Ontladen bij pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karimpie99
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-06 09:14
Beste mede Tweakers :)

Ik ben van plan om in deze of de volgende maand een pc te gaan ''bouwen''. Nu lees ik hier overal dat je je moet ontladen. Dit moet aan een geaard stopcontact of de centrale verwarming. Geaarde stopcontacten heb ik niet in mijn huis. Een centrale verwarming wel. Maar gaat dit werken? Als mijn Macbook an het netstroom hangt, en ik met mijn linker hand de Macbook aanraak en met m'n rechter hand de centrale verwarming voel ik soms een schok. Dus mijn vraag is, kan ik mijzelf ontladen aan mijn centrale verwarming of, kan het anders.

Alvast bedankt :)

Ps. ik hoop dat ik hem goed heb geplaatst. Kon niet echt een passend subforum vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 17:28
Je (metalen) behuizing aanraken is ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karimpie99
Bedankt voor uw reactie,

Dit wist ik niet en had ik ook nog niet gelezen. Dan zal ik dit doen, heel erg bedankt. Maakte me hier best zorgen om.

Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-06 17:28
Snap ik, had ik met het bouwen van mijn systeem ook, als het kan probeer dan contact met alle 'gevoelige' onderdelen te vermijden, pak je moederbord vast bij de CPU koeler (mits deze goed vast zit) en pak je videokaart vast bij de koeler. Zo kan er weinig mis gaan,

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karimpie99
Oké dat zal ik dan doen, heel erg bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En geheugen aan de zijkanten, niet de chips, zelfs al zou er een heatsink of iets wat erop lijkt op zitten. Het plaatst dan ook wat makkelijker ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

iDonkey schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:16:
Niet "ook"

aanraken van (een geleidend deel) van de pc terwijl je het object in het esd zakje vasthoud is het idd een laag risico.

De cv heeft een ander potentiaal zoals de ts aangeeft (hij voelt tenslotte iets) de cv is geen goede methode

Ik zeg het wederom voor de 1000ste keer en zal het nog 1000 keer moeten zeggen.
De verwarming is geen aarde en hoort niet als zodaning gebruikt worden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karimpie99
Hartstikke bedankt allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Niet helemaal eens met fish, elke CV wordt wel geaard met een klem. Is verplicht in Nederland. Het punt is, vertrouw je er blind op? Ik ook niet, meten is weten.
Wanneer je vaak en regelmatig PC's aan de binnenkant bezoekt en wijzigt loont het de moeite een 16qmm. draad van de aarde uit de meterkast te trekken naar je werkplek en daar een aardrail te monteren met een polsbandje, dan zit je safe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

Tens

let me drink about it

Sa.Tan schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:51:
Niet helemaal eens met fish, elke CV wordt wel geaard met een klem. Is verplicht in Nederland. Het punt is, vertrouw je er blind op? Ik ook niet, meten is weten.
Wanneer je vaak en regelmatig PC's aan de binnenkant bezoekt en wijzigt loont het de moeite een 16qmm. draad van de aarde uit de meterkast te trekken naar je werkplek en daar een aardrail te monteren met een polsbandje, dan zit je safe. :)
Cv geaard?
Zou er niet meer blind vanuit gaan: Veel cv leidingen zijn tegenwoordig niet meer van metaal.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Onderschrijf ik ook, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tens schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:02:
[...]

Cv geaard?
Zou er niet meer blind vanuit gaan: Veel cv leidingen zijn tegenwoordig niet meer van metaal.
Dat is een goede. De ketel zelf is wel geaard, maar de radiatoren niet altijd. In nieuwere huizen worden flexibele pijpen gebruikt van kunststof. Dat zijn ze zo begin/half jaren '90 mee begonnen (mijn huis uit '93 heeft 't bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

iDonkey schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:16:
Mits ook geaard..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karimpie99
Dus, kan iemand mij uitleggen hoe ik mezelf kan ontladen zonder de beschikking te hebben over een geaard stopcontact? Daarnaast pak ik de componenten natuurlijk goed vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vziw is het belangrijkste dat je een gelijke lading hebt als de kast waar je het in plaatst, dus je moet op z'n minst de case op een geleidend onderdeel (mobo backplate bijvoorbeeld) aanraken om daar voor te zorgen. Verder heb ik mij er nooit echt in verdiept en al mijn PCs heb ik op die manier gebouwd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Je kunt altijd, bijna elk huis heeft een meterkast, een krokodillenklem met elektro-snoer op een haspeltje klemmen op de aardedraad (vertind koper 16qmm.) een verbinding maken naar de werkplek en ook weer met een krokodillenklem op een blank stukje van de behuizing klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het belangrijkste is hetzelfde potentiaal, geaard is beter maar niet absoluut nodig.
Sa.Tan schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:51:
Niet helemaal mee eens ? mja ...

Er zit ook warm water in gebruik je dat om mee af te wassen ? scheelt weer een warmwaterleiding als we al het water door de cv laten lopen.

de verwarming is niet gemaakt om te dienen als geleider, de aardklem is verplicht bijv in de badkamer maar niet in elke kamer. De oude leidingen zijn gemaakt met hennep, iemand wel een geleidend hennep gezien?
de kunstof leidingen heoven we het niet over te hebben

16mm uhm. ik neem even aan dat je 2,5mm2 bedoelt (het lijkt idd in de buurt te komen). Als je een te dunne aarddraad hebt en je maakt kortsluiting dan heb je een gloeidraad door je huis lopen. dat is niet aan te bevelem (iets met brand)

Als je vaak en regelmatig aan elektronica werkt dan

- Heb je een geaarde geleidende vloer
- gebruik je hielstrips
- is je werkoppervlak geaard
- gebruik je een polsband
- controleer je de hielstrip en polsband elke dag
- draag je esd kleding
- bind je lang haar op
- heb je ionisers om objecten die het esd gebied betreden te ontladen
- houd je deze schoon
- gebruik je anitistatisch gereedschap
- perslucht ioniseer je
- gebruik je esd veilige opberdmaterialen
- doe je er een periodieke audit op aarding

dat is ff snel dan vergeet ik vast nog wel iets

- jup de belangrijkste, je zet een aardklem op de massa van het object waarmee je bezig bent

[ Voor 83% gewijzigd door Fish op 10-07-2013 16:52 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
2,5 mm2 is te dun voor de aarde in de meterkast, ik schrijf 16 Qmm. Honderden aardingen geslagen en gemonteerd.
Verder helemaal met jou eens hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sa.Tan schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 17:09:
2,5 mm2 is te dun voor de aarde in de meterkast, ik schrijf 16 Qmm. Honderden aardingen geslagen en gemonteerd.
Verder helemaal met jou eens hoor.
gelukkig

Ik weet niet precies hoe dik hij moet zijn in de meterkast zelf. vziw moet je hem gewoon niet dunner maken dan 2,5mm2 in een normaal huis. Aangezien je had over de leiding van de meterkast naar de werkplek (en niet in de meterkast) had ik het specifiek daarover.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Aan een pc werken.

-Pc uitzetten en stroom kabel losmaken, dan pc starten om de pc te ontladen(bij nieuwe hoeft dit niet).
-Dan niet op blote voeten of op sokken werken, dus schoenen aan.
-Let op dat je niet net een trui aan doet en statisch geladen bent en dan direct an de pc gaat werken.
-Via andere hardware, bijv printer die nog stroom krijgt, kun je ook statische stroom krijgen naar je pc(of defecte hardware, of niet geaarde hardware die stroom op je kast zet, bij een defecte hardware zou de aarde stroom afvloeien, maar bij geen aarde dan kan er stroom op de kast gaan staan).
-Pc die niet geaard is heeft stroom op de kast staan, alleen is dit weinig ampere, dus je voelt maar en beetje.
-Dan pols bandje om doen en aan de kast vastmaken.
-Dan eerst de kast(metaal) vast pakken om je te ontladen naar de kast, dan kun je onderdelen vast pakken/uitwisselen.(dit zeer zeker doen als je zonder polsbandje werkt).

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 10-07-2013 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-02 14:31

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Ik heb in mijn leven al honderden pc's gebouwd en het enige wat ik altijd doe is even de kast aanraken en inderdaad niet de gevoelige onderdelen maar zoveel mogelijk de koelers en metalen onderdelen.

nu ben ik niet zo iemand die wollen truien aan heeft ;) en we hebben nergens in huis tapijt liggen dus dat zal misschien een factor zijn maar ik heb voor zover ik weet nog nooit last gehad van esd.

Speedydown.nl !!!

Pagina: 1