Mini-ATX mainstream/high end PC

Pagina: 1
Acties:

• koenc86
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Hi all,

Omdat mijn iPad me voldoende mobiliteit biedt, ben ik voornemens om in plaats van een laptop weer te investeren in een leuke desktop met voldoende power onder de motorkap (toekomstgericht), echter niet in een te grote case. Mijn oog is gevallen op mini-ATX cases, welke volgens mij een leuke middenweg kunnen zijn.

Met de Lian-Li PC-Q08 case als uitgangspunt heb ik het volgende systeem op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 302,70€ 302,70
1Gigabyte GA-Z87N-WIFI€ 124,80€ 124,80
1MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning€ 412,-€ 412,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,85€ 53,85
1Lian Li PC-Q08 Zwart€ 87,60€ 87,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,03€ 52,03
1XFX Pro 550W€ 53,50€ 53,50
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 199,90€ 199,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.318,68

Enige toelichting over de keuze voor bepaalde elementen:

CPU
Ondanks dat ik eerst op i5 zat, maak ik uit benchmarks toch op dat de Haswell i7 4770K een mooi prestatieverschil behaald ten opzichte van i5, en ben daarom geneigd om voor i7 te gaan. Hij die overtuigd is van het tegendeel, please do convince me with your ideas :-)

CPU cooler
Voor "Scythe Big Shuriken 2 Rev. B" gekozen vanwege de max. hoogte voor de CPU cooler in de case (110mm). Mocht iemand een andere tip hebben, verneem ik het graag!

Primary HDD
Momenteel voor een 256GB SSD gekozen, omdat ik het systeem dual boot wil opzetten en zoveel mogelijk basis software wil installeren op de SSD. De optie 128GB is nog niet helemaal uit het zicht.

Videokaart
Naar aanleiding van benchmarks de keuze gemaakt voor deze videokaart op basis van combinatie prestatie, warmteproductie en geluidsproductie.
Volgens de specificaties van de Lian-LI Q08 case is de max. lengte van de videokaart 300mm. De kaart zou 280mm zijn dus lijkt me dat dit geen probleem veroorzaakt.

Voeding
Ik ben niet genoeg technische aangelegd om hier de juiste keuze in te maken, zonder dat ik de boel laat ontploffen ;)
Mijn gok is gegaan voor de XFX Pro 550W, echter kan ik zelf niet met zekerheid zeggen:

a) of deze keuze in combinatie met CPU, GPU (# watt) en (passend in!) Lian-Li Q08 case de juiste is;

b) of ik al dan niet voor Modulair moet gaan?

c) de videokaart zou een 2x8 pins voeding aansluiting gebruiken. Uit onderstaande specs van de voeding kan ik niet met zekerheid opmaken of dit ook mogelijk is. Wie kan uitsluitsel geven?
Cable Connectors
Fixed FDD : Molex to 2
Fixed Peripheral : 6
Fixed 6-pin PCI-E : 1
Fixed 6+2-pin PCI-E : 1
Fixed ATX12V / EPS12V : 8 & 4+4 pin
Fixed Motherboard Connector : 20+4 Pin
Fixed SATA : 9
Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele tips. Het belangrijkste aspect voor mij daarbij is of jullie denken dat de gekozen elementen passen in combinatie met elkaar en met de mini-ITX case.

Alvast veel dank voor de moeite!! _/-\o_

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
je bedoelt mini-ITX?

en die i7 heeft geen enkele voordeel voor je. gezien de GPU neem ik aan dat er stevig potje gegamed gaat worden, dus hup terug naar de i5. HT voegt niets toe in gaming en zal zelfs tegen je kunnen werken. dus zet je HT uit en houd je een hele dure i5 over. kortom die 100e is weggegooid geld.

verder vraag ik me af of het allemaal wel gaat passen en voornamelijk met de voeding in het kastje. mocht gamen op het program staan en is netwerk kabel écht geen optie, dan investeer je beter in een losse wifi kaart, de meeste onboard wifi is niet om over naar huis te schrijven.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Wat ga je met het systeem doen? Voor gamen heb je niks aan een i7, Een i7 is een i5 met hyperthreading.

Als je alleen gamed is dit prima pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed
Als je heel veel foto/video bewerking doet heb je baat bij een i7

Als ik jouw was zou ik een modulaire voeding nemen, Is makkelijker in zo een kleine case.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik zou persoonlijk een grote case nemen waarin je onderdelen koel blijven en je geen last hebt van lawaai die een kast maakt.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

koenc86 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:55:
Hi all,

Omdat mijn iPad me voldoende mobiliteit biedt, ben ik voornemens om in plaats van een laptop weer te investeren in een leuke desktop met voldoende power onder de motorkap (toekomstgericht), echter niet in een te grote case.
mirp schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:47:
Ik zou persoonlijk een grote case nemen waarin je onderdelen koel blijven en je geen last hebt van lawaai die een kast maakt.
Hij geeft aan dat hij geen grote case wil. En jij raad hem de XL versie van de fractical desing aan :?

Hier wat andere kleine cases:
pricewatch: Fractal Design Define Mini
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced
pricewatch: Silverstone Sugo SG05BB-450
pricewatch: Silverstone Sugo SG08
pricewatch: BitFenix Prodigy Zwart
pricewatch: Fractal Design ARC MINI

Neem wel een modulaire voeding als je een kleine case neemt dat scheelt veel ruimte :Y

pricewatch: Corsair CX600M
of
pricewatch: Seasonic X-560 80+ Gold
of
pricewatch: Antec HCG-520M
of
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W

( Ik heb niet zoveel verstand van voedingen, dus als er een slechte tussen zit sorry daarvoor :X )

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-04 01:02
De voeding heeft maar 1x een 8-pin PCI-E connector (Fixed 6+2-pin PCI-E : 1).

Die andere zul je dus moeten aansluiten d.m.v. een adapter als je deze voeding wilt nemen, bijv. met een 2x molex ("Peripheral") naar PCI-E 8pin adapter; die zal je zelf moeten aanschaffen. MSI levert twee 6- naar 8-pin PCI-E adapters mee met de GPU (http://nl.msi.com/product...htning.html#?div=Overview), maar ik weet niet zeker of dit wel geschikt is omdat er minder stroom door een 6-pin (75W) dan door een 8-pin kabel (150W) kan.

meer info: http://www.tomshardware.c...tx-reference,3061-12.html

De PC-Q08 is gewoon een goede case, waarvan bekend is dat deze juist wel goed koelt :P (zie: http://www.overclock3d.ne...li_pc-q08_mini_itx_case/6, http://archive.benchmarkr...d=61&limit=1&limitstart=6, http://www.silentpcreview.com/article1074-page7.html, http://www.bit-tech.net/h...0/lian-li-pc-q08-review/3, productreview: Lian Li PC-Q08 Zwart review door BlackSmoke, productreview: Lian Li PC-Q08 Zwart review door YaaD).

[ Voor 101% gewijzigd door PCBaas op 09-07-2013 11:28 ]

5700X | RX 6600

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 14:22
In veel mini-ITX kastjes is de lengte van de voeding ook belangrijk. Voedingen met een standaardlengte van 14 cm passen bijna altijd, maar veel modulaire voedingen zijn langer en kunnen problemen geven met de drive-case of de videokaart.
Je moet dat dus checken bij de fabrikant van de behuizing.

[ Voor 11% gewijzigd door Daaaaf op 09-07-2013 16:38 ]

• koenc86
Dank voor jullie reacties!

@Lednov & @Djesse8889: ik heb er nog eens wat benchmarks op nageslagen, en uit alle resultaten blijkt dat de i7 4770K in algemene zin betere prestaties levert, ook bij gaming. Waar baseren jullie je ideeën op? Wellicht zijn er tegenstrijdige reviews die ik nog niet heb gevonden.

@Daaaaf: thanks voor de tip! De case support een voeding van 140mm. Ik zal dit extra in de gaten houden!

Denken jullie dat 550W een juiste keuze is, of mag het meer/minder ?

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
omdat, zoals ik al zei, het niets toevoegt. HT wordt niet gebruikt in games. dat er betere resultaten staan zal eerder komen door de iets hogere kloksnelheid dan HT. en waar hebben we het dan over? een frame of 2/3? als jij daar 100E extra voor wilt betalen, moet je dat vooral doen :)

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30
Erg leuke kast. Zie ook hier voor hoe iemand een stevige gamepc ervan gemaakt heeft:
http://www.overclock.net/...-pc-q08-case-lots-of-pics

Wat ik ervan in de gauwigheid zie is dat deze voor een ITX-kast toch vrij grote jongen vrij goed koelt. Ga inderdaad voor een modulaire voeding, het lijkt me handig je case zo leeg mogelijk te maken en ik begin me er per build meer aan te storen, al die lelijke onnodige kabels in je mooie nieuwe pctje. Geluidsproductie: omdat hij niet zo goed zal koelen als een grotere kast met grotere (dus langzamere dus stillere) fans zullen je fans op hogere snelheid moeten draaien. Ik begrijp dat de GPU zijn hitte goed kwijtkan omdat hij niet tegen de wand aanblaast maar eigenlijk recht naar buiten. Maar aan de niet-fan kant van de GPU kan hitte naar je CPU gaan, waardoor je CPU sneller heet wordt. Zaak is dus echt goede airflow te realiseren in de kast. Ik zou dus goed investeren in goede stille ventilatoren (die Shuriken is erg goed) en er even op letten dat jouw systeem straks ook die fans daadwerkelijk op lage snelheid kan laten draaien als je idle gaat. Misschien maakt dat nog uit voor de mobo keuze.
Maar als jij full-out gaat gamen en het is 28 graden in je kamer: fluisterstil zal de pc niet zijn.

Verder ziet het er goed doordacht uit. Ik zal nooit of te nimmer meer draadloos gaan gamen - doe mij maar een kabel. Toch altijd gezeur met verbinding is mijn ervaring. Lijkt fancy en handig en waarom niet, maar ik wil er niet aan hoeven twijfelen als ik vermoed iets lag te hebben - met kabel heb je gewoon 1 mogelijke boosdoener weggenomen.

• koenc86
Thanks voor je tips Znorkus.
Het mobo heeft trouwens 2x Gigabit ethernet aansluiting, dus dat komt goed.

Adviseer je om ook meteen een 3rd party case fan te installeren, of eerst even aankijken hoe de bijgeleverde case fans het doen?

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30
Ik zou het eerst even aanzien denk ik. Lian Li's staan bekend om goeie bouwkwaliteit toch. Goede stille fans zijn (vond ik) verbazend goedkoop en zijn zo bijbesteld.

Als je op geluid wil letten met deze kast is dit denk ik een nuttig artikel:
http://www.silentpcreview.com/article1074-page1.html
Pagina: 1