Woofer kapot, eenvoudig te vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 15:24
Even een kleine vraag. Ik heb een powered subwoofer waarvan de woofer kapot is. Op de woofer cone zelf staat: 50 watt, 3 ohm. Ik heb geen idee hoeveel het circuit aan de woofer levert. Dat kan ik nergens lezen en ik heb geen apparatuur om dat te meten.

Ik heb nog een losse woofer liggen die mooi in die kast zou passen, maar op die woofer staat: 100 watt, 8 ohm.

...Die zou ik in theorie toch gewoon moeten kunnen vervangen zonder dat ik het circuit opblaas? Ik vergeet die berekeningen steeds...

Verwijderd

Hij heeft een hogere weerstand, en de versterker zal hier dus niet door opgeblazen worden. Let wel dat woofers meer specificaties hebben dan het wattage, impedantie en de grootte, en dus een andere woofer in dezelfde kast heel anders kan klinken..

Ik raad je aan uit te zoeken welke woofer erin zat, en een vergelijkbare of zelfs zelfde woofer weer te kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 13:51 ]

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 08:58

Twan V

...en er stralend uitzien

Kun je niet proberen om de originele speaker als servicable part na te bestellen? Zo vervang je het defecte onderdeel met hetzelfde goede onderdeel.

Wat voor merk/type sub is het eigenlijk?

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 15:24
De kapotte woofer is 35 - 200 Hz, de woofer die ik nog heb liggen is 40 - 500 Hz

Wat betreft een originele woofer: Ik vond sowieso het geluid iets minder dan de woofer die ik nog heb liggen. Kan gewenning zijn... Maar de woofer die ik nog heb liggen klonk warmer. Dus als het electro-technisch gezien zou passen wil ik de gok wel wagen :)

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-01 08:41
3 ohm? Da's een mooie lage weerstand. Die 8 Ohm zal heus wel werken (stroom wordt lager dus de versterker heeft het bij dezelfde input veel makkelijker), maar mogelijk inderdaad heel anders klinken en de kans zit er dik in dat - gezien de veel lagere weerstand van de originele woofer - hij ook een stuk harder aangestuurd moet worden om hetzelfde volume te geven (mogelijk kan je de woofer ten opzichte van je satellieten/fronts gewoon wat harder zetten met een knop?).

Je zou kunnen proberen het originele onderdeel na te bestellen, maar ik zou het in dit geval denk ik gewoon proberen. Een woofer is meestal voorzien van een apart filter circuit, vermoedelijk speelt de nieuwe iets minder laag maar niet hoger dan de oude.

Mocht het heel gek klinken, dan kan je de boel er natuurlijk gewoon weer uit halen.

[ Voor 14% gewijzigd door kakanox op 09-07-2013 13:59 ]

Ga toch fietsen.