Nieuwe CPU, of nieuw moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• JJM
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2025
Alaaf allen!

Na een tijd lang tijdens het gamen mijn GPU (Club3D Radeon HD 6850) op 30-60% te zien draaien (ik gebruik voor 't gamen maar een mager 1280x1024'je), terwijl mijn CPU (Intel Core 2 Quad Q6600) zich de pleuris werkt, constant voluit draait en mijn overall performance dus nogal omlaag haalt, overwoog ik de laatsgenoemde maar eens te gaan upgraden. (Sowieso al nodig, aangezien ik klaar wil zijn om de nieuwe Next-Gen games op High te kunnen spelen zodra de nieuwe Console generatie weer voor de deur staat.)

Echter, ik heb mij laten vertellen dat mijn moederbord (MSI P35 Platinum (MS-7345)) niet veel beters kan ondersteunen. Ik heb even rondgekeken en heb een compatibiliteitslijst gevonden (http://goo.gl/6xXNul). Echter, ik kan van die hele pagina geen soep maken. Ik ben mij bewust dat eigen onderzoek een vereiste is, maar ik heb zo niet eens een idee waar ik moet beginnen!

Ik verwacht overigens niet dat er iemand langs komt die even kan zeggen "Oh ja, je moet ... kopen, die is duidelijke de beste", dat is immers niet te doen met zo'n ongespecificeerde vraag. Maar enige verduidelijking over wat ik allemaal met die pagina kan, zodat ik zelf een beetje op onderzoek uit kan (What do the numbers on cpu-upgrade.com mean Googlen wierp helaas geen vruchten af), evenals potiëntele bevestiging over dat dit bord inderdaad verouderd is en dat ik beter eerst daar een nieuwe van kan kopen en daarna pas op zoek moet naar een CPU zou al een grote hulp zijn.

In elk geval zal ik daarna zelf op avontuur kunnen op zoek naar onderdelen (en kleingeld dat ergens in het huis verstopt ligt, want we moeten op de kleintjes letten hé!), alvorens een beter geïnformeerde en (hopelijke) beter gestructureerde post te plaatsen. (Vandaar dat 't ook in Componenten Aankoopadvies staat.)

Dus korte samenvatting (i.v.m. gebrek aan fatsoenlijk kunnen schrijven): is het beter om een nieuw moederbord te kopen omdat ik er weinig beters mee zal kunnen, of is het reeël om gewoon een nieuwe CPU te kopen? Zo ja, wat kan ik dan in hemelsnaam voor zoektermen gebruiken om uit te vogelen wat voor CPU 'ie nog aan kan?

Relevante huidige componentenlijst:
MoBo: MSI P35 Platinum (MS-7345) (http://goo.gl/8A4IP)
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 (http://goo.gl/mqG30)

Ik hoop dat dit een beetje te lezen is, ondanks het feit dat samenhang vaak ver te zoeken is in mijn teksten.
Bij voorbaat dank voor enige hulp die te bieden valt!

Met vriendelijke groeten,
Joris

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Om je eerste te vraag te beantwoorden (kon de compatibiliteitslijst niet openen) Je hebt een (oud) moederbord met een 775 socket- hier past dus elke CPU op met dezelfde socket -
CPU's met deze socket worden niet meer gemaakt, en houdt het dus ook verder op.

Er zal dus een nieuw moederbord moeten komen, met nieuwe CPU en nieuw RAM. Allemaal in 1x aangezien het anders niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door jooosdt op 09-07-2013 01:42 ]

• JJM
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11-2025
Was ik al bang voor, maar nu weet ik het in ieder geval zeker, hartstikke bedankt Jooosdt!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-02 15:15
Inderdaad een nieuw moederbord met CPU en RAM. op verschillende sites bieden ze upgrade kitjes misschien voor jou de moeite waard om dat even te bekijken

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die CPUs worden idd niet meer gemaakt, en qua prijs is een Q9550 wel een dure upgrade voor de relatief kleine prestatiewinst. je hebt ook nog DDR2...
nou denk ik wel dat je hier nog best een leuk prijsje voor kunt krijgen in V&A, om zo een nieuwe CPU/mobo/RAM combinatie uit te zoeken. het bord is dus niet meer t nieuwste meer, maar voor die generatie ziet 't er wel uit als een interessant bord (lees; er is misschien vraag naar)

heb je trouwens al de CPU geprobeerd te overklokken? een kennis van me heeft een Q6600 en 5870, en dat draait vloeiend, en die 5870 is sterker dan jouw 6850

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger