Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een vreemd probleem met mijn gtx 560ti. Ik kreeg tijdens het gamen de waarschuwing dat mijn moederbord warmer dan 60 graden wordt. Het moederbord voelt echt warm en aan de achterkant van mijn videokaart kan ik mijn vingers branden. Het koelblok van mijn CPU en videokaart worden alleen niet echt heet. CPU wordt tijdens het gamen ca 70 graden en de videokaart ook. Niet echt extreem.

Als ik met een koud systeem start en ik stress mijn gpu met furmark, dan wordt mijn gpu op de printplaat naast de power pins erg heet. Deze hitte breid zich dan uit over de hele gpu en waarschijnlijk dan ook over mijn mobo?

Is mijn videokaart stuk, of valt het nog te overwegen om een andere voeding te proberen. Het probleem treedt namelijk op bij de voedingsstekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
Eerst even kijken wat de temperatuur is van de videokaart, heeft Asus vast wel een programma voor.

Anders: eerste hit google:http://www.gputemp.com/

In Furmark kan je ook de temperatuur uitlezen, check dat anders even.

Voelen met de handen is niet een erg nauwkeurige manier van meten namelijk en een videokaart kan en mag aardig warm worden.

Als dan de temperatuur te hoog blijkt te zijn, even stofvrij maken.

Niet direct er van uitgaan dat het stuk is ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Thamell op 10-07-2013 13:56 ]

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Dat is nu net het probleem als ik de temperatuur uitlees met furmark of hwmonitor , dan is de maximale temperatuur maar 70 graden. Terwijl ik het idee heb dat de achterkant van mijn kaart veel warmer wordt. Uiteindelijk wordt mijn mobo echt warm, de componenten kan ik dan niet meer aanraken. De tool van asus rapporteert een moederbord temperatuur van 60 graden.

De heatsink van mijn videokaart en de heatsink van de processor worden niet echt warm.

Update: achterop de videokaart zit een kleine zwarte heatsink verstopt, deze zorgt voor alle warmte. Ik vermoed dat het om het vram gaat.

Temps met furmark + prime95:
CPU ~70
GPU ~70
Mobo ~60
VRam ? (Geen sensor, wordt echt superheet ook in idle)

[ Voor 29% gewijzigd door HEY_DUDE op 10-07-2013 14:40 . Reden: Tempo's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:15
De temperaturen van de onderdelen is niet schokkend, zelfs redelijk normaal. Wellicht dat je airflow in je kast wat kunt verbeteren, zodat het mobo en dergelijke iets koeler wordt. Welke kast en casefans heb je op dit moment?

Edit: wat ik er even bij moet zeggen, die software tools zoals die van Asus geven naar mijn inziens veel te vroeg waarschuwingen. Wanneer ik met mijn CPU aan het benchmarken ben op hoge overclock kan ie wel eens 80+ graden wordt. De Asus tool van mijn mobo begint al rond de 70 graden te schreeuwen, terwijl dit ver onder de limiet ligt van wat a) de hardware hebben kan en b) ik als veilige limiet handhaaf.

[ Voor 47% gewijzigd door Moi_in_actie op 10-07-2013 14:50 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Thnx voor de input

Airflow is niet optimaal voor mijn systeem, het is een mitx systeem. Een grote 14mm intake fan en een 12 mm fan voor de outtake. Beide standaard fans van mijn lian li pc-q08. In een mitx systeem is het een beetje "proppen" in de kast met componenten. Daarom test ik nu het hele spul open op tafel. Temps zijn:

CPU 55
Gpu 65
Mobo 48
Vram: voelt als een straalkachel op 10cm afstand :)

Vind de mobo temperatuur wel wat hoog voor open op tafel. Het vram zit vlak bij de intake van het systeem en heeft zeer goede airflow in de kast, maar daardoor wordt er erg warme lucht door de kast geblazen.

edit: Nog iets wat mij opvalt, de +12V dropt van 11.8V in idle naar 11.3V bij hoge load. Misschien toch psu vervangen?

[ Voor 8% gewijzigd door HEY_DUDE op 10-07-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:58
Ik denk dat je, vooral omdat het over een mitx-systeem gaat, je je geen zorgen hoef te maken. Mijn 560ti haalt hogere temperaturen in een ATX-systeem en dat "voelt" heet aan, maar niets om je zorgen over te maken.

Ter illustratie, mijn VRAM haalde ooit 101 graden, kan je een eitje op koken, maar nu gelukkig maar 60 graden.

Speelt graag

Pagina: 1