Toon posts:

thinkpad x121e linux fan/temp probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Probleem:
Ik ben nieuwe Llinux gebruiker. Mijn Thinkpad X121e (E-350) fan blaast voluit, non-stop en de temp is aan de hoge kant. Windows heb ik er nooit op gehad dus kan niet vergelijken maar andere gebruikers zeggen dat Win7 dit probleem niet heeft, zie verderop.

OS: Mint 15 MATE x64 en er zit dus een E-350 in m'n netbook (ipv 450 die Mint weergeeft).

Geprobeerd:
Het Mint welcome menu weghalen scheelde een paar graden, gek genoeg, maar de temp hangt gewoon altijd rond 50 graden, ook idle en klimt langzaam omhoog.

Ik heb beide AMD prop drivers (fglrx, fglrx-updates) gekozen, maar dat heeft geen invloed op de fan/temp. Wel werkt het allemaal soepeler (menu's etc.).

Ik probeer nu deze guide te volgen, want ik ben niet de enige met dit probleem, maar loop vast bij stap 3: "ERROR: could not insert 'coretemp': No such device"

Hier is een gebruiker die een cmdline heeft toegevoegd aan GRUB, maar omdat hij de i3 cpu heeft ipv de E-350, weet ik niet of ik dat moet doen...:

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet pcie_aspm=force i915.i915_enable_rc6=1 i915.i915_enable_fbc=1 i915.lvds_downclock=1"

Dus is het raadzaam om verder te gaan met die guide stap 3, en hoe kom ik om die error heen? Ik denk er over om Win7 te installeren, maar eigenlijk wil ik dat niet...

Nog wat info:
acpi -t
Thermal 0: ok, 52.0 degrees C

inxi
CPU~Dual core AMD E-450 APU with Radeon HD Graphics (-MCP-) clocked at Min:825.000Mhz Max:1650.000Mhz Kernel~3.8.0-19-generic x86_64 Up~1:04 Mem~1014.8/3551.6MB HDD~320.1GB(1.5% used) Procs~165 Client~Shell inxi~1.8.4

laptop specs: pricewatch: Lenovo Thinkpad X121e (NWS5XMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grote kans is dat je GPU op volle toeren draait en hier om 2 mogelijke redenen niet terug clockt. 1) Je DE draait in 3D mode en heeft constant de GPU in gebruik, of 2) de power saving opties van de videokaart werken niet, danwel zijn niet ingeschakeld, danwel niet beschikbaar.

Die kernel opties die je opgeeft zijn alleen van toepassing op Intel GPUs. Houd ook rekening met type verschil tijdens het zoeken. Jouw x121e is niet hetzelfde als die in de UK en US worden verkocht. Ook als je hier naar je type zoekt, zal je verschillende modellen tegen komen (dat stukje tussen haakjes in je PW link).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe los ik het op? Het viel me op dat er zoveel gebruikers zijn met die x121e die dit probleem hebben...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb geen AMD laptop of een met een ATi kaart waar ik een vergelijkend probleem mee zou hebben. Heb je al verder gezocht op 'power saving fglrx' oid? Heb je ook al amdcccle bekeken hiervoor? BIOS instellingen op power saving gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 00:42:
Ik heb geen AMD laptop of een met een ATi kaart waar ik een vergelijkend probleem mee zou hebben. Heb je al verder gezocht op 'power saving fglrx' oid? Heb je ook al amdcccle bekeken hiervoor? BIOS instellingen op power saving gezet?
BIOS staat goed ingesteld (alles enabled)
AMD Control Center ook (voor zover je echt wat kunt instellen afgezien van 'prestaties vs kwaliteit' dingetjes)
Valt idd nog wel het een en ander te lezen mbt 'power saving fglrx' maar als nieuwe Linux gebruiker leest het niet bepaald makkelijk.

BTW: Ook xserver-xorg-video-ati (recommended) getest: heeft hetzelfde probleem.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Meestal zitten power options in de gesloten driver. Nu heb ik op 't werk een ATi kaart in een PC zitten, en hier is geen power optie beschikbaar helaas. Was op zich ook wel te verwachten, al hebben m'n beide nVidia kaarten thuis die wel.

Ik meen mij te herinneren dat er op de front page nog eens een artikel heeft gestaan over power saving voor ATi kaarten in Linux. Check iig even of Phoronix iets te melden heeft hierover, zij zijn een stuk uitgebreider met Linux nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er Win7 op gezet (ook al nog niet helemaal up-to-date) en, ondanks dat hij op idle stil is, begint de fan bij vrijwel elke activiteit te loeien. Ook met updaten (terwijl ik verder niks doe). Ik denk dat het gewoon de apu is die snel 'heet' wordt, ongeacht het OS.

Ik heb nu een beetje spijt dat ik m'n verder prima werkende Mint 15 er af heb gehaald... Ook al werkt de Win7 ATI driver wel rapper... Misschien nog een dual bootje er van maken. Jammer dat het zoveel tijd kost allemaal... Zeker het updaten van schone Win7 installatie. Wat dat betreft geef ik de voorkeur aan Mint of Ubuntu: zo klaar in verhouding.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jep, heb op het werk een nieuwe server geïnstalleerd. Hele dag kwijt aan updates. Bij Linux is het installeren, check voor updates, die installeren, klaar. Geen nieuwe updates meer, geen verrassingen, het is gewoon met een uur (afhankelijk van je internet verbinding) klaar.

Je laptop fan kan ook op PWM werken, dan gaat deze draaien afhankelijk van CPU gebruik als voorbereiding op warmte. Mijn PC had zo'n fan, die ging bij het minste of geringste naar volle toeren. Om die reden eraf gehaald.

Pagina: 1