Game pc, Bottleneck check en aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

• Neijmeijer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo allemaal,

Ik heb nu een paar dagen doorgebracht met vergelijken van componeneten en ik denk dat ik een mooi systeem heb samen gesteld. Ik ben van plan nog even te gaan sparen want het wordt wel erg duur allemaal, dan hopenlijk aan het eind van het jaar zijn de prijzen iets gezakt.
Ik zou graag van jullie weten of ik niet iets te enthausiast spullen heb uitgezocht die ik toch niet ten volle ga gebruiken. Vooral de CPU vraag ik mij af of ik niet te duur koop. Ik heb vooral gekeken naar snelheid maar heb nog te weinig kennis om te zien of ik een goede balans heb gevonden tussen de componenten...

Gebruik je wel echt 6 kernen of is het voor nu overkill?

Mijn doel met deze setup is om een aantal jaar alles te kunnen spelen wat uitkomt en als de spellen groter worden een extra GPU in sli toe te voegen voor extra grafische rekenkracht. Dus de rest van het systeem moet redelijk future proof zijn.
Ook ben ik benieuwd of de radiator die ik heb uitgezocht alles goed zal kunnen koelen nadat alles is overgeklokt. Ik ga push pull gebruiken met een shroud bovenop de toren.

Ik wil uiteindelijk ook graag 3 schermen gaan gebruiken. Het liefst zo groot mogenlijk wat nog wel binnen de capaciteit van 1 GPU valt. zijn er monitoren met extra smalle zijkanten zodat je niet dikke randen in beeld krijgt? Je kunt als je googeld naar monitor echt door de bomen het boos niet meer zien...

Alvast bedankt allemaal

Coirsair 800D Full tower 250,00
Asus Sabertooth Z77 205,00
Intel Core i7 3930K 3.2Ghz 510,00
Coirsair Vng. 32GB DDR3 4X8 GB 270,00
Nvidea GTX 680 1,006GHz 2GB 470,00
Coirsair Prof AX1200W 80plus 280,00
Samsung SSD 250GB Trim 140,00
LG Blue Ray Brander 3D 80,00
Card Reader 20,00
Windows 7 Home Premium 100,00
EKWB Koelblok CPU Sup Nikkel 107,00
EKWB Fullcover blok GPU Nikkel 97,00
EKWB Radiator 360x 64mm 97,00
EKWB Reservoir 250ml 55,00
EKWB Pomp 900L 18W 75,00
EKWB Fittings, Slang, Dye e.d. 100,00

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53
als ik dit zo zie is deze pc nogal vrij grote overkill.

ook met het oog op de toekomst zul je een niet veel profijt hebben van die I7 ten opzichte van een i5.
De hoeveelheid ram zul je waarschijnlijk ook niet gebruiken ( op moment is 8gb al veel voor de meeste systemen. eventueel zou je als je meer wil hebben voor 16gb gaan)
wat betreft de videokaart kan je mischien beter gaan kijken voor een GTX770? deze is over het algemeen iets goedkoper dan de 680 en presteert ongeveer gelijk.

persoonlijk zou ik dan ook later gaan voor die waterkoeling mocht je dat mooi vinden. voor prestaties zul je dat niet heel veel merken. dat zou al een hele bult geld schelen en kan je eerder aan de slag met je nieuwe pc.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Waarom een Nvidea GTX 680 2GB?

Waarom niet gaan voor de nieuwe versie 780?
2GB met 3 "zo groot mogelijke monitoren" ga je bij lange na never nooit redden om 60fps te halen met nieuwe games.
Sowieso moet je altijd denken in de termen van, hoe hoger de resolutie hoe meer Vram games gaan vreten.

Als je perse 3 schermen wilt hebben zul je moeten kijken naar echt minimaal 3GB kaarten. Tenzij je wilt wachten op de 6GB kaarten van Nvidea. Uiteraard een 7990 zal ook naar je verwachtingen voldoen en later altijd 1 extra erbij prikken.

Een andere feit is dat 1200Watt gewoon over over over de top is tenzij je zwaar gaat overklokken, wat ik niet uit je verhaal haal.
Aan 850Watt A merk voor toekomstige SLI/CFX is meer dan voldoende.

Persoonlijke voorbeeldje:

Ik speel ook op 3 schermen van 24". Ik had 1 GTX680 4GB kaartje, helaas met Crysis 3 en BF 3 op ultra kreeg ik vaak dipjes van 25 FPS. Pas toen ik de 2e kaart erbij prikte kwam ik aan een redelijke aantal FPS en zat ik gemiddeld op 55FPS

1 kaart van 2GB ga je gewoon weg niet trekken als je alles op ultra wilt zetten.

En het CPU verhaal:

6 kernen word nog nergens gebruikt in de game wereld. Meeste games zitten nog op 2 kernen een aantal op 4 kernen te werken.
6 kernen cpu of meer is alleen handig bij zware grafische toepassingen, zoals 3D studio, photoshop etc..

Een i5 voldoet meer dan genoeg voor games en neem je de K versie, dan kan je hem nog mooi overklokken ook.

Laat ik je wenslijst eens afbreken wat gewoon waardeloos is voor games:

Coirsair 800D Full tower 250,00 - Kast is overpriced en onwijs duur, er zijn betere en goedkopere te krijgen
Asus Sabertooth Z77 205,00 - Koos je dit mobo omdat ie fancy was of vanwege zijn kunnen en laten?
Intel Core i7 3930K 3.2Ghz 510,00 - Over over overkill, i7? neem i5 4570k bv
Coirsair Vng. 32GB DDR3 4X8 GB 270,00 - Waarom zoveel geheugen? 8GB is meer dan voldoende.
Nvidea GTX 680 1,006GHz 2GB 470,00 - Voor triple monitor is dit te weinig en vooral toekomst gericht. Zoek naar min. 3GB kaartjes of meer.
Coirsair Prof AX1200W 80plus 280,00 - Dit slaat absoluut nergens op. 850 A merk is meer dan genoeg voor SLICFX
Samsung SSD 250GB Trim 140,00 - Waarom niet voor de Samsung Pro versie gaan?
LG Blue Ray Brander 3D 80,00 - Is jouw keuze
Card Reader 20,00 - idem als hierboven
Windows 7 Home Premium 100,00 - Neem aan dit de upgrade versie is? Retail is dit niet.
EKWB Koelblok CPU Sup Nikkel 107,00 - eigen keuze
EKWB Fullcover blok GPU Nikkel 97,00 - idem als boven
EKWB Radiator 360x 64mm 97,00 - idem als boven
EKWB Reservoir 250ml 55,00 - idem als boven
EKWB Pomp 900L 18W 75,00 - idem als boven
EKWB Fittings, Slang, Dye e.d. 100,00 - idem als boven

Ik zou als ik jou was en zoals hier ook al aangegeven eerst naar deze topic gaan en goed doornemen:

[BBG] High-end gamesysteem juli 2013

[ Voor 67% gewijzigd door Xtr3me4me op 09-07-2013 13:10 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Veel te veel RAM. Je processor past niet in het gekozen moederbord, 6 cores/12 threads zijn ook nergens voor nodig bij gaming. De voeding is volslagen idioot. De kast is wel heel kostbaar. Waterkoeling moet je zelf weten, maar jezus wat veel geld.

Het lijkt er meer op dat je de duurste componenten die je kon vinden bij elkaar gesmeten hebt dan dat je eisen hebt gesteld aan wat je met de machine wilt kunnen en vervolgens bent gaan kijken hoe dat het goedkoopst kan. Dus nee, gebalanceerd is het zeer zeker niet.

Ik zou terug naar de tekentafel, vraag de Tweakers wat ze je aanraden voor een bepaald eisenpakket, check ook de BBG "ultieme game-pc" of zoiets deze, maar wat je nu hebt is behoorlijk verspilling voor wat ik denk dat je er mee wil.

[ Voor 7% gewijzigd door NinjaTuna op 09-07-2013 13:06 ]

• Neijmeijer
Kijk eens,

Ik had al verwacht dat ik me teveel liet leiden door flashy specs. Ik heb inderdaad gewoon gedacht bigger is better. Maar toen ik meer begon te lezen ging ik twijfelen. Zo binnen 10 minuten allemaal mensen die meteen roepen: "veeeels te veel" bewijst dat. i5 cpu dus, de helft RAM, 850 W voeding. De GPU moet ik later even voor kijken wat het beste is. Waterkoeling wil ik graag om 2 redenen. Mooi en stil en het werkt beter. Roep allemaal nog maar even door ik ben erg blij met het commentaar!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Neijmeijer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:10:
Kijk eens,

Ik had al verwacht dat ik me teveel liet leiden door flashy specs. Ik heb inderdaad gewoon gedacht bigger is better. Maar toen ik meer begon te lezen ging ik twijfelen. Zo binnen 10 minuten allemaal mensen die meteen roepen: "veeeels te veel" bewijst dat. i5 cpu dus, de helft RAM, 850 W voeding. De GPU moet ik later even voor kijken wat het beste is. Waterkoeling wil ik graag om 2 redenen. Mooi en stil en het werkt beter. Roep allemaal nog maar even door ik ben erg blij met het commentaar!
Jouw bedrag voor een pc om wat games mee te spelen ook al is het 3 monitoren resolutie. Kan ik 3 pc's van kopen.
Bij een kast komt een aantal dingen bij kijken.
1. Is de kast gemaakt voor waterkoeling?
2. Wat is de lengte en diepte van de kast en de hoogte? De highend kaarten nemen namelijk makkelijk 2 sloten in beslag en kunnen aardig lang zijn. reken minimaal 21cm ervoor uit.

Ik heb zelf deze kast, waarbij alles in past, de mogelijkheid krijgt de kabels netjes aan de achterkant te verbergen en ook waterkoeling voorbereid is: Cooler Master CM 690 II Deze kast heb ik voor 9 tientjes gekocht toen.
En nu heb je deze variant ervan: pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)

Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Dat is zinloos geld over de balk smijten voor wat jij wilt.
Kijk ook goed naar je moederbord. Koop niet een willekeurige omdat ie er leuk uit ziet. Misschien gebruik je meer dan de helft niet van wat dat ding heeft en kan.

Check deze site en lees hem goed door. Zie waar andere ook om vragen naar hun wensen en je zult zien dat je vraag 99% in de buurt komt van hun en je antwoord meteen vind.

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-02 10:29
Xtr3me4me schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:18:
[...]

Jouw bedrag voor een pc om wat games mee te spelen ook al is het 3 monitoren resolutie. Kan ik 3 pc's van kopen.
Bij een kast komt een aantal dingen bij kijken.
1. Is de kast gemaakt voor waterkoeling?
2. Wat is de lengte en diepte van de kast en de hoogte? De highend kaarten nemen namelijk makkelijk 2 sloten in beslag en kunnen aardig lang zijn. reken minimaal 21cm ervoor uit.

Ik heb zelf deze kast, waarbij alles in past, de mogelijkheid krijgt de kabels netjes aan de achterkant te verbergen en ook waterkoeling voorbereid is: Cooler Master CM 690 II Deze kast heb ik voor 9 tientjes gekocht toen.
En nu heb je deze variant ervan: pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)

Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten. Dat is zinloos geld over de balk smijten voor wat jij wilt.
Kijk ook goed naar je moederbord. Koop niet een willekeurige omdat ie er leuk uit ziet. Misschien gebruik je meer dan de helft niet van wat dat ding heeft en kan.

Check deze site en lees hem goed door. Zie waar andere ook om vragen naar hun wensen en je zult zien dat je vraag 99% in de buurt komt van hun en je antwoord meteen vind.
Alleen moet je bij de kast opletten dat er geen 360 rad in past. Aan de bovenkant kan je een 240 rad(Als je rad niet al te dik is...), en als je de hdd cage weghaalt kan je onder ook nog een 240 rad, al is het allemaal zeer krap....

• Neijmeijer
Ja de 800D kan je mooi bovenin de radiator weg werken. Dit is de bedoeling.

YouTube: Corsair Obsidian 800D Case Mod for 360 Rad

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Neijmeijer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:22:
Ja de 800D kan je mooi bovenin de radiator weg werken. Dit is de bedoeling.

YouTube: Corsair Obsidian 800D Case Mod for 360 Rad
Ah oke. Kijk het is jouw geld. Als jij dat perse nodig hebt en je wilt die kast kan je het doen. :)

• Neijmeijer
Ik heb met jullie tips meteen honderden euro's bespaard dus dan kan ik me wel wat extravaganza veroorloven op de kast. Lekker groot en ruim. Waterkoeling is mooi weg te werken. Die desktop best buy pagina is erg leuk. Zijn de meeste het er over eens dat dit goed uitgebalanceerde pc's zijn? Want dan gebruik ik gewoon die als leidraad.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Neijmeijer schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:30:
Ik heb met jullie tips meteen honderden euro's bespaard dus dan kan ik me wel wat extravaganza veroorloven op de kast. Lekker groot en ruim. Waterkoeling is mooi weg te werken. Die desktop best buy pagina is erg leuk. Zijn de meeste het er over eens dat dit goed uitgebalanceerde pc's zijn? Want dan gebruik ik gewoon die als leidraad.
Deze zijn opgebouwd door velen ervaren tweakers. Dus je kunt met een gerust hart erop vertrouwen.
Voor de GPU zelf, omdat je 3 monitoren wilt om mee te gamen geef ik je als tip nog even mee te kijken naar min. 3GB kaartjes. Een goed voorbeeld is de GTX 780 3GB en neem een mobo met SLI / CFX ondersteuning ;)

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Om nog maar even op de voeding in te gaan:
In de aangehaalde BBG worden een i5 met SLI GTX-770 gevoed door een 650W voeding. Ook 850W is een stuk meer dan je nodig gaat hebben.

BBG's zijn overigens samengesteld door de community, dus de algemene opinie zal inderdaad zijn dat ze aardig bang for buck bieden (het heet niet voor niets best-buy natuurlijk).

edit: pleur alles wat je nu hebt even vanuit de pricewatch in een wenslijst en plak hier de RML, dan krijg je een mooie tabel met totaalprijs, linkjes en meer swag. Dat kijkt wat makkelijker.

[ Voor 21% gewijzigd door NinjaTuna op 09-07-2013 13:34 ]

• Neijmeijer
Dit is de aangepaste lijst, ik ben erg benieuwd wat jullie nu van de lijst vinden. Ik heb zoveel mogelijk van de adviezen meegenomen in mijn keuze. Ik heb alleen nog wat vragen...

Is 650 watt genoeg? De GPU vragen per stuk 230W

Is de H90 voldoende om een CPU koel te houden als je hem flink overklokt?
Of zou je misschien de Intel Thermal Solution RTS2011LC aanraden?

Over de kast: Ik vind deze 550D heel mooi strak en gebouwd voor stilte. Ik wil de bovenste HDD kooi weg halen zodat 1 van de fan's van de voorkant direct naar de videokaarten blaast. De 2e lager geplaatste fan blaast dan mooi over de HDD en de rest van de kast. Aangezien ik de achterste fan ga vervangen voor de H90 heb ik een fan over en die wil ik onderin de kast plaatsen zodat hij naar boventoe frisse lucht in blaast.

Ik verwacht dat ik in het moederbord zonder problemen deze 2 videokaarten kan inbouwen. Als ik het goed zie heb ik dan nog 2 poorten over voor extra kaarten. Eigelijk 3 maar een wordt dan geblokkeerd door de GPU.

Ik denk dat ik zo wel een mooi systeem heb uitgezocht. 8) Zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien of nog goeie expert tips?

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 208,50€ 208,50
1Asus Sabertooth Z77€ 201,-€ 201,-
2Gigabyte GeForce GTX 770 2GB€ 366,50€ 733,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 75,99€ 75,99
1Corsair Obsidian 550D€ 114,45€ 114,45
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)€ 165,-€ 165,-
1Corsair Hydro H90€ 82,20€ 82,20
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,95€ 119,90
1Samsung SH-224BB Zwart€ 15,-€ 15,-
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 105,-€ 105,-