Toon posts:

Vormt mijn cpu een bottleneck voor een MSI 660?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

In het verleden heb ik een 660 gehad icm een i5 2500k op 4Ghz, nu vraag ik mij af of mijn huidige setup dit ook aankan?

In combinatie met deze RML lijst gebruik ik nog een XFX Core 550 watt en 8GB aan Corsair ram.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-3650 Boxed€ 56,91€ 56,91
1ASRock AMD A75 A75M-HVS€ 43,86€ 43,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,77

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
De A6 is 2,6x4. En ik heb een ph 3,0x4, waarmee ik nog aardig wat games kan spelen. Dus hard bottlenecken zal dat niet gaan. Maar de nieuwste games kan je denk ik niet meer zo goed afspelen.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Topicstarter
Mocht ik het nodig vinden en de bottleneck echt duidelijk merken, is deze processor dan de oplossing?
pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition

Verwijderd

rickboy333 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:58:
De A6 is 2,6x4. En ik heb een ph 3,0x4, waarmee ik nog aardig wat games kan spelen. Dus hard bottlenecken zal dat niet gaan. Maar de nieuwste games kan je denk ik niet meer zo goed afspelen.
Twee totaal verschillende CPU's vergelijken op kloksnelheid is nutteloos, dan zegt niks.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 00:24:
[...]

Twee totaal verschillende CPU's vergelijken op kloksnelheid is nutteloos, dan zegt niks.
Inderdaat.

Ik denk dat hij wel zal voldoen, maar niet 100% uit de GFX trekt.
Ik heb zelf een Phenom ii x4 965BE @4.2ghz, deze trekt 2x HD7850 OC, cpu is erg aan te raden (al helemaal voor de prijs :))

Edit:
De 965 is 10-20 euro duurder dan de A6, maar dan weet je wel dat je fatsoendelijke performance krijgt (ook als je de kaart OC'd)

[ Voor 14% gewijzigd door Kuusj op 11-07-2013 00:38 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een FM1 moederbord :O

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

O je hebt er al een, zal wel aan 't tijdstip liggen :P

Nou ja, dan ga voor de A8 zou ik zeggen, toch net wat meer power, en niet zoveel duurder.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
kuusj98 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 00:50:
O je hebt er al een, zal wel aan 't tijdstip liggen :P

Nou ja, dan ga voor de A8 zou ik zeggen, toch net wat meer power, en niet zoveel duurder.
Maar dit heeft hij al, ik zeg geen reden om te upgraden...

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou het eerst maar oberen met je huidige processor, lukt het niet dan zul je toch echt naar een andere socket moeten gaan.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
Bottleneck is helemaal afhankelijk van de game die je speelt. Als je die AMD setup en die GPU al hebt liggen zou ik daar gewoon gebruik van maken, echt een hele slechte ongebalanceerde setup is het niet, maar ideaal voor de nieuwste games is anders. Wanneer je aan upgraden toe bent kijk je dan gewoon verder naar een nieuw platform/cpu.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Toch eenvoudig te achterhalen? Zet je systeembeheer open op "prestaties / performance", pak GPU-Z erbij en zet deze op de Sensors tab.

Speel een game, het moment dat deze voor je gevoel niet soepel loopt. Zet je deze op pauze (of in MP, laat je jezelf even doodgaan voor info), of beter kijk je op een 2e scherm even naar de info.

CPU tegen de max? Geheugen vol? GPU core tegen de 95-100% VRAM op de maximale waarde?

CPU is daarnaast nog iets anders mee: Als niet alle cores gebruikt worden (maar veelal maar 1 of 2) dan zou meer mhz op je CPU helpen: een overclock zou al helpen in dat geval. Snellere RAM helpt over het algemeen maar weinig voor games. 1600mhz en klaar, hoe je niet meer over na te denken.
Als al je cores max belast zijn, maar je videokaart niet, dan heb je wel een bottleneck voor je 660ti.

Lang niet alle games zijn CPU intensief, maar ik kan je nu al vertellen dat b.v. GTA IV (slechte port), Starcraft 2 (met name HotS) en Diablo 3 redelijke CPU limiterend zijn in jouw geval. Ook Crysis 3 gebruikt waarschijnlijk al je cores gewoon maximaal en zal een kleine limiet kunnen opleveren.
Het gross van de games zal je waarschijnlijk helemaal geen problemen mee ondervinden.

En als je die wel hebt en je weet waar de limieterende factor zit, dan kan je er altijd met instellingen wat aan doen! Yay PC gaming!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, videokaart komt vandaag aan en zal het allemaal eens gaan proberen.
Op het moment wil ik alleen Battlefield 3, en Far Cry 3 spelen, gezien ik deze in mijn bezit heb.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mijn voorspelling:

BF3: Videokaart bottleneck. Shaders voornamelijk, indien je op high settings speelt. Meer dan 2x AA kan wel kwa geheugen, maar meer chocked em als er veel in beeld is. (192bit bandbreedte)
CPU zal 60-90% lopen, maar houd het wel bij.

FC3: Best aardig geoptimaliseerd voor AMD voor de verandering, wederom zal de GPU (shaders deze keer) de limiterende factor zijn. Of je het het op wat hogere instellingen over de 60fps gaat krijgen met de 660 weet ik niet sowieso. Lang niet alles voegt echt wat toe over "medium" of "high" instellingen, zoek even na in een tweak guide voor deze titel. Ik zag eigenlijk amper verschil tussen dit op spel op medium tot ultra setting 40-55fps op een Ti 560 versus nu op high-ultra 45-60 fps op een 760. (Wat betreft beeldkwaliteit tijdens gameplay)

Zeer grote kans dat je dus gewoon goed zit. Hoewel goed natuurlijk afhangt van wat je zelf wilt. Maar ik neem aan dat dat geen 2560x1440 Ultra met 4x FSAAQ is? (Dan heb je verkeerde hardware gekocht).
Pagina: 1