EVGA GeForce GTX 770 SC ACX kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Jurianus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
Hallo Tweakers,

Ik heb dus vandaag mijn EVGA GeForce GTX 770 SC ACX ontvangen en op mijn Intel DP67BG moederbord geïnstalleerd. Dit is nog zo'n PCI-E 2.0 moederbord. De grafische kaart is een 3.0 kaart die een voeding nodig heeft van 600 Watt en een single 12V rail met 42 amps. Ik heb een voeding die aan al die eisen voldoet. Verder heb ik nog een Sandy Bridge CPU, dus deze ondersteunt ook geen PCI-E 3.0. Maar goed. Toch werkt deze grafische kaart niet. Ik heb, voordat ik deze nieuwe GPU installeerde, de drivers van mijn vorige GPU verwijderd. Daarna heb ik dus de nieuwe GPU op mijn moederbord geïnstalleerd en toen begon alle ellende. Wanneer ik de pc opstart, komt mijn pc door de bios heen, maar wanneer Windows 7 zou moeten starten, krijg ik alleen maar een zwart scherm met rechts onder een witte 0. Wat betekent dit? Is mijn Intel moederbord het probleem of de GPU? Mijn moederbord heeft wel al de nieuwste bios.

Ik snap hier niks van.

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10-2025
Google al geprobeerd? Normaal zou ik zeggen een driver probleem, maar aangezien hier geen drivers zijn..

Plezant. Krokant. Galant.

• Jurianus
Het lijkt me sterk dat ik eerst de drivers voor deze nieuwe GPU op mijn PC moet installeren om daarna de nieuwe GPU op het moederbord te installeren. Ik heb dit probleem nog niet eerder gehad, want toen ik van een HD 6850 naar een HD 6950 deed upgraden, waren er geen problemen. Maar nu ik upgrade van een AMD kaart naar een Nvidia kaart is dit rare probleem er wel. En dit terwijl ik eerst de AMD drivers volledig heb verwijderd.

• SilentDecode
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-10-2025
Met drivers bedoel ik niet alleen de Nvidia drivers... Ik bedoel ook de windows standaard drivers.
Mij lijkt het namelijk ook zeer onlogisch om eerst de Nvidia drivers erop te zetten voordat je de kaart omwisseld, hierbij zegt hij dan alleen 'geen nvidia kaart gevonden'.

Plezant. Krokant. Galant.

• Jurianus
Oké. Ik heb je verhaal gelezen en na nog wat research te hebben gedaan, kwam ik er ook achter dat mijn Intel moederbord BIOS POST tijdens het opstarten pauzeert op code 5A. Dit is in de rechtse onderhoek van mijn monitor. Na het BIOS weg is en mijn pc normaal verder zou moeten starten krijg ik een bijna volledig zwart scherm met een witte 0_ in mijn rechtse onderhoek van mijn monitor.

Dit probleem krijg ik alleen wanneer ik de nieuwe GPU in mijn pc installeer. Wanneer ik mijn oude GPU in mijn pc installeer, heb ik nergens last van. Dus. Moet ik hiervoor mijn CMOS resetten of is mijn Intel moederbord de boosdoener?

Hier nog wat informatie over code 5A:
5A Resetting PATA/SATA bus and all devices

[ Voor 6% gewijzigd door Jurianus op 10-07-2013 08:32 ]

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:45
Hoi Jurianus

Met de installatie van gigabyte gtx 770 had ik exact hetzelfde probleem op mijn MSI Z68A GD65 mobo.

Ik kreeg rechts onderin een een b2 error bij het opstarten waardoor ik niet een langs POST kwam.

Je probleem ligt bij het firmware van je bios, ondanks dat ik deze had geflashed naar de laatste versie, in mijn casus N7 versie (voor sandy bridge cpu aangezien ik een 2500k heb!) deed hij het niet.

Ik heb vervolgens mijn mobo moeten flashen met een bios voor ivy bridge cpu's en toen werkte de kaart pas. Dit heb ik dus gedaan met de kaart eruit omdat je anders niet in windows of iets kunt komen.

Conclusie: Ga opzoek naar het voor jou meest recente bios specifiek voor jou mobo uiteraard.
Ik weet niet precies hoe het bij ASUS zit, maar voor mijn mobo waren er aparte bios updates voor als je een sandy bridge cpu gebruikte of een ivy bridge.

Ikzelf heb een SB cpu de 2500k dus ik had de laatste mobo versie daarvan geinstalleerd --> werkte niet!
Toen heb ik de laatste ivy bridge mobo versie erop geflashed en toen werkte hij pas! (let op er zal wel bijstaan van 'this may not be compatible and harm your motherboard') dus lees even goed was de gevolgen kunnen zijn.

PS: Doordat ik een ivy bridge versie geflashed heb kan ik nu niet meer overclocken....dat soort 'bijwerkingen' kunnen voorkomen. Mocht dat het geval zijn zoals bij mij dan rest je of nog een ivy bridge cpu te halen zoals 3570k zodat je weer kunt overclocken of een mobo met Z77 chipset...maarja dan loop je geld te investeren in ivy terwijl haswell er al is.

• racemichel
ps2: mocht je raid draaien, na het flashen van je bios niet vergeten bij de eerste keer opstarten in je bios de instellingen van IDE --> RAID te zetten weer. Anders zal windows ook niet meer opstarten!

(daar heb ik ook weer een uur van mijn leven aan verspild)

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met wat je als eerste had moeten doen toen je tegen het probleem aanliep. Een bios reset.

• Jurianus
Ik had al de BIOS softwarematig via het BIOS gereset en verder heb ik het nieuwste BIOS op mijn Intel moederbord staan. Ik heb geen idee hoe ik dan nog moet flashen naar een BIOS voor Ivy Bridge.

• racemichel
https://downloadcenter.in...2%AE+Desktop+Board+DP67BG

Je hebt dus al versie 2209? Die is van 17/7/2012 toen was de gtx770 er nog niet dus ,dat kan dus idd een probleem geven. Opzoek gaan naar een beta bios op fora en anders even een mailtje naar intel zelf sturen.

community: http://communities.intel.com/message/199553#199553

Zo te zien zijn er meer met soortgelijke problemen, gok dat dat een topic is om in de gaten te houden.(niet direct jou mobo maar door dat soort topics heb ik mijn oplossing toen gevonden)

[ Voor 23% gewijzigd door racemichel op 10-07-2013 11:57 ]

• Jurianus
Ja ik heb BIOS versie 2209 van 17/7/2012. Ik denk dat de kans groot is, dat het aan mijn moederbord ligt.

• Jurianus
Dit is iemand met een gelijkwaardig probleem: http://communities.intel.com/thread/42238

Nu hebben ze het over het updaten van de BIOS van de GPU, maar hoe doe ik dat? Ik kan niet met mijn Intel moederbord mijn ingebouwde GPU van de CPU gebruiken om toch in Windows te komen met de niet werkende GPU op mijn moederbord. Dus hoe kan dit flashen dan worden gedaan?

[ Voor 61% gewijzigd door Jurianus op 10-07-2013 12:58 ]

• racemichel
Andere pc, heb je die niet zou ik naar computer winkel gaan en daar laten flashen.

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-02 20:43
Jurianus schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:51:
Dit is iemand met een gelijkwaardig probleem: http://communities.intel.com/thread/42238

Nu hebben ze het over het updaten van de BIOS van de GPU, maar hoe doe ik dat? Ik kan niet met mijn Intel moederbord mijn ingebouwde GPU van de CPU gebruiken om toch in Windows te komen met de niet werkende GPU op mijn moederbord. Dus hoe kan dit flashen dan worden gedaan?
Als je in de buurt woont van Rotterdam dan help ik je graag.

• Jurianus
Ik ben naar een computerwinkel gegaan en ik laat ze er daar maar naar kijken en testen.

P.S.
Bij mijn GPU zit ook een "IMPORTANT NOTICE", daarop staat dat (mijn vertaling): De BIOS van de grafische kaart is volledig compatibel met de meeste moederborden, hoewel er in sommige gevallen een BIOS update voor het moederbord nodig is voor de beste compatibiliteit. Voor het het installeren van de EVGA GeForce GTX 700 Series grafische kaart, is het aanbevolen om je moederbord BIOS naar de nieuwste versie te updaten.

En nee, ik woon niet in Rotterdam.

• racemichel
Leuk he ff nieuw gpu tje halen ;) ik dacht ook in 10min klaar te zijn ff eruit en erin schroeven, uiteindelijk anderhalve dag verder voordat ik het allemaal aan de praat had ;)

• Jurianus
Wat voor probleem had jij dan?

• racemichel
precies hetzelfde, alleen ik kon het dus oplossen met nieuwe ivy bridge bios versie

• Jurianus
En wat voor moederbord heb jij? Ik heb namelijk het idee dat Intel te lui is om een fatsoenlijke BIOS update vrij te geven als je een ouder moederbord hebt. AKA 2 jaar en ouder.

[ Voor 70% gewijzigd door Jurianus op 10-07-2013 20:52 ]

• racemichel
MSI Z68A GD65 (g3) ... msi is ook niet bepaald anders want de laatste bios die officieel dus voor mijn mobo is uitgebracht werkt ook niet met de gtx 770. Ik heb alleen de 'mazzel' gehad dat er dus nog een ivy bridge bios in omloop is die ik kon gebruiken.

Echter is dat ook niet je-van-het, want ik kan momenteel niet meer overclocken met dit bios. Mijn i5 2500k staat vast op 3300mhz

Voor mij is de optie nu: of een ivy bridge processor erin stoppen en ik kan weer overclocken, of een nieuwe mobo met Z77 chipset

• Jurianus
Dan denk ik dat de kans groot is dat ik een nieuw moederbord moet aanschaffen.

• Jurianus
Maar goed. Hoe ben je aan een Ivy Bridge BIOS gekomen?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Wat ik je eerst aanraad is de volgende zaken te controleren: kan je in veilige modus komen? Opstarten en na boot, voor windows op F8 drukken.-> veilige modus met netwerk laden (keuze menu) Zo worden er geen drivers geladen, wellicht zit er nog iets van de oude driver in de weg. Mocht de pc nu wel in windows komen, kun je driversweeper downloaden. na installatie daarvan kan je in veilige modus je oude drivers detecteren en geheel opruimen (hence the name: driversweeper). Dit zou het probleem dan moeten oplossen.

Helaas is er geen nieuw bios voor je moederbord, dus daar heb je weinig invloed op, ik woon in het midden van t land, stuur maar een berichtje als ik je kaart moet testen ofzo ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jurianus
Zoals ik al eerder in dit topic heb gezegd. Ik kan niet in Windows komen, dus dit betekent dat ik helemaal niet in Windows kan komen. Op dit moment is mijn pc in een computerwinkel.

• racemichel
Probleem bij mij was iig dat je echt niks kon doen, pc kwam niet voorbij POST --> dus kon ook niet in bios komen. Zodra je de kaart erin stopte kon je gewoon niks meer met pc.

Bios stond op msi website als 'could work with SB processor but is not recommended and may cause harm' of zoiets.

edit: hele tijd asus in mn hoofd intel bedoel ik ;)

[ Voor 9% gewijzigd door racemichel op 10-07-2013 21:57 ]

• Jurianus
Kuch... Ik heb een Intel mobo.

• Jurianus
Ik kwam met die GTX 770 wel voorbij de POST, dus ik kon wel in de BIOS komen, maar niet een beeld krijgen. En mijn BIOS gaf voordat ik geen beeld kreeg met rechts onderin een witte 0_ , een 5A code. 5A = Resetting PATA/SATA bus and all devices.

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-01 20:16
Dit is misschien wel het meest belachelijke wat ik hardware fabrikanten ooit heb zien doen.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• Jurianus
Ik geloof dat mijn grafische kaart niet kapot is, want de EVGA GeForce GTX 770 SC ACX is op 3 verschillende Intel moederborden getest, met 3 verschillende chipsets (P67, Z68 en Z77) en de nieuwste BIOS en er komt evengoed geen beeld.

[ Voor 66% gewijzigd door Jurianus op 11-07-2013 11:35 ]

• Jurianus
Volgens EVGA kan het zijn dat de firmware van de GPU zelf een andere firmware nodig heeft.

• racemichel
Als ie het ook niet op de Z77 doet dan is de kans op gpu gewoon kaput aanzienlijk groter ja. Of het moet wel heeeel toevallig zijn dat ie echt zwaar incompatible met intel mobo is.

Anyway ben benieuwd wat de oplossing uiteindelijk blijkt te zijn

• Jurianus
Ik heb uiteindelijk toch maar de aankoop van mijn GTX 770 ontbonden en ben toch maar gegaan voor een GTX 680. Die werkte gewoon wel meteen. Dus nu heb ik een ASUS GeForce GTX 680 DirectCU II OC.

• Robus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 22:05
Voor wat het waard is: vandaag heb ik een MSI GTX 770 ook geretourneerd omdat ik hem niet aan de praat kreeg op mijn MSI Z68A GD65 mobo. B2 error met solid cursor linksboven. BIOS reset en mobo update via Live Update bracht niets. So much for plug and play, zelfs met all MSI gear. De support van MSI schioet hier ook ernstig tekort. Ze adviseren om je PC uit elkaar te halen, de CPU te demonteren, nieuwe koelpasta te gebruiken en een nieuwe sterkere voeding in te zetten. Quatsch!!!

"A man has got to know his limitations..."

Pagina: 1