GPU Upgrade. GTX770, welke?

Pagina: 1
Acties:

• Kiwiandapple
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-02 14:36
Beste Tweakers,

Ik wil mijn grafische kaart gaan upgraden. Ik zit nu met een Gainward GTX 570 Phantom. Deze doet het nog aardig, maar ik toch merk dat hij niet alles meer zo mooi kan afspelen als ik wil. Met de nieuwe games merk ik dat mijn FPS niet heel erg hoog meer komt.

Dus ik wil een nieuwe grafische kaart. Mijn huidige CPU zou het nog prima moet aankunnen heb ik begrepen. Ik zat zelf aan een GTX 770 te denken en dan eventueel later er een tweede bij in te doen.

Informatie voor jullie:
  • €400 budget.
  • 1080p resolutie. Ik zal hier nog wel een tijdje bij blijven.
  • Enkel voor te gamen (en streamen?)
  • Ik overclock niet graag. Zoek dus eigelijk naar een kaart die prima uit de doos komt.
  • Geluid dat de kaarten maken is voor mij geen probleem, ik heb altijd een headset op en luister meestal altijd naar muziek dus ik hoor mijn PC amper.
  • Temperaturen moeten goed zijn, ik ga ze toch niet direct overclocken, maar als ik dat wel ga doen. Moet dat ook graag goed gaan.
  • De 4 merken waar ik zelf naar aan het kijken was zijn: Gainward, Gigabyte, EVGA en Inno3D.
Dit zijn de 4 kaarten die ik zelf op het oog heb:Ik ben eigelijk zeer tevreden over mijn huidige Gainward kaart, maar wil toch graag jullie mening horen over de andere opties.

De Inno3D kaart is nog niet op Tweakers pricewatch maar is wel te verkrijgen bij Informatique. Waarschijnlijk ook nog andere verkooppunten maar heb er nog niet echt op gezocht.

Hier is mijn huidig systeem. Ik kan helaas mijn CPU koeler een geheugen niet meer vinden op tweakers.
Deze zijn:

CPU Koeler: Sycthe Mugen 2 Rev. B
RAM: Kingston HyperX Gen. 8GB(4x2GB) DDR3 1600MHz

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 253,-€ 253,-
1Gigabyte GA-Z77X-UD3H€ 125,-€ 125,-
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 73,15€ 73,15
1NZXT Phantom Zwart€ 128,90€ 128,90
1Corsair Enthusiast TX650 V2€ 81,51€ 81,51
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 748,56

Kan ik met dit huidige systeem een GTX 770 in SLI zetten zonder problemen? Of moet ik toch mijn PSU wat verhogen? Ik ben nog nieuw met SLI.
Hopelijk hiermee genoeg informatie gegeven te hebben! Mogt U nog vragen hebben dan hoor ik ze graag.
Alvast bedankt!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

De nieuwere Intel series (dus vanaf Ivy Bridge) hebben PCIe 3.0, maar Sandy ondersteunt enkel 2.0. Aangezien 3.0 meer snelheid kan bieden en je aan SLI zit te denken zou ik toch echt een wat nieuwere CPU overwegen. Dat verschil tussen PCIe 3.0 en 2.0 (en dus Ivy Bridge/Haswell vs Sandy Bridge) is wel absoluut iets waar ik als ik jou was onderzoek naar zou doen. Ook heb ik mijn twijfels bij het nut van hyperthreading in games, en in de meeste andere software. Ik heb wel eens horen zeggen dat het een kleine verbetering is, maar ook claims dat hyperthreading games negatief kan beïnvloeden. Een oude i7 zou om deze redenen niet mijn eerste keus zijn.

De laatste keer dat ik naar SLI keek bleek trouwens dat het geheugen van de twee kaarten nier bij elkaar optelbaar is. Heb je een hele horde videokaarten van elk 3GB video RAM, dan heb je dus gewoon in totaal 3GB video RAM, ook al heb je nog zoveel videokaarten. Als dit nog steeds geldt zal je dus voor twee videokaarten aan video RAM op elke kaart willen hebben. En dan is 2GB helemaal niet zo heel veel.

Verder zal ik een lichtelijk aangepaste copypaste geven die ik op dezelfde vraag "Welke 770?" in een ander topic gaf. Ik heb pas zelf een 770 gekocht (link naar mijn keuze: pricewatch: Palit GeForce GTX 770 Jetstream 4GB ), maar ik kan enkele redenatie-fouten hebben gemaakt, dus hang me niet op als mijn keuze en redenering minder dan optimaal zijn:

Ik meen dat Palit Jetstreams best goed zijn. Palit is trouwens het moederbedrijf van Gainward, dus jij bent eigenlijk al bekend met het merk. Ook hoor ik vrijwel enkel zeer positieve verhalen over Palit. Koeler is als ik me niet vergis een van de stilste, en ze zijn ook relatief goedkoop. Ik heb zelf een 4GB Jetstream sinds kort. Ze zijn wel behoorlijk dikke plakken, ik geloof dat je het hebt over een kaart die 2,5 PCI(e) sloten zal bedekken. Een beetje ruimte op je moederbord is geen overbodige luxe, even als een niet al te kleine kast. Persoonlijk had ik het idee dat die fabrieksoverclocks maar maximaal 10% meer snelheid kunnen bieden (in theorie dan, zo gek veel hoger zijn de kloksnelheden niet naar mijn idee en ik ben zo pessimistisch dat ik niet verwacht dat een 10% verschil in kloksnelheid ook een 10% verschil in prestaties maakt, maar eerder een veel kleiner verschil), en of je nu echt het verschil tussen 30 en 33 fps merkt... 10% is pas bij hogere FPS echt significant AFAIK, en dan merk je het verschil toch niet meer omdat je ogen het niet meer waarnemen. Hierbij nog wat benchmarking van een overklokte Jetstream tegenover o.a. een gewone Nvidia 770: http://hexus.net/tech/rev...gtx-770-jetstream/?page=4 . De verschillen zijn hier in de meeste games mierenneukerig klein, zoals ik al had voorspeld. Aangezien het verschil in snelheid tussen wel overklokt en niet overklokt naar verwachting onmerkbaar zou zijn leek me de overklok geen reden om de 2GB wel overklokte Jetstream te verkiezen over de 4GB niet-overklokte Jetstream. Bij de 4GB versie heb je echter wel de duidelijke zekerheid dat tegen de tijd dat je te weinig geheugen hebt de kaart allang te sloom is voor de games die op dat moment normaal zullen zijn geworden. Nogmaals meen ik ook dat meer geheugen nuttig is voor SLI. Nu is de 4GB niet-overklokte Jetstream met zijn 420 euro prijskaart wel ca 60-65 euro duurder dan de wel overklokte 2GB, en ook 20 euro boven je budget (al is 20 euro niet enorm veel). Toen ik de 4GB versie kocht was hij rond de 400 euro en was het verschil slechts 40.

Alternatief zou je kunnen kijken naar de volgende kaart: pricewatch: Zotac GeForce GTX 770 4GB
Ook 4GB, maar als geld een issue is net ietsje goedkoper. De koeler zou misschien ook iets minder ruimte in beslag kunnen nemen. Dat kan misschien weer een PCI(e) slot schelen. Ik heb geen idee of dit een degelijk merk is.

Nu heb ik nog niets gezegd over het moederbord en dat ga ik ook niet doen. Van moederborden en hun verschillen heb ik weinig verstand. Zelf heb ik het idee dat mijn Z77 Extreme4 geen heel slechte keuze was (ook over Linux compatibiliteit niets te klagen), maar ik durf echt geen uitspraken te doen over hoe het zal vergelijken met andere moederborden. Voor mij is het gewoon een soort kartonnen bord waar je de rest op prikt, en ik ben me er vaag van bewust dat duurdere moederborden iets eerder de neiging hebben goed over te klokken.

Verder wil ik niets met AMD te maken hebben. Je zou er voor je videokaart kunnen kijken, maar ik mijn ervaringen met hun driver ondersteuning (met name onder Linux) hebben me een behoorlijke afkeer van het bedrijf bezorgd. Als je toch geen Linux gebruikt kan dat echter misschien anders liggen. Wel is het zo dat Nvidia interessante dingen heeft als CUDA en PhysX. AMD heeft wel iets als counterparts hiervoor, maar naar wat ik ervan heb begrepen komen dit soort dingen toch meer uit het Nvidia kamp.

[ Voor 23% gewijzigd door Amanoo op 09-07-2013 02:49 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik raad altijd de pricewatch: MSI GeForce GTX 770 2GB Twin Frozr OC aan vanwege de 9,8/10 op techpowerup in vergelijking met de andere die net lager scoren en de zeer stille koeler:

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_770_TF_Gaming/
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DuD5Ofv2FbFq4xYWV4WnPneD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CDzxrr4pSWrwvvO691fnVeB6/full.jpg

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Heb zelf net de 2GB versie van Gigabyte gekocht, heb hem helaas nog niet uitgebreid kunnen testen maar in combinatie met mijn i5 4570 haalde hij toch een mooie 6871 punten in 3D Mark Firestrike, en tijdens de benchmark heb ik de kaart amper gehoord.Voor resultaten die gelijkaardig zijn aan de Palit heb ik een 5-10 euro meer betaald, maar daar komt dan wel een derde jaar garantie bij.

De MSI had ik ook bijna gekocht, je levert letterlijk een paar fps in voor een nog stillere kaart (die goed schijnt te OC'en) wat natuurlijk erg mooi is. Het is alleen dat ik zelf nog wat voorzichtig ben na schijnbaar vroegere problemen bij oudere kaarten van MSI met fans die afbraken e.d., en ben ik zelf toch geen overclocker, dus voor mij was de Gigabyte de betere keuze. In een SLI-opstelling lijkt het me (als 'leek') dat je de kaarten zo koel mogelijk wilt houden, dus misschien heb je daar nog wat extra voordeel aan de MSI.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
Zelf ook enkel de Gigabyte 770 in gebruik, maar deze is (in een Antec P180b) zowel onder idle als load absoluut onhoorbaar. Maar volgens mij maakt het in de praktijk geen pepernoot uit of je nu GB of MSI o.i.d. hebt. De GB toen gekozen omdat deze naast de Palit de enige leverbare was (zonder groot prijsverschil, vind die evga sc acx wel aardig, maar voor 10% meerprijs, nah. Daarnaast had MSI alleen de lightning voor 420+), daarnaast heb ik toevallig veel pech gehad met MSI kaarten in het verleden. Het is maar net hoe je persoonlijke ervaringen uitpakken, afhankelijk daar van kies je het product waar jij je prettig bij voelt. Gezien de praktische verschillen vaak zo klein zijn is dat laatste niet geheel onbelangrijk.

Daarom is de prijs in dit geval m.i. ook een belangrijker punt, juist omdat ze allemaal zo dicht op elkaar zitten, behalve enkele uitzonderingen. Gezien de prijzen zou ik dan ook de rest laten vallen, en enkel de GB in je lijstje laten staan. De MSI is inderdaad erg goed getest bij techpowerup (overigens is dat ook maar 1 kaart geweest als ik mij niet vergis, er zullen ook kleine temp verschillen kunnen zitten binnen hetzelfde merk), en een prima optie. Echter tussen die 2 is het maar net waar je je zelf prettig bij voelt.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik herhaal nogmaals, als je over wil naar SLI in de toekomst kan het wel eens zijn dat je 2GB als not done kan zien. Bij SLI moet je veel geheugen per videokaart hebben. Ik meen dat beide videokaarten dezelfde data in hun geheugen laden en dus data dupliceren. Maar of dit nu de reden is of dat het toch wat anders is: video RAM stackt niet in SLI. 2 kaarten met 2GB per stuk is gewoon 2GB geheugen in totaal. Als ik me niet vergis telt ook 1x4GB en 1x2GB als 2GB videogeheugen in totaal. En voor 1 videokaart is dat misschien genoeg, maar voor 2 is het krap.

Aangezien de TS al aangaf dat hij de mogelijkheid om in de toekomst SLI te gaan gebruiken wol vrijhouden is het belangrijk hier rekening mee te houden.

En nogmaals even kijken of je echt geen PCIe 3.0 wil. Opnieuw, zeker bij SLI kan dat wel eens voordelig zijn, maar de huidig gekozen CPU ondersteunt enkel versies 1 en 2.

[ Voor 22% gewijzigd door Amanoo op 09-07-2013 11:37 ]

• Kiwiandapple
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik zal er dan zeker maar doorsparen zodat ik mijn cpu kan upgraden wanneer ik SLI ga. Ik neem aan dat de prestatie verschil met 1 kaart niet veel uitmaakt? De main reden waarom ik tussen die 4 kaarten wil kiezen is mede omdat ik in die merken het meeste vertrouwen heb zitten.

Buiten Inno3D, ik heb gewoon de review gelezen van hun GTX780 op hardware.info. En dat lijkt mij geen slecht merk. Ik heb hun een mail gestuurd met de vraag over hun costumer support in de benelux. Helaas nog geen antwoord op gehad.

Wanneer is 2 GB te weinig? Wat wil die 2GB zeggen? Ik zal nooit gamen op meerdere schermen. Dus voorlopig op één 1080.
Enkel later is er de kans dat ik een 1440p scherm aankoop. en dan heb ik 3 schermen. 2x 1080 en 1x 1440. Ik vind maar 4x een 4GB kaart, waarvan de EVGA al te duur is. Dus dan enkel Zotac, Palit en Gainward.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik geloof dat in dat geheugen vooral textures worden opgeslagen.

Momenteel is 2GB erg veel, en 4GB extreem. Geheugen scheelt op hogere resoluties dan 1080p vooral, maar ik weet niet precies hoe lang het zo blijft, en 1440p is natuurlijk ook een wat hogere resolutie (waar je dus weer bij voorkeur ietsjes meer geheugen voor wil). Games gaan met de tijd meer en meer videogeheugen vragen. Volgens mij is op dit moment 512MB al krap, dus 1GB zou al minimum zijn voor gamen op enige resolutie. 2GB is dus momenteel ruim, maar met oog op de toekomst durf ik niet te zeggen of het nog ruim is, en met oog op SLI is het ronduit krap, aangezien geheugen hoeveelheid niet stackt, en je met 2GB per kaart in SLI misschien zou kunnen zeggen dat je effectief 1GB per kaart hebt, omdat je samen maar 2GB aan data kwijt kan in de kaarten samen. Je wil natuurlijk dat de hoeveelheid geheugen die je hebt op een lijn zit met de hoeveelheid rekenkracht. Aan veel rekenkracht met een beetje geheugen heb je niets.

Momenteel dus wel overkill, maar het is wel aan te raden ook enige rekening te houden met de toekomst.
Persoonlijk ben ik bij mijn aankoop ook voor 4GB zonder overklok gegaan in plaats van 2GB met. Ik vond de 4GB kaart niet extreem veel duurder en de overklok vanuit de fabriek vond ik de moeite niet waard (scheelt in de meeste benchmarks maar enkele FPS, doe mij dan maar liever meer futureproof; al is er natuurlijk een kans dat ik nooit zoveel ga gebruiken, ik kom in ieder geval niet tekort).

[ Voor 10% gewijzigd door Amanoo op 09-07-2013 14:29 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:21
De 680/770 kaarten met 4GB zijn hun meerprijs niet waard.
Ze scoren maar zelden beter dan de 2GB versies en wanneer ze dat wel doen, is de 7970 veel sneller.
http://www.legionhardware...eforce_gtx_680_4gb,6.html

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zoals gezegd, momenteel heb je inderdaad vrij weinig aan 4GB t.o.v. 2GB, omdat games op dit moment doorgaans veel minder gebruiken. Maar als je het gaat hebben over future proofing en al helemaal over een mogelijk toekomstige tweede videokaart in SLI is het een heel ander verhaal. Als je een 2GB videokaart neemt en later besluit over te gaan op SLI kan het wel eens zijn dat je te kort komt, omdat je wel die vooruitgang hebt in rekenkracht, maar niet in geheugen.

Dit is mijn optiek althans. Natuurlijk kan de TS ook nog kijken naar AMD. Dat kan voor hem een goed alternatief zijn, maar ik houd me met dat bedrijf niet meer bezig wegens de afkeer die ik heb ontwikkeld jegens hen. Hebben ze zelf over zich af te roepen door nog naar mijn mening vrij recente videokaarten slecht (op Linux) te ondersteunen.

[ Voor 27% gewijzigd door Amanoo op 09-07-2013 15:40 ]

• Kiwiandapple
Oke dus..

#ProductPrijsSubtotaal
1Gainward GeForce GTX 770 4GB Phantom€ 429,37€ 429,37
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 4GB€ 419,-€ 419,-
1Zotac GeForce GTX 770 4GB€ 403,-€ 403,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.251,37

De zotac wil ik niet, ik kijk graag in mijn case - heb een window. En de kleuren van de fans spreken mij niet aan.
De Gainward daar in tegen ziet er gewoon geweldig uit. Heel simpel, clean.
En qua prijs is het dan beter voor de Palit.

Ik zit zelf meer naar Gainward te gaan. Ik weet niet waarom precies, maar voel me er gewoon iets beter bij. Ik vind het helaas jammer dat ik niet de Inno3D kan proberen. Die kaart ziet er gewoon zo gaaf uit hehe.

Dus, gainward of palit - ik hoor graag jullie argumenten waarom ik de een of de ander beter kan kiezen?

Alvast bedankt!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik zou voor een Palit gaan, is een betere koeler al zal het niet heel veel schelen.

@Amanoo heel mooi natuurlijk als je veel input geeft alleen is het ook wel leuk als het dan klopt:
had dat eigenlijk ook wel verwacht van zo'n actieve tweaker.

> Nee pci-e 2 is lang geen bottleneck! niet voor 1 kaart en ook niet voor sli/cf
>1440p is wel wat meer als een "een wat hogere resolutie (waar je dus weer bij voorkeur ietsjes meer geheugen voor wil)" Het is namelijk bijna 2X!!! zo hoge resolutie.
Helaas geeft de TS aan voorlopig op 1080p te blijven gamen en dan is en blijft 2gb overkill, nog zeker een paar jaar (tenzij extra texture packs en supersampling, maar zou dit het geval zijn had de ts geen topic hoeven openen). momenteel is 1gb de sweetspot en er gaat nog wel een paar jaar console ontwikkeling aan vooraf voordat 2gb sweetspot is.

als ik zie dat het prijsverschil tussen de 2gb palit en 4gb palit. 60e is is dat het niet! waard.

verkoop de kaart lekker over een jaar of 2 en koop dan de gtx970 veel beter en minder gedoe.

Nukezone FTW

• Kiwiandapple
Ha, Powrskin, that is eigelijk ook een goede optie. Ha, keuzes haha. Mijn huidige kaart kan ik voor een mooi prijsje kwijt. De GTX 570.

Dus ik zie niet waarom ik niet de GTX 770 weer kan verkopen. Is het dan een idee om een goede garantie op te zoeken? Ik weet niet hoeveel het max is, ik zie meestal 2/3 jaar. Zodat ik de kaart met garantie erop nog kan doorverkopen, is altijd een prettig iets vind ik zelf.

Ik zat iets te veel aan SLI te denken, maar wat jij zegt is ook een goede optie.
Dus dan kom ik terug bij een 2 GB 770?

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:19
Even snel over SLI.

Het is niet zo dat je dubbel geheugen nodig hebt om SLI te draaien. Het is alleen dat het geheugen niet verdubbeld. Iedere kaart heeft zijn eigen geheugen, daarom kan je het niet optellen.

2 GB voor gamen op 1 scherm is ruim voldoende met de kracht die je videokaart bied.

• Kiwiandapple
Duidelijk tribledragon!

Mijn gedachten achter SLI was heel simpel. Over ~ 2 jaar zal mijn 770 de meest nieuwe spelen niet meer lekker kunnen draaien. Dus dan kan ik er gewoon een 2de 770 bij plaatsen en tada. Ik kan weer een tijdje verder.

Maar ik vermoed dat wat Powrskin zei toch veel beter gaat uitkomen. Tegen die tijd zal ik toch een nieuw systeem moeten maken. Met een 800/900 series kaart.

Dus kan ik beter daar voor geld houden. En van SLI weg blijven.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Binnen 2 jaar zal je gewoon je grafische kaart eens een update kunnen geven, de processor etc zal nog meer dan goed genoeg zijn :)

• Kiwiandapple
SmokingCrop, mijn huidige processor is een intel i7 2600K. Ik vermoed dat tegen die tijd, het wel een update kan hebben?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kiwiandapple schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 16:41:
SmokingCrop, mijn huidige processor is een intel i7 2600K. Ik vermoed dat tegen die tijd, het wel een update kan hebben?
valt mee denk ik, en aangezien het een K cpu is kan je dan misschien als tweaker ook gewoon de cpu een beetje overklokken.

Nukezone FTW

• Kiwiandapple
Ja, ik had mijn CPU op 4,0 GHz draaien met mijn vorig moederbord. Jammer genoeg ben ik 2/3 maanden geleden in problemen gekomen met mijn PC waardoor er een nieuw moederbord is in gegaan. En nu heb ik nog altijd een kwaaltje. Wanneer dat opgelost is ga ik terug overklokken en kan de nieuwe grafische kaart erin.

• Kiwiandapple
Ok, ik denk dat ik er uit ben welke GPU het word.

pricewatch: Gigabyte-gv-n770oc-2gd

Allen van harte bedankt voor de commentaren, weer wat wijzer geworden! Ik ga hier zeker een review van maken, dus deze kan je binnen een maand van mij wel verwachten.
Pagina: 1