Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO-ICT laptop

Pagina: 1
Acties:

• Nynto
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 23:01
Beste Tweakers,

De eerste van september ga ik beginnen met de opleiding HBO-ICT. Het meenemen van een laptop naar school is een verplichting. Redelijk begrijpelijk. Bij een kennismakingsgesprek met één van de leraren heb ik gevraagd wat voor laptop vereist is. Hij vertelde dat het een simpel laptopje mag zijn, dat op zijn minst Office en programmaatjes als Eclipse aan moet kunnen.

Ik heb thuis een leuke game-PC staan, dus ik steek daar liever geld in dan in een laptop die ik enkel voor Office en dergelijke zal gebruiken. Een zo goedkoop mogelijke laptop zal dus volstaan, zolang ik mij maar niet ga ergeren aan het ding ;)

Voorkeur voor merken heb ik niet zozeer, zolang het maar betrouwbaar is. Ik dacht eraan om de winnaar van het Best Buy Guide pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT2MMH) te kopen, maar ik twijfel. Is deze laptop bijvoorbeeld niet iets beter voor ongeveer dezelfde prijs? pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2QMH)

Ook zat ik te denken aan het feit dat mijn opleiding in september pas begint. Wellicht is het verstandig nog 6/7 weken te wachten. Het gaat tegenwoordig zo snel met nieuwe modellen, over een aantal weken is er misschien weer wat beters te krijgen voor dezelfde prijs.

Welke laptop raden jullie mij aan? Of zou je nog een paar weken wachten in de hoop iets beters te vinden?

Met vriendelijke groet,

Stefan

[ Voor 20% gewijzigd door Nynto op 10-07-2013 00:20 ]

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:41
Zonder te weten wat je zult doen op je opleiding is het moeilijk oordelen, maar zodra je wat VM rommel mag doen of grafisch werk. Zal die te kort schieten.

Wil je er echt geen geld aan uitgeven, gooi er dan een 4GB extra in zondat je 8GB hebt.
Nogmaals; als je er ook VM's mee moet draaien heb je minimaal een i5 nodig, wil dat een beetje soepel draaien.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik zou als ik jou was voor je ICT opleiding er 100 euro extra tegenaan gooien en voor een i5 en max 16GB RAM gaan
bijvoorbeeld: pricewatch: Toshiba Satellite C855-2EV
Kan je tenminste een VM draaien en je gaat je niet erg snel ergeren aan een i5, oke mischien dat een SSD een keer kan, maar dat kan over 2 jaar ook nog.

[ Voor 0% gewijzigd door RagingPenguin op 10-07-2013 17:21 . Reden: spelling ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Neem een 15" laptop met een full HD scherm, een lekker typend toetsenbord, 12GB RAM en een 256 GB SSD. i5 proc is meer dan voldoende.

Dan kun je VM's draaien wat je wilt indien nodig, en het ding is rap zat om alles bij te kunnen benen. Voor simpel office werk meer dan overkill uiteraard, maar geloof me als ik zeg dat je progsels die je van school krijgt zeker niet altijd zomaar op je laptop wilt installeren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nynto
Bedankt voor de adviezen. Maar vergeet niet dat ik al een redelijke PC heb staan. i5 3570k, 16GB, GTX 560-Ti. Daar kan ik dus voorlopig alles mee doen, mocht mijn crappy laptopje het niet aankunnen.

Volgens de school en de leraar waar ik mee sprak zijn er geen bepaalde eisen voor de laptop en zal er zeker geen grafisch of zwaar werk worden verricht op de laptop. Voor het zwaardere werk schijnen ze zelf wat systeempjes hebben staan.

Ik ben dus in principe opzoek naar de "beste" laptop voor maximaal 400 euro. Ik zit ook te twijfelen tussen nieuw kopen of tweede hands. Voor 400 euro heb je tweede hands hele degelijke apparaten, alleen dan heb je vaak geen garantie. Mweh... keuzes.

• Droid86
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-11 10:01
Er zijn hier genoeg users op v&a die Dell laptops 2de hands verkopen met garantie voor een mooie prijs.
Ik zou v&a checken als ik jou was

Verwijderd

Ramon heeft gelijk maar beeldschermen danwel (on)stevigheid van laptops zijn persoonlijke voorkeurdingetjes.

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 19:39 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Van een laptop goedkoper dan 400 euro ga je echt spijt krijgen. Niet alleen omdat je je gaat ergeren, maar ook omdat het vaak 3,5 kilo zware 15" bakbeesten zijn van slecht plastic. Daar doe je dan misschien één jaar mee als je het iedere dag mee naar school neemt, en dan moet je voor het volgend jaar weer een nieuwe laptop kopen. Of je laat hem thuis omdat je hem toch te zwaar vind. En dan heb je eens wat meer kracht nodig en zijn alle PC's op school al bezet, zit je daar met je 400 euro laptopje die de VM's niet aankan (ik zeg maar wat).

Ik zou echt kijken naar een iets duurdere laptop, met een 13" scherm, met een lager gewicht en een i3 of i5 bijv.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04

Eagle Creek

Breathing security

The Eagle schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 17:28:
Neem een 15" laptop met een full HD scherm, een lekker typend toetsenbord, 12GB RAM en een 256 GB SSD. i5 proc is meer dan voldoende.
[/quote]
De ene ICT-opleiding is de andere niet.. Ik heb met mijn i3 (2nd gen) en 8 GB nog nooit tekort gehad in 4 jaar ICT-opleiding :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Nynto
Ramon schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:48:
Van een laptop goedkoper dan 400 euro ga je echt spijt krijgen. Niet alleen omdat je je gaat ergeren, maar ook omdat het vaak 3,5 kilo zware 15" bakbeesten zijn van slecht plastic. Daar doe je dan misschien één jaar mee als je het iedere dag mee naar school neemt, en dan moet je voor het volgend jaar weer een nieuwe laptop kopen. Of je laat hem thuis omdat je hem toch te zwaar vind. En dan heb je eens wat meer kracht nodig en zijn alle PC's op school al bezet, zit je daar met je 400 euro laptopje die de VM's niet aankan (ik zeg maar wat).

Ik zou echt kijken naar een iets duurdere laptop, met een 13" scherm, met een lager gewicht en een i3 of i5 bijv.
Gewicht boeit me echt niet. Of het nou 2.5 of 5 kilo is. Ik ben niet bang voor een aquajogging dumbell ;)

• Droid86
  • Laatst online: 13-11 10:01
Totdat je een shitload van boeken en andere dingen erbij moet dragen.
Ik ben zelf niet de kleinste maar opgegeven moment ben ik toch overgestapt naar een ultrabook omdat ik een laptop van 3 kilo wel zat was :p

• Nynto
Droid86 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:36:
Er zijn hier genoeg users op v&a die Dell laptops 2de hands verkopen met garantie voor een mooie prijs.
Ik zou v&a checken als ik jou was
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:41:
Ik zou voor een tweedehands T61p gaan, die heb je al voor 250 euro (met 1920x1200 resolutie). Vervolgens zet je er zelf een nieuwe SSD in voor 80 euro en een snelle Intel wifi N kaart met 3 antenne aansluitingen voor 25 euro dan ben je klaar voor 355 euro.
Hier heb ik inderdaad ook over nagedacht. Als ik nu een laptop als deze koop: V&A aangeboden: Dell Precision M4400

HDD vervangen voor een SSD en wellicht het geheugen upgraden van 4GB naar 8GB? Of kan ik dan net zo goed de Lenovo van 380 euro nieuw kopen?

• Ramon
Als je dan toch 400 uit wil geven zou ik voor deze gaan V&A aangeboden: Lenovo Thinkpad T410S (2924-Y13)

Daar kom je je school wel mee door.

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon op 10-07-2013 21:36 ]

• alpha2546
  • Laatst online: 18-12-2024
Dan zou ik voor de Dell met ssd gaan. Dit scheelt toch echt best wel veel qua snelheid.

Ik heb in mijn eigen laptop (en dat is maar een asus 1201n) met atom) een ssd gezet en dit scheelde toch wel aanzienlijk.

En dit voldoet voor mij prima voor schoolwerk. (ook HBO)

• Ramon
De Lenovo weegt 1,8 kilo tov 2,7kg van de Dell, de Lenovo is daarnaast sneller en nieuwer. Dat zou voor mij de 130 euro verschil in prijs wel waard zijn.

• Nynto
Ramon schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:45:
De Lenovo weegt 1,8 kilo tov 2,7kg van de Dell, de Lenovo is daarnaast sneller en nieuwer. Dat zou voor mij de 130 euro verschil in prijs wel waard zijn.
Ik kan het mis hebben, maar de processor van de Lenovo is volgens mij niet heel veel beter. Al is de Lenovo inderdaad wel een stuk nieuwer en een stuk lichter.

[ Voor 8% gewijzigd door Nynto op 10-07-2013 22:06 ]

• Nynto
Ik kan de volgende laptop voor 275 euro kopen. Zit 6 maanden garantie op en verkeert volgens de advertentie in nieuwstaat.

HP ProBook 4530s
Intel Core i3 2350M
15,6" 1366x768 (WXGA Wide)
4GB DDR3 (SODIMM)
7200rpm 320GB

Is dat een beetje een goede prijs of te duur? Ik zou dan van het geld dat ik bespaar een SSD kopen die ik dan altijd nog in mijn Game-PC kan gooien, mocht er iets met de laptop gebeuren of zodra ik de laptop niet meer nodig heb.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vm's zijn echt een pre. Dan kun je lekker kutten zonder je eigen omgeving te vervuilen.

Noem mij maar raar, maar het feit dat je je geld liever in de game pc stopt en de school pc een mager dingetje mag zijn geeft mij het gevoel dat je een beetje spelen belangrijker vind dan je studie.

Goed gereedschap is het halve werk. En je doet een ict studie.

Iperf

• AssA92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05-2023
Ninto schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:25:
Bedankt voor de adviezen. Maar vergeet niet dat ik al een redelijke PC heb staan. i5 3570k, 16GB, GTX 560-Ti. Daar kan ik dus voorlopig alles mee doen, mocht mijn crappy laptopje het niet aankunnen.

Volgens de school en de leraar waar ik mee sprak zijn er geen bepaalde eisen voor de laptop en zal er zeker geen grafisch of zwaar werk worden verricht op de laptop. Voor het zwaardere werk schijnen ze zelf wat systeempjes hebben staan.

Ik ben dus in principe opzoek naar de "beste" laptop voor maximaal 400 euro. Ik zit ook te twijfelen tussen nieuw kopen of tweede hands. Voor 400 euro heb je tweede hands hele degelijke apparaten, alleen dan heb je vaak geen garantie. Mweh... keuzes.
Het idee is meer dat je een host OS Windows 8 zou mooi uitkomen vanwege Hyper-V, en daarop een virtuele PC gaat draaien. Dit heeft heel veel voordelen. Je host OS waar je eventueel gewoon je Office dingetjes doet blijft schoon.

Je kunt dan alle meuk die je voor school nodig hebt in die virtuele bakken proppen. Je kunt dan zelfs meerdere versies installeren virtueel. Win 8 Win etc etc. (Zolang je maar licenties hebt uiteraard!) :P

Dan is het toch wel erg lekker als je 12Gb ram en een i5 hebt. Ik heb zelf voor school een HP Envy 17" gekocht toen. Misschien overkill maar ik heb sinds dat ik die laptop heb hem nooit opnieuw hoeven installeren vanwege al me virtuele machines. Ook heeft de 17" versie 2 HD bays. Dus 1 is voor Host/OS en de andere voor Data/VM's . Ik draai regelmatig een heel domein op mijn laptop om dingen te testen en opdrachten uit te voeren.

Het feit dat ik dan thuis nog een zware bak ook i7 heb staan doet er eigenlijk niet toe. Is meer dat je het allemaal gescheiden hebt. ;)

• Nynto
fish schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:39:
vm's zijn echt een pre. Dan kun je lekker kutten zonder je eigen omgeving te vervuilen.

Noem mij maar raar, maar het feit dat je je geld liever in de game pc stopt en de school pc een mager dingetje mag zijn geeft mij het gevoel dat je een beetje spelen belangrijker vind dan je studie.

Goed gereedschap is het halve werk. En je doet een ict studie.
Snap ik. Maar ik heb geen zin om mijzelf diep in de schulden te werken voor een laptop, waarvan de leraar zelf zegt dat het niet aan bepaalde eisen hoeft te voldoen ;) Mocht ik de loterij winnen ga ik balls out en koop ik de dikste laptop die verkrijgbaar is.
Pagina: 1