Toon posts:

Kernel Panic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:05

Zoiets dergelijks krijg ik sinds mijn redhat 7.1 halverwege het boot proces ermee uitschijt.
Niets meer mee te doen. Ik ben nieuw met linux, weet nog heel weinig. Enige optie die ikzelf kan bedenken is re-install.
Is iemand slimmer dan ik???

Verwijderd

Wat voor harddisk heb je? Wat voor moederbord? Heb je wel een root(/) toegewezen aan een linux-partitie?

Verwijderd

volgens mij ben je met je partities aan het goochelen geweest. De kernel verwacht het root filesystem op een partitie die er niet meer is.

als je lilo gebruikt kun je met de optie root=/dev/hda.. een andere rootparitie opgeven. Op de .. moet je dus een nummer opgeven.

Als je het dan gelukt is om te booten, moet je in je /etc/lilo.conf even de goeie rootpar. opgeven. En even /sbin/lilo runnen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
De truc is dat ik dat swap gedoe op een 2e (kleinere) harde schijf heb toegewezen.
Root partitie zit op de 1.2 gb schijf.
Wel root partitie aangegeven ja.

Ik kan op het moment nergens iets invoeren, want halverwege loopt 'ie vast, dus ook niets in text mode voor zover ik kan nagaan.
Probleem is ook dat ik er nog niet aan toegekomen ben om thuis te raken in text mode. Ik stoei er nog maar pas mee...

Verwijderd

als je nu ook eens je swap-gegevens meegeeft aan de lilo prompt:

linux (of hoe die ook heet) root=/dev/XXX swap=/dev/YYY

Verwijderd

Maakt niet uit. Linux kan draaien zonder swap file

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:08

deadinspace

The what goes where now?

Ik weet niet of dat andere mensen ook is opgevallen, maar device 08:05 is dus wel een scsi-partititie. Heb je uberhaupt wel scsi in je systeem? Zo nee, dan vindt ik het niet gek dat linux die niet kan mounten als root fs.

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 11:51 schreef eissenhower het volgende:
Maakt niet uit. Linux kan draaien zonder swap file
I stand corrected...

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 22:11

hobbeldebobbel

tjop tjop

Op dinsdag 05 juni 2001 11:15 schreef JazzMan het volgende:
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 08:05
je hebt met je partitie tabel liggen kloten!
excuse the language.
die melding betekent dat je geen partitie toegewezen heeft aan /root
de nummer 08:05 staan voor de master and minor nummers van de schijven... die 8 staat voor de schijf(geen volgnummer!) en die 5 voor de 5de partitie.

en op de een of andere manier bestaat die nu niet meer.

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

Verwijderd

Ofwel je moet ger24 z'n aanwijzingen volgen!!!!
Pagina: 1