Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Beste medetweakers,

Ik ben op zoek naar bedrijven die lean (of continu verbeteren) onderdeel hebben gemaakt van hun cultuur. En dan met name bedrijven die aan project management en/of engineering doen.

Omdat ik zelf werkzaam ben als degene die lean drijft in een middelgrote organisatie in de chemische industrie ben ik erg benieuwd hoe anderen het doen.

Dus heel concreet: ik ben op zoek naar een bedrijf dat lean heeft omarmt en mij wil ontvangen en lean-aspecten wil tonen van de bedrijfsvoering.

Kun je mij verder helpen? Graag!

P.s. Deze vraagt lijkt een beetje misplaatst op Tweakers, maar dit is een site die me altijd goed heeft kunnen helpen met allerlei zaken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Len Canoot op 09-07-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zoek je mensen hier met ervaring of zoek je bedrijven die je kan benaderen? Indien dat laatste het geval is ben je mijn inziens het beste af bij consultancy bedrijven die lean implementaties uitvoeren bij klanten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Als ik google op Lean Bouwen vind ik een hoop resultaten. Overigens is je vraag niet misplaatst, er lopen ook topics over het houden van katten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Heel concreet: ik ben op zoek naar een bedrijf dat lean heeft omarmt en mij wil ontvangen. Soms hebben bedrijven zogeheten tours, waar ze allerlei lean-aspecten van hun bedrijfsvoering tonen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Scania? Daar ben ik zelf geweest op rondleiding een aantal jaar geleden. Zeer professionele rondleiding en je krijgt veel informatie. Wel moet je er voor betalen en minimaal 10 man hebben. Oh en ze zijn dit jaar ook al volgeboekt :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 23:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou eens contact op kunnen nemen met Stork - ik heb een paar jaar geleden een presentatie van ze bijgewoond waarin ze vertelden over Lean-gerelateerde activiteiten en ze doen daar genoeg projectmanagement en engineering, dus ik kan me voorstellen dat hun voorbeeld relevant is, zonder dat je direct met ze aan het concurreren bent.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Tsurany schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:34:
Scania? Daar ben ik zelf geweest op rondleiding een aantal jaar geleden. Zeer professionele rondleiding en je krijgt veel informatie. Wel moet je er voor betalen en minimaal 10 man hebben. Oh en ze zijn dit jaar ook al volgeboekt :+
Die had ik net gemist! :(
odysseus schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:56:
Je zou eens contact op kunnen nemen met Stork - ik heb een paar jaar geleden een presentatie van ze bijgewoond waarin ze vertelden over Lean-gerelateerde activiteiten en ze doen daar genoeg projectmanagement en engineering, dus ik kan me voorstellen dat hun voorbeeld relevant is, zonder dat je direct met ze aan het concurreren bent.
Ze hadden een World Class Programma, ik weet niet of dat nog actief is. Ik zal eens informeren, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Seraphin

Meep?

Tsurany schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:34:
Moest ook aan Scania denken. Mijn bedrijf is er een tijdje terug geweest; schijnt een aanrader te zijn!
Het gaat bij hun om de plant in Zwolle btw, weet niet of die afstand relevant is?

[ Voor 9% gewijzigd door Seraphin op 09-07-2013 14:12 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

Speel het via de experts http://www.yourleanconsultancy.nl/ zal genoeg contacten hebben. En nee ik werk er niet voor maar ken er iemand prive van.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben, toen ik zelf nog als blackbelt werkzaam was, wel eens als spreker bij een seminair van Lean Six Sigma Nederland geweest, dat is volgens mij de grootste beroepsgroep van blackbelts.

Volgens mij hebben die zo'n vier seminairs per jaar, waarbij een van de leden host. Onder andere het NFI en KLM zijn gastheer geweest. De keer dat ik er was, vond ik de netwerkborrel ook erg interessant.

Dus misschien dat je daar wat kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Oh als je bij het NFI langs kan gaan is dat helemaal de moeite waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Ben zelf eens bij Heineken op bezoek geweest in Zoeterwoude. Is mn interessant ook voor "six sigma", in het brouwproces. Was erg leuk om de operators (type: bonkige 50-plusser) te horen praten als een volleerd statistiek professor.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
ZieMaar! schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:10:
Ik ben, toen ik zelf nog als blackbelt werkzaam was, wel eens als spreker bij een seminair van Lean Six Sigma Nederland geweest, dat is volgens mij de grootste beroepsgroep van blackbelts.

Volgens mij hebben die zo'n vier seminairs per jaar, waarbij een van de leden host. Onder andere het NFI en KLM zijn gastheer geweest. De keer dat ik er was, vond ik de netwerkborrel ook erg interessant.

Dus misschien dat je daar wat kan vinden?
Ik weet niet precies welk NFI je bedoelt maar ik neem aan Nederlands Forensisch Instituut? Zij zijn er niet happig op in elk geval: http://www.nederlandsfore...kersinformatie/index.aspx

Van de KLM verwacht ik dat ze eerder met Six Sigma aan de slag zijn dan lean. Kan er ook niet veel over vinden. Lean Six Sigma Nederland kan ik niet vinden?

Ben overigens meer op zoek naar lean, grenzend aan TPS i.p.v. Six Sigma.
magneet schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:33:
Speel het via de experts http://www.yourleanconsultancy.nl/ zal genoeg contacten hebben. En nee ik werk er niet voor maar ken er iemand prive van.
Kan ik proberen! Ik neem contact met ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Een rondleiding kan ik helaas niet voor je regelen, maar wel kan ik een aantal ervaringen delen.

In het verleden heb ik ook het e.e.a. met lean bezig geweest. Is denk ik zo ondertussen alweer een kleine 10 jaar terug, en dit was in een periode dat lean nog niet de bekendheid genood die het nu doet.

Mijn ervaringen met lean:

- Zorg voor draagvlak onder het personeel. Het allergrootste probleem was dat bij een aantal medewerkers de participatie om te huilen was. Sommige medewerkers waren weer rebels, en grepen elke kans aan om lean juist tegen de leidinggevenden te gebruiken. Saillant detail hierbij was dat hoe rebelser de medewerkers waren, des te betere resultaten uiteindelijk geboekt werden.

- Het implementeren van lean, is net als lean zelf bijna een continu proces. Je zult constant de implementatie moeten monitoren en bijsturen. Verder is lean vooral een manier van denken. Er gaat wat tijd overheen alvorens medewerkers hiermee om kunnen gaan.

- Lean is een verzameling van best-practices. Wat voor het ene bedrijf prima werkt, kan voor een ander bedrijf juist weer averechts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Met nfi bedoelde ik inderdaad het Nederlands Forensisch Instituut. Ik ben daar zelf niet geweest, want ik ben geen lid van die club, maar alleen een keer als gastspreker geweest. Die club, Lean Six Sigma Nederland, is te vinden op www.lssn.nl.

Ik weet niet exact wat je zoekt, maar zowel hardcore sixsigma als lean zijn goed vertegenwoordigd. En lean dan weer zowel in het doorstromingselement als in het management en way of working element. Met name met het laatste heb ik zelf ook ervaring, maar ik inmiddels niet meer werkzaam in dat vakgebied. Eventueel kunnen we kijken wat er mogelijk is (ik werk nog bij dezelfde werkgever), maar dat hangt ook even van je eigen branche af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Waar wil je eigenlijk beginnen?

Vaak kun je op heel veel vlakken iets schaven, maar belangrijk is om eerst een paar punten te inventariseren waar winst te behalen valt. En het hoeft niet altijd een investering te zijn.

Als je bezig bent met ploegen zou het interessant zijn om procedures te ontwikkelen voor bepaalde werkzaamheden. Zo kan het voorkomen dat de ene ploeg veel efficiënter werkt dan de ander, of dat er heel veel tijd verloren gaat tussen wisselen van shifts, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Seraphin schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:12:
[...]

Moest ook aan Scania denken. Mijn bedrijf is er een tijdje terug geweest; schijnt een aanrader te zijn!
Het gaat bij hun om de plant in Zwolle btw, weet niet of die afstand relevant is?
Als ik me niet vergis heeft ijsseltechnologie daar een vinger in de pap gehad. laat die nou toevallig zich bezig houden met produktie verbetering.

mijn ervaring is dat wanneer mensen in een ander patroon zitten het tamelijk lastig is om ze lean te kriigen.

Het valt en staat met een goede balancering van het process. Als er iets staakt in het proces gaan mensen liever vooruitwerken in plaats van even wachten of bij te springen (door onvoorziene omstandigheden). nee dat is zijn werk, laat mij maar vooruitwerken.

[ Voor 28% gewijzigd door Fish op 11-07-2013 00:16 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:29
Bij philips (drachten) worden regelmatig tours gegeven, ik weet niet of ze persee over lean gaan. Maar je zou de vraag daar kunnen stellen. Men is wel genoeg met Lean bezig dus je kan allicht daar vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Seraphin schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:12:
[...]

DAF in Eindhoven werkt ook volgens de lean-methode. Maar of je daar zomaar een rondleiding krijgt weet ik niet ;)

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Len Canoot schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:14:
[...]

Ik weet niet precies welk NFI je bedoelt maar ik neem aan Nederlands Forensisch Instituut? Zij zijn er niet happig op in elk geval: http://www.nederlandsfore...kersinformatie/index.aspx

Van de KLM verwacht ik dat ze eerder met Six Sigma aan de slag zijn dan lean. Kan er ook niet veel over vinden. Lean Six Sigma Nederland kan ik niet vinden?

Ben overigens meer op zoek naar lean, grenzend aan TPS i.p.v. Six Sigma.

[...]

Kan ik proberen! Ik neem contact met ze op.
vaak worden Lean en Six Sigma in meer of mindere mate gecombineerd aangeboden.Heb via m'n universiteit een cursusje Lean Six Sigma gehad, was van Symbol, misschien dat die je verder kunnen hebben/je wat kan vinden van bedrijven.

Verbaasd me overigens hoe duur dat soort cursusjes zijn, die Symbol handel vond ik persoonlijk nogal crappy in elkaar steken. Dan te bedenken dat er bijna 4k aan word betaald door bedrijven die een medewerker op z'n cursusje sturen.

Briljant vind ik dan wel weer dat je met drie vragen de instructeur volledig vast in de hoek kunt zetten. Hoewel dat eigenlijk meer triest dan briljant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Het is een beetje in het kader "wij van WC eend": Philips Consumer Lifestyle te Drachten.

Al flinke tijd bezig met Lean. Voornamelijk aan de kant van de productie, maar langzaam aan wordt nu ook het kantoor (lees: engineering etc) betrokken. Implementatie verloopt momenteel wat rustiger, aangezien een vorige Lean initiatief (World Class Manufacturing) heeft aangetoond dat borging op sommige momenten belangrijker is dan nieuwe dingen beginnen.

Er is een vaste rondleiding. Bij mijn weten eens per kwartaal, maar misschien ook wel vaker. Deze lijkt redelijk aan jouw wensen te voldoen, zeker gezien er ook een kijkje genomen kan worden bij een 'Lean in Office' omgeving.

TS: Bij interesse, maak dit even via DM kenbaar, dan kan ik voor een contactpersoon en inschrijfformulier zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Scania en toyota zijn redelijk ver doorgevoerd in het LEAN-principe. Alleen houd er rekening mee, en dat geven ze zelf ook aan, zij zitten ook pas op 50% na 20/30 jaar. Het lean-principe blijft zich verder doorontwikkelen en is niet iets wat je zomaar even oppakt en doorvoert.

Maar even concreet de vraag wat wil het bedrijf met lean bereiken. ben jij de trekker van dit principe binnen jullie organisatie of? Uiteindelijk begint het met de kleine dingen die jullie nu doen en tijdrovend zijn aan te passen. Gaat dat goed ga je verder kijken waar je tegen aan loopt.

paar zaken die je kan toepassen zijn:
- dagelijkse stand up: wat gaan we vandaag doen, gaat je dat lukken, heb je gisteren kunnen doen wat je voor ogen had of liep je ergens tegen aan, heb je hulp nodig, wat je op input van een ander of kan iemand anders niet verder als jij nog niet klaar bent....
- kleine zaken verbeteren op kantoor: analyseer eens wat tijdrovend is en ook nog een repeterend is.
- hang een bord op om zaken inzichtelijk te maken. Problemen kenbaar maken en opschrijven. Koppel er een problemmanager aan (bijv leidinggevende) die het probleem voor jou gaat oplossen (binnen een redelijke termijn bijv 10 werkdagen, grote structurele problemen kunnen een kortere of langere doorlooptijd hebben.

Als je naar scania gaat kunnen ze je een goede rondleiding geven en ook vertellen wat lean mogelijk voor jullie bedrijf kan betekenen. (presentatie passen ze er op aan of richting zich tot jullie core business en vergelijken het met het lean-proces bij scania).

Kortom erg interessant!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Scania zal geen optie zijn denk ik, die zijn geheel 2013 al volgeboekt. Wel zeer interessante rondleiding daar, vandaar dat ze ook vol zitten gok ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal vandaag even vragen of we willekeurige mensen over de vloer uitnodigen, maar misschien kan ik wel wat voor je betekenen. Ik werk deels als Lean Black Belt bij een groot Amerikaans productiebedrijf in omgeving Nijmegen.

Ik zal je op de hoogte houden.

edit: een plant tour zit er niet in, maar je mag me wel een PM sturen met vragen over lean bij oa. Stork, Abbott, en veel andere bedrijven waar ik in de keuken heb mogen lijken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz69
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06-2024
Tata steel IJmuiden (voorheen Corus, Hoogovens) maakt gebruik van lean six sigma sinds 2005. Verder zie ik na wat googelen dat ProRail bezig is met implementatie van lean principes.
Pagina: 1