Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Problemen met nieuwe computer, onbekende oorzaak.

Pagina: 1
Acties:

• addono
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11 12:51
Mede-auteur:
  • alfaranger
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-10 12:57

alfaranger

Een vriend van mij heeft vorige week een pc samengesteld en deze hebben we samen in elkaar gezet. Na een avond + ochtend het ding monteren waren we eindelijk klaar en die middag testen was goed gegaan. De volgende dag zouden we samen League of Legends gaan spelen en toen was het voor het eerste dat de computer er random mee op hield. De symptomen zijn tot nu toe:
  • Zwart scherm/geen input melding vd monitor (origineel alleen bij gamen maar later gebeurde het ook bij internetten(ook offline)/internet)
  • Geluid gaat nog even door - 5 tot 10 sec. -, daarna redelijk harde ruis/bromtoon
  • Bij Minecraft zitten er lijntjes tussen alle blokjes en is alles heel korrelig. Hierdoor krijg je rare effecten (vergelijkbaar met beeldbuis, dat bv als je beweegt alle lijntjes rare patronen worden.)
  • Naarmate er meer tijd verstreek werd de tijd dat de computer aanbleef steeds korter, op dit moment gaat het beeld helemaal niet meer aan maar de fans beginnen wel loeihard te blazen.
PC:
https://tweakers.net/gallery/521802/#tab:inventaris
Deze build is nagekeken door iemand van een PC-zaak.

Mijn PC waar we verschillende tests mee gedaan hebben:
https://tweakers.net/gallery/451745/#tab:inventaris
(hij werkt prima nauwelijks problemen mee gehad.)

WZHI (Wat zegt het internet):
Van de mensen met dit soort problemen lijkt iedereen een GPU uit de HD-serie te hebben. Voor de rest lijken er niet echt veel overeenkomsten te zitten tussen de computers (wel voornamelijk mid tot high-end systemen en allemaal custom (wat waarschijnlijk ook weer het mid tot high verklaart). Maar een deel van de mensen krijgt berhaupt geen antwoord en de mensen die wel een antwoord krijgen komen niet tot een oplossing. Tot nu toe maar twee mensen gevonden die wel een oplossing hebben gevonden en dat was iemand die uiteindelijk zij dat "na wat instellingen te hebben in de BIOS het weer goed werkte" en iemand anders zij dat de RAM timing/voltage verkeerd stond/automatisch niet goed was. De rest van de mensen lukt het niet. Van de mogelijke oplossingen die worden voorgesteld is vaak het eerste wat wordt gezegd dat de PSU niet sterk genoeg is. Dat is waarschijnlijk niet het geval omdat er meer dan 100W speling is in deze setup. Daarnaast zeggen de mensen op internet dat na het vervangen met een zwaardere PSU het nog steeds niet is opgelost.

Eerste indruk:
Zelf ging ik er in het begin van uit dat het zou liggen aan een kapotte/fabrieksfout in de GPU of de RAM timing. Na het wisselen van zijn GPU met de mijne werkte de PC weer zonder problemen, alleen de ruis bleef. Na een keer opnieuw opstartte draait de computer al helemaal voor geen meter meer en is het 1/2 dat hij de bureaublad niet zou halen. Zijn grafische-kaart in mijn PC werkt goed (op het moment van schrijven al voor meer dan 3 uur, met gamen en meerdere keren aan en uit zetten, zonder update van drivers of iets wat daar op lijkt).

Aan de GPU lijkt het dus niet te liggen (het enige wat zou kunnen zijn is dat de hele HD serie/HD 6*** en HD7*** niet werkt met iets in zijn PC.

Mogelijke problemen:
  • [i]Hardware[/i]
  • RAM
  • RAM timing/Voltage verkeerd: Met mijn RAM hebben we het systeem ook niet goed werkend gekregen. Toch zegt mijn gevoel op het moment dat het hier aan ligt maar ik weet het niet zeker en kan nergens iets over een timing vinden in de handleidingen (of de handleidingen die op internet staat).
  • Bad-sectors: Neem niet aan dat het dit is. Want mijn RAM lost het probleem ook niet op, maar we hebben nog geen check hierop gedaan. Op internet zegt iedereen dat het het beste is om dit een hele nacht door te laten draaien maar daar waren we gister avond nog niet aan toegekomen. Daarnaast staat het ding nu op mijn kamer en nu het zo warm is heb ik moeilijk weinig zin in om dat 's nachts als verwarming aan te moeten hebben.
  • GPU
  • Oververhit: Kans dat het dit is is klein. Maar kan daar niks over zeggen omdat er nergens software op de PC staat die de temp vd. GPU aangeeft. Daarnaast draait die al wel een hele tijd gewoon stable op mijn PC en zelfs BC-mining op max. draait gewoon soepel, dus neem dit niet aan.
  • Te hoog geklokt: Er zijn mensen op internet die zeggen dat deze GPU standaart 40mhz te hoog geclocked is en dat het na 40mhz lager klokken direct helemaal stable loopt. Omdat ik nu al niet meer geloof dat het aan de GPU ligt ga ik dit ook niet meer uit proberen (en dit zou met zoiezo niets te maken moeten hebben met korreligheid of strepen - even voor de duidelijkheid, die strepen zitten in het 3D-vlak tussen de blokken in minecraft). Daardoor was mijn eerste indruk dat de GPU niet deugde, maar dat is bij mij dus niet zo.)
  • PSU
  • Te weinig power: Zoals al gezegd. Er zit meer dan 100W teveel in, en daarnaast hebben mensen met op het internet dit ook geprobeerd en was dat niet de oplossing.
  • CPU
  • CPU oververhit: Getest dmv simpelweg naar de temperatuur te kijken die Asrock Extreme Tuning Utility aangaf. Deze bleef simpelweg constant en bleef onder de 40*C. Dus dat zou ook niet het probleem moeten zijn lijkt mij.
  • Productiefout in de CPU: Weet niet of dit voor komt/vaak gebeurd/mogelijk is dat de PC ooit is gestart. Maar mischien zou het zo kunnen zijn dat er een fout zit in de CPU en dat het alleen een sector is die wordt gebruikt is sommige gevallen en dat die dan crashed (bij bv 100% CPU gebruik). Neem niet aan dat het dat is, maar kan op het moment niet testen omdat de PC niet meer langs Windows komt en ik dus geen stress-test meer kan uitvoeren om dit probleem te testen. Wat hier staat kan ook onzin zijn, want ik weet niet exact hoe een processor werkt en hoe die het rekenwerk verdeelt, oftewijl, of er delen zijn die alleen in uitzonderlijke momenten (100%CPU) worden gebruikt.
  • Gebogen pootje(s) van de CPU: Neem niet aan dat het dit is. We hebben een tijd geprobeert hem er in te krijgen, dat is waar, maar iets voordat het lukte hebben we nog een keer gecontrolleerd of we hem zeker weten goed er in probeerde te krijgen. Na dit te hebben bevestigd hebben we ook nog een keer gekeken of alle pootjes recht zaten. Na dit samen te hebben vastgesteld hebben we hem geplaatst om daarna de koeler er op te zetten.
  • HDD/SSD
  • Bad-sectors: Net zoals bij ram, er kunnen nog best wel eens een paar bad-secotrs in de HDD/SSD zitten die zouden zorgen voor een crash. Als ik op een moet gokken in het de SSD want daar staat immers het OS/de drivers op en als daar nou net een bad-sector het OS/de drivers in de soep laat lopen. Dit is denk ik de volgende stap in het onderzoek. Zijn SSD aan mijn computer hangen en dan een scan er doorheen gooien. Maar alweer het zelfde probleem: dit wordt ook aangeraden om de hele nacht door te laten lopen.
Software
  • OS
  • Fout in de installatie van Windows: lijkt onwaarschijnlijk, we hebben net geprobeerd om hem opnieuw te laten installeren van een USB. Na de bestanden uit de prullenbak te hebben gevist liep het kopi→ren naar USB halverwege vast. Na een kwartier wachten had die nog steeds geen vooruitgang en toen heb ik die maar be→indigd. Daarna de overgebleven files laten kopi→ren, maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat er hierdoor een bestand verloren is gegaan en het daardoor niet helemaal goed werkt. In ieder geval, die werkt niet, want na testen is het niet gelukt om er opnieuw vanaf te laten installeren of van te reparen (error dat de versie van Windows niet compatible was).
  • Drivers
  • GPU: We hebben verschillende GPU-driver versies geprobeert. Eerst die van de DVD geinstalleerd. Daarna de laatste stable, toen nog een beta, en als laatste zelfs de drivers van mijn GPU genomen. Allemaal zonder succes en met de zelfde problemen. (En ja, het waren die van de offici→le site).
Na dit boekwerk te hebben geschreven wil ik je even feliciteren als het je is gelukt om alles in ←←n (of twee) keer te lezen. Want het is bijzonder veel tekst geworden maar ik wilde even laten zien dat ik heb geprobeerd om mijn huiswerk te hebben gedaan en zoveel mogelijk mischien nuttive informatie te geven.

Maargoed, de hoofdvraag is natuurlijk na al deze tekst: wat denken jullie dat het is/wat er over het hoofd is gezien?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Je zou eerst eens kunnen proberen om te achterhalen of het OS helemaal uit te sluiten is. Maak even een live cd met een willekeurige linux distro en zie of je daarmee ook problemen hebt. Zo ja: grote kans op hardware, zo nee: toch iets met software.

Je geeft aan dat er een moment is waarop de PC helemaal niet meer wil starten. Dit doet vermoeden dat het probleem dan dus al in de boot fase speelt waardoor het OS onwaarschijnlijk lijkt. Let wel, er is natuurlijk een verschil tussen 'onwaarschijnlijk lijkt' en 'is niet je probleem' ;)

Wat ik mis in je verhaal: mobo en voeding. Heb je bijvoorbeeld de meest recente bios op je mobo zitten? Heb je het andere PCI slot geprobeerd? Je roept dat je voeding 100W speling heeft. Maar werkt de voeding uberhaupt wel goed? Dat hij nieuw is is geen garantie dat hij 100% werkt. Tekort aan power op 1 van de lijntjes kan leuke gevolgen hebben hoor.

Desktop | Server | Laptop

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:08
Meh, je zegt dat je PSU 100W over heeft, maar in je specs noem je maar een 520W voeding. AMD geeft zelf aan dat 500W eigenlijk minimaal is. Zeker ook omdat je een AMD FX processor hebt die ook wel wat energie lust:
http://www.amd.com/us/pro.../Pages/radeon-7950.aspx#2

Vind het zelfs bizar dat 430W die andere PC stabiel doet draaien... Het is allemaal kantjeboord imho. EN omdat die PSU in mijn ogen net voldoende is, is het ook moeilijk in te schatten of het dan wel goed ging met de andere videokaart. Verder, draai die memtest. Normaal liggen dit soort problemen aan de videokaart zelf (vaak het geheugen), de voeding of wellicht in dit geval je RAM.

Als je RAM door de test komt zou ik overwegen om een andere voeding te lenen of anders een zwakke grafische kaart. Dan kun je in ieder geval uitzoeken of de rest van je systeem soepel draait.

Edit:
Je geeft aan dat er een moment is waarop de PC helemaal niet meer wil starten. Dit doet vermoeden dat het probleem dan dus al in de boot fase speelt waardoor het OS onwaarschijnlijk lijkt. Let wel, er is natuurlijk een verschil tussen 'onwaarschijnlijk lijkt' en 'is niet je probleem' ;)
Dan is het imho zeker de voeding. Mijn eigen PC wilde op een gegeven moment ook nog amper starten tot de voeding echt de geest gaf. Maarja, die voeding was 5 jaar oud... Toch hetzelfde symptoon imho. Voeding of te zwak of kapot. 90% zeker dat daar je probleem zit.

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 09-07-2013 10:06 ]

• Murdock1985
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zag dat jullie nog niet gedacht hadden aan het moederbord. Kan wellicht een fabricagefout in zitten of niet lekker willen lopen met de gebruikte hardware.

[ Voor 21% gewijzigd door Murdock1985 op 09-07-2013 10:15 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 07:56
Ik zou ook eigenlijk zeggen dat het de voeding is.
FX cpu's houden van energie en de gpu lust ook wel wat.

Zijn alle updates van windows geinstalleerd? want ik merk dat mijn 8350 beter wordt gebruikt door windows sinds daar SP 1 op stond (kreeg ik pas een dag na de installatie aangeboden om te downloaden....)

MoBo zou ook kunnen, kan zomaar iets in de VRM's zijn, of de socket.

Hoe staat het eigenlijk met de algehele koeling?
Ik merk bij mij (4.8 Ghz) dat de VRM's best heet/warm kunnen worden en ik vermoed dus ook dat, als er te weinig koeling is, deze ook oververhit zouden kunnen raken...

• addono
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-11 12:51
Goed, we hebben samen de afgelopen dagen veel dingen geprobeert. Beginnend met het OS (opnieuw en andere). Daarnaast elk onderdeel in mijn computer getest (daarvoor een voeding van iemand geleent die net ietsje sterker is , en ja, ik weet dat mijn PSU net het minimum is. Maar aangezien mijn ouders er van uit gingen dat mijn PC altijd max. W trok was dat des te meer een reden om voor het minimum te gaan. Met het nadeel dat bij de volgende upgrade een nieuwe PSU nodig is). Alles werkte zoals het hoorde en we hebben niks vreemds kunnen vinden. Daarna hebben we de hele computer weer in elkaar gezet als één geheel met het idee om hem dan morgen naar de winkel te brengen waar de onderdelen gekocht waren. Ik wilde nog een paar dingen voor de zekerheid opschrijven (W7 en BIOS versie, en ja, dat was het eerste wat ik had geupdatem m/b is namelijk niet standaart AM3+ waardoor mijn PC in het begin ook niet goed werkte bij sommige spellen). Computer heeft toen zonder problemen gedraait voor meer dan 4 uur. Lijkt er dus op dat het allemaal goed is (tot nu toe).

Mischien dat er toch één kabeltje ofzo net niet helemaal goed zat, weet ik het. Het enige wat ik weet dat ik ontzettent veel tijd heb besteed aan dit probleem, maargoed, c'est la vie.
.
Bedankt voor het meedenken. Als het morgen toch nog fout lijkt te zitten dan ga ik met de voeding bij iemand anders langs met een zwaardere PC en kijk of het dan lukt. En als dat niet werkt dan gaat die terug naar de winkel en zoeken ze daar maar uit wat het is.

(Resultaten, oververhit denk ik niet. Als de PC een uur uit staat en dan opeens in 30 sec. oververhit raakt en de andere keer na 10 minuten dan lijkt me dat onwaarscheinlijk. Voeding zou het best kunnen zijn, daar ga ik morgen naar kijken. M/B, GPU, CPU werkt gewoon in mijn PC dus denk dat het dat ook niet is.)
Pagina: 1