RAID0 in mijn laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 09:11
Beste Tweakers,

Ik heb een asus n56 laptop
Hier heb ik de cd drive van vervangen voor een caddy.
Dus nu heb ik er 2 Samsung 840 pro 256 GB SSD's in zitten.

Deze wil ik graag in een raid 0 maar mijn bios ondersteund dit niet.
Is er een manier om dat op een andere manier in te stellen?
Ik heb er zelf niks op kunnen vinden op internet :(

btw Ik wil er graag windows 8 op

Alvast bedankt!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je laptop geen RAID ondersteunt in het BIOS of een RAID controller bevat dan gaat dit nooit werken. Het is geen PC waarbij je eventueel een RAID controller er bij kan prikken.

Maar wees niet getreurd, een enkele SSD is al zo super snel, ik denk niet dat je iets merkt van 2x SSD in RAID 0.

Oh ja, het is "mijn" of "m'n" computer, niet 'me' computer.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 09-07-2013 23:05 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja het is nu te laat, want je had dan beter 1 samsung 512 Gb kunnen kopen. Was precies even duur geweest.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Twee SSD's in Raid0 ga je in "ervaring", tenzij je met zeer hoge IOPS applicaties werkt (zoals voor 2000 simultane users een database hosten), niet merken. Alleen absolute transfer speeds zul je iets van merken, maar dat is zelden een beperking, meestal is het meer IOPS wat een beperking is!

Op een SSD is het ook een risico, omdat je in veel gevallen functionaliteit zoals TRIM gaat missen. Daarnaast zul je waarschijnlijk write-multiplication/echo kunnen krijgen wat de levensduur van je SSD's niet zeer ten goede zal komen.

Mijn advies is dan ook erg sterk: niet doen.

Wil je het WEL doen, tsja, software raid + google... het kan, maar het is nog verder janken. Zoveel redenen om het NIET te doen.

Verwijderd

TRIM werkt inmiddels hoor voor Intel chipsets (vanaf de 70-series als ik het goed heb). Ik heb ook berichten gehoord dat het op AMD chipsets werkt, maar dat heb ik nog nooit bevestigd gezien.

Wat bedoel je met 'write-multiplication/echo'?

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-01 09:11
Sorry voor mijn spelling ik ben namelijk dyslecticus en deze fout is door mijn spellingscontrole heen gekomen :(

Ik moet eerlijk zeggen dat je heel erg merkt tussen 1 ssd en 2 ssd's in raid 0 (ik heb het namelijk ook in mijn pc en dat was heel erg merkbaar

Verder hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was zelf ook al bang dat het niet echt mogelijk is.

• Fotograaf2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-07-2024
Getto schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:29:
Sorry voor mijn spelling ik ben namelijk dyslecticus en deze fout is door mijn spellingscontrole heen gekomen :(

Ik moet eerlijk zeggen dat je heel erg merkt tussen 1 ssd en 2 ssd's in raid 0 (ik heb het namelijk ook in mijn pc en dat was heel erg merkbaar

Verder hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
Ik was zelf ook al bang dat het niet echt mogelijk is.
Ik ben ook geïnteresseerd in het sneller maken van mij laptop en beschik ook over een SATA caddy voor een tweede hardeschijf. Ik ben nu aan het kijken naar 1Tb SSD's (Crucial M500 or Crucial M550) en ben wel benieuwd of Raid 0 echt zoveel sneller is bij jou in je laptop mocht je dit ondertussen voor elkaar gekregen hebben. Ik heb zelf een Dell XPS i7 2670 met 8Gb DDR Ram (L502X).

Verwijderd

Hoi Fotograaf2004,

Misschien heb je het niet gezien, maar het topic is bijna een jaar oud. Dergelijk oude topics omhooghalen kan alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld als de topicstarter na een tijd laat weten wat de eindconclusie is van iets wat al langer loopt. Maar dat zijn dus uitzonderingen.

Bij deze sluit ik dan ook het topic, want de topicstarter zal dit waarschijnlijk niet meer lezen.

Groet,
CiPHER :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.