Eindversterker zinvol voor stereo?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Ik vroeg me af of het zinvol is om mijn nog aan te kopen luidsprekers (86dB - 4Ohm - Nominal power rating Watts = 160watts) aan te sturen met een stevige eindversterker. Indien dit zinvol is voor een goede stereoweergaven, zou ik liefst de eindversterker samen met de luidsprekers aankopen.

De bedoeling is dan om mijn receiver (Pioneer LX-85) in te zetten als voorversterker samen met de eindversterker voor de frontspeakers. De overige surroundspeakers blijven op de eindversterker aan de Pioneer receiver gekoppeld.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kun je doen, maar een LX-85 zou in principe voldoende power moeten hebben om een mooie set goed aan te sturen. Tenzij je heel specifieke speakers hebt gaat dat wel goed denk ik :)

Ik zou het zelf eerst zonder proberen - als je echt te weinig power lijkt te hebben kun je altijd nog een eindversterker bijkopen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Moris
Oké, misschien dan toch eerst eens proberen wat het geeft.
Ik veronderstel dat de klankleur met of zonder eindversterker wel behouden blijft?

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Het ligt eraan wat je wit. Wil jij het perfecte geluid dan is een goede stereo versterker geen overbodige luxe. Trek dan wel minimaal 3000 euro uit je zak. De vraag is of jouw speakers dan misschien de zwakste schakel worden.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• Moris
De frontspeaker zijn meer dan 5.500 euro, dus een mooie versterker is altijd gunstig.
De vraag blijft of een eindversterker wel zinvol is?

Verwijderd

Naar mijn ervaring (dus geen feit) bestaat je geluid (als je de bron buiten beschouwing laat) uit 20% versterker, 50% speaker, en 30% de akoestiek van je ruimte.

Stop dus liever dat geld in een mooi vloerkleedje, een plafonddemping of iets dergelijks dan in een dure dikke amp. Je pioneer zal prima die boxen kunnen aansturen tot niveautje tuinfeest.

Daar tegenin gezegd, als je zulke mooie speakers koopt kan een mooie stereo eindversterker er ook wel af ;)

• Moris
Een eindversterker kan er altijd wel af, maar als ik je goed begrijp kan mijn Pioneer LX-85 de luidsprekers dus perfekt aansturen. Dit maakt het gebruik van minder toestellen in huis het voor de vrouw wat gebruiksvriendelijker.

De akoestiek van de kamer is in het verleden al aangepakt, dus hier moet ik me al geen zorgen meer over maken.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:27

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 13:04:
Naar mijn ervaring (dus geen feit) bestaat je geluid (als je de bron buiten beschouwing laat) uit 20% versterker, 50% speaker, en 30% de akoestiek van je ruimte.

Stop dus liever dat geld in een mooi vloerkleedje, een plafonddemping of iets dergelijks dan in een dure dikke amp. Je pioneer zal prima die boxen kunnen aansturen tot niveautje tuinfeest.

Daar tegenin gezegd, als je zulke mooie speakers koopt kan een mooie stereo eindversterker er ook wel af ;)
Ben ik niet met je eens, een versterker kan een luidspreker maken of kraken. Vooral als je een beetje lastige speakers hebt is een stevige eindversterker geen overbodige luxe. Zelfs slijtage van de onderdelen maakt enorm uit, ik heb een al wat oudere eindversterker die ik recent volledig heb gereviseerd, ik kende m'n speakers niet meer terug, enorme verbetering!

Er zijn vast situaties denkbaar waarin het niet zo heel veel uitmaakt maar als ik zie dat de frontspeakers dik 5500 euro kosten zou ik op z'n minst toch eens gaan luisteren, eventueel een versterker lenen bij de hifizaak.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20

DjVe

Hatsaflats!

Naar mijn weten heeft de LX85 helaas geen ICE eindtrappen meer (de 82 en 83 wel) en schijnen daardoor beduidend minder te presteren. Ik heb juist een LX72 gekocht wegens de goede door B&O ontwikkelde eindtrappen en wie staan hun mannetje wel. Ik zou het sowieso eerst proberen zonder en langs een HiFi boer gaan met de vraag of je er één thuis mag proberen.

Wellicht dat de upgrade naar een Susano LX90 ook tot de opties behoort :)

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 15:41
Dat moet gewoon kunnen. Het is een gewone klasse AB versterker en die zijn niet zo kritisch (zeker niet in deze prijsklasse) met lagere impedanties (4Ohm etc.). Ook het rendement van 86DB is niet bijzonder laag.

Juist de Klasse-D/ICEfet versterkers zullen er IETS meer moeite mee hebben. Klasse-D heeft iets hogere vervorming en snellere afval in het hoog bij lagere impedanties. Maar dan spreken we ook maar over kleine verschillen, de vraag is uiteraard of het daadwerkelijk hoorbaar is. Dit komt o.a. omdat er een ingewikkeld regelcircuit aanwezig moet zijn. Een klasse-D versterker is net een schakelende voeding. Als de belasting veranderd, veranderd de uitgangsspanning, en dat moet met de schakelfrequentie snel genoeg bijgeregeld worden. Bij klasse AB is het enkele een questie van negatieve feedback.

[ Voor 43% gewijzigd door gastje13 op 10-07-2013 14:23 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

gastje13 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:08:
Dat moet gewoon kunnen. Het is een gewone klasse AB versterker en die zijn niet zo kritisch (zeker niet in deze prijsklasse) met lagere impedanties (4Ohm etc.). Ook het rendement van 86DB is niet bijzonder laag.

Juist de Klasse-D/ICEfet versterkers zullen er IETS meer moeite mee hebben. Klasse-D heeft iets hogere vervorming en snellere afval in het hoog bij lagere impedanties. Maar dan spreken we ook maar over kleine verschillen, de vraag is uiteraard of het daadwerkelijk hoorbaar is. Dit komt o.a. omdat er een ingewikkeld regelcircuit aanwezig moet zijn. Een klasse-D versterker is net een schakelende voeding. Als de belasting veranderd, veranderd de uitgangsspanning, en dat moet met de schakelfrequentie snel genoeg bijgeregeld worden. Bij klasse AB is het enkele een questie van negatieve feedback.
Een LX85 heeft wel degelijk een klasse D eindversterking (bron: http://www.pioneer.eu/uk/...-receivers-2011/page.html). De 2010 en 2011 modellen waren echter qua versterking superieur door de ingekochte techniek van B&O. Pioneer heeft deze techniek helaas niet in haar 2012 modellen verwerkt.

• gastje13
De klasse D versterkers (van pioneer/B&O, maar ook in het algemeen) zijn alleen qua efficientie beter, meer niet. Meetbaar scoren ze, over het algemeen, zelfs slechter dan een gewone versterker. Als het echt een klasse-D is zou ik de pioneer meenemen en een goed vergelijk maken met een losse versterker en goed luisteren of je verschil hoort.

Als voorbeeld een pioneer sc-68 (laatste generatie d3, geen B&O):

Klasse D, de vervorming ligt vele male hoger (0.1% tenopzichte van 0.005% bij onderstaand voorbeeld)

http://www.hometheater.co...receiver-ht-labs-measures

Klasse AB (standaard denon)

http://www.hometheater.co...receiver-ht-labs-measures

Dit wordt alleen maar hoger bij lagere impedanties. Het blijft uiteraard klein, 0.1% vervorming maar theoretisch is een klasse AB gemiddeld vele male beter (met "lastige" speakers).

[ Voor 99% gewijzigd door gastje13 op 10-07-2013 16:58 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zorg dat je een goede stereoversterker kan lenen en luister dan of je überhaupt een verschil hoort. Daarna kan je nadenken of je het eventuele verschil het geld waard vindt. Een versterker voegt namelijk veel minder vervorming (harmonische vervorming, geen perfecte frequentierespons, ...) toe dan de luidsprekers.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

Ik zou dan eerder een stereoversterker nemen zodat je niet alleen de eindversterker van de stereoversterker gebruikt, maar ook de voorversterker. Daar hoor je betere verhalen over dan alleen vermogen toevoegen door het gebruik van een eindversterker. Ligt natuurlijk ook aan hoe goed de voorversterker van de Pioneer is. Ik merkte in ieder geval geen noemenswaardig verschil tussen mijn speakers aangesloten op een receiver of met een eindversterker er nog extra tussen. Moet wel gezegd worden dat mijn speakers nominaal 8 Ohm zijn (wel met dip naar onder de 3 Ohm), maar vooral zijn ze veel gevoeliger met 91 dB/m. Dus naast alleen een eindversterker toevoegen heb je ook nog een andere optie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• gastje13
Dat kan wel onpraktisch zijn, gezien hij ook surround speakers heeft. In dat geval zul je alles analoog moeten uitsturen en dan de front kanelen in de losse versterker en de rest in de pioneer. Als je digitaal uitstuurt, dan is moet de stereoversterker ook een DAC hebben (wat vaak niet is) en dan moet je de pioneer zo corrigeren dat alle kanalen synchroon lopen. Kan wellicht wel, maar niet praktisch.

Ik zou zeggen, ga eerst eens goed luisteren naar jouw versterker naast een ander model naar keuze. Als je al verschil hoort verwacht ik dat je met een klassieke klasse AB surround receiver dit al oplost. Een goede klasse AB surround receiver (marantz 6 serie om maar iets te noemen) is in de praktijk zeker niet slechter dan een stereoversterker. Klasse D, zoals je pioneer, is wat meer tricky maar of je het hoort . . .

[ Voor 5% gewijzigd door gastje13 op 10-07-2013 18:01 ]

• Moris
FeaR schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 17:51:
Ik merkte in ieder geval geen noemenswaardig verschil tussen mijn speakers aangesloten op een receiver of met een eindversterker er nog extra tussen.
Heb van de winkel een Quad QSP als demo meegekregen en heb net de test voor mezelf even gedaan.
Geen verschil merkbaar tussen receiver met eindversterker of receiver zonder eindversterker.
In beide situaties heb ik het volume netjes gelijk gezet met een testsignaal en een dB-meter.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dan heb je je antwoord dus. Lekker genieten van de LX85 dus :)

• Moris
gastje13 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 17:59:
Dat kan wel onpraktisch zijn, gezien hij ook surround speakers heeft. In dat geval zul je alles analoog moeten uitsturen en dan de front kanelen in de losse versterker en de rest in de pioneer. Als je digitaal uitstuurt, dan is moet de stereoversterker ook een DAC hebben (wat vaak niet is) en dan moet je de pioneer zo corrigeren dat alle kanalen synchroon lopen. Kan wellicht wel, maar niet praktisch.

Ik zou zeggen, ga eerst eens goed luisteren naar jouw versterker naast een ander model naar keuze. Als je al verschil hoort verwacht ik dat je met een klassieke klasse AB surround receiver dit al oplost. Een goede klasse AB surround receiver (marantz 6 serie om maar iets te noemen) is in de praktijk zeker niet slechter dan een stereoversterker. Klasse D, zoals je pioneer, is wat meer tricky maar of je het hoort . . .
Misschien is het de moeite wel waard om dit alles eens te testen.

Een stereo versterker naast de reciever zou natuurlijk het beste en mooiste zijn, helaas is het zo als jezelf al zei niet erg praktisch gezien de opstelling in surround. Alle muziek in huis wordt gestreammd via de nas naar de receiver, wat voor een zeer groot comfort zorgt en deze mogelijkheid willen we natuurlijk wel behouden.

Ik meende in het verleden eens gehoord te hebben, dat je dit probleem zou kunnen oplossen met een stereoversterker die je aansluit op de Rec-Out van de reciever. Deze stereoversterker moet dan wel een bypass-functie hebben, hierdoor neemt hij de volumeknop van receiver voor de fronts volledig over.

Bestaat deze mogelijkheid nu of niet :?

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 19:02
Daar zijn verschillende benamingen voor zoals HT Direct, HT Throughput, Power Amp Direct. Zo'n HT aansluiting op je versterker slaat het voorversterker deel van je versterker over. Alleen het eindversterker deel van je versterker wordt gebruikt. Dat zou moeten leiden tot meer vermogen en/of meer controle over je speakers.

Als voorversterker wordt nog je receiver gebruikt. Omdat de klankkleur voornamelijk (na speakers en acoustiek) wordt bepaald door je voorversterker zal je geluid er meestal niet 'mooier' van gaan klinken.

Je volume wordt in zo'n setup niet ingesteld op je versterker, maar op je receiver. De volumeregeling van je versterker wordt overgeslagen, want die maakt immers deel uit van het voorversterkercircuit van je versterker.

• Moris
Deze methode is dan bijna hetzelfde als een losse eindversterker achter de receiver plaatsen en zal dan voor mij ook geen hoorbaar en beter verschil opleveren?

Zijn er andere oplossingen om een geïntrigeerde stereoversterker naast een receiver te gebruiken, zodat alles praktisch blijft voor de andere gebruikers hier in huis?

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-01 19:02
Ik heb voor zo'n setup gekozen omdat je dan zowel in stereo als surround een voordeel hebt. Je kunt je analoge stereo bronnen rechtstreeks op je versterker aansluiten. In stereo gebruik je je receiver dan niet. Digitale bronnen sluit je aan op de receiver, die je ook voor je surround speakers blijft gebruiken.

Qua gebruiksgemak zou je daarbij eens kunnen kijken naar een all-in-one remote, zoals een Harmony One.

• Moris
Als AB heb ik reeds een Harmony One.
Ik heb geen enkele analoge bron, alles is digitaal en muziek wordt gestreamd dmv Nas en reciever.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het kan, ik heb twee Marantz MA500 mono blockjes aangesloten op de pre-out van een Yamaha 5.1.
Schakelen in via het stopcontact op de achterkant van de versterker.
Ik miste wat in de stereo weergave bij de surround versterker en sindsdien ben ik weer tevreden.
Ik kreeg zelf niet de indruk dat de yamaha voorversterker veel veranderde.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:05

FeaR

In GoT we trust

bouwfraude schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:16:
Schakelen in via het stopcontact op de achterkant van de versterker.
Je weet dat die aansluiting is voor een lichte bron als een CD-speler of wat dan ook? In ieder geval niet voor subwoofers of eindversterkers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Moris
Iemand nog andere mogelijkheden kan bieden om een stereoversterker naast een reciever te gebruiken?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-01 12:58
gastje13 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:29:
Het blijft uiteraard klein, 0.1% vervorming maar theoretisch is een klasse AB gemiddeld vele male beter (met "lastige" speakers).
Dan is een Pioneer met D-amp dus véle malen beter dan een gemiddelde buizen amp omdat die (geheel onmogelijk hoorbare) vervorming way en way lager is? Weet niet of elke buizen bezitter er ook zo over denkt :P

Heb nu een Onkyo en buiten het feit dat die geheel gelijk klinkt (uiteraard, want zonder DSP-gedoe "moet" elke versterker eender klinken anders doet 'ie iets niet goed) aan de vorige LX71 Pioneer kan je er ook eitjes op bakken terwijl de Pioneer heel erg koel bleef, ook bij bizarre volume niveaus. Vind zelf weinig mis met die D-amps persoonlijk. Komen er in de meeste tests dan ook echt prima uit.

Nickname does not reflect reality

• Moris
Voor stereoweergave speel ik met de Pioneer ook steeds in Pure Direct.

Geven onderstaande combinaties wel de mogelijkheid om een stereoversterker naast een receiver te gebruiken.

1) De stereoversterker moet een directe HT-ingang hebben of bypass.
2) De receiever via digtal/optical out verbinden met een stereoversterker die een digital-in heeft.
3) Schakelkast tussen versterker A en B voor de frontspeakers.

• Moris
Brad Pitt schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:58:
Vind zelf weinig mis met die D-amps persoonlijk. Komen er in de meeste tests dan ook echt prima uit.
Volgens veel info, zou ik voor stereoweergave mijn Pioneer LX-85 er beter tussen uit laten en voor een stereoversterker gaan met een HT-ingang,
Helaas nergens een demo model te vinden met HT-ingang waar ik dit kan testen :?
Pagina: 1