Koelingsproblemen Phenom II X4 955 icm CM Hyper 212 Plus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 20:51
In verband met het zomerse weer en een lawaaiige boxed koeler heb ik vorige week hier op T.net een andere (tweedehands) koeler gekocht, een CM Hyper 212 plus. Aangezien deze redelijk goed aangeschreven staat dacht ik dat deze de CPU (Phenom II X4 955) een stuk koeler zou moeten houden. Het tegenovergestelde blijkt echter waar.

Op stock speeds klimt de temperatuur al snel richting de 70+°C waarna de pc uitvalt. Bij een onderklok naar 2 GHz en ondervoltage blijft de stock temperatuur wel wat lager, maar blijft zeker wel 55-60°C. Je kunt wel raden wat er gebeurt zodra je ook maar iets gaat doen met deze pc.

Ik heb gecontroleerd of de koelpasta wel goed aangebracht was, dit leek mij goed gelukt. Ook heb ik geconstateerd dat de heatpipes onderaan het koelblok (dicht bij de cpu) wel warm/heet worden, de hitte overdracht lijkt mij hiermee goed te zijn(?) Omdat de koeler een HDT koeloppervlak heb ik voor de zekerheid ook nog een testje gedaan met wat meer koelpasta om zeker te zijn dat ik niet te weinig heb gebruikt.

Het lijkt mij dus dat de hitteoverdracht in de heatpipes niet optimaal is. Ook omdat ik aan de bovenkant (waar de heatpipes uitsteken) niet kan voelen dat deze warm zijn. Kan het zijn dat er iets in de heatpipes defect is? Ik kon helaas weinig vinden over defecten aan cpu coolers.

Mijn vraag in het kort: Wat zou er fout gegaan kunnen zijn bij deze installatie en/of kan het zijn dat deze heatpipes defect zijn?

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimg.org/fb68j2ibb/2013_07_09_17_46_16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/4ljcsxsgf/2013_07_09_17_54_56.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door jappas op 09-07-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek verplaats naar juiste plek: Cooling :)

Move PMG -> COO

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 12:25

speedydown

Icter van lik-me-vestje

wat voor cpu heb je er onder zitten?

Speedydown.nl !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
Zoals de titel aangeeft een AMD Phenom II X955. Heb m'n startpost iets aangepast om wat te verduidelijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 12:25

speedydown

Icter van lik-me-vestje

woops :) die had ik niet gezien. Die cooler zou die cpu inderdaad prima koel moeten houden. Op de foto's zie ik ook niks raars. Wat voor temps had je op je oude koeler. weet je dat ook

Speedydown.nl !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 18:31
Een paar dingen die het kunnen zijn.

-Het plastic cover van de koeler er af gehaald? Is echt een keer gebeurt, er is een topic van dat iemand dit vergeten is.
-Koeler correct gemonteerd? Dus recht en de mounting pressure even verdeeld?
-Hoeveel koelpasta heb je gebruikt?
-Airflow koeler/kast in orde?

Anyway, foto's helpen vaak ook veel. Misschien een foto van je setup? Oke, ik zie de foto's al :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thamell op 09-07-2013 19:08 . Reden: woorden ]

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 19:09

Nemesizz

Untouchable

Kan misschien door de belichting komen maar....lijkt net alsof op die 2e foto de schroef scheef zit?

Zelf denk ik dat ie ergens toch niet goed contact maakt, dat blok moet zo'n Phenom II makkelijk koel kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
@ speedydown: Ik weet het niet exact, maar meen eens gezien te hebben onder load 60-70°C. In ieder geval koeler dan nu. Want hij viel zelfs op stock speed niet uit, iets dat nu wel gebeurt.

@ Thamell:
- De koeler is een tweedehandsje, er zat aan de onderkant geen plastic meer. De heatpipes/heatsink lijkt onderaan dicht bij de processor ook warm te worden.
- De koeler is gemonteerd zoals op de foto's in de start post te zien is (maar ik heb het idee dat jij die niet kunt zien? Zijn er meer mensen?)
- Ik heb koelpasta op 2 manieren toegepast:

De 1e keer een rijstkorrelgrootte op de cpu en daarna verdelen door de koeler de plaatsen. Omdat dit niet alles goed bedekte heb ik hierna nog iets erbij gedaan voor het aandraaien van de schroeven.

De 2e keer heb ik de onderkant van de koeler als hier: http://archive.benchmarkr...id=1&limit=1&limitstart=5 toegepast. In een aantal dunne strepen (dunner dan op de foto's daar) op de koeler.

- De airflow in de kast is niet optimaal, maar ook niet minder geworden in vergelijking met de vorige koeler. Bovendien heb ik meestal nog getest met open behuizing. Slechts een paar keer om te testen of het met een dichte behuizing beter werd.

Is er een manier waardoor dan wel verklaard kan worden waarom de heatpipes wel warm tot heet worden onderaan, maar naarmate je verder boven aan het blok voelt ze koud zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door jappas op 09-07-2013 19:13 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
Wat je kan doen, is om de koeler met CPU er even allebei uit de kast halen en kijken if ze goed aansluiten, dus misschien moet je de koeler een halve slag draaien, zodat hij beter aansluit op de CPU.

Als de heatpipe lek (er zicht een vloeibare substantie in) is, of beschadigt is, kan de werking vermindert zijn, maar ik zie zelf zo op het oog niets...

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit bij de Coolermaster een palletje bovenop je heatsink (van binnen) welke in het bovenste bracket moet vallen.. Als die scheef zit heb je een scheve mount..(je ziet het ook wat dat je heatsink scheef zit, het lijkt of de gaatjes dicht zijn van boven, maar vanonder moet er een putje zijn wier correspondeert met het palletje..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3owZEmN.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:04:
Er zit bij de Coolermaster een palletje bovenop je heatsink (van binnen) welke in het bovenste bracket moet vallen.. Als die scheef zit heb je een scheve mount..(je ziet het ook wat dat je heatsink scheef zit, het lijkt of de gaatjes dicht zijn van boven, maar vanonder moet er een putje zijn wier correspondeert met het palletje..

[afbeelding]
Dit dus :D

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
Op welke manier bedoel je scheef en hoe nauw komt dit? Er zit aan de onderkant van die beugel een soort inham: Daar valt dat palletje wel in, maar die inham is niet zo diep dat het er helemaal invalt. Er is overigens wel wat beweging in het koelblok mogelijk, een paar graden beide kanten op.

Ik heb de 4 schroeven aan de buitenkant vast gedraaid, maar niet knettervast. De schroef in het midden van die beugel staat op het laagst, om de meeste kracht in het midden uit te voeren.

Overigens heb ik beide standen al geprobeerd (fan boven geheugen en boven PCIe slot.

Zal morgen nog een paar extra foto's maken en posten.

[ Voor 7% gewijzigd door jappas op 09-07-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pffft...

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2013 21:43 ]

Pagina: 1