Welke netwerkkabel gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 21:31
Beste Tweakers

Binnenkort ga ik in een bedrijf helpen met de installatie van IP camera's.
Nu wou ik toch even zeker zijn welke netwerkkabels ik het beste kan gebruiken.

Even een schema van het gebouw:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/s4vpmo.png

Ik zou het volgende gaan doen:

- 70m: stugge cat5e kabel gebruiken
- Ik was van plan de POE adapters telkens direct achter de switch te plaatsen. Omdat deze afstand telkens maar max 1m gaat zijn wou ik hier een soepele cat5e kabel gaan gebruiken.
- Van POE adapter naar camera een stugge cat5e kabel, deze stopt net voor de camera. Verbinding naar de camera gaat via een soepele cat5e kabel

Zou dit goed werken indien ik het op deze manier maak?

Alvast bedankt!

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 11:28
Kun je geen switches met POE erin kopen? Of zijn de switch-soorten al bekend?

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Misschien een idee om twee kabels neer te leggen, bij een lengte van 70m leg je niet even een nieuwe kabel neer en de videobeelden zijn denk ik wel belangrijk voor je.

Mijn naam is niet Peter!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
De camera's gebruiken vaak 100Mbit poortjes ofwel aan CAT5 zou je voldoende moeten hebben. Ik zou echter ook (met oog op de toekomst naar CAT 6 a misschien 7 kijken). CAT 6 is vaak zelfs dezelfde prijs bijna en bied toch een behoorlijke bandbreedte extrta. Tussen de switches zou ik een afgeschermde CAT 6 doen (aangezien het om camera's gaat neem ik aan dat de tussenverbinding 1Gb/s is?

En soepel of stug... Je bedoelt op afgeschermd of niet. Als je de kabel zelf moet trekken dan zou ik gewoon afgeschermd nemen. Je koopt het op rol en je hebt aan een rol voldoende om alles te doen (zelfs wat over... ).

Is het geen optie om POE via de switches te doen?

Edit± 2x die 70 meter vind ik ook goede opmerking. Zou ik ook doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cave_Boy op 08-07-2013 11:57 ]

• stefve1
@cor453: Dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar is deze oplossing niet goedkoper? Ik wou gebruik gaan maken van de switch Netgear GS108

@PeterPanda: Bedoel je dan enkel 2 kabels leggen waar de afstand 70m is?

@Cave_Boy: Dat van die CAT6 is inderdaad waar, bedankt! Maar klopt het dat als ik met een 'stugge' kabel werk, dat ik ook met wandcontactdozen moet werken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cave_Boy schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:57:
De camera's gebruiken vaak 100Mbit poortjes ofwel aan CAT5 zou je voldoende moeten hebben. Ik zou echter ook (met oog op de toekomst naar CAT 6 a misschien 7 kijken). CAT 6 is vaak zelfs dezelfde prijs bijna en bied toch een behoorlijke bandbreedte extrta. Tussen de switches zou ik een afgeschermde CAT 6 doen (aangezien het om camera's gaat neem ik aan dat de tussenverbinding 1Gb/s is?

En soepel of stug... Je bedoelt op afgeschermd of niet. Als je de kabel zelf moet trekken dan zou ik gewoon afgeschermd nemen. Je koopt het op rol en je hebt aan een rol voldoende om alles te doen (zelfs wat over... ).
Wat lul jij nou allemaal? Soepel of stug doelt TS op stranded of solid-core kabel. De simpele vuistregel is: in de muur* solid, anders soepel.

Afgeschermde kabel is compleet nutteloos in nagenoeg alle situaties. Cat5 kun je niet meer kopen. Cat6 biedt niet noemenswaardig meer bandbreedte; wel op signaalniveau maar daar heb je niks aan want meer dan een gigabit ga je er over 70 meter niet overheen doen en dat kan cat5e ook. Verder is cat6 en zeker cat6a en al helemaal cat7 wel degelijk een stuk duurder dan cat5e.

*) of anders vast geinstalleerd
stefve1 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:59:
@cor453: Dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar is deze oplossing niet goedkoper? Ik wou gebruik gaan maken van de switch Netgear GS108

@PeterPanda: Bedoel je dan enkel 2 kabels leggen waar de afstand 70m is?

@Cave_Boy: Dat van die CAT6 is inderdaad waar, bedankt! Maar klopt het dat als ik met een 'stugge' kabel werk, dat ik ook met wandcontactdozen moet werken?
Nee, daar heb je ook gewoon plugjes voor, specifiek voor solid-core kabel.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 08-07-2013 12:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 20:34
Stug versus soepel heeft te maken met de connectoren. Stugge kabel heeft een enkele koperen kern wat beter geschikt is voor klemmen in wandcontactdozen en bij LSA patch tools. Soepele kabel heeft een koperen kern met meerdere draadjes die geschikt is voor knijpstekkertjes. Er zijn ook knijpstekkers voor stugge kabel, dus dat kan eventueel ook.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Solid heeft ook heeel subtiel betere signaaleigenschappen.

• stefve1
Bedankt voor alle informatie!

@CyBeR: Zou jij ook 2 kabels leggen daar waar de afstand 70m is?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:55

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je kunt ook twin-utp op rol krijgen. Dat is gewoon een dubbele UTP kabel die je in een keer trekt. Heb je er gelijk twee :)

Hier stond een dode link.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 20:34
Het belangrijkste wat je in de gaten moet houden is dat je gewoon echt koper hebt, minimaal 24 AWG. CCLA en CCLS zijn aluminium en respectievelijk stalen aders die je in goedkope troep kabels terug vindt. Als je gewoon een goede Cat5e kabel koopt heb je voor 100mbit IP camera's meer dan voldoende. Als je POE gaat doen, kun je sowieso geen gigabit doen, want dan zijn je aders in gebruik voor power.

• stefve1
Ik was van plan om de kabels te bestellen bij netwerkproducten.com

https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-412.html

Heeft iemand ervaring met deze winkel?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:34
CyBeR schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:05:
[...]

Wat lul jij nou allemaal? Soepel of stug doelt TS op stranded of solid-core kabel. De simpele vuistregel is: in de muur* solid, anders soepel.

Afgeschermde kabel is compleet nutteloos in nagenoeg alle situaties. Cat5 kun je niet meer kopen. Cat6 biedt niet noemenswaardig meer bandbreedte; wel op signaalniveau maar daar heb je niks aan want meer dan een gigabit ga je er over 70 meter niet overheen doen en dat kan cat5e ook. Verder is cat6 en zeker cat6a en al helemaal cat7 wel degelijk een stuk duurder dan cat5e.

*) of anders vast geinstalleerd

[...]

Nee, daar heb je ook gewoon plugjes voor, specifiek voor solid-core kabel.
Afgeschermde kabel nutteloos? Ik ben zat situaties tegengekomen dat TL lichtbakken over langere afstanden storing gaven op UTP kabels (door de starter).

Stugge en soepele kabel heb ik verkeerd begrepen. Ik ken het als een die goed buigzaam is en een die niet goed buigzaam is. En een met afscherming is een stuk minder buigzaam als een zonder.

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 08-07-2013 12:13 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

__fred__ schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:10:
Als je POE gaat doen, kun je sowieso geen gigabit doen, want dan zijn je aders in gebruik voor power.
Dat is niet waar. Bij 802.3af (ongeacht of je op gigabit draait of niet) wordt ofwel gebruik gemaakt van de spare aders in een 100base-tx verbinding, ofwel van de rx/tx-aders met een phantom powerconstructie. Bij gigabit wordt altijd gebruik gemaakt van de phantom powerconstructie omdat inderdaad alle aders in gebruik zijn voor data.

Het zijn passieve PoE splittertjes waar je alleen 100mbit mee kunt doen omdat die alleen gebruik maken van de ongebruikte aders.
Cave_Boy schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:12:
[...]
Afgeschermde kabel nutteloos? Ik ben zat situaties tegengekomen dat TL lichtbakken over langere afstanden storing gaven op UTP kabels (door de starter).
Ik zei ook, 'nagenoeg alle', niet 'alle'. Er zijn inderdaad situaties waar de storing zodanig is dat 't niet meer goed werkt. Dat zijn er echter niet veel want ethernet zit wat dit betreft heel goed in elkaar.
stefve1 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:08:
Bedankt voor alle informatie!

@CyBeR: Zou jij ook 2 kabels leggen daar waar de afstand 70m is?
Of ik 't zou doen ligt aan de situatie maar een slecht idee zal ik 't nooit noemen.

• stefve1
Met alle informatie heb ik een nieuw schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2gy3j3l.png

De keuze tussen cat5e en cat6 heb ik nog niet gemaakt. Ik ga hiervoor eerst het prijsverschil eens berekenen.

Maakt het trouwens uit waar je de POE adapters ergens plaatst? Want ik heb een afstand waar achter de POE adapter nog 40m kabel komt. Gaat dit een probleem geven?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Voor 802.3af zou 't, bij gebruik van goede kabel, niet uit mogen maken.

• stefve1
Nog eens bedankt iedereen voor alle hulp! Alles is ondertussen al aangekomen.

Nog één vraag:

Als ik op het stuk van 70m twee kabels trek en deze beide aansluit op de switch gaat dit dan niet voor een loop effect zorgen?

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:06
stefve1 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:13:
Als ik op het stuk van 70m twee kabels trek en deze beide aansluit op de switch gaat dit dan niet voor een loop effect zorgen?
Bij een "domme" switch wel, bij een managed switch kun je spanning tree of link aggregation opzetten. Bij spanning tree wordt dan 1 van de 2 verbindingen uitgeschakeld ("redundancy"), bij link aggregation krijg je de dubbele bandbreedte tussen de 2 switches.

Als je "domme" (Level 2) switches gebruikt krijg je inderdaad problemen als je 2 kabels tussen ze steekt.

[ Voor 7% gewijzigd door NjitsSs op 11-07-2013 19:45 ]

• stefve1
Wat ik wel kan doen is zeker 1 kabel leggen van switch naar switch, en een andere kabel van de router naar de achterste switch? Maar of dit veel gaat uitmaken is iets anders... Ik kan in ieder geval wel die 2de kabel leggen voor als er later een access point aan de achterkant van het gebouw komt. Dan heb ik een aparte lijn voor internet en een aparte voor de camerabeelden.
Pagina: 1