Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Specs beter, prestaties lager?

Pagina: 1
Acties:

• ietso
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 13:01
Hoi, ik zit met een rare situatie.

Een vriend van mij heeft een PC, die kwa specs niet beter is dan mijn PC. Alleen die van hem presteert wel beter. Zo kan hij bijvoorbeeld Far Cry 3 op max, terwijl ik dat nooit zal halen.

Mijn specs zijn:

Motherboard: ASRock 970 Extreme3
CPU: AMD FX-8350
GPU: Radeon HD 7970
RAM: 8GB
PSU: 650 Watt bronze.

(Als een wenslijst nodig is, a.u.b. even zeggen. Ik wist het namelijk niet)

En het verschil met zijn PC is dat hij 750 Watt bronze heeft, en 16GB RAM. Maar een 7870XT... Ik heb geen idee hoe dit mogelijk kan zijn. Beide PC's zijn nieuw, dus ik heb hem nog niet kunnen verprutsen met malware :P (Niet dat ik dat van plan ben) Beide de zelfde drivers. Iemand een idee? Ik ben wel tevreden met de prestaties, maar ik ben gewoon wel erg nieuwschierig naar hoe dit kan.

Alvast bedankt!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

O, met zulke specs weet je iig zeker dat er geen enkele pc sneller kan zijn.

Wat zijn de specs van je vriend?

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 09-07-2013 20:38 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:22
En wat is de gebruikte resolutie?

• ietso
Beide op 1920x1080.

"En het verschil met zijn PC is dat hij 750 Watt bronze heeft, en 16GB RAM. Maar een 7870XT..."
En ik heb 1 TB meer, en een SSD, terwijl hij dat niet heeft. Verder zelfde OS, MOBO en CPU.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

In feite gewoon niet.

Verder ben je niet duidelijk, kom eens met concrete voorbeelden dan? Draai op beide PC's wat benchmarks bijvoorbeeld. Ik bedoel met zo'n kaart moet je ook gewoon Farcry kunnen spelen op max.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je zowat speelt op je onboard mobo vidkaart lol, maar dat zal het wel niet zijn. Ik zou zeggen kom eens met benchmarks.

• ietso
douweegbertje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:47:
In feite gewoon niet.

Verder ben je niet duidelijk, kom eens met concrete voorbeelden dan? Draai op beide PC's wat benchmarks bijvoorbeeld. Ik bedoel met zo'n kaart moet je ook gewoon Farcry kunnen spelen op max.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je zowat speelt op je onboard mobo vidkaart lol, maar dat zal het wel niet zijn. Ik zou zeggen kom eens met benchmarks.
Hij kan momenteel niet helpen testen, maar ik zal proberen morgen wat benchmarks te posten. Ik kan wel zeggen dat hij Crysis 3 en Far Cry 3 hoger speelt. Ik kan Far Cry 3 op Ultra, zelfs zonder MSAA ook niet spelen. Ik krijg een raar soort lagg, zoals je ook hebt als je connectie slecht is in Call of Duty o.i.d. Terwijl deze kaart idnerdaad niet veel moeite met Far Cry 3 zou moeten hebben.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ja dus heel het punt ligt niet aan het feit dat er eventueel een verschil tussen de PC's zit, maar dat jouw PC dus een probleem heeft met games?
Ik bedoel je kunt er wel van alles bij halen, maar als je dus problemen met een spel hebt ligt het probleem daar, en niet qua specs.

Weet je overigens zeker dat hij zijn CPU niet heeft overgeclocked? FarCry 3 is namelijk nogal CPU based. Doe maar eens een minimale overclock van z'n 10% oid, dat zou al misschien 20+ fps moeten opleveren

• ietso
douweegbertje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:12:
Ja dus heel het punt ligt niet aan het feit dat er eventueel een verschil tussen de PC's zit, maar dat jouw PC dus een probleem heeft met games?
Ik bedoel je kunt er wel van alles bij halen, maar als je dus problemen met een spel hebt ligt het probleem daar, en niet qua specs.

Weet je overigens zeker dat hij zijn CPU niet heeft overgeclocked? FarCry 3 is namelijk nogal CPU based. Doe maar eens een minimale overclock van z'n 10% oid, dat zou al misschien 20+ fps moeten opleveren
Eh, ik wil niet overclocken. En hij heeft ook niet geclockt. En ik weet niet of mijn PC een probleem heeft met games, ik kan ze wel prima spelen. Alleen hij kan ze hoger spelen met specs net iets minder goed voor gaming. Dus ik ben gewoon benieuwd of iemand daar een reden voor weet...

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:15
Wat voor merk en type voeding heb je? Heb je toevallig een hoop programma's op de achtergrond draaien die de cpu belasten of veel geheugen gebruiken? Welk merk en type HD7970 heb je? Zijn de temperaturen van de CPU en GPU goed? Ik zou net zo lang door blijven zoeken totdat ik wist waar het van kwam })

[ Voor 31% gewijzigd door Robolokotobo op 10-07-2013 00:51 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:27
Wellicht heb je vsync aanstaan... ik vind dat in ieder geval altijd enorm irritant spelen.

• ietso
Spuitelf schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:57:
Wellicht heb je vsync aanstaan... ik vind dat in ieder geval altijd enorm irritant spelen.
Ik zet vsync altijd uit. Dus daar licht het niet aan.

• ietso
Robolokotobo schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:10:
Wat voor merk en type voeding heb je? Heb je toevallig een hoop programma's op de achtergrond draaien die de cpu belasten of veel geheugen gebruiken? Welk merk en type HD7970 heb je? Zijn de temperaturen van de CPU en GPU goed? Ik zou net zo lang door blijven zoeken totdat ik wist waar het van kwam })
Ik heb een XFX pro 650 watt voeding, hij heeft een Chieftec 750 watt voeding. En we hebben beide niet veel anders dan Google Chrome en Steam op de achtergrond. Ik heb een sapphire GPU, geen overclock of ghz edition. Over de temperatuur weet ik niets, maar kan dit echt voor zo'n groot verschil zorgen? ?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:35
Als de koeler niet goed gemonteerd is kan de cpu bijvoorbeeld inderdaad te warm worden waardoor die zichzelf terug klokt. Altijd even controleren dus :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Robolokotobo
Je kan de temperaturen uitlezen met GPU-Z en Coretemp. Staan hier wel op Tweakers in de meuktracker (bovenaan onder meer). Wel zorgen dat je de nieuwste versie pakt. En dan bijv. even Far Cry 3 spelen en kijken hoe hoog de temperaturen komen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

power settings in windows ?

Iperf

• Robolokotobo
Herstel. Niet Core Temp maar AMD Overdrive gebruiken voor het meten van de temp van de FX-8350

Pagina: 1