Help upgraden standaard HP desktop

Pagina: 1
Acties:

• Kroedoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-08-2025
Hallo,

Net account aangemaakt meteen een topic geopend. Ik heb een standaard computer namelijk de Hp p6260nl.
Hier is de link naar deze pc op tweakers:
pricewatch: HP Pavilion p6260nl (VS180AA)

Ik wil mijn pc dus upgraden en erachter proberen te komen in hoeverre dit mogelijk is. Ik heb mijn huidige computer al ruim 3 jaar. Ik ben van plan om een gtx 760 te kopen, maar ik weet niet of mijn voeding hier sterk genoeg voor is en of het ondersteund word door mijn moederbord. Verder wil ik een nieuwe harde schijf erbij kopen omdat de huidige vol is met eventueel een SSD erbij. Met mijn processor ben ik tevreden, het liefst hou ik deze. Verder vind ik dat ik te weinig werkgeheugen heb (6gb) Hiermee wil ik richting de 16 gaan. De kast wil ik ook houden dus alles moet wel passen.
Specs:
CPU-type Intel Core i7 860
Geheugengrootte 6GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Moederbordchipset Intel P55
Hardeschijf bus SATA-300
Optische Drive Type DVD+/-RW DL
Videochip GeForce GT230

Opslag
Opslagcapaciteit 1TB
Verbindingen
Video uit D-Sub (VGA), DVI-I, HDMI
Verbinding (Ethernet) Ethernet 1Gbps
Verbinding (wlan) 802.11b, 802.11g, 802.11n
Verbinding (USB/FW) Firewire 400, 8x USB 2.0
Overige specificaties
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium
Kleuren Zwart
Desktop exta's Cardreader

Mijn vraag is dus wat voor voeding heb ik nodig om dit alles te ondersteunen? Moet ik andere koeling erin zetten ventilators ofzo om alles niet te warm te laten worden? Zou het passen? Uiteindelijk wil ik dus sowieso de gtx 760, 1TB harde schijf erbij,(misschien kleine) SSD, 16GB werkgeheugen van corsair ofzo.

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Als ik jou was zou ik een ander moederbord nemen, deze heeft namelijk SO-DIMM RAM, wat wil zeggen: Laptop geheugen. Ook kan ik nergens vinden dat het moederbord een PCI-Express aansluiting heeft waar je een GTX 760 in zou kunnen doen.

Maar verder over je vragen:

- Aan 500 watt heb je genoeg om alles te kunnen draaien, ik zou kijken naar corsair bijvoorbeeld de CX500M, een mooie modulaire voeding waar je alleen de kabeltjes op aan sluit die je nodig hebt.
- op het gebied van werkgeheugen is Corsair inderdaad best wel goed, echter zijn er ook andere goede merken als Kingston. Een goedkoop alternatief is een merk als geIL, die voor de prijs nog best goed RAM verkopen.
- 1TB hardeschijf zou je misschien ruimte voor hebben, echter zou ik dit wel even nakijken (pc openmaken, kijken over er nog een 3.25" slot vrij is.). Anders zou je je huidige hardeschijf kunnen vervangen voor een grotere.
- Bij aanschaf SSD zelfde verhaal als hierboven, je hebt alleen wel een bracket nodig, anders gaat het niet passen. Casefans zijn wel handig als je een grote videokaart gaat nemen, alleen denk ik niet dat dat gaat passen, ik denk überhaupt niet dat je nog ruimte hebt voor nog een casefan, ik ben van HP gewend dat je één fan aan de achterkant krijgt, en als je geluk hebt eentje aan de voorkant.

Succes verder!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor gaming is 6GB zat en heeft meer dan dat totaal geen nut. Zelfs met de zwaarste spellen maak je 6GB niet vol en is meer dan dat dus zinloos.

Een andere voeding en videokaart is wel nodig om goed te kunnen gamen. Een extra HDD en SSD is sowieso geen probleem. Een 500W voeding van een goed merk is inderdaad voldoende. Qua koeling is het niet perse nodig dit aan te passen.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 08-07-2013 22:17 ]

• spademan9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10-2025
"Een extra HDD en SSD is sowieso geen probleem."
Hou er wel rekening mee dat dit moederbord sata 300 heeft en geen sata 600 dus een ssd heeft niet heel veel nut is wel mogelijk maar je zult geen perfecte scores halen.

• PilatuS
  • Niet online
spademan9 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:40:
"Een extra HDD en SSD is sowieso geen probleem."
Hou er wel rekening mee dat dit moederbord sata 300 heeft en geen sata 600 dus een ssd heeft niet heel veel nut is wel mogelijk maar je zult geen perfecte scores halen.
Niet heel veel nut ?

Het heeft enorm veel nut. Sterker nog, in de praktijk merk je bijna niets tussen SATA-300 en 600.

Een SSD is niet snel omdat ie 4x zo snel leest en schijft qua MB's per seconde. Op andere punten, die echt het verschil maken is een SSD 1000x sneller.

Het is niet echt handig om te zeggen dat een SSD niet veel nut heeft als je niet snapt hoe dit zit.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 08-07-2013 23:02 ]

• Kroedoe
Bedankt voor de reacties

@commondus er zit volgens mij wel een pci-e x16 sleuf waar de gt230 nu inzit verder zitten er 3 pci-e x1 op.
Wat is precies het voordeel van "laptop" geheugen? Want volgens mij moet ik ook een ander processor kopen als ik een andere moederbord haal en dan beginnen de kosten aardig op te lopen. Ik wil alleen het moederbord vervangen als het onmogelijk is om hier de gewenste videokaart in te steken. Eigenlijk wil ik max €500 besteden waarvan de helft voor de videokaart en de rest voor als het nodig is moederbord en harde schijf/voeding. Eigenlijk wil ik dus alleen voeding en moederbord vervangen als gevolg van de videokaart upgrade.

@pilatuS ik heb het gevoel dat mijn werkgeheugen het systeem bottleneckt omdat ik via ctrl+alt+del zie dat hij vaak bijna volop gebruikt word ookal ben ik niet aan het gamen. Aangezien werkgeugen niet echt veel kost dacht ik waarom niet.

Groeten

• PilatuS
  • Niet online
Kroedoe schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:04:
Bedankt voor de reacties
@pilatuS ik heb het gevoel dat mijn werkgeheugen het systeem bottleneckt omdat ik via ctrl+alt+del zie dat hij vaak bijna volop gebruikt word ookal ben ik niet aan het gamen. Aangezien werkgeugen niet echt veel kost dacht ik waarom niet.

Groeten
Dat het werkgeheugen bij jou vrijwel vol zit is niet normaal. In Windows zonder te gamen zou je niet eens aan de 3GB in gebruik moeten komen.

Ik kan downloaden met torrents en usenet tegelijk, 4 tabs in FireFox open hebben staan, muziek aan hebben, nog 10 programma's op de achtergrond hebben draaien en BF3 op ultra spelen. Dan is bij mij het totale RAM gebruik 5.5GB.

Een kale Windows 7 gebruikt minder dan 1GB. Je zou even kunnen kijken wat er dan precies zoveel RAM geheugen aan het gebruiken is. 6GB is voor gamen namelijk meer dan zat normaal gesproken.

Het moederbord vervangen is niet nodig. Die PCI-e 16x is prima voor een high-end videokaart. Als je het moederbord gaan vervangen doe dan ook gelijk de CPU. Nu nog een bord kopen voor een verouderde socket is zonde van het geld.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 08-07-2013 23:11 ]

• Kroedoe
@Pilatus Ik heb net mijn pc opgestart het enigste wat ik open heb staan is 1 tabblad chrome. Mijn werkgeheugen staat op 2,16GB en processorverbruik schommelt tussen de 0,1 en 3%. Ik zal zo is ff battlefield 3 opstarten en dan nog een keer checken wat de gegevens zijn. Ik weet echter niet hoe ik kan zien waaruit het werkgeheugenverbruik bestaat.
Ik heb net trouwens ook de fans even schoongemaakt(stofvrij) en heb gezien dat het werkgeheugen uit 3 kaartjes van elk 2 GB bestaat van het merk Samsung. Er zijn 2 blauwe en 2 zwarte gleuven waarvan een gleuf dus nog vrij is. Betekent dit dat ik maximaal 4 kaartjes van 2 gb erin kan stoppen of zijn er ook mogelijkheden 4*3gb of 4*4gb??

Ps: Als iemand weet hoe ik plaatjes kan uploaden kan ik een foto van de binnenkant van de kast neerzetten en printscreen van taakbeheer.

Edit:
Net even bf3 bekeken mijn processorverbruik zit nu opeen stabiele 28% met pieken richting de 40 en werkgeheugen staat op 3,43GB. Instellingen van bf3 waren resolutie 1280*1024 en de rest medium kwaliteit. Dus inderdaad Pilatus je hebt gelijk gamen vreet niet echt meer werkgeheugen maar volgens mij klopt er bij mij iets niet hij staat standaard al op een hoge verbruik (het werkgeheugen)en met een zware game erbij komt er maar heel weinig bij..

[ Voor 21% gewijzigd door Kroedoe op 09-07-2013 00:22 ]

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
het kan best dat jij al standaard meer als 2 gb gebruikt hoor, heb je veel progamma's die op de achtergrond opstarten? Ik ben aan alleen al achtergrond progamma's 3gb kwijt

• Kroedoe
Voor zover ik weet heb ik niks geks op de achtergrond, ik weet ook niet hoe ik kan zien welke programmas het werkgeheugen gebruiken.. Maar ik denk dat een 8gb corsair vengeance ruim voldoende moet zijn.
Pagina: 1