Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Spontane resets/restarts

Pagina: 1
Acties:

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 10:40
Lieve Tweakers,

Excuses indien deze post elders thuishoort, :X (zag andere soortgelijke posts hier). Heb een hopelijk simpele vraag: Welke verklaringen/oplossingen zijn er voor plots herstartende comps.

Ben geen extreem ervaren bouwer van eigen computers, maar heb anderhalf jaar terug dit systeem voor mijn ouders gebouwd: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011, Win XP erop gezet.

Hij ontwikkelde echter al vrij vroeg een kwaal die met de tijd ietsje erger (maar vooral irritanter) is geworden: Op sommige momenten herstart hij plots uit het niets, alsof de reset knop eventjes is ingedrukt. Heb geen echte metingen uitgevoerd, maar er lijkt wel een verband te zitten tussen de belasting die het systeem ondervindt en de kans dat deze in een bepaalde eenheid tijd herstart. Zware belasting is hierbij videobestanden op VLC draaien (doorgaans 480p of 720p), en kan binnen enkele minuten tot reset leiden (soms ook pas na een uur o.i.d.), lichte belasting is alleen achtergrondprogrammaatjes hebben draaien, kan ook in halfuur tot reset leiden, maar gaat soms dagen onafgebroken goed.

Dus hier mijn vraag, ik heb 3 opties bedacht wat er aan de hand zou kunnen zijn: Graag tips welke jullie het meest waarschijnlijk lijkt, en of ik nog zaken over het hoofd zie:

- De CPU oververhit, en als safety feature reset hij.
Zou niet moeten gebeuren, heb netjes die Scythe Shuriken erop gemonteerd. Heb een programmaatje van de mobo-maker geinstalleerd welke hier een readout van zou moeten geven, maar deze geeft zulke lage temperaturen aan (kamertemp) dat ik nauwelijks kan geloven dat dit de juiste waarde betreft. Is er nog een andere manier om het te merken als dit de oorzaak zou zijn? Leek me wat omslachtig om er een airco op te richten en te meten of de gemiddelde reset-tijd onder stress langer wordt dan anders...

- Het lichtnet geeft geen constant voltage en PSU heeft daar moeite mee.
Dat zou met een UPS ondervangen moeten worden. Maar vindt het wel apart indien de HTPC daar gevoelig voor zou zijn, maar de TV welke op dezelfde wall-socket zit niet.

- De PSU is gewoon ruk/instabiel.
Makkelijkste manier om te testen, een PSU uit een grote desktop gebruiken en kijken of het probleem plots weg is?

- Had ook nog corrupt geheugen bedacht, maar lijkt me dat dit zich veel sterker/diverser zou moeten manifesteren.

Excuses, het is alsnog een lange post geworden, hopelijk ben ik niet irritant. Dit zijn in ieder geval mijn gedachten hieromtrent, maar voordat ik met van alles ga lopen klooien hoor ik graag de gedachten van mensen die meer ervaring hebben, jullie kunnen dit vast beter inschatten dan ik. Alvast bedankt voor alle hulp/tips! <3 _/-\o_

Hartelijke groet,
Ronnie

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Wat betreft je opties:
-Je cpu kan oververhit raken, dit zou je kunnen testen door te voelen hoe warm je koeler wordt. Wordt die totaal niet warm, dan is misschien je koelpasta verkeerd of te weinig/veel aangebracht. Ook kan het zijn dat die is uitgedroogd, even de koeler er vanaf trekken dus.

-Een gemiddelde PSU kan alle spanning van 115V tot 240V en van 50Hz tot 60Hz aan, zo kun je zo'n ding overal ter wereld inpluggen en gaan, lijkt me niet relevant. Een UPS is niet nodig om je PSU een mooie spanning te geven.

-Je PSU kan goed kapot zijn. Ik heb zelf ooit een voeding vervangen die nog maar 10,5/4,1/2,9V uitgaf op de 12/5/3,3V lijnen...

-Defect geheugen zou kunnen, maar dan zou je een blue-screen moeten krijgen normaliter. Check je logs (of google hoe je dat moet doen) om te kijken of er bsod's zijn voorgekomen. Dit kun je testen door Memtest te draaien (of misschien heb je iets in je BIOS hiervoor?).

Mijn donkerbruin vermoeden gaat uit naar 2 dingen, de ene wat waarschijnlijker dan de ander:
-Minder waarschijnlijk: moederbord defect. Het kan zijn dat er een koperen spoortje ergens kapot is, maar dat door een koud moederbord bij elkaar gehouden wordt en bij een warm moederbord door uitzetten uit elkaar wordt getrokken.
-Meer waarschijnlijker: gewoon je voeding kapot. Check idd met een andere voeding of het nog steeds voorkomt.

• Crovmon
Ah, dacht dat ik een automatisch mailtje zou krijgen bij een reply (zal wel een op FB gebaseerd verwachtingspatroon zijn), dus zie het nu pas. Dank voor je tip/mening Bartjezzz! Is er nog een manier waarop ik je met kudos/karma kan bedanken? :-) Niet zo bekend met forum.

Ga het nu proberen, zal laten weten of het opgelost is of niet! ^_^

P.S. BSoD's komen wel voor, en ook crashes waarbij het systeem 'haakt' (klein stukje geluid herhaalt zichzelf constant, beeld stil, geen verdere respons) maar zijn zo sporadisch dat ik ze qua oorzaak eigenlijk nog niet had gelinkt aan de veel frequentere plotse resets; maar is wel het overwegen waard. Als andere PSU niets oplost, heb ik geloof ik ergens nog wel een memtest-cdrom liggen.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 13:39

Perkouw

Moderator General Chat
Draai gewoon even memtest86+, lijkt me ook iets met geheugen als ik het zo snel lees.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb 't ook eens met geheugen gehad laatst nog.. kan inderdaad goed zijn.

Is een rotmoederbord (Asus M2A-XX)... en eerste keer wasa de chipset kapot en had dezelfde verschijnselen. Check ook eens de temperatuur van de chipset heatsink.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Crovmon
Dank voor de tip Perkouw, en voor het delen van jouw eigen ervaringen gitaarwerk! Heb ook een Asus mobo, wel ander model: Asus F1A75-M

Heb memtest86+ 2 passes laten draaien, geen errors dus het geheugen lijkt in orde te zijn. Heb er ook allerlei stress tests op los gelaten (Prime95, OCCT, IntelBurnTest, FurMark), en gek genoeg lukt het geen van deze programma's om het systeem te down crashen/resetten. Daarnaast is ook enigszins vreemd dat als de computer idled, als CPU-temp 6-10 graden Celsius wordt gerapporteerd en bij maximale belasting 28-32 C... dat klopt dus sowieso niet.

Ook geprobeerd om 4 1080p video's tegelijk open te zetten, samen met een Flashplayer video in Firefox. Dat leidt niet tot betrouwbaar/snel produceerbare crashes, blijft vrij wispelturig en onvoorspelbaar. Moet dus mijn eerdere statement van redelijke correlatie (zou nu zeggen dat hoogstens zwak of niet-bestaand is) tussen belasting systeem en spontane/random resets intrekken; dit had ik kennelijk zelf ingebeeld. Het probleem is dus veel grilliger dan ik dacht.

Ergste is: PSU uitgewisseld en een crash gehad, wacht nog even op het zich voordoen van meer crashes maar lijkt dus ook geen PSU probleem te zijn.

Ziet iemand nog een andere conclusie dan het mobo? Zou er een softwarematige oorzaak kunnen zijn?

Nogmaals dank! :-)

• Crovmon
Nog even kort: Bedankt aan alle mensen die suggesties deden. Na alles uitgebreid getest te hebben kon ik echt geen hardwarematige fout vinden, hoezeer het gedrag daar mijnsinziens ook op leek te wijzen; de Windows XP installatie was ook heel standaard/ongewoon.

Maargoed, aangezien de processor toch 64bits was heb ik hem maar geformatteerd en er een schone installatie van Win7 opgezet, en zowaar: Het probleem is opgehouden!

Hoeveel gemakkelijker/sneller het was geweest als ik niet tevoren had gedacht te weten dat dit hardwarematig moest zijn... enfin, hopelijk een les die ik dus zal onthouden. :-)

Nogmaals dank voor jullie hulp, goed weekend nog!
Pagina: 1