Toon posts:

P3B-F moederbord vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu een P3B-F in mijn computer zitten en er staat dat ie Pentium III (450MHZ and faster) support maar dit is zeker zo'n 2 jaar oude moederbord en binnenkort ga ik ff mijn processor updaten naar 1 GHZ. Maar is ie niet een beetje te oud misschien ondesteund ie hem niet. 2 Jaar geleden hadden ze geen 1 GHZ dus dacht ik misschien herkent ie hem niet ofzo. welke moederbord is nou het beste voor pentium. Een best buy als het ware *D dus niet te duur en levert goeie prestaties B-)

alvast bedankt

AnTillIaN

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
Op de website van Asus staat vermeld dat hij tot 850 MHz kan als ik het goed begrijp.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

HEt bekende multiplier verhaal maar weer....

De Intel procs in kwestie hebben een vaste multiplier. De uiteindelijke kloksnelheid is dus afhankelijk van de Front Side Bus snelheid, die je wel kan instellen. De multiplier van de CPU is dus niet in te stellen, de FSB wel.

Een P3B-F ondersteunt het lagere voltage van de huidige P3 vanaf revisie 1.03. Een BIOS update wordt aangeraden, al had ik geen problemen met mijn bij aankoop al aanwezige BIOS 1004 met een Celeron 2 (p3 core).

Zolang je BIOS en je voltage kloppen, zal een P3B-F alles slikken, wat ie ingeprikt krijgt op een FSB 100 Mhz. Al ziet Intel het licht en komt er morgen een 3 Ghz P3 uit met een FSB 100, je P3B-F zal er niet wakker van liggen. Die ziet namelijk niets van die multiplier, maar alleen een bepaalde core, voltage en FSB. Wat die CPU intern doet met multipliers is niet iets, waar je mobo zich mee bezig houdt.

Moraal: multipliers zitten vast. De enige invloed die je hebt is de FSB verhogen/verlagen. Verhalen over ondersteuning tot en met zoveel Mhz zijn dan ook puur theoretisch, niet de praktijk. Bij de C't (Duits Computerblad) gebruikten ze destijds zelfs een P3B-F om de net uitgebrachte 1.13 Ghz P3 te testen. Die is er alleen in een 133 Mzh FSB en die verhoogde FSB was geen probleem voor de P3B-F. Zolang je PCI kaarten en je AGP kaart en je geheugen het trekken, kan je met een 133 FSB P3 werken op een P3B-F.

Die maximale limiet van ondersteuning is dus niet interessant en loopt voortdurend achter de feiten aan. Zolang je mobo het juiste voltage levert, je BIOS je p3 core lust en je de FSB op 100 Mhz houdt, zal een P3B-F werken met een nieuwe P3, al gaan ze tot 3 Ghz door met 100 Mhz FSB...

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:35
Op dinsdag 05 juni 2001 12:16 schreef Wekkel het volgende:
[..]
Ik zou het zelf echt niet beter kunnen verwoorden :)

Goei speech Wekkel ;)

Maar hier gaat het over een P3B-F, die heeft een Intel 440BX chipset, dat zou in jou verbaal betekenen dat (bijna?) elk moederbord met Intel 440BX chipset alles lusten mits oa. VCore ondersteund wordt de BIOS de P3-core lust?

Verwijderd

heftig gaat ik ook maar proberen me giga in me p3b-f te zetten want al me kaarten lopen ook op 133 perfectica :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Op dinsdag 05 juni 2001 12:16 schreef Wekkel het volgende:
.....Bij de C't (Duits Computerblad) gebruikten ze destijds zelfs een P3B-F om de net uitgebrachte 1.13 Ghz P3 te testen. Die is er alleen in een 133 Mzh FSB en die verhoogde FSB was geen probleem voor de P3B-F. Zolang je PCI kaarten en je AGP kaart en je geheugen het trekken, kan je met een 133 FSB P3 werken op een P3B-F.......
Wel, gelukkig is de P3B-F met de juiste PCI devider uitgerust: met een FSB van 133 lopen je PCI kaarten dan gewoon op 33MHz :) In feite loopt alleen de AGP poort te snel (89MHz). Prop er PC133 RAM in en je hebt een prima 133MHz moederbord.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Hmmm, toch beter mijn handleiding doorlezen...
Pagina: 1