Eigen VPS & DNS - hoe het beste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit zal misschien een domme vraag zijn, maar ik weet het niet :) Daarom even een check of ik het begrijp of dat ik het ergens anders moet doen.

Situatie: domeinen zijn gehost bij partij A (web-oke). Daar kan ik netjes alles van DNS, A, MX-records instellen. Bij partij B (Tilaa) heb ik een VPS draaien. Goed te bereiken, so far so good :z .
Nu las ik bij partij B dat je op een paar manieren de DNS kunt instellen.

Op dit moment heb ik optie 1 gekozen: voor domein1.com heb ik bij partij A de *, www, domein1.com. en nog een paar het IP-adres van de VPS ingevuld. De DNS is ingesteld op de nameserver van partij A.

Mijn vraag is, of dit de snelste manier is. Los van het feit of partij A de snelste nameserver heeft (hoe meet je dat? Ping?)
Kun je beter zelf nameservers draaien? Zijn er (snelle) diensten voor? Is de oplossing om bij de hoster te blijven meer dan voldoende (lees: dezelfde instellingen als bij de alternatieven / zelf draaien)?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 14:52
Optie 1 is de standaard manier. Ik weet niet of je echt allerlei truken wilt gaan uithalen om het zelf te doen, wat waarschijnlijk niet eens sneller is.

Cloudflare is een leuke dienst hiervoor. Je kan hier makkelijk je DNS beheren, maar ze doen nog meer. Omdat ze eigenlijk als een soort proxy kunnen fungeren is het heel makkelijk om via hun analytics aan te zetten. Zij injecteren dat in iedere response waardoor je aan je eigen systeem/cms geen aanpassingen hoeft te doen. Naast analytics hebben ze een hele rij mogelijkheden die op die manier kunnen worden aangezet.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 17:42
Het hangt er heel erg van af wat je bijvoorbeeld met je DNS wilt doen, ik heb voor het overgrote deel van mijn domeinen de DNS gewoon draaien bij mijndomein, die hebben een prima DNS service als je niet buiten de standaard configuratie wilt treden.

1 domein hangt bij cloudflare, omdat ik het domein daar ook nog geaccelerate heb, de DNS van cloudflare is trouwens sneller.

1 domein hangt bij dnsever, omdat ik voor dat domein zelf de TTL moet kunnen instellen en omdat ik voor 1 subdomein de dns heb gedelegeerd naar mijn eigen machine, dit kon allemaal niet bij mijndomein en dnsever is gratis en ok (echter wel een stukje trager)

100% zelf je DNS draaien zou ik niet aan beginnen alleen al omdat je je afvraagt of je dat wel moet doen ;) Zelf NS servers draaien is nogal een klus en er kan makkelijk van alles fout gaan, gaat het fout dan zijn je sites down.

De snelheid van DNS heeft wel invloed op het browsen van jouw website, echter dit is marginaal in vergelijking met andere optimalisaties. Je kan uiteraard wel beginnen met het verminderen van het aantal lookups wat gedaan moet worden om je site te bekijken (hoe meer domeinen ingeladen moeten worden hoe trager het kan worden)

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 14:52
terror538 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:33:
...
1 domein hangt bij dnsever, omdat ik voor dat domein zelf de TTL moet kunnen instellen en omdat ik voor 1 subdomein de dns heb gedelegeerd naar mijn eigen machine, dit kon allemaal niet bij mijndomein en dnsever is gratis en ok (echter wel een stukje trager)
...
Bij cloudflare kan je ook de ttl instellen. En als je voor je dynamische ip iets als dnsdynamic gebruikt kan je bij cloudflare een cname maken die naar je dnsdynamic adres verwijst.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 17:42
Jogai schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:25:
[...]

Bij cloudflare kan je ook de ttl instellen. En als je voor je dynamische ip iets als dnsdynamic gebruikt kan je bij cloudflare een cname maken die naar je dnsdynamic adres verwijst.
Nee wat ik nodig heb voor dat subdomein is dat er voor dat domein een eigen NS server mag draaien ;) gebruik ik voor iodined ;) (een dns tunnel server)

Maar bij cloudflare kan je inderdaad ook je ttl instellen :)

too weird to live too rare to die