Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:56
Beste,

De laatste tijd is de temp van mijn PC aan de hoge kant (80C met prime 95, 65 idle).
Ik heb d.m.v. de bijbehorende fancontrol de snelheid aangepast, maar dat mog niets baten 8)7 .
De voorste 80mm fan heb ik geen idee of die pushed of pulled(getest met een papiertje, maar geen effect).
Uiteraard heb ik eerst alles schoongemaakt, en de coolpasta vervangen.

Hierbij een plaatje om mijn airflow duidelijk te maken.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70874670/20130710_183920.jpg

Ik hoop dat jullie nog iets kunnen verzinnen, denk niet dat ik er onderuit kom om een actieve proc koeler te kopen (s1156).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 655K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus P7P55 LX€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

coolermaster case waarvan ik geen idee meer van heb welke |:(

Gr. Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:30
De airflow van de case fan (linksmidden) zou naar buiten moeten gaan.
Tevens valt het me op dat er geen fan bevestigd is aan de CPU koeler (dus direct aan de heatsink/passieve koeling). Dit verklaart de hoge temperatuur van de CPU.

In combinatie met een i5 lijkt het mij zeer gewenst om een actieve koeler te gaan gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Junia op 10-07-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Dan ga ik eens proberen om te fan om te draaien.

Betreft de CPU koeler, dat is een passieve (past ook geen fan op en zat er standaard bij).
Ik neem aan dat Intel er niet zomaar een koeler bij doet.

Edit: als ik de fan linksmidden laat pullen, dan is er toch helemaal geen airflow meer?
Welke koeler zou je me aan kunnen raden?

[ Voor 24% gewijzigd door Marco1994 op 10-07-2013 19:29 . Reden: ingeving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Junia schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:21:
De airflow van de case fan (linksmidden) zou naar buiten moeten gaan.
Dat is een belangrijk punt om op te letten idd. Die fan moet de warme lucht naar buiten blazen.
Tevens valt het me op dat er geen fan bevestigd is aan de CPU koeler (dus direct aan de heatsink). Dit verklaart de hoge temperatuur van de CPU...
Really? Mijn koeler op m'n CPU heb ik anders zonder fan. Zat er eerst op, maar nu niet meer. De case fans in de buurt ervan trekken genoeg lucht er doorheen om 'm prima op 30°C te houden met lage toeren. Als ik wat meer ga doen, zoals gamen, wordt de CPU maar marginaal warmer (zulke zware games doe ik eigenlijk niet). Ga ik echt zware dingen doen, zoals compileren met alle 8 cores, dan moet ik de case fans wat harder zetten, maar ik heb geen directe fan nodig op 't blok.
Je kan je CPU dus prima passief zetten, mits je airflow op orde is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Marco1994 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:25:
Dan ga ik eens proberen om te fan om te draaien.

Betreft de CPU koeler, dat is een passieve (past ook geen fan op en zat er standaard bij).

Edit: als ik de fan linksmidden laat pullen, dan is er toch helemaal geen airflow meer?
Een extra fan aanbrengen (rechtsonderin) voor extra 'koele' lucht zou ook geen kwaad kunnen :)
Op dit moment wordt de warme lucht uit je GPU gebruikt voor de koeling van zowel je CPU als je voeding. Deze warme lucht wil je zo snel mogelijk afgevoerd hebben (dus door de fan linksmidden om te draaien) maar ook door een extra toevoer aan te brengen.
Hero of Time schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:29:
[...]

Dat is een belangrijk punt om op te letten idd. Die fan moet de warme lucht naar buiten blazen.

[...]

Really? Mijn koeler op m'n CPU heb ik anders zonder fan. Zat er eerst op, maar nu niet meer. De case fans in de buurt ervan trekken genoeg lucht er doorheen om 'm prima op 30°C te houden met lage toeren. Als ik wat meer ga doen, zoals gamen, wordt de CPU maar marginaal warmer (zulke zware games doe ik eigenlijk niet). Ga ik echt zware dingen doen, zoals compileren met alle 8 cores, dan moet ik de case fans wat harder zetten, maar ik heb geen directe fan nodig op 't blok.
Je kan je CPU dus prima passief zetten, mits je airflow op orde is.
Ik ben het met je eens dat je een CPU prima passief kan koelen. Echter een i5 waarbij de OT aangeeft dat dit soort temperaturen worden bereikt lijkt me toch sterk neigen naar het actief koelen.

Eerst kijken hoeveel het scheelt met het omdraaien van de casefan. Persoonlijk denk ik niet dat het voldoende zal zijn om de temperaturen significant te verlagen. Als het omdraaien niks is, dan kun je gaan kijken naar een actieve CPU koeling/extra fan:)

[ Voor 44% gewijzigd door Junia op 10-07-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik ben Ben
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 09:56
De fan omdraaien zal niet gek veel uitmaken. Op de cpu cooler kan echter wel degelijk een fan worden gemonteerd. Zie de riggels aan beide zijden . Ik zou bijna willen zeggen dat de fan die ''verkeerd'' staat te blazen daarvoor was bestemd. Het betreft namelijk niet een referentie cooler van intel, dus het kan ook dat deze zonder extra fan is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Een extra fan aanbrengen (rechtsonderin) voor extra 'koele' lucht zou ook geen kwaad kunnen
Er zit rechtsonder in een koeler (Niet dat die meesterlijk veel doet, maar toch).
Wat zou de goedkoopste oplossing zijn om lucht mijn kast in te persen?

Edit: bedankt voor de vele reacties _/-\o_ , ik ga proberen mijn fan om te draaien en dan post ik de resultaten hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Marco1994 op 10-07-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hier even een idee hoe ik mijn kast heb. De kast ligt op de foto, onaangesloten, maar met CPU fan welke er nu niet meer op zit. De twee case fans die je ziet, zijn de enige fans in de gehele behuizing. Deze twee blazen naar buiten. Er is dus onderdruk.
Case met 2 actieve case fans

Alle onderdelen in mijn systeem zijn passief. Voeding, videokaart, CPU in feite. alles wordt door de twee fans koel gehouden.

Owja, fans zitten boven, voeding onder.
Junia schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:30:
[...]

Een extra fan aanbrengen (rechtsonderin) voor extra 'koele' lucht zou ook geen kwaad kunnen :)
Op dit moment wordt de warme lucht uit je GPU gebruikt voor de koeling van zowel je CPU als je voeding. Deze warme lucht wil je zo snel mogelijk afgevoerd hebben (dus door de fan linksmidden om te draaien) maar ook door een extra toevoer aan te brengen.

[...]

Ik ben het met je eens dat je een CPU prima passief kan koelen. Echter een i5 waarbij de OT aangeeft dat dit soort temperaturen worden bereikt lijkt me toch sterk neigen naar het actief koelen.

Eerst kijken hoeveel het scheelt met het omdraaien van de casefan. Persoonlijk denk ik niet dat het voldoende zal zijn om de temperaturen significant te verlagen. Als het omdraaien niks is, dan kun je gaan kijken naar een actieve CPU koeling/extra fan:)
Zie m'n foto hierboven. Dit alles houd een AMD FX-8150 koel, zelfs met dit weer (hoewel vandaag wel lekkerder was dan de afgelopen 2 dagen). Ik heb maar 1 keer gehad dat 't systeem uitschakelde door oververhitting en dat kwam omdat ik tijdens 't compileren niet m'n case fans harder had laten draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door Hero of Time op 10-07-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

NVM...

[ Voor 89% gewijzigd door millman op 10-07-2013 21:23 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Dit zijn de temps na 45 min op 100% knallen, zowel de videokaart als de proc + ram.
Uiteraard nadat ik mijn koeler heb omgedraaid (vind het nog wel steeds aan de hoge kant eigenlijk,
vooral de videokaart.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70874670/temps.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zijn prima temperaturen. Met m'n vorige PC werd m'n GPU 90°C als ik UT2004 ging spelen op 1280x1024 (GPU was een nVidia 7800GTX). Je CPU is ook ruim in de marge. Als ik ga compilen (wine, dat is met 10 minuten klaar) wordt m'n CPU 70-75°C. Als je na 45 minuten nog niet aan de 65 zit, laat staan 70, heb je echt niets anders nog nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Dat is mooi, bedankt voor de nuttige (wellich voor de hand liggende) tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoals je dus gemerkt hebt, was je case fan verkeerd gemonteerd. De achter fans horen naar buiten te blazen. Die van jouw deed van buiten naar binnen. Warme lucht wil je zo snel mogelijk eruit hebben, en gezien de afstand van de fan tot de CPU heatsink, kan je snel de warme lucht afvoeren. Naar binnen blazen zorgt er enkel voor dat je intern alles warmer maakt, want je had geen goede afvoer ;).
Als de front fan ook nog eens naar binnen blaast, heb je veel te weinig airflow en openingen om de lucht snel er uit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Klinkt op zich heel logisch, maarja heb dat ding laats schoongemaakt en weer (fout) terug in elkaar gezet.
Meende dat ik toch wel van alles een beetje verstand had, valt tegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
Marco1994 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:35:
[...]

Er zit rechtsonder in een koeler (Niet dat die meesterlijk veel doet, maar toch).
Misschien dat je voor de zekerheid even kan controleren of die lucht de kast in zuigt of blaast. Bij die is het van belang dat er juist ' koele' lucht de kast in wordt gezogen.

De temperaturen die je in je screenshot liet zien zijn prima. Let er wel op dat de kast stofvrij blijft :)

[ Voor 19% gewijzigd door Junia op 11-07-2013 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:06
Marco1994 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:25:
Haha, ik weet niet hoe je er bij komt dat Intel zoiets passief levert bij zijn processor, maar ik heb zoiets nog nooit gezien. Ik heb überhaupt de laatste jaren geen passieve koelers gezien, geleverd bij processoren. De laatste keer dat ik dit heb gezien is in de Pentium 2 tijd.

Tijd voor een betere koeler. Neem een groot blok van Scythe, zoals de Mine2 of de Mugen3. Dan heb je voor een goeie prijs een stevige koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De koeler die op de foto staat is goed genoeg. Je ziet 't niet al te best omdat 't van bovenaf is genomen, maar de heatsink is redelijk hoog. Als het niet goed zou koelen, is er iets mis met de airlow. Is je temperatuur toch nog wat hoger dan je zou willen, hang je er een fan aan. Maar 'm helemaal vervangen, dat is niet nodig.

Daarbij, het is geen stock koeler van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
Ik heb deze PC al een hele tijd.
Nu begin ik toch te twijfelen of de koeler stock is of niet, anyway hij blijft lekker koel.
Gister per-ongelijk vergeten PC uit te zetten, ondanks de temperatuur van 24C in het zonnige zuiden.
werd hij niet warmer dan 40C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Pagina: 1