Artifacten Nvidia Geforce 540m

Pagina: 1
Acties:

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:02
Beste mede-tweakers,

Heb nu bijna 2 jaar mijn Dell Xps 15 (i7-2670QM, Nvidia Geforce 540m). Al vaker heb ik in het verleden last gehad van artefacten tijdens het gamen maar sinds kort is het erger geworden. Als ik bijvoorbeeld World of Tanks speel, heb ik vaak last van artefacten waarna de videodriver crasht en het spel afsluit. Dit ziet er alsvolgt uit.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2vwwy87.jpg

Nu heb ik met speedfan de temperatuur gemeten tijdens een potje world of tanks. Deze was maximaal 87 graden, waarna hij op een gegeven moment ook crashte bij 87 graden. Met een benchmark van FurMark was de maximale temperatuur 97 graden, maar geen problemen met artefacten. Het rare is ook dat de artefacten heel vaak bij world of tanks optreden en haast nooit bij andere spellen. Zou het dan aan de software liggen of is de grafische kaart brak? De temperaturen lijken niet al te erg.

Met vriendelijke groet,

Kelvern

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-02 16:17

D4NG3R

kiwi

:)

De temperaturen vallen nog binnen wat gewoon(lijk) is voor een laptop. Mijn eigen - vrijwel identieke - laptop tikt onder 100% load van zowel de CPU en GPU een temperatuur aan van respectievelijk 87- en 91c.

Als het onder Furmark niet gebeurt kun je er iig van op aan dat het niet aan de temperaturen ligt. Wat Furmark echter totaal niet (stress)test is het videogeheugen. Draai hier eens de heaven benchmark voor - deze gooit het VRAM behoorlijk vol.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

D4NG3R schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:07:
De temperaturen vallen nog binnen wat gewoon(lijk) is voor een laptop. Mijn eigen - vrijwel identieke - laptop tikt onder 100% load van zowel de CPU en GPU een temperatuur aan van respectievelijk 87- en 91c.
Zijn dat normale temperaturen? Mijn videokaart in mijn laptop komt onder stress niet boven de 65 graden uit, dit is met een 200mhz overclock. Voor een standaard low end videokaart vind ik 90 graden erg veel.
Ik zou kijken of je je laptop kan schoonmaken met perslucht, zorg er wel voor dat je fans niet opspinnen.

Het kan zijn als je langere tijd speelt (world of tanks bijv) dat alle componenten langzaam opwarmen omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen, geheugen van de videokaart is daar veel gevoeliger voor.

Als je het aandurft zou je de laptop kunnen openhalen en koelpasta vervangen, zij het dat hij niet al kapot is. Als hij nog net jonger is dan 2 jaar dan zou je nog garantie kunnen claimen, volgens de wetgeving van de EU heb je op consumenten electronica minimaal 2 jaar garantie (exacte verwoording moet je opzoeken).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:19:
[...]

Zijn dat normale temperaturen? Mijn videokaart in mijn laptop komt onder stress niet boven de 65 graden uit, dit is met een 200mhz overclock. Voor een standaard low end videokaart vind ik 90 graden erg veel.
Ik zou kijken of je je laptop kan schoonmaken met perslucht, zorg er wel voor dat je fans niet opspinnen.
Wanneer ook de CPU 100% gestressed word, deze zitten beiden aan dezelfde heatpipe :> .

Los komt deze niet boven de 55c.

Om het wat duidelijker te maken: http://youtu.be/IHYLoJ1ZIjQ?t=9m37s

De boel word in mijn laptop koel gehouden met een enkele fan. Beide heatpipes gaan naar dezelfde heatsink dus dan is het niet vreemd dat de algemene temperatuur (flink) oploopt. Zolang deze maar < 95c blijft is er weinig aan de hand. Een enkele spike naar 100c is ook nog niet zo'n heel groot probleem.
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:19:
Als je het aandurft zou je de laptop kunnen openhalen en koelpasta vervangen, zij het dat hij niet al kapot is. Als hij nog net jonger is dan 2 jaar dan zou je nog garantie kunnen claimen, volgens de wetgeving van de EU heb je op consumenten electronica minimaal 2 jaar garantie (exacte verwoording moet je opzoeken).
Even een kleine correctie / comment hier op:
In NL heb je niet minimaal 2 jaar recht op garantie bij elektronica (wat veel mensen dus wel denken) je hebt recht op een 'degelijk' product. Een laptop in deze klasse - mits ~2 - 2.5 jaar terug nieuw gekocht - zou toch zeker minimaal 3 a 4 jaar 'degelijk' moeten werken.

Zie: http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa

Gewoon mee terug gaan naar de winkel voordat je gekke dingen gaat doen. Als ze weigeren wijs je ze op het bovenstaande. Wel een korte waarschuwing hierbij: De kans is klein dat de laptop vervangen word door dezelfde of nieuwere variant, waarschijnlijk bieden ze je een nieuwe aan voor rond de 60% van de prijs. Waar je dan zelf geld bij kan leggen. Ja dit mag de winkel doen omdat ze aan de wettelijke minima hebben voldaan.

[ Voor 65% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2013 13:37 ]

• Kelvern
Heb net de heaven benchmark gedraaid, maar geen problemen. Was wel op sommige punten een diavoorstelling met 6 fps :p

Heb een paar dagen geleden aan de buitenkant alle rooster schoongemaakt, zover het kon. Was toen ook bezig met het openschroeven, maar met die 2 jaar in het achterhoofd toch maar niet gedaan. Zou het dan toch aan de driver liggen?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

D4NG3R schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:26:

Wanneer ook de CPU 100% gestressed word, deze zitten beiden aan dezelfde heatpipe :> .
World of Tanks is dacht ik singlethreaded :S.
Zelfs met beide 100% kom ik niet hoger dan 70 (niet getest maar ik heb wel cpu intensieve spellen gedaan). Scheelt natuurlijk wel dat ik een iets grotere laptop heb met meer koeloppervlakte.
Maar dan nog lijkt hij mij niet goed dat hij de 90 graden aantikt, ik zou toch eerder aan 75-80 denken.

Drivers zou best kunnen, de laatste drivers van Nvidia wordt veel over geklaagd (vooral met BF3).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 16:05:
Maar dan nog lijkt hij mij niet goed dat hij de 90 graden aantikt
Dat een normale laptop niet zo warm word onder 100% load op alle kritieke componenten is eerder een uitzondering dan een regel. mijn laptop word sinds het begin al zo warm en is in de tussentijd nauwelijks omhoog gegaan qua temps (4 a 5c) tot de niveaus welke ik in een eerdere post aangaf.

Even een toevoeging hier aan: Die temps haal ik onder normale omstandigheden nooit. BF3 trekt m'n laptop naar zijn heetst onder gewone omstandigheden, 77 en 68c voor respectievelijk m'n CPU en GPU.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

Temps kunnen verschillen tussen merken en types van laptops.

Ik heb wel eens een HP gehad die ook zo de 90 a 95ºC aantikte (koelers waren stofvrij).
Ligt er gewoon aan hoe de fabrikant de koeling geregeld heeft (en bij sommige merken/modellen is dat erg gebrekkig).

• Kelvern
Ga morgen wel Dell support bellen en kijken wat ze voor me kunnen betekenen. Wou vanmiddag een mail sturen met de afbeelding, wat mij duidelijker lijkt. Maar mijn CAR is verlopen dus is het alleen mogelijk om een betaalde hulplijn te bellen. Wat een pauper support heb je dan als je niet eens een mail naar de technische support kan sturen zonder CAR.

Had toenet trouwens, tijdens het spelen van SimCity, een zieke vastloper. Scherm werd helemaal rood en de pc reageerde nergens meer op :(

[ Voor 16% gewijzigd door Kelvern op 09-07-2013 22:07 ]

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-02 20:40
Die xps 15 L502x staat bekend om videoproblemen. Het standaard voltage voor de videokaart is iets te hoog, hier kun je wat aangepaste biossen vinden, waarvan je zelf maar even uit moet zoeken welke werkt. Temperaturen zouden hierdoor iets lager kunnen uitvallen.Als je je standaard bios terugflasht heb je weer volledige garantie.

• Kelvern
Vanochtend Dell technische support gebeld en ze komen hem morgen ophalen :). Had nog tot november CAR, dus mij hoor je niet klagen.
Pagina: 1