvroeg neem ik weer direct contact op met de reseller om de iMac maar weer te laten repareren. Ze vertelden we al dat wanneer de GPU nogmaals stuk zou gaan ik die binnen een jaar gratis kon laten repareren. Nu blijkt dat de GPU in de iMac voor niets is vervangen, de nieuwe GPU heeft niets uitgehaald. In de reparatiekosten zit echter wel €500 voor die nieuwe GPU. Ik zou het belachelijk vinden als ik daar mijn geld niet van terug zou krijgen, hoe kan ik dat het beste aanpakken?

[ Voor 5% gewijzigd door Interfico op 10-07-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 08:48
Het is logisch dat men denkt aan de GPU. Als ik de strepen op het scherm zie, denk ik daar ook aan in eerste instantie. Je zou de pech kunnen hebben dat de GPU weer defect is natuurlijk.
Als het binnen 2 jaar na aankoop is gebeurt dan heb je trouwens gewoon recht op volledige garantie, ook al heb je geen carepack erbij genomen. Tussen de 2 en 3 jaar moeten ze je tegemoetkomen. Zo is de wet nu eenmaal, maar je recht halen is vaak lastig. De verkopers kennen de wet trouwens donders goed ook al zullen ze dat waarschijnlijk ontkennen.
Als het toch iets anders blijkt te zijn moeten de winkel natuurlijk sowieso het geld voor de eerder reparatie teruggeven. Het is natuurlijk lastig te bewijzen als ze zeggen dat er 2 dingen defect waren, waaronder de GPU.
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt of lid bent van de consumentenbond, kan je daar natuurlijk mee dreigen. heb je dat niet dan kan je er misschien mee bluffen. Ook dreigen met slechte reviews op tweakers kan helpen natuurlijk.
Breng het wel subtiel. De meeste mensen gaan met hun hakken in het zand als er tegen ze gedreigd wordt.

1913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Er moet een kleine kanttekening gemaakt worden: een maand na aankoop heb ik op eigen houtje een SSD geplaatst in de iMac. Een Crucial M4 256GB. Werkt overigens fantastisch.

Echter, daardoor is mijn garantie natuurlijk verloren gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-10 16:40
Interfico schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:44:
Er moet een kleine kanttekening gemaakt worden: een maand na aankoop heb ik op eigen houtje een SSD geplaatst in de iMac. Een Crucial M4 256GB. Werkt overigens fantastisch.

Ik heb meerdere gevallen gezien waar een SSD werd geplaatst en +/- 6 a 12 maanden later de grafische kaart defect was. Ik neem aan dat je hem achter de DVD combo drive heb geplaatst? Deze ligt erg dicht naast de GPU en die ruimte was bedoeld voor de airflow naar de grafische kaart, wellicht dat dit de oorzaak is.

Als ik mij niet vergis behoud je het recht op garantie mits je bepaalde onderdelen met het stickertje warranty niet verwijderd.

[ Voor 8% gewijzigd door nanoChip op 10-07-2013 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Interfico schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:44:

zever, dat mag gewoon gedaan worden van Apple. Je behoudt gewon je garantie!

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Kridri schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:48:
[...]

zever, dat mag gewoon gedaan worden van Apple. Je behoudt gewon je garantie!
Stickers die garantie aangeven raken los op het moment dat je het scherm uit de iMac gaat halen. Daarnaast is ook het logic board los geweest. Ik kan me dus voorstellen dat daarmee de garantie komt te vervallen. Bij macbooks (exclusief Air / retina) is het wel zo dat de harde schijf zo vervangen mag worden.

@nanoChip:

De SSD zit inderdaad achter de DVD drive. Echter, er zit een gloednieuwe GPU in en ik weiger te geloven dat die nieuwe GPU in 5 min de puin in draait als de vorige het gewoon twee jaar goed gedaan heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Interfico op 10-07-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-10 16:40
Interfico schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:57:
[...]
@nanoChip:

De SSD zit inderdaad achter de DVD drive. Echter, er zit een gloednieuwe GPU in en ik weiger te geloven dat die nieuwe GPU in 5 min de puin in draait als de vorige het gewoon twee jaar goed gedaan heeft.
Nee dat klopt, dan zou je eerder denken dat de aansluiten op het moederbord naar de grafischekaart defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties zijn meer iets voor het shopping forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Daedalus schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:46:
Garantiekwesties zijn meer iets voor het shopping forum, dus een move die kant op :)

MS > SF
Mijn vraag heeft eigenlijk meer betrekking op eventuele probleemoplossing. Ben benieuwd of er mensen zijn die dit probleem al eerder ervaren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik uberhoud raar vind dat hij dus zowat kapot aan komt...
Ook al hebben ze een nieuwe grafische kaart erin gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:50:
Wat ik raar vind is dat ze €600,- rekenen voor alleen een GPU vervanging en kijken of hij kapot is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:50:
Ik vind het zeer dubieus dat ze vertelden dat de machine intensief en grondig getest is. Terwijl hij bij mij na 5 minuten stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Op een reparatie heb je gewoon garantie, teruggaan met dit ding, want het is gewoon niet (goed) gefixed

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Fietsbel schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:02:
Op een reparatie heb je gewoon garantie, teruggaan met dit ding, want het is gewoon niet (goed) gefixed
Maar zou ik ook m'n geld terug kunnen krijgen voor de nieuwe GPU? De oude was namelijk niets mis mee... In feite hebben ze me kosten laten betalen die niet gemaakt hoeven worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Interfico op 10-07-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ago
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-01 18:58

ago

Interfico schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:09:
Maar zou ik ook m'n geld terug kunnen krijgen voor de nieuwe GPU? De oude was namelijk niets mis mee... In feite hebben ze me kosten laten betalen die niet gemaakt hoeven worden.
Wel heel toevallig dat het binnen een paar minuten weer kapot is. Lekker getest zullen ze hebben. Vraag inderdaad maar of ze je oude GPU terugzetten en dat ze verder zoeken naar het euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Hah! Net contact gehad met de daadwerkelijke reparateur van mijn iMac van het reparatiesysteem. Ik citeer: "Het kan zijn dat die andere grafische kaart ook kapot is, want dat zijn refurbished modellen.".

Pardon?! Blijkbaar heb ik dus €600 betaald voor een tweedehands 6970M die misschien óók stuk is! De reparateur gaf aan dat het een bekend probleem is met deze specifieke kaart. Kan niet gekker worden. Ik heb contact opgenomen met de Apple reseller die mijn iMac in behandeling heeft genomen en zij gaan het nu verder uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Interfico op 11-07-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
refurbished erin zetten en nieuwprijs doorrekenen. Lekker zaken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Sorry voor de enorme bump. Wilde toch even melden dat ik uiteindelijk via een nieuw vervangingsprogramma van Apple het complete reparatiebedrag retour heb gekregen. Het is blijkbaar een veelvoorkomend probleem bij 2011 iMacs met de 6970M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

39

Pagina: 1