GTX 590 plotseling verhoogde temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• mikedhanpat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-01-2025
Hallo tweakers! Ik ben niet zo heel vaak actief op dit forum, maar zou nu toch graag gebruik willen maken van jullie expertise en knowledge!

Ik heb in mijn pc een standaard GTX 590 zitten welke niet overclocked is. Deze heeft altijd prima gewerkt en temperaturen bleven maximaal op een graad of 80 steken onder full load.

Echter, recentelijk zie ik de temperatuur van 1 gpu regelmatig omhoog schieten tot 100-101°C terwijl de andere rond de normale 75°C blijft schommelen. Het meest opvallende is nog wel dat dit ook gebeurd bij oudere games zoals WoW en ik game enkel op 1 scherm met 1920x1080 res. Ook in idle zit deze gpu rond de 52 graden en de andere zo rond de 44.

Nu is het zo dat rond de tijd dat ik deze problemen kreeg ik een extra HDD in mijn pc heb geplaatst, maar tegelijkertijd ook nog 2 nieuwe fans aan de voorkant (daar zaten er nog geen) die lucht de kast inzuigen om de airflow goed te houden. Mij lijkt dus dat het probleem hier los van staat.

Mijn systeem bestaat verder uit het volgende:
i7 2700k processor
ASRock P67 extreme6 mobo
nvidia GTX590 graka
16gb 1333mhz werkgeheugen
corsair tx850W voeding

systeem is van november 2011.

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen!

Alvast bedankt,

Mike

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Stof in de koeler van de GPU's?

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 22:03
Fans die niet goed werken? Ontstoffen en een repaste? Maar omdat het zo plotseling gebeurt is, dat er misschien iets defect is gegaan.

Speelt graag

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Naast de dingen die hierboven werden genoemd zou ik ook even kijken of je geen bitcoin miner op je pc hebt staan. Dat kan misschien de hoge temps verklaren.
Daarnaast kan je kijken of de koeling van je GPU nog goed is (soepel draait, weinig tot geen herrie maakt).

• mikedhanpat
Dank iedereen voor de snelle reacties. Ik heb laatst wel heel mijn kast stofvrij gemaakt, maar niet naar de fan van de kaart gekeken. Dat zal ik vanavond in ieder geval even doen, misschien dat dat de oorzaak is.

@ thamell, wat bedoel je met een repaste?

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Twee nieuwe fans in de voorkant en toen begonnen ook ongeveer je temperatuur issues? Ik zou het toch meteen daar zoeken (natuurlijk is je gpu cooler stof-vrij maken belangrijk):
- is de richting van de fans goed? (makkelijk te testen)
- hoe hard staan ze? (rpm, wat voor fans zijn het, hoe zijn ze aangesloten)
- is je nieuwe airflow niet juist funest voor de airflow van je gpu? (lastig te checken, misschien een foto maken van je kast inrichting?)

• mikedhanpat
@bradking

Beide fans zuigen lucht de kast in.
ze kunnen maximaal 2.000 rpm halen en eentje draait maximaal en de andere draait om de cpu op 55 graden te houden. Dus die spint alleen harder tijdens het gamen. Het zijn de blade master van coolermaster.

Met betrekking tot je laatste punt: Toen ik mijn nieuwe HDD ingebouwd had merkte ik een weekje of anderhalf later dat ik problemen had en toen heb ik de fans ingebouwd (game niet meer zoveel de laatste tijd)

Als ik straks thuis ben zal ik een foto toevoegen in de OP

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 22:03
mikedhanpat schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:28:
Dank iedereen voor de snelle reacties. Ik heb laatst wel heel mijn kast stofvrij gemaakt, maar niet naar de fan van de kaart gekeken. Dat zal ik vanavond in ieder geval even doen, misschien dat dat de oorzaak is.

@ thamell, wat bedoel je met een repaste?
Een repaste is dat je de heatsink (koeler) eraf haalt, schoonmaakt en GPU schoonmaakt en opnieuw koelpasta monteert, maar dit moet je een beetje zien als last resort, omdat het moeite en tijd kost, eerst wat andere problemen uitsluiten.

Speelt graag

• mikedhanpat
Hallo allen,

Ik heb mijn graka eruit gehaald en het bleek dat er inderdaad veel stof in de koelvinnen zat genesteld.
Inmiddels deze zuiver gemaakt en hij komt nu niet meer boven de 90 graden uit bij heavy load en draait nu idle rond de 40 graden, precies zoals gebruikelijk voor deze kaart.

Mag ik jullie bedanken voor de hulp!!

Gr Mike

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Je kan alsnog andere koelpaste gebruiken, kan je zo maar 5C schelen.

Ik gebruikt zelf overal Noctua NT-H1 voor.
Pagina: 1