Mobo herkent maximaal 1 drive per keer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoi tweakers,

Ik heb weer eens jullie hulp nodig.
Gister begon mijn PC ineens kuren te vertonen (bsod na bsod, diverse codes). Aangezien het weer even geleden was dat ik groot onderhoud had uitgevoerd dacht ik; laat ik maar weer eens een rondje DBaN doen. (weg malware, data en conflicterende drivers)

Zogezegd zogedaan;
SSD en HDD aan de HTPC gelegd om data te back-uppen.
Vervolgens via deze HTPC DBaN laten lopen over HDD.

Vervolgens de SSD weer in mijn game-rig gemonteerd, CD-speler aangesloten en windows7 cd erin geplempt.
Nu komt echter mijn probleem, de uefi van mijn p8p67 b3 herkent maximaal een schijf (CD speler OF ssd) tegenlijk. (Heb niets veranderd in uefi en zie niets dat wijst op het probleem)

Ik heb SATA-kabels uitgesloten (andere geprobeerd, diverse sloten etc) en ook heb ik diverse aansluitingen van mijn voeding geprobeerd waardoor ik een defecte connector ook kan uitsluiten.

Heeft iemand tips wat ik kan doen om mijn mobo meerdere schijven tegelijk te laten herkennen. Want de bedoeling is dat er strax weer tenminste een SSD en HDD ingaan en een verse windows installatie is zo niet mogelijk.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Specs? Specificaties van de crashes (tot zo ver nog te achterhalen?)

EUFI al eens gereset? Gewisseld tussen Raid, AHCI en IDE modes? Drivers voor je controllers aanwezig bij windows installatie?

Herkent je BIOS de schijven wel? Of zie je er daar ook maar één tegelijk? Kan je met je boot menu kiezen tussen beide?

USB installatie van je DVD maken is altijd prettiger dan de DVD gebruiken:

http://www.microsoftstore...bdvd_dwnTool#installation

Hiervoor heb je alleen dus wel een 4GB USB stick en een werkend windows draaiend systeem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Specs:
Asus P8p67 b3
i5 2500k
8GB corsair 1600 lp
m4 128gb
Spinpoint 1 TB
Seasonic S12 520watt
6850 cyclone

De spinpoint ligt er nog niet in (wil alles eerst op orde hebben) verder heb ik een standaard 17 euro dvd-spelertje.

Bios ziet dus maar een schijf per keer (hij herkent X, zet hem uit, switch sata-kabels, hij herkent Y, zet hem uit, pak random sata sloten, herkent X of Y) dat is dus het probleem. Hierbij lijkt het mobo de voorkeur te geven aan de 4 Marvell sloten boven de 2 6g sloten.

Specs crashes weet ik niet meer;
iig 0x0000004e en geloof 0x0000005
(verwezen iig naar hardware faillure en/of drivers issues)
Ineens gisteravond pats boem viel ie uit (leek visueel net beeldschermadapter error), daarna iedere keer als het OS ingeladen was sloeg ie af en kreeg ik BSOD.

De ssd is dus ingebouwd en ik kan nu wel gewoon in OS komen en dingen doen, maar ik wil een verse start.

Edit;
USB boot vind ik niet fijn en zou niet nodig moeten zijn.
Uefi reset ? wat bedoel je daarmee (nieuwe bios?)
Verder staat de Uefi nog gewoon op AHCI waar ik hem anderhalf jaar geleden op heb gezet toen de M4 erin ging.

Edit 2:

Na de BSOD's verdacht ik in eerste instantie de GPU (vanwege de vage screen/artefacts voor de BSOD), maar die lijkt het dus (hardwarematig) niet te zijn. (boot met de niet opgeschoonde SSD deed het nu gewoon)
Ook de HDD en SSD deden het normaal op de HTPC, de voeding lijkt gewoon te werken, en het anderhalf jaar oude RAM heb ik een paar maanden terug nog een memtest gegeven. Mocht het dus een hardware-matig probleem zijn dan verdenk ik het mobo, maar ik vermoed nog steeds corrupte software/drivers/firmware
offtopic:
ik word wel steeds minder enthousiast over mijn 2,5 jaar oude, 2 maal ge-RMA-de asus mobo, tot nog toe heeft ie het ook zwaar gehad, maar ik zou er nog graag 2,5 jaar mee doen.

Ik ga morgen via de HTPC een verse windows installeren op de SSD, vervolgens ga ik dan proberen de hdd aan de praat te krijgen op de game-rig.
Ik zal van tevoren nog even kijken of ik de errorcodes met BSOD-viewer nog uit kan lezen (geen idee of die de datadump op de HDD of primaire SSD dumpte)

[ Voor 69% gewijzigd door eL_Jay op 10-07-2013 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik bedoelde, je kunt met enkel de SSD - zonder DVD drive, ook de Windows 7 DVD installeren.
Dit zou ik eerder doen dan windows op de SSD gooien vanaf de HTPC, als je straks niet de correcte hardware ondersteuning mee geinstalleerdt krijgt heb je daar niets aan en zal het niet goed booten als je het terug plaatst in het game systeem.

De USB-tool is dus puur om de DVD speler niet nodig te hebben. (en omdat je win 7 dan binnen 12 min op de SSD hebt staan, versus tenminste 30 min vanaf DVD)

Met de EUFI reset bedoel ik gewoon eens lekker de hele BIOS resetten (standaard laden, cmos clear, w/e) en handmatig alleen de essentials instellen. Je kunt vaak toch je profiel opslaan en deze dus herstellen wanneer je wilt. EUFI's worden helaas wel eens zelf instabiel...

Verder zou de oorzaak van de crash gezien wat je omschrijft wel eens goed kunnen zijn dat je CPU toch tijden lang te kort voltage kreeg, dan kan de bclock gen wel eens onder de 100 kruipen en zo alle PCI-E lanes stressen. (sata, videokaart, eventuele andere controllers) Zo heb ik ook al een videokaart + bord zien gaan. Hoe heftig heb je de 2500K overclockt? (zeer grote kans dat het dit niet is, maar het zou het bij toeval wel kunnen verklaren)

Vandaar ook de vraag om de EUFI even weer naar fabrieks te zetten, dan gaat het zooitje op auto gewoon weer pakken wat het wil, best kans dat je sata-controllers het weer gaan doen. (daarna handmatig uitvogelen welke waarde niet afdoende (meer) waren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Dank voor de reactie. (draai overigens windows 7 64)

Als ik een CMOS-reset doe, verlies ik dan ook de huidige bios-versie en gaat die zeg maar terug naar de 2,5 jaar oude factory-preset? (dat wil ik namelijk niet en bios-updaten doe ik liever niet gezien het risico)
blijkbaar niet maar dus wel alle instellingen, zal het direct doen. Heet bij mijn mobo overigens clear RTC-RAM.
CMOS gereset, geen veranderingen, daarnaast ook gewitcht tussen ide ahci en raid, zonder resultaat (draait nu wel stock)

De 2500k tikte op 38 multi met een undervolt off-set van -0,18 op core-voltage geloof ik.
Frapant detail, ik zag die bewuste avond dat de cpu niet downclockte naar 1600 mhz, (en zo heeft die waarschijnlijk maanden gewerkt) toen heb ik in windows de performance van high-performance naar balanced gezet en toen begonnen de problemen. (maar klokte die wel mooi terug naar 1600mhz).

Ik heb hem in het verleden op diverse clocks gehad:
-In het begin lekker spelen en een acceptabele max gezocht (4,6 ghz met 1.2xx volt)
-Daarna met stock-voltage 4,2 ghz gedraaid, maar dat liep na verloop van tijd niet meer honderd% stabiel (toen de multi naar 41 gezet).
-TIjdje terug dus gaan undervolten en geexperimenteerd met multi's tussen de 38 en 41
-Af en toe klok ik hem over als ik deftige potjes van oude RTS games wil spelen.
Niets extreems dus, maar hij heeft ooit gepiekt op 1,324 core voltage toen ik de auto-oc gebruikte

HTPC is overigens een i3 2120 met asrock z68itx bord en 4GB kingston 1333 ram (redelijk vergelijkbare hardware), wat voor problemen verwacht je dan bij installatie via HTPC? Ik kan de SSD met de game-rig installatie nu op beide systemen booten zonder problemen. Veder doet een windows install toch vrij weinig m.b.t. je hardware met uitzondering van het medium waar je het op zet? (drivers installeer ik daarna allemaal zelf)

[ Voor 19% gewijzigd door eL_Jay op 11-07-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Undervolting kan net zo schadelijk zijn voor je systeem als overvolting heb ik gemerkt helaas.

Op dezelfde manier dat een nét nét nét aan passend voltage (overvoltage) schadelijk kan zijn bij een hoge overclock.

Eigenlijk nog nooit echt iets gesloopt met een te hoge Vcore, enkel met een te lage.

Beide Intel 68 series op dezelfde controller (en instelling - AHCI dus) moet inderdaad nog wel kunnen. Kijk uit want Windows update gaat ook blij platform drivers binnenhalen, niet laten doen dus. Je kan em dus wel vanaf je HTPC installeren, maar het is nog steeds niet wat ik kan aanraden.

Maar als je je huidige OC profiel opslaat, of desnoods op papier zet voor later en je EUFI reset, doet je controller het dan weer gewoon goed of niet? Ik zou em eerst even opnieuw installeren en daarna netjes overclocken en overnieuw stresstesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Heb dus CMOS gerest (oc profiel boeit me niet zo veel, en anders moet ik maar weer een nieuwe zoeken ;))
Draai nu dus stock maar verder geen resultaat, ook switchen tussen AHCI raid en IDE levert niets op.

Ik ga nu op de HTPC windows 7 installeren en daarna kijken of die de hdd i.c.m. de ssd wel pakt.

Update; gedaan maar je had gelijk, kreeg drivers niet aan de praat (andere controller op htpc dan op game-rig)

Nu windows aan het installeren op de game-rig want ik heb het defect gevonden. De SATA 6 poorten zijn dood.
Enerzijds baal ik want nu kan ik me ssd niet optimaal benutten anderzijds kan ik de pc wel weer aan de praat krijgen.
(hopelijk verlies ik niet teveel laad-performance bij elder scrolls en fallout games)

In ieder geval super bedankt voor je hulp ik ga ff een middagje aanklooien en zal een update plaatsen als ik de eerste steam-game werkend heb.

[ Voor 48% gewijzigd door eL_Jay op 11-07-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Soort van Fixed, kapotte sata 6 poorten helaas maar ik heb het systeem weer werkend.
Aangezien ik gok dat de SATA poorten hardwarematig defect zijn gaat niemand me daarmee kunnen helpen.
Daarom denk ik dat er een slotje op dit topic kan. Bedankt Unicron :)
Pagina: 1