• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-12 17:50
Hallo allemaal,

ik heb bij mijn dSLR (D7000) al zo'n 1 1/2 jaar een externe flitser, een Metz 48 AF-1 (Nikon). De interne flitsers van dSLRs zijn naar mijn mening vrij waardeloos omdat je altijd een 'deer in headlights'-effect krijgt.

Anyway, de Metz 48 AF-1 heeft een 'ingebouwde' bounce-card en diffuser (althans, ik denk dat het een diffuser heet), zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://photo-tips-online.com/review/metz-mecablitz-48-af-1-flash/images/small/metz-mecablitz-48-af-1-flash-12.jpg

Altijd als ik met flits fotografeer gebruik ik de flitser en sinds kort gebruik ik de 'ingebouwde' diffuser. Ik lees en zie echter vaak dat mensen omnibounces gebruiken. Misschien komt dit omdat er veel flitsers zijn die geen ingebouwde diffuser/bounce-card hebben, maar dat weet ik niet.

Ik zag een Flash bounce op internet

Wat is de meerwaarde van zo'n OmniBounce t.o.v. dat die diffuser die de flitser zelf al heeft? Want ik vind 19 euro best veel voor een stukje plastic. Er is er ook eentje van Metz zelf maar die kost 45(!) euro :?.

Ben nog maar een student dus het is allemaal maar een dure hobby voor me en heb geen zin om een halve dag te werken bij mijn studentenbaantje voor iets dat weinig meerwaarde biedt. Dus graag geen dingen zoals 'het is maar 20 euro, wat doe je moeilijk' :9 8)7

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Een omni-bounce flitst alle kanten op (omni), dus je kan bijvoorbeeld in ruimtes met witte muren de flitser rechtop zetten. Dat geeft een mooi egaal effect (beter dan je bounc-card).

Edit: Ik zou het effect als iets zachter/egaler beschrijven t.o.v. bouncen op het plafond en met een bounce-card naar voren.

[ Voor 26% gewijzigd door Aloys op 09-07-2013 19:01 ]

• Selmer
Aloys schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:19:
Een omni-bounce flitst alle kanten op (omni), dus je kan bijvoorbeeld in ruimtes met witte muren de flitser rechtop zetten. Dat geeft een mooi egaal effect (beter dan je bounc-card).

Edit: Ik zou het effect als iets zachter/egaler beschrijven t.o.v. bouncen op het plafond en met een bounce-card naar voren.
ik gebruik alleen dat plastic klepje en niet dat kaartje (bounce-card). Misschien eerst maar eens verdiepen alvorens ik zo'n aankoop doe. Qua fotografie is het bij mij vaak ook thuis proberen (zelfportretten bijvoorbeeld) en beetje met flits spelen.

Thanks voor je reactie, als ik het zo lees is het het niet waard voor mij.

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

j4y

Ik heb gewoon zo'n omnibounce van deal extreme :) Werkt voor mij ook prima :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35
De meerwaarde van een omnibounce is natuurlijk dat het nog meer verspreid dan alleen dat stukje wit uit de flitser. Want met dat stukje wit heb je alsnog een directe flits en gaat er maar een deel tegen dat kaartje aan.

En omnibounces kan je stuk goedkoper vinden dan €19.

The devil is in the details.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:36

Rannasha

Does not compute.

Dat plastic klepje op je Metz flitser dat je gebruikt is bedoelt voor gebruik in combinatie met korte brandpuntsfafstanden (groothoek). Het heeft een wezenlijk andere functie dan een omnibounce.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

bartpostma schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:16:
Altijd als ik met flits fotografeer gebruik ik de flitser en sinds kort gebruik ik de 'ingebouwde' diffuser. Ik lees en zie echter vaak dat mensen omnibounces gebruiken. Misschien komt dit omdat er veel flitsers zijn die geen ingebouwde diffuser/bounce-card hebben, maar dat weet ik niet.

Wat is de meerwaarde van zo'n OmniBounce t.o.v. dat die diffuser die de flitser zelf al heeft? Want ik vind 19 euro best veel voor een stukje plastic. Er is er ook eentje van Metz zelf maar die kost 45(!) euro :?.
Dat plastic plaatje is een groothoek adapter "lens" plaatje. Een omnibounce moet je vergelijken met het witte kaartje en werkt naar alle waarschijnlijkheid slechter dus voegt in het geheel niks toe. Als je kan bouncen tegen een wit plafond, gebruik dat witte kaartje om wat licht direct naar het onderwerp te sturen. Als je je flitslamp zonder te bouncen *groter* wil maken - wat een zachter effect geeft, minder harde schaduwen - dan moet je een softbox o.i.d. erop monteren. Dit ding kan ook de flitser effectief iets groter maken en leek me wel handig (je kan ze tegenwoordig ook kant en klaar kopen) maar misschien is een echte (mini) softbox toch beter.

De vraag is ook of je het hebt over een studio situatie of een reportage situatie. Bij studiofotografie heb je de mogelijkheid om de flitser een stuk naast de camera te zetten en/of een grote softbox te gebruiken, bij reportagefotografie is dat een stuk moeilijker.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 21:17 ]

Verwijderd

Rannasha schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:15:
Dat plastic klepje op je Metz flitser dat je gebruikt is bedoelt voor gebruik in combinatie met korte brandpuntsfafstanden (groothoek). Het heeft een wezenlijk andere functie dan een omnibounce.
De functie is anders, maar het effect is gewoon hetzelfde. Beiden verspreiden het licht van de flitser gewoon verder uit. De omnibounce nog iets verder dan de ingebouwde diffusor, maar dat is in de praktijk volstrekt irrelevant.

Vooral niet kopen trouwens... De omnibounce is helaas gewoon de dummy-mode voor de beginnende flits fotograaf. Spreid het licht overal naar toe, en hoop dat er dan ook nog wat gunstig op muren en plafonds valt, zodat je je vanaf de muren dan zacht licht op je onderwerp krijgt...

In de praktijk krijg je meestal een verschrikkelijk vlakke belichting, zonder schaduwen. Natuurlijk veel beter dan een direct flits, maar absoluut nog geen goede flits belichting.

Een indirect flits recht naar boven naar het plafond geeft vrijwel altijd een beter resultaat, omdat je dan én diffuus licht krijgt van het plafond, maar óók een richting in de belichting hebt, waardoor je mooie schaduwen krijgt, die je onderwerp 3D maken. Richt je flitser dan ook nog naar de zijkant richt, dan krijg je een keurige 3/4 belichting. Diffusors verstoren dat alleen maar, omdat die dan teveel licht direct naar het onderwerp werpen.

De grote fout die iedereen maakt met flitsers is om alle schaduwen te verwijderen. Schaduwen zijn echter het allerbelangrijkste onderdeel van je foto. De schaduw geeft je onderwerp vorm en diepte. Zonder schaduw geen diepte.

De harde slagschaduw achter je onderwerp die een directe flits je geeft is uiteraard verschrikkelijk. Maar het gebrek aan schaduw dat de omnibounce typisch levert is ook niet wat je wilt. Een indirecte flits tegen een muur of plafond geeft met een beetje oefening veel beter resultaat.

Als je geen geschikte muur of plafond hebt, dan is er weinig andere mogelijkheden dan een grote softbox of paraplu. En dat vereist een off-camera flits.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:56:
[...]

De functie is anders, maar het effect is gewoon hetzelfde. Beiden verspreiden het licht van de flitser gewoon verder uit. De omnibounce nog iets verder dan de ingebouwde diffusor, maar dat is in de praktijk volstrekt irrelevant.

Vooral niet kopen trouwens... De omnibounce is helaas gewoon de dummy-mode voor de beginnende flits fotograaf. Spreid het licht overal naar toe, en hoop dat er dan ook nog wat gunstig op muren en plafonds valt, zodat je je vanaf de muren dan zacht licht op je onderwerp krijgt...

In de praktijk krijg je meestal een verschrikkelijk vlakke belichting, zonder schaduwen. Natuurlijk veel beter dan een direct flits, maar absoluut nog geen goede flits belichting.

Een indirect flits recht naar boven naar het plafond geeft vrijwel altijd een beter resultaat, omdat je dan én diffuus licht krijgt van het plafond, maar óók een richting in de belichting hebt, waardoor je mooie schaduwen krijgt, die je onderwerp 3D maken. Richt je flitser dan ook nog naar de zijkant richt, dan krijg je een keurige 3/4 belichting. Diffusors verstoren dat alleen maar, omdat die dan teveel licht direct naar het onderwerp werpen.

De grote fout die iedereen maakt met flitsers is om alle schaduwen te verwijderen. Schaduwen zijn echter het allerbelangrijkste onderdeel van je foto. De schaduw geeft je onderwerp vorm en diepte. Zonder schaduw geen diepte.

De harde slagschaduw achter je onderwerp die een directe flits je geeft is uiteraard verschrikkelijk. Maar het gebrek aan schaduw dat de omnibounce typisch levert is ook niet wat je wilt. Een indirecte flits tegen een muur of plafond geeft met een beetje oefening veel beter resultaat.

Als je geen geschikte muur of plafond hebt, dan is er weinig andere mogelijkheden dan een grote softbox of paraplu. En dat vereist een off-camera flits.
Deels mee eens. Natuurlijk, grote softboxen geven een veel beter controleerbare lichtbron en, afhankelijk van wat je zoekt, een mooier resultaat.

Een omnibounce geeft bij uitgaansfoto's, fill-flash in de buitenlucht (schaduwen wil je dan juist voor een gedeelte wegwerken) en zat andere omstandigheden wel duidelijk een verbetering t.o.v. directe flits. Foto's met omnibounce hebben bijna nooit harde witte highlights/reflecties op gezichten (bijvoorbeeld op 't voorhoofd), foto's bij direct flitsen wel. In veel clubs heb je nu eenmaal geen mooi egaal wit laaghangend plafond, dus flits bouncen is geen optie. Off-camera met een grote softbox of paraplu kan je ook vergeten, waardoor een mini-softbox op je reportageflitser (kwetsbaar in een kroeg) of omnibounce de enige opties zijn. En ja, ik ga het toch zeggen (ben zelf ook student ;) ) : voor die €4 is een omnibounce op DealExtreme echt de moeite waard om eens te proberen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:02
Ik heb eens een stuk gelezen er over, dat de meningen verdeeld zijn. Uiteindelijk ben ik gestopt met het gebruiken ervan, omdat je erg veel licht kwijt raakt.
Meestal gebruik je de omnibounce als fill in flash, je flitst naar boven (plafond) en het stukje dat dan naar je onderwerp wijst is de fill in. Echter schiet je ook veel licht opzij en naar achter, met als gevolg dat je erg veel licht "kwijt" raakt.
Ook moet je flitser een fellere flits geven, omdat hij door een stuk plastic heen moet.
Mijn oplossing hiervoor is een ansichtkaart aan m'n flitser met een haarelastiekje van m'n vriendin. Je hebt nu een veel groter oppervlakte wat je licht naar voren bounced.
Daarnaast bounce je je flits ook via het plafond.

Ik kan het stuk helaas niet meer vinden via google, maar een tijd geleden ben ik een keer gaan zitten hiervoor. Ik heb toen geprobeerd wat het verschil is met de omnibounce, ansichtkaart en zonder iets op m'n flitser.
Het verschil is niet denderend, maar bij de kaart kwam voor mij het beste resultaat.
Binnenkort ga ik hier is een keer naar kijken:

Afbeeldingslocatie: http://imagemelbourne.com.au/store/catalog/images/honl%20speed%20snoot%20for%20speedlight%20flash%20open.jpg

Kost dacht ik rond de 25 E en je moet er nog een stuk klittenband bij hebben (10 E).
Deze is van Honl, het heet een speed snoot.
En laatst zag ik een flimpje waarbij je er 4 in 1 had, kon je nog kleurtjes kiezen ook (zwart, wit, goud en zilver)

• Selmer
Het probleem met die dealextreme diffusers is dat ik niet weet of ze passen 8)7
Er staan diffusers op voor o.a. SB900's (Nikon) en 580EX (Canon), maar geen voor Metz.

Maar uit enkele van bovenstaande reacties dat het voor de amateurfotograaf nou niet écht benodigd is. Heb in mijn kamer (en in bijna alle kamers in huis) een wit plafond dus daar kan ik wel wat mee.

Bedankt allemaal voor de uitleg en de meningen :) zal in eerste instantie via het plafond bouncen met de bounce-card die er in zit. Nog één vraag; als je via het plafond bounced, onder welke hoek moet je dan de flitser hebben staan, ik lees vaak 45º, maar geldt dit ook als je 'm bijvoorbeeld off-camera hebt geplaatst (wat vaak het geval is bij mij)

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Recht omhoog, niet 45 graden! Anders krijg je alsnog directe lichtinval en dat wil je juist voorkomen. Je zou 'm zelfs nog iets verder naar achteren kunnen klappen, zodat je via het plafond em de muur achter de camera bouncet.

Overigens wordt met een omnibounce wel 45 graden aanbevolen, omdat je dan sowieso al licht op je onderwerp krijgt en met die hoek het licht het meest wordt verspreid in de richting van je onderwerp (in plaats van rechtop en evenveel naar het onderwerp flitsen als naar mensen achter de rug van de fotograaf). Is natuurlijk ook gewoon een creatieve keuze die je maakt.

[ Voor 45% gewijzigd door tobiasvs op 11-07-2013 14:54 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Verwijderd

Inderdaad, nooit 45 graden! Gewoon recht omhoog, en eventueel naar de zijkant.

Je moet denken wáár je een grote virtuele lichtbron zou willen hebben om je onderwerp goed te belichten. En op die positie richt je dan de flits. De reflecties vanaf die positie van het plafond werken dan als je lichtbron.

Ga ook niet te snel met dat witte kaartje spelen... Krijg je grote schaduwen in de oog holte, dan staat je flits te ver naar voren gericht, waardoor het gereflecteerde licht van boven het onderwerp komt, i.p.v. schuin van voren.

Dat kaartje gebruik je alleen om de schaduwen wat minder donker te maken... maar je krijgt al heel snel te veel, en dat verpest de zaak. Eerst goed zonder, en dan eens proberen óf, en hoeveel, fill-in dan eventueel nodig is.

Zo'n grote deflector direct op de flits werkt slechts matig... Het gaat uiteindelijk om de effectieve grootte van je lichtbron. Een softbox is typische een meter diameter... Dan is zelfs 20cm er weinig... laat staan de 5cm van een wit kaartje of omnibounce. Voor diffuus licht heb je nou eenmaal een grote oppervlakte nodig.
Pagina: 1