Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-10 14:47

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Omdat ik nu begin met overclocken met mijn grafische kaarten op max 84 graden uitkomen onder furmark vind ik het wel eens tijd om mijn computer wat cooler te maken. Volgens mij is er met de airflow niet zo veel aan de hand in de zin van kabelmanagement. Maar ik zit dus te twijfelen waar ik fans wil plaatsen en hoeveel.

PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 189,73€ 189,73
2Sapphire HD5850 Xtreme€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 146,80€ 146,80
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 82,40€ 82,40
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 57,40€ 57,40
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 127,50€ 127,50
1Asrock p67 Extreme 4 (B3)----
1XFX 650W Core edition----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,83

Legenda:
Paars is een gat wat in de zijkant van mijn kast zit
bruin is de plek waar ik nog een CPU-fan zou kunnen installeren.
rood: warme lucht outtake
blauw: koele lucht intake
Groen: Waar ik casefans zou willen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/GDRDR.jpg

Ik wil 2 fans kopen, maximaal 3 als het echt een meerwaarde heeft.

Ik kan dus kiezen, of de 2 groene.
of de bovenste groene/onderste groene en de paarse
of geen groene en cpu + paars
of geen paarse en cpu + groen

Wat vinden jullie de beste oplossing?
moet de paarse een intake of outtake worden?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 13:22
Ik vind dit geen goede oplossing

De GPU zal amper hete lucht in de kast verspreiden. de GPU koelblokken zijn in het algemeen altijd zo ontworpen dat ze de hete lucht uit i/o panel gooien, die 2 rode pijltjes staan dus niet op zijn plaats

Je moet zorgen dat de blauwe pijl veel lucht in de kast verspreid met bijvoorbeeld 1x200mm of 2xSP120, dit zorgt ervoor dat er veel koude lucht inkom,

vernieuw eventueel je koelpasta en spuit de heatpipes uit met een luchtcompressor dat scheelt ook al heel wat.

http://www.build-your-own...mputer-tower-cases-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Uhm... ik denk dat de outtakes van de videokaart en de voeding hun lucht naar buiten blazen, ipv naar binnen zoals op het plaatje. (zo gaat het bij mijn kaart en oeding wel)

De groene outtake in de bodem van de kast zou ik zo plaatsen dat het een intake wordt. Wanneer je een aantal intakes hebt die samen meer lucht aanvoeren dan er afgevoerd wordt, en daarmee een overdruk in je kast creëert. heb je ook minder last van stof in je kast.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ik denk dat het goed is om de twee groene net om te keren. Gebruik onder voor lucht naar binnen en de bovenste om lucht naar buiten te verplaatsen. Dus onder intake en boven outtake.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Bij de voeding gaat het van onder naar achter en de videokaarten zuigen het aan en blazen het achter er weer uit. Lucht wordt dus aangezogen war jou groene pijlen staan.
Ik zeg een extra 120mm aan de voorkant en een 120mm of 140mm in de zijkant, zodat deze rechtstreeks op de GPU's staat te blazen. Dan heb je 3 fans in en 2 fans uit. En is de koeling reachtstreeks op de GPU's, waar je het wilt hebben.

De voeding is redelijk warmte neutraal, omdat hij zijn eigen in- en outtake heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
xAn52 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 09:17:
Bij de voeding gaat het van onder naar achter en de videokaarten zuigen het aan en blazen het achter er weer uit. Lucht wordt dus aangezogen war jou groene pijlen staan.
Ik zeg een extra 120mm aan de voorkant en een 120mm of 140mm in de zijkant, zodat deze rechtstreeks op de GPU's staat te blazen. Dan heb je 3 fans in en 2 fans uit. En is de koeling reachtstreeks op de GPU's, waar je het wilt hebben.

De voeding is redelijk warmte neutraal, omdat hij zijn eigen in- en outtake heeft.
Ik ben zelf niet zo`n fan (lol) van fans in de zijkant. Ze verstoren nogal je airflow in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Okee ik heb 2 fans gekocht, en dit is hem uiteindelijk geworden maar de temperaturen van mijn gpu's gaan niet omlaag :( (grootte van het pijltje geeft de hoeveelheid luchtverplaatsing aan)
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/2lXOC.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 09-07-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:42

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb dezelfde behuizing, aantal tips:
Draai je voeding om, deze trekt wat extra warme lucht weg van je GPU op die manier.
Draai de bovenste (nieuwe) fan om. Warme lucht steigt van nature boven koude lucht. Je gaat die luchtstroom zo tegen.
Haal het onderste gedeelte van de drivecage weg. je blokkeert behoorlijk veel lucht terwijl je maar 2 drives in je systeem hebt zitten.
Galaxis schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:46:
140mm kopen , gat in je zijpaneel zagen , fan monteren ter hoogte van je videokaarten.
Zitten al 2 massive gaten voor 140MM in het zijpaneel.

Af te raden omdat dit voor trilling zorgt > wat meer geluid met zich mee brengt.
Verder verstoord dit de algemene airflow in de behuizing.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2013 13:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 15:19
140mm kopen , gat in je zijpaneel zagen , fan monteren ter hoogte van je videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou je hdd en ssd in de bovenste hdd bracket plaatsen en het onderste deel eruit halen.
Voorin 2 x 120mm plaatsen zodat de airflow rechtstreeks naar je kaarten blaast.
Dan op je cpu koeler een push/pull config maken en een outtake zoals nu.
In de top zou ik gewoon eens niets plaatsen en dat eens testen.
In het zijpaneel niets plaatsen, verstoord alleen maar je airflow.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:48:
Voorin 2 x 120mm plaatsen zodat de airflow rechtstreeks naar je kaarten blaast.
2x120MM voor kan niet. 2x80 is wel een optie, maar dat gaat flink wat geluid veroorzaken :P .

De rest van je suggesties zorgen er niet voor dat de luchttemperatuur rondom de videokaarten daalt. Het is altijd een poging waard, maar verwacht er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:50:
[...]

2x120MM voor kan niet. 2x80 is wel een optie, maar dat gaat flink wat geluid veroorzaken :P .

De rest van je suggesties zorgen er niet voor dat de luchttemperatuur rondom de videokaarten daalt. Het is altijd een poging waard, maar verwacht er niks van.
Okee, dus ik zal eerst die onderste slots weghalen. Maar als ik dan die bovenste (nieuwe) fan omdraai, dan wordt de lucht toch voor mijn CPU weggezogen?
De voeding wil ik zo liever laten zitten, anders moet ik die eruit halen, alle tierips losmaken e.d. en dan komt er makkelijker stof in de voeding :)

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 09-07-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stef602 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:06:
[...]

Okee, dus ik zal eerst die onderste slots weghalen. Maar als ik dan die bovenste (nieuwe) fan omdraai, dan wordt de lucht toch voor mijn CPU weggezogen?
Er ontstaat nauwelijks een vacuum dus de lucht word echt niet 'weg gezogen'. Je blaast nu compleet tegen de luchtstroom in, wat veel slechter is voor de temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:08:
[...]

Er ontstaat nauwelijks een vacuum dus de lucht word echt niet 'weg gezogen'. Je blaast nu compleet tegen de luchtstroom in, wat veel slechter is voor de temperaturen.
Ook als die bovenste veeeel zachter draait dan die onderste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stef602 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:08:
[...]

Ook als die bovenste veeeel zachter draait dan die onderste?
Zelfs dan.

Het is makkelijker om met de stroom mee te zwemmen, dan er tegen in te gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 09-07-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
D4NG3R schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:09:
[...]

Zelfs dan.

Het is makkelijker om met de stroom mee te zwemmen, dan er tegen in te gaan.
Ik ga met D4NG3R mee. De bovenste zal zo weinig tegendruk kunnen geven, dat de lucht waarschijnlijk niet in beweging komt. Dit omdat, zals al eerder is aangegeven, de warmte zal stijgen en tegen de druk in zal gaan van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De bovenste als outtake betekent inderdaad dat hij lucht voor de CPU weg zal zuigen en dat wil je ook aangezien daar warme lucht zit die opgestegen is. Door deze warme lucht deels naar boven af te zuigen zal de CPU minder warme lucht aanzuigen en zal de temperatuur dalen. De GPU's zal je enkel koelen als er meer koude lucht binnen komt. Je wilt hier dus de front intake zo veel mogelijk koele lucht naar de CPU laten blazen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, dacht dat er wel 2 x 120mm in konden, voorin dan wel.
De 140mm op zijn laagste stand zetten voorin, onderaan.
Wat ik zelf heb gedaan in deze kast is op de hdd bracket aan de binnenkant 2 x 120mm fans gemonteerd voor vol op de kaarten te laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je wilt echt geen lucht voor je cpu fan wegzuigen, dan loopt je temp behoorlijk snel op, ik heb het ook eens geprobeerd, maar, dat maakte mijn cpu 5 graden warmer omdat de cpu-fan veel minder effecient wordt.

Ik zou die bovenste, voorste fan gewoon weghalen, denk dat dat het beste is.

Front en bottom intake is wel het beste

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

VasZaitsev schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:38:
Je wilt echt geen lucht voor je cpu fan wegzuigen, dan loopt je temp behoorlijk snel op, ik heb het ook eens geprobeerd, maar, dat maakte mijn cpu 5 graden warmer omdat de cpu-fan veel minder effecient wordt.
Ik spreek dit uit ervaring tegen. Wanneer je de luchtstroom tegengaat stijgt de algemene temperatuur in je behuizing. Wat weer als gevolg heeft dat elk component in de behuizing deze warmere lucht moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

En ik heb weer ervaring dat als ik lucht voor mijn CPU-fan wegtrek, mijn cpu een stuk warmer wordt.

Al is mijn koeler wel gedraaid, omdat Arctic Cooling nou eenmaal alleen maar zo op een AMD socket past. Mijn cpu-fan blaast van onder naar boven, en bovenin mijn kast [Antec 900] zit een 200mm fan.

Als ik een fan plaats aan de achterkant van de kast, trekt die dus lucht weg van mijn cpu-koeler, waardoor mijn temps minimaal 5 graden omhoog gingen. Nu moet ik wel zeggen dat dat een fan was die behoorlijk wat lucht verplaatste.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Stef602 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:42:
Okee ik heb 2 fans gekocht, en dit is hem uiteindelijk geworden maar de temperaturen van mijn gpu's gaan niet omlaag :( (grootte van het pijltje geeft de hoeveelheid luchtverplaatsing aan)
[afbeelding]
Déze opstellng heb ik ook. Ik heb een HAFX, dus de indeling is verder hetzelfde. Maar ipv een ventilator in de bodem heb ik er één in het zijpaneel.

En sinds ik een intake ventilator in heb gebouwd zoals jij er boven in de kast één hebt op het plaatje, en een front intake van 900rpm (ipv de originele 700rpm) blijft mijn north bridge temperatuur netjes zo rond de 50/52 graden, als ik in Dayz bezig ben, en idle ergens rond de 43 graden of iets lager. Eerst liep die op tot over de 60 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Phaerion op 09-07-2013 15:56 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoveel ervaringen en elke is anders, andere hardware endergelijke.
Gewoon zelf ff beginnen met spelen van de fans en kijken welke opstelling het beste is kwa temps voor gpu's en cpu.
Beetje spelen kwa opstelling en je komt er vanzelf achter, voldoende fans nu daar aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

VasZaitsev schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:50:
En ik heb weer ervaring dat als ik lucht voor mijn CPU-fan wegtrek, mijn cpu een stuk warmer wordt.

Al is mijn koeler wel gedraaid, omdat Arctic Cooling nou eenmaal alleen maar zo op een AMD socket past. Mijn cpu-fan blaast van onder naar boven, en bovenin mijn kast [Antec 900] zit een 200mm fan.

Als ik een fan plaats aan de achterkant van de kast, trekt die dus lucht weg van mijn cpu-koeler, waardoor mijn temps minimaal 5 graden omhoog gingen. Nu moet ik wel zeggen dat dat een fan was die behoorlijk wat lucht verplaatste.
Wel even lezen he. We hebben het over een enkele fan rechts midden boven op deze image, welke op dit moment tegen de luchtstroom inblaast.
http://snag.gy/2lXOC.jpg

De situatie die jij nu schetst is compleet anders. Ik spreek uit ervaring met deze exacte behuizing aangezien ik er zelf eentje heb 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Ik kan anders ook 1 hardblazende fan op de hdd cage zetten en dan die fan aan de onderkant laten vervallen, of 1 aan de bovenkant, enig idee wat de beste oplossing is?

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 09-07-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 13:22
Als ik je GPU opzoek zie ik dat je temps normaal zijn, ik heb van verschillende mensen gelezen dat ze een temp hebben van 70c tot 85c in crossfire.

Aangezien je intake van je frontfan nogsteeds beter kan denk ik dat je goed zit, hou er ook rekening mee dat het zomerse weer is en de kamertemp bepaald ook bijzonder veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Hopelijk kom je met deze link wat veder.

Veel beeld martiaal met goede uitleg! Heeft mij goed geholpen met de juist juist oplossing.

http://www.silverstonetek...?tid=wh_positive&area=usa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het misschien wat om dit ding Afbeeldingslocatie: http://cdn1.bigcommerce.com/server3900/9dd4a/products/603/images/1198/vga_holder_blackwhite__69381.1336660997.1280.1280.jpg
van een 80mm. fannetje te voorzien voor je videokaart?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2013 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 21:19

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat me trouwens opvalt aan de fanopstelling van de TS in de post vna 9 juli 13:42 is dat er botsende luchtstromen zijn. De top fan en de bottom fan en die intake van de HDD zorgen toch voor botsingen. Heb je al eens geprobeerd wat het oplevert als je beide fans weghaalt en alleen een HDD-intake fan hebt?

Hitte stijgt op en het is altijd beter om meer hitte UIT de kast te krijgen dan koele lucht IN de kast te krijgen.

Daarnaast moet je ff kijken wat het drukverschil is. Meer outtake dan intake is het beste qua cooling, maar stof wordt door kiertjes naar binnen gezogen. Meer intake dan outtake is beter voor de stofvorming (mits je natuurlijk stoffilters hebt), maar minder goed voor de koeling omdat de lucht langer de tijd heeft om op te warmen voordat het eruit geblazen wordt.

Ik zou eens proberen die bovenste intakefan weg te halen en die achter je CPU cooler te doen, zodat je deze in een pushpull opstelling hebt. Door een pushpull opstelling hoef je theoretisch gezien geen fans te hebben met een hoge static pressure (minder geluid) om dezelfde (als niet betere) koeling te krijgen. Kijk dan wel dat de achterste outtakefan evenveel lucht kan verplaatsen als die op je CPU koeler. Als die minder lucht kan verplaatsen, dan krijg je natuurlijk een soort van "queue" tussen de achterste outtake en de cpu koeler....

Ik heb zelf deze opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://farm7.staticflickr.com/6203/6082872404_6608ac10e6_o.jpg
Waarbij ik de lianLi BS-08 weggelaten heb. Ik heb een lekker koele kast met meer outtake dan intake. OK, ik heb idd ietsje meer last van stof die door kiertjes naar binnen komt, maar ik heb niet al teveel botsende stromen.
Daarnaast zijn de 120mm fans allemaal Gelid Wing12-PL fans (PWM) met 76CFM. Ik heb de fans van de CPU en de achterste outtake met elkaar verbonden en op de CPU_FAN header aangesloten zodat deze 3 te allen tijde exact dezelfde speed hebben.
De rest van alle fans heb ik op de fancontroller aangesloten die meestal gewoon op het minimum draaien. De 140mm outtake fans wil ik tijdens gamen nog wel eens hoger zetten vanwege de restwarmte in de case.

Build:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/s720x720/316755_1545558414726_1411954616_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/299836_1545556574680_1365438042_n.jpg

Intern:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/s720x720/303020_1545558294723_848849403_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/s720x720/310351_1545557054692_1267505183_n.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/319571_1545557814711_2057184648_n.jpg

Load (Hier had ik Crysis 2 aanstaan):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/297483_1515686187939_1963866946_n.jpg

Idle:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/s720x720/313628_1545556774685_1965998832_n.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Deathchant op 12-07-2013 14:20 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1