Aansluitingen voorbereiden nieuwe Experiabox

Pagina: 1
Acties:

• laniwati
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 11:11
Het gaat om aansluitingen voorbereiden i.v.m. installatie van een alles-in-een pakket van KPN t.b.v. oude- en nieuwe apparatuur.

De huidige situatie: een nieuwe splitter (aangebracht bij de overgang van Instap Surfen naar Internet Instap), met aan de DSL Modem-aansluiting een vieraderige utp-kabel met RJ11 stekkers naar een Experiabox, van waaruit een Windows computer en een Epson all-in-one (printer/scanner/fax) met ethernetkabels zijn verbonden. Het draadloze signaal van de Experiabox bedient een iPod en een iPad. Aan de PSTN-aansluiting van de splitter (via een adapter) een tweetal platte telefoonkabels naar afzonderlijke telefooncontactdozen t.b.v. resp. een basisstation van een tweetal draadloze telefoons, en de faxaansluiting van genoemd all-in-one apparaat.

De aanschaf van een flatscreen-tv, alsmede het feit, dat het grote opperhoofd (lees: mijn vrouw) liever achter de computer zit dan met de iPad op schoot, geeft mij aanleiding het standaard alles-in-één pakket van KPN te laten installeren en nieuwe apparatuur aan te schaffen, in casu een Macbook Air notebook en een AirPort TimeCapsule. <3

Alvorens de KPN-monteur ter plekke komt, wil ik een en ander voorbereiden.

Het alles-in-één pakket impliceert een nieuwe Experiabox, en voor zover ik heb begrepen, heeft dit apparaat diverse mogelijkheden voor de aansluiting van apparaten en zou zelfs een splitter overbodig zijn. :?

Aangesloten dient te worden: een ontvangstkastje voor de tv, een Windows computer, een Epson all-in-one, en een basisstation voor twee draadloze telefoons. De verbindingen van de Windows computer en de scanner-/printerfunctie van de all-in-one zullen geen problemen opleveren: ethernetkabels van en naar aansluitingen, die duidelijk zijn aangegeven.

Maar, hoe zit het met de andere aansluitingen? Welke soort kabel dient te worden gebruikt vanaf de Experiabox naar het ontvangstkastje voor de tv (vanaf dit kastje naar de tv zal -naar ik aanneem- een hdmi-kabel lopen), en op welke wijze (soort kabel en aansluitingen) dienen 1. de fax en 2. het basisstation van de telefoons te worden aangesloten? Hierbij wil ik aantekenen, dat de fax(functie) een vaststaand gegeven is, maar dat de draadloze telefoons verouderd zijn en vervanging behoeven.

Vervolgens rijst de vraag, of deze vaste aansluitingen van de computerconfiguratie (Experiabox bedraad verbonden met de Windows computer en de Epson all-in-one) kunnen worden gehandhaafd, wanneer -in een later stadium- een AirPort TimeCapsule met een ethernetkabel aan de Experiabox wordt verbonden.

Weliswaar dient genoemde Apple router in principe voor de draadloze verbinding van een Macbook Air, een iPad, en een IPod, maar het zou wel zo prettig zijn om ook gebruik te kunnen maken van de printer- en scannerfuncties van de bedraad aangesloten all-in-one, en bestanden te delen met de Windows computer.

In mijn ruimtegebrekkige appartement dienen kabels onder het verhoogde gedeelte van de woonkamer te worden geplaatst. Dit vergt de nodige inspanning, en als ik alles in één keer kan aanleggen, is dit wel zo prettig.

Bij voorbaat dank voor het advies! _/-\o_

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Wat betreft de kabel tussen je experiabox en de tv, dat is standaard netwerkkabel, is te vinden in de FAQ van KPN.

Over je Apple spullen kan ik niets zeggen, daar probeer ik zelf zo weinig mogelijk fysiek contact mee te maken ;)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Heel kort door de bocht, voor alle aansluitingen kan je netwerkkabel gebruiken. Op GoT zijn erg veel topics over netwerkkabel te vinden: http://gathering.tweakers...mId%5B%5D=19&keyword=CAT5

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De experiaboxen zijn voorzien van wifi. Dit betekent voor je MacBook en je iPad/iPod dat je via de wifi kunt internetten. De printer zou ik met een USB-kabel aan de experiabox hangen, dat wordt tegenwoordig ondersteund. Op die manier kun je centraal printen vanaf alle apparaten, de iPad en iPod uitgezonderd. Voor de iDevices heb je een printer nodig die AirPrint ondersteunt.

Misschien is het handig, voor jezelf en voor de lezers, om je huidige netwerk uit te tekenen en je toekomstige netwerk uit te tekenen. Zo weet je waar je nieuwe kabels moet leggen of verbindingen moet maken (draadloos).

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Qua telefonie etc. Geen probleem. Je laat je splitter weg omdat je alles aan je modem kunt aansluiten. Het modem heeft 2 telefoonaansluitingen en 4 netwerkaansluiting (waarvan poort 3 bedoeld is voor IPTV). Dus telefoons vormt geen probleem. naar je TV ontvanger van KPN moet je een ethernet kabel hebben (of Moca als je nog geen ethernetkabels hebt liggen en geen loze leiding hebt).

• laniwati
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-05 11:11
Hartelijk dank aan allen!

Inmiddels van KPN (eveneens) bericht ontvangen, dat de splitter kan worden weggelaten, aangezien de nieuwe Experiabox alle functies c.q. aansluitmogelijkheden heeft, die benodigd zijn voor internet, tv, en telefoon.

Aansluitingen voor fax en telefoon vormen dus geen probleem, en ik weet nu ook van en naar welke punten de kabels moeten lopen. Overigens heb ik een app t.b.v. iPod en iPad gevonden om de printer- en scanfuncties van de Epson all-in-one te bedienen. Als proef op het scherm van de iPod het venster "scannen" aangeraakt en de Epson begon reeds te zoemen.

Het onderwerp kan worden afgesloten. ;)
Pagina: 1