browse/office pc 600/650 euro

Pagina: 1
Acties:

• Karimpie99
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:29
Beste Tweakers,

In deze of de volgende maand ben ik van plan een nieuwe pc aan te schaffen. Dit wordt mijn eerste zelf samen te stellen. Nu heb ik een Macbook Pro uit 2008 met een Intelcore2duo. Deze voldoet echter niet meer, dit omdat hij vaak erg heet wordt (60-70graden). Qua prestaties voldoet hij echter wel. Ik wil geen laptop meer vanwege vaak matige koeling. Ook heeft mijn laptop eigenlijk nooit het huis verlaten, dus een desktop lijkt me beter.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ga de pc voorlopig alleen voor wat internetten gebruiken en wat office. Ik hoeft dus geen beest maar waarschijnlijk prik ik er later een goede videokaart bij om te gamen (niet op hoogste kwaliteit). Dus er moet wel een goede cpu in.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Qua prijs had ik zelf zo'n 600 euro in gedachten incl. een Windows 8 licentie. Als het nodig is kan ik het bedrag opkrikken naar 650 euro inclusief verzendkosten en Windows. De assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja die zijn er, niet veel maar toch. Van mijn oude pc (voor de mac) heb ik nog een dvd speler/brander en een hardeschijf. De hardeschijf betreft een 120gb ATA hardeschijf. Ik weet verder niet of deze past. Ook heb ik al een Samsung Syncmaster 23'' Full HD led scherm waar ik de desktop op wil aansluiten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

De hele desktop met Windows 8 zonder een brander en hdd. Als de hardeschijf niet past is dat niet zo'n ramp. Wel moet er een ssd inkomen. Ook heb ik nog geen tobo/muis, welke raden jullie aan. De 600 is excl. de tobo/muis. Zelf dacht ik gewoon een goedkoop draadloos Logitech setje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Eigenlijk niet, alleen Intel lijkt mij beter omdat browsen niet echt meer dan 4cores gebruikt. Voorderest sta ik open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Mijn grootste eis is dat ik een hele stevige kast wil met een goede airflow. Deze moet een paar builds meekunnen. Ook wil ik een niet te luidruchtig systeem. Maar dat moet wel lukken aangezien ik m'n blazende Macbook gewend ben. Verder alleen AAA merken maar dat komt wel goed.

Wat heb ik zelf al gevonden?

Ik ben mezelf nu zo ongeveer een weekje aan het inlezen en heb al verschillende builds geprobeerd. In mijn oogpunt de beste is een Intel Core i5 Haswell build;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 69,70€ 69,70
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 78,90€ 78,90
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,60€ 82,60
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 51,90€ 51,90
1XFX Pro 550W€ 53,50€ 53,50
1Samsung 840 series 120GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 582,55

Dit lijkt mij een goede setup. Ook met het oog om er later een videokaartje bij te prikken. Maar gaat dit eigenlijk wel werken? En zou ik hier met een videokaartje van ongeveer 150euro een beetje op kunnen gamen?

Alvast heel erg bedankt :)

PS. Ik hoop dat dit een goede startpost is. Mocht er iets niet kloppen laat dat dan uiteraard weten ;)

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Ziet er goed uit hoor. Kast is naar mijn mening een beetje duur, maar is erg persoonlijk natuurlijk. Beetje aparte keuze om low-profile RAM te nemen, maar verder niks mis mee. Voeding is een beetje overkill als je er een videokaart van €150 (pricewatch: Gigabyte N65TBOC-2GD) in wilt zetten. Je kunt een tientje besparen (pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze), maar je mist wat aansluitingen. SSD zou ik vervangen door een pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB. Deze heeft namelijk zgn. MLC geheugen, terwijl de Samsung TLC heeft (wat schijnbaar minder lang meegaat en ietsje langzamer is).

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Karimpie99
Dankuwel voor uw reactie :)

De kast vind ik er mooi en hij is ook erg goed kwa airflow. Ik sta natuurlijk open voor suggesties. Het geheugen had ik even snel gekozen en ik dacht gelezen dat low-profile de Airflow verbeterd. Voeding zal ik ook eventjes veranderen. Net als de ssd. Met een andere kast, voeding en ssd wordt dit het lijstje. Dit wordt het dan;

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Carbide 300R€ 62,95€ 62,95
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,19€ 82,19
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU€ 51,90€ 51,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,72€ 39,72
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 81,59€ 81,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,05

*edit* Zat trouwens nog te denken, zou ik met deze setup. Zonder de videokaart genoeg hebben aan een voeding van 230watt. Die had ik namelijk in m'n oude pc. Als het kan koop ik gewoon een nieuwe voeding als ik een videokaart koop :)

[ Voor 3% gewijzigd door Karimpie99 op 08-07-2013 20:28 ]

• Karimpie99
Wil denk toch een wat duurdere case houden. De Corsair Carbide 500R of de Cooler Master CM 690 ii. Vooral omdat ze er mooi uitzien en omdat ze erg duurzaam zijn. De voeding wordt een 400watt van Be quiet. Hoor hier wel goede verhalen over. Geheugen heb ik veranderd omdat low-profile niet veel uitmaakt. Dat was het dan z'n beetje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 79,86€ 79,86
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,19€ 82,19
1Kingston HyperX H2O KHX2133C11D3W1K2/8GX€ 51,96€ 51,96
1be quiet! System Power 7 400W€ 40,70€ 40,70
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,45€ 82,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 569,86

Suggesties zijn altijd welkom :)

• Karimpie99
Als jullie er niets op aan te merken hebben dan bestel ik binnenkort dit systeem :) Gaat de hdd trouwens passen? eventueel met een adaptertje?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Die kast slaat als een tang op een varken, maar vooruit als jij dat wil...

En bij de specificaties staat duidelijk dat de kast geschikt is voor ssd's.

• Karimpie99
Wat is er mis met de kast als ik vragen mag? Welke zou jij aanbevelen? De hdd vraag sloeg op mijn oude hdd. Ik heb namelijk een oude ATA 133 hdd, gaat dit werken?

[ Voor 67% gewijzigd door Karimpie99 op 09-07-2013 21:16 ]

• Reepje
  • Niet online
Voor die schijf heb je een ata to sata verloopje nodig.
Sorry dat ik het niet helemaal snapte, ik dacht dat je bedoelde of de schijf wel in de kast past, wel daar passen wel 12 harde schijven in.

Ik zou het trouwens niet doen. Een state of the art systeem inclusief ssd en dan een prehistorisch harde schijfje erbij hangen.

• Karimpie99
Ik begrijp uw gedachtegang helemaal, ik ben dan ook van het idee afgezien. Dankuwel :) Ik zal me zo nog even verdiepen op het moederbord, heb er nu iets te snel een gekozen in mijn opinie. Ook zal ik een goedkopere kast overwegen. Maar ik wil wel een goede stevige/relatief stille kast met goede koelingsmogelijkheden. Is dit misschien overkill? Ik zal morgen een nieuw systeem posten :)

• Reepje
  • Niet online
Kies er een van Fractal design. Niet goedkoop, wel stevig. Muisstil, compact maar toch veel ruimte. Zeer goede airflow, ook als je enkel de 2 meegeleverde casefans gebruikt. (heb er dus zelf ook een, dat snap je).
Bijv de Fractal design mini. Nog vrij ruime kast, maar wel 10 cm minder hoog en 3 cm minder diep.
Hierin kan je later de dikste grafische kaart prikken.
Een kast is overigens een persoonlijke keuze, het oog doet ook wat. Verder ben je goed op weg doordat je een stevige kast wil met goede koelingsmogelijkheden.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een goede behuizing is niet te onderschatten :)
Maar voor een browse/office pc zal elke behuizing eigenlijk genoeg airflow bieden.

Ik zou dus opteren om een stille m-atx behuizing te nemen:
pricewatch: Fractal Design Define Mini
> Geluidsdempend materiaal :)
> nog steeds een heel goede airflow

Dan zal je dus ook een m-atx moederbord moeten nemen, bv:
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H
* zelfde specs als het atx bord (usb, sata, geheugensloten)
* zelf 7 audiokanalen ipv 2 :p (moest je dat later nog willen gebruiken)

Wat ik wel beetje vreemd vind is dat je een goede airflow behuizing wilt, maar dan geen cpu koeler neemt ;)

En nu ik het zo bekijk, kan je misschien ook voor de pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed kiezen. Die 4430 heeft een max turbo frequentie van 3,2Ghz terwijl deze 4570 er een heeft van 3,6Ghz voor slechts een 10 euro meer.

[ Voor 22% gewijzigd door SmokingCrop op 10-07-2013 10:56 ]

• Karimpie99
Bedankt voor de reacties :)

Ik wil wel graag gewoon een atx behuizing houden omdat er later ook nog een videokaart in moet. Ik weet dat dit ook wel past in een m-atx kast past, maar ik wil toch een wat grotere kast. Aangezien jullie aangeven dat Fractal Design goede stevige en stille (stil is leuk maar niet echt vereiste) kasten maakt, overweeg ik de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Omdat deze net even wat groter is. Daarbij wil ik toch ook wat liever een atx moederbordje. Daardoor heb ik de atx uitvoering van het moederbord gepakt; pricewatch: Gigabyte GA-B85-HD3. Dan nog de processor, deze heb ik ook veranderd, bedankt voor de tip. Nu ziet het systeem er zo uit;
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 176,-€ 176,-
1Gigabyte GA-B85-HD3€ 78,70€ 78,70
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 86,04€ 86,04
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 83,30€ 83,30
1Kingston HyperX H2O KHX2133C11D3W1K2/8GX€ 51,96€ 51,96
1be quiet! System Power 7 400W€ 40,70€ 40,70
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,45€ 82,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,15

Nogmaals bedankt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Karimpie99 op 10-07-2013 12:30 . Reden: Fout in de grammatica. ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het systeem ziet er goed uit, maar als je écht een zware videokaart erin gaat zetten kun je wellicht beter met een 450 of 500 watt voeding gaan. Ook is die snelle ram niet echt nodig maarja wel goedkoop ;)

• Karimpie99
Echt zware videokaart zal er niet inkomen. Aangezien ik de zware games op m'n ps3 speel. Snelle ram had ik eigenlijk niet eens gezien :> Zal ik het ram zo laten of veranderen?

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
Karimpie99 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:24:
Echt zware videokaart zal er niet inkomen. Aangezien ik de zware games op m'n ps3 speel. Snelle ram had ik eigenlijk niet eens gezien :> Zal ik het ram zo laten of veranderen?
Dan kan je alles zo laten ;) . Ziet er een zeer mooi systeempje uit! Je zal verschieten van de snelheid. Gewoon doen zou ik zeggen ;) .

Assumption is the mother of all F'-ups

• Karimpie99
Oke, dan ga ik het systeem binnenkort aanschaffen. Hartstikke bedankt allemaal. Ben ik eindelijk van m'n macbook af :).

Bedankt

• Karimpie99
Voordat ik wilde bestellen toch nog even voor een andere kast gekeken. Nu ben ik uitgekomen bij de pricewatch: Nexus Prominent R. Deze kast is eigenlijk een kopie van de Cooler Master CM 690. Verder heeft hij geluidsdempend materiaal aan de zijkanten. Ook vind ik hem er geweldig uitzien. Dus ik heb er even wat over opgezocht en hij lijkt ook aardig goed te zijn. Ook is hij goedkoper dan de Cooler Master en de Fractal. Zal ik deze dan nemen?

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Koop gewoon de kast die je bevalt. Maar probeer geen spullen te kopen met het oog op de toekomst. Voorbeeld van de kast: nu vind je hem misschien mooi, maar over twee jaar wil je misschien iets anders.

Wat ik je wel wil aanraden is om te kopen wat je denkt te gebruiken. Niet voorruit lopen op zaken die je misschien in de toekomst gaat doen. Zo kun je een hoop geld besparen, mocht je dit willen.

Bijvoorbeeld voor internetten heb je geen processor van 150 euro's nodig. Misschien handig om nog een keer naar de goedkopere systemen van de BBG te kijken. Hoeft niet, maar mag. Als je geen games speelt op de hoogste settings op een groot scherm dan heb je geen duur systeem nodig.

Even voor de duidelijkheid. Als je het geld hebt en je wilt iets graag hebben moet je het gewoon doen.

• Karimpie99
Bedankt voor uw reactie, ik zal nog even goed denken of ik inderdaad een pc van 600euro nodig heb.

Dankuwel :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Het is natuurlijk wel handig dat je dan een pc hebt die je heel lang kan houden voor enkel office/browsen.
En als je er later dan een gpu wilt bijprikken, heb je tenminste een degelijke processor :)

• Karimpie99
Dat klopt inderdaad en ik blijf ook bij mijn eerste keuze. Anders bespaar ik nu ~100~ euro maar moet ik eerder een nieuwe pc of processor kopen. Dus ik ga denk binnenkort het systeem bestellen.

Bedankt :)
Pagina: 1