BIOS crasht sinds nieuwe monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo allen,

Voor een vriend van me ben ik op zoek naar een oplossing voor het volgende vreemde probleem.

Sinds de aaanschaf van twee nieuwe (Dell ultrasharp) monitoren crasht de computer bij het opstarten op het BIOS, waarna de computer zich in een oneindige opstart - crash - opstart loop bevindt. Heel af en toe (1 op de 20 keer?) gaat het opstarten wel goed, dat lijkt vaker voor te komen als wordt opgestart zonder beeldscherm aangesloten (en het / de beeldscherm(en) na het opstarten worden aangekoppeld). Het maakt ook geen verschil of beeldschermen op displayport of HDMI aangesloten worden. Het komt af en toe ook voor dat de PC helemaal niets doet na het drukken op de start-knop, dan moet de stroom even (>20 sec) van de PC afgehaald worden voordat hij weer eens opstart.

Eenmaal het BIOS voorbij is er geen enkel probleem meer, Windows draait stabiel, werken en gamen op de PC gaat zonder problemen.

Relevante hardware:
- Sapphire HD7870 GHz edition
- Gigabyte G1 Sniper M3 moederbord
- 2x Dell ultrasharp
- 600 watt voedinkje

BIOS update heeft helaas niets opgeleverd, ook het verwisselen van RAM modules, oude videokaart (HD6870) en wifi kaartje maakte niets uit.

Komt iemand dit probleem bekend voor of heeft iemand enig idee in welke richting ik het moet zoeken? Een nieuwe voeding heb ik niet liggen dus kan ik niet testen, maar om zo even een nieuwe voeding te kopen om het uit te proberen is ook weer zowat. Het lijkt me verder eigenlijk ook sterk dat het defecte hardware is, met het oude scherm (VGA'tje) werkte het wel goed, ik kan dit scherm helaas niet meer terug krijgen om mee te testen.

Alvast bedankt!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

(jarig!)
Randaarde allemaal aangesloten, dus geen spanningsverschillen op de chassis? Alle stekkers met geaarde uitvoering dus aangesloten op een geaard stopcontact? Ehm, tsja - randaarde, geaard, ik weet er zo snel geen andere term voor - Wikipedia: Contactdoos (lichtnet)

[ Voor 70% gewijzigd door DeBolle op 08-07-2013 16:32 ]

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-01 13:27

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Kan je wel altijd de bios in? Of loopt hij daarna vast?

Last.fm | Code Talks

• Qlii256
afvalzak schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:21:
Kan je wel altijd de bios in? Of loopt hij daarna vast?
Je ziet het BIOS screen (soms) en dan crasht ie.

Wat bedoel je precies met randaarde?
DeBolle schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:20:
Randaarde allemaal aangesloten, dus geen spanningsverschillen op de chassis? Alle stekkers met geaarde uitvoering dus aangesloten op een geaard stopcontact? Ehm, tsja - randaarde, geaard, ik weet er zo snel geen andere term voor - Wikipedia: Contactdoos (lichtnet)
Bedankt voor de verduidelijking. Ik had het ondertussen al door wat je bedoelde. Of alles op geaarde stopcontacten aangesloten zijn. Dat zijn ze ook uiteraard.

[ Voor 54% gewijzigd door Qlii256 op 08-07-2013 16:42 ]

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik vermoed een PSU probleem; heb je een mogelijkheid om met een andere voeding te testen?

Edit; nee dus.

Welk merk/type/leeftijd is de 600Wer eigenlijk?

[ Voor 28% gewijzigd door Majin Buu op 08-07-2013 16:45 ]

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Qlii256
Cheshire schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:42:
Ik vermoed een PSU probleem; heb je een mogelijkheid om met een andere voeding te testen?
Aan de PSU zat ik ook al te denken, aangezien we bijna alle andere hardware (buiten het moederbord) hebben getest. Ik heb geen extra voeding op overschot. Maar ik kan proberen om er een te lenen bij iemand. Ik houd jullie op de hoogte! Iemand anders nog ideeën of tips?
Cheshire schreef op maandag 08 juli 2013 @ 16:42:

Edit; nee dus.

Welk merk/type/leeftijd is de 600Wer eigenlijk?
Het merk is een OCZ StealthXStream 2 600w ATX en is ongeveer 2,5 jaar oud.

EDIT: Kan het ook zijn dat de voeding wel goed werkt bij een stresstest of gaming eenmaal ik wel in Windows kom? Want dan werkt de pc zonder enige problemen en valt deze ook niet uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Qlii256 op 08-07-2013 17:02 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:37

Nemesizz

Untouchable

EDIT: Kan het ook zijn dat de voeding wel goed werkt bij een stresstest of gaming eenmaal ik wel in Windows kom? Want dan werkt de pc zonder enige problemen en valt deze ook niet uit.
Dat kan zeker. Soms beginnen de condensators in de voeding een beetje brak te worden, metname als ze koud/koel zijn, en eenmaal opgewarmd is de voeding verder weer (redelijk) stabiel.

Ik heb dit vaker gezien bij voedingen (ook a-merken) dus mijn eerste ingeving (metname die eindeloze reboot-loop) denk ik ook de voeding.

Dat het gebeurt na het aanschaffen van nieuwe beeldschermen is gewoon pure toeval denk ik.

• Qlii256
Andere voeding geprobeerd, CMOS reset ook gedaan, maar nog steeds blijft de pc uitvallen. Wat wel opmerkelijk is, is dat hij met onboard GPU en geen enkele andere GPU aangesloten werkt zonder enige problemen.

We hebben ook 2 verschillende GPU's geprobeerd. Dus het lijkt erop of het moederbord ermee kapt als er een externe GPU aangesloten wordt. Iemand nog tips?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 18:05

Milmoor

Footsteps and pictures.

Mijn oude touchscreen monitor mocht niet aan staan tijdens het initialiseren van de bios. Dan crashde de pc. Kwam door de seriele touchscreen. Heb je misschien ingebouwde USB controllers of andere hardware die je los kan koppelen?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Qlii256
We hebben het probleem waarschijnlijk kunnen pinpointen. De kabeltjes (ja, daar hebben we 10 uur aan verspeeld) zijn mini-displayport naar displayport, en hebben 20 connectors. Volgens de standaard horen dat er maar 19 te zijn.Zie ook deze post: http://slickdeals.net/for...p?p=52894558&postcount=18.

De kabeltjes hebben inderdaad 20 connectors en het betreffen dell ultrasharps en een gigabyte moederbord. Op macbooks met mini-displayport op thunderbold aansluiting werkt het allemaal wel zoals het hoort.

Dat wordt dus de kabeltjes terugsturen en kabels vragen met 19 connectors, misschien nog een factuurtje meesturen voor 10 uur troubleshooten:-). Bedankt voor het meedenken allen!

• Qlii256
Iemand die weet waar je dan wel goede kabeltjes vind?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Op Wikipedia: DisplayPort staat wel een pinout met 20 pins. Ik heb ook een 20 pin DP naar mDP kabel die het prima doet.

Waarschijnlijk is een van de pins waarvan je denkt dat ie er niet hoeft te zijn een I2C pin, of een andere low level data communicatie bus, waar je BIOS of VESA BIOS of whatever je voor Winload langs hebt komen, niet mee om kan gaan.
Ik heb bijvoorbeeld ook wel eens gehad dat je pin 15 van een VGA connector moest wegknippen om dat sommige monitoren niet goed communiceerden met de GPU waardoor je niet door de POST kwam, of niet de juiste instellingen kon maken.

Dus, andere kabels kunnen je misschien wel helpen, maar het is zeker niet standaard :)

Beste optie is om pin 20 dus te slopen.

• Qlii256
Pin 20 mag wel degelijk aanwezig wijn in de kop van de Displayport kabel, maar hij mag niet aangesloten zijn aan het kabeltje die er achter zit. Er zit namelijk stroom op die kabel en dat hoort niet volgens de standaarden.

Als jij met jouw kabel geen problemen hebt dan heeft ofwel een van je apparaten (GPU of monitor) of beiden geen pin 20 aangesloten op de plug, ofwel heeft je kabel dit niet, waardoor je dus ook geen problemen kan krijgen. Je moet echt aan de 3 voorwaarden voldoen om dit probleem te krijgen. Stop ik bv. de DisplayPort in mijn Macbook en dan aan de monitor heb ik geen enkel probleem. Dit omdat Apple het juist heeft gedaan, en pin 20 niet geeft aangesloten in de plug van de Macbook.
Pagina: 1