Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03:23
Hallo,

Binnenkort ga ik mijn huidige werkgever verlaten omdat ik in September weer een voltijd studie ga volgen.
Nu had de loonadministratie persoon mij verteld dat ik 't opgebouwde vakantiegeld van ná de uitbetaling hiervan, terug krijg. Dit is in mijn geval het vakantiegeld over twee maanden salaris, ofwel 2x 8% van het maandsalaris.

Eerste vraagje is, dit is toch over het bruto salaris, neem ik aan?
Tweede vraagje; een vriend verteld me dat hierover wel de volle mep, 52% belasting over geïnd wordt. Klopt dit, en is dit nog terug te vorderen via belasting aangifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

1: Correct
2: Correct

Dat mag je dan volgend jaar opgeven voor de inkomstenbelasting 2013, en krijg je het e.e.a. terug. Maar je hebt het nu wel 10 maanden eerder, dan het normaal in mei/juni betaalt zou worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: wel alleen over je normale bruto salaris, dus niet over extra's (reiskostenvergoeding, bonus, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ah, helder, danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Of er 52% belasting over geheven wordt is afhankelijk van in welke belastingschijf jij valt. Je werkgever zal het in eerste instantie belasten tegen de hoogste schijf waar jij in valt.

Na het invullen van je belastingaangifte wordt dit eventueel gecorrigeerd, want ook vakantiegeld zijn gewoon inkomsten uit arbeid, en worden dus niet speciaal belast.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
De belasting houdt op elk loonstrookje in wat ze verwachten dat je aan belasting moet betalen.

Verdien je dus elke maand 1000 euro, dan gaan ze uit van een jaarinkomen van 12.000. Je betaalt dan belasting volgens die schijf.

Krijg je een 13e maand, dan heb je ineens een salaris van 2000. Je betaalt dan belasting alsof je een jaarinkomen hebt van 24.000. Terwijl je in realiteit maar 13.000 krijgt.

Dit verschil krijg je terug nadat je belastingaangifte hebt gedaan (of een T-biljet ingevuld) over 2013.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna correct...

Je bouwt gewoon elke maand over je bruto maandsalaris vakantiegeld op, wat normaal in mei wordt uitbetaald, tenzij het contract eerder beeindigd wordt. Het vakantiegeld dat je tot nu toe hebt opgebouwd, staat (meestal onderaan) je loonstrook vermeld. DIt hoef je dus niet zelf uit te rekenen.

52% belasting lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, dan heb je wel een heel leuk salaris! In mei heb je ook vakantiegeld gekregen. Dit is belast met het Bijzonder Tarief. Dit tarief is vastgesteld op basis van jouw geschatte jaarinkomen en wordt gebruikt bij dit soort uitkeringen en nu dus ook..

Aangezien je gaat studeren en je jaarinkomen waarschijnlijk lager wordt dan hetgeen je Bijzonder Tarief op is vastgesteld, is de kans best wel groot dat je hiervan nog terug krijgt bij je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:03
Als jij in September weer gaat studeren en geen inkomsten meer hebt (aanname) dan krijg je volgende jaar nog een leuke smak geld terug van de BD.

Je werkgever gaat er vanuit dat je een heel jaar werkt, en zo berekend de salarisafdeling de te betalen belasting.

Als jij maar 8 maanden werkt ipv 12 krijg je een leuke zakcent weer volgend jaar.

Als je jaarinkomen € 55.991 of hoger is, dan betaal je over dat gedeelte wat je eroverheen zit 52% belasting.

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 08-07-2013 12:26 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:18

CeesKees

I rest my Kees

Vakantiegeld is toch altijd bijzonder tarief, dus 52%?!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
CeesKees schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:31:
Zie het antwoord van standevrouw:
Dit tarief is vastgesteld op basis van jouw geschatte jaarinkomen en wordt gebruikt bij dit soort uitkeringen en nu dus ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CeesKees schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:31:
Zoals al opgemerkt is dat afhankelijk van de hoogte van je inkomen.

Tevens heet het wel "bijzonder tarief", maar het is alleen bijzonder in de zin van hoe de salaris administratie berekend wat ze netto uit betalen. Voor de belastin zelf is er helemaal niks bijzonders aan en valt het gewoon onder de normale inkomstenbelasting in box-1.

[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 08-07-2013 13:50 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Stel, je verdient € 1.500 bruto per maand. Je belastbaar jaarinkomen is dan 12 * € 1.500 + 8% = € 19.440. Daarover moet je 37% inkomstenbelasting afdragen. Dat is € 7.192 en dan hou je € 12.247 netto over. Maandelijks zou je plaatje dan zo worden:

€ 1.500 - 37% = € 945

Echter is daar geen rekening gehouden met de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Dit is een korting op je te betalen belasting. De algemene heffingskorting is € 2.001 per jaar en de maximale arbeidskorting is € 1.723 per jaar, samen € 310 per maand.

Je plaatje wordt dan als volgt:
€ 1.500 - 37% = € 945 + € 310 = € 1.255.

Nu komt je vakantiegeld:
8% van 12 x € 1.500 = € 1.440 bruto. Dat wordt tegen hetzelfde tarief van 37% belast.

€ 1.440 - 37% = € 907 netto. In je maandelijkse reguliere betalingen heb je al je heffingskortingen "gekregen", die ga je hier niet nog een keer krijgen.

Dus omdat hierbij géén rekening wordt gehouden met de heffingskortingen, "voelt" vakantiegeld altijd zwaarder belast.

In werkelijkheid wordt vakantiegeld dus niet zwaarder belast, maar je krijgt simpelweg minder heffingskortingen terug over je vakantiegeld.

Note: bedragen kunnen iets afwijken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Grolsch schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:25:
Als jij in September weer gaat studeren en geen inkomsten meer hebt (aanname) dan krijg je volgende jaar nog een leuke smak geld terug van de BD.

Je werkgever gaat er vanuit dat je een heel jaar werkt, en zo berekend de salarisafdeling de te betalen belasting.

Als jij maar 8 maanden werkt ipv 12 krijg je een leuke zakcent weer volgend jaar.

Als je jaarinkomen € 55.991 of hoger is, dan betaal je over dat gedeelte wat je eroverheen zit 52% belasting.
Valt dit niet heel erg mee?

Ik heb het ook in het 'wat verdient de got'er blabla' topic gezet dus 't is geen geheim, ik verdien 2000 bruto per maand. Ik heb hier, als ik stop, 6 maanden gewerkt. Ik zit voor zover ik weet met het topje in de 42% belastingschijf.
Is er een formule waarmee ik kan berekenen wat ik dan ongeveer terug krijg volgend jaar?
Wel lease ik ook een auto (nuja, binnnekort niet meer dus), is een 14% Polo, cataloguswaarde schat ik zo op 18.000... Maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Daffie schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:41:
[...]

Ik heb het ook in het 'wat verdient de got'er blabla' topic gezet dus 't is geen geheim, ik verdien 2000 bruto per maand. Ik heb hier, als ik stop, 6 maanden gewerkt. Ik zit voor zover ik weet met het topje in de 42% belastingschijf.
Is er een formule waarmee ik kan berekenen wat ik dan ongeveer terug krijg volgend jaar?
Wel lease ik ook een auto (nuja, binnnekort niet meer dus), is een 14% Polo, cataloguswaarde schat ik zo op 18.000... Maar dat is een aanname.
Er zijn twee punten waarom je geld terug zou krijgen. Aan de ene kant omdat niet je volledige heffingskorting verekend is ( Zoals Ardana laat zien kan dat oplopen tot 300 euro per maand ), aan de andere kant omdat er in een te hoge schaal gerekend is doordat je met een vol jaarsalaris wel in een andere schaal valt, maar door minder te werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Bron: Belastingdienst

Grove berekening:
€ 2.000 bruto per maand
Auto: € 18.000 x 14% = € 210 bruto bijtelling per maand
8% vakantiegeld

Samen is dat € 28.440 / 2 (want maar ’n half jaar) = € 14.220 bruto per jaar.

Je moet hierover 37% belasting betalen, = € 5.261

Je krijgt aan algemene heffingskorting terug € 2.001
Je krijgt aan arbeidskorting terug: € 161 + 16,115% x (€ 14.220 - € 8.816) = € 161 + € 870 = € 1.031

Samen krijg je € 3.032 aan heffingskorting terug

Aan belastingen betaal je dus € 5.261 - € 3.032 = € 2.229

Netto hoor je dus (€ 2.000 * 6 * 1.08) - € 2.229 = € 10.731 over te houden.

Omdat ik niet weet welke bedragen je werkgever daadwerkelijk heeft ingehouden aan belastingen, kan ik ook niet uitrekenen wat je wellicht terug kunt krijgen.

Overigens: zoek eens uit wat middeling is. Als je sterk wisselende inkomsten hebt, kan belastingmiddeling je nóg een leuk zakcentje aan belastingteruggave opgeven.

Noot: merk op dat de feitelijke belastingdruk nog geen 18% is! Van je bruto-salaris betaal je dus slechts 18% belasting – en dan rij je ook nog eens gratis een auto. Als ik de auto meeneem, betaal je nog niet eens 16% belasting…

Dus die 52% over je vakantiegeld klopt in ’t geheel niet.

Als laatste: omdat je maar een half jaar werkt, val je in de 37%-categorie. Maar omdat je werkgever moet inhouden alsof je 'n vol jaar werkt, zal hij voor alle inhoudingen de 42%-categorie hanteren, minus de heffingskortingen, die ook weer verkeerd verrekend zijn.

Hij zal rekenen:
€ 2.000 x 12 x 1.08 = € 25.920
€ 210 x 12 = € 2.520
Samen € 28.440

Over de eerste € 19.645 betaal je 37% = € 7.268
Over het restant (€ 28.440 - € 19.645) € 8.795 betaal je 42% = € 3.693
Samen € 10.961

Aan heffingskortingen krijg je volgens hem terug: € 2.001 + € 1.723 = € 3.724
Netto moet je dus aan belastingen betalen: € 10.961 - € 3.724 = € 7.237

Je werkgever werkt met tabellen en houdt dus ronde bedragen in, die gebaseerd zijn op bovenstaande, maar niet noodzakelijkerwijs overeenkomen met de werkelijke bedragen.

Maandelijks zal dat iets worden als:
Bruto € 2.000
Bijtelling: € 210

Ingehouden loonbelasting € 884 (ik ken de tabel niet, ik heb voor 't gemak 40% genomen)
Verrekende heffingskortingen: € 310
Netto uit te betalen: € 1.426

Verder geen zin om te rekenen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 08-07-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daffie schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:41:
[...]

Zie de berekening van Ardena :) Je krijgt nog wel een paar leuke centen terug, wat het exact is is afhankelijk van jouw situatie, vrijstellingen, evt. HRA, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Merk ook op dat het interessant kan zijn om je collegeld volledig dit jaar te betalen. Mits je geen stufi krijgt, kan je je studiekosten dan aftrekken van de inkomen. Het is interessant om dat in het belastingjaar 2013 te doen, omdat je dit jaar een behoorlijk inkomen hebt. Als je niets betaalt, kan je ook niets aftrekken... En alles in dit jaar laten vallen is belangrijk, omdat je anders wegens de drempel maar weinig af te trekken overhoudt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

@ATS: Ik krijg nog wel StuFi.

@ardana: Bedankt voor de uitgebreide berekening. Ik ga me eens verdiepen in die middelingsregeling. Heb net even vluchtig de belastingdienst website gelezen en zie daar dat als je in een paar jaar sterk verschillende inkomsten heb gehad, dat je dan middeling kunt toepassen maar óf en hoe dat dan gaat werken heb ik nog niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daffie schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 12:32:
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

@ATS: Ik krijg nog wel StuFi.

@ardana: Bedankt voor de uitgebreide berekening. Ik ga me eens verdiepen in die middelingsregeling. Heb net even vluchtig de belastingdienst website gelezen en zie daar dat als je in een paar jaar sterk verschillende inkomsten heb gehad, dat je dan middeling kunt toepassen maar óf en hoe dat dan gaat werken heb ik nog niet naar gekeken.
Als jij 2000,00 per maand verdiend + auto, dan heb je in 2013 gedurende 8 maanden al bijna € 20.000,-- aan inkomen, en daarmee vervalt je recht op stufi (in 2013), dus reken daar maar niet op :)

In 2013 is de bijverdiengrens € 13.530,90, welke je dus ruimschoots haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij 2000,00 per maand verdiend + auto, dan heb je in 2013 gedurende 8 maanden al bijna € 20.000,-- aan inkomen, en daarmee vervalt je recht op stufi (in 2013), dus reken daar maar niet op :)

In 2013 is de bijverdiengrens € 13.530,90, welke je dus ruimschoots haalt :)
Dus het is heel slim om, zoals ATS opmerkt, in 2013 je collegegeld volledig te betalen. Dan kan je het over dit jaar dus weer aftrekken van de belasting, omdat je geen Stufi kreeg. Heb je dit meteen weer terugverdiend via de belasting :)
In 2014 werk je dan niet meer en wordt het dus een heel ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:27:
[...]

Dus het is heel slim om, zoals ATS opmerkt, in 2013 je collegegeld volledig te betalen. Dan kan je het over dit jaar dus weer aftrekken van de belasting, omdat je geen Stufi kreeg. Heb je dit meteen weer terugverdiend via de belasting :)
In 2014 werk je dan niet meer en wordt het dus een heel ander verhaal..
Je mag ook nog eens je inkomen voor de belasting middelen over de afgelopen 3 jaar.
Als je van een full-time baan naar een full-time studie gaat (of andersom) kan dat heel veel geld opleveren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Iets wat mij nog niet helemaal duidelijk is...
Kan ik nu het schoolgeld aftrekken van a) belastbaar inkomen, of mag ik schoolgeld aftrekken van b) het bedrag wat ik aan belasting moet betalen?

In het geval A weet ik niet of het zo veel voordeel oplevert (?). In geval B natuurlijk wel.

Ik heb overigens wel net gekeken naar dat verhaal dat ik meer verdien dan de bijverdiengrens, maar ook daar is een bepaalde regeling voor. Als het namelijk zo is dat je tussen januari en september géén stufi hebt ontvangen, dan telt je inkomen in die maanden niet mee. Hetzelfde geld voor inkomen tussen september en januari.
Echter, in mijn geval heb ik in januari nog wel stufi gehad, immers ik had pas 27 januari mijn diploma. Wat ik nu volgens de medewerkster van DUO wel kan doen, is (online) aangeven dat ik met terugwerkende kracht vanaf 31 december 2012 geen stufi of OV meer wens te ontvangen. Dan word het bedrag wat ik in januari 2013 heb ontvangen, omgezet in een schuld, maar dan mag ik wel gewoon weer vanaf september stufi + reisproduct ontvangen.

De vraag is nu dus wat financieel meer oplevert; boete betalen over de maand januari 2013 en dan vanaf september 2013 gewoon stufi ontvangen;
of dit niet doen, en doen wat hierboven beschreven word, al dan niet i.c.m. middelingsregeling.

Of kan het ook allebei? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

Daffie schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:50:
Kan ik nu het schoolgeld aftrekken van a) belastbaar inkomen, of mag ik schoolgeld aftrekken van b) het bedrag wat ik aan belasting moet betalen?

In het geval A weet ik niet of het zo veel voordeel oplevert (?). In geval B natuurlijk wel.
Aftrekken doe je van je inkomen, niet van je belasting :)
(Korting trek je wel van je belasting af, zoals algemene heffingskorting).

Wat het je oplevert is simpel: je betaalt je collegegeld van netto geld ipv bruto.

Dus als jij in de 42% schaal valt, en je betaalt 1000 euro, die je mag aftrekken, dan krijg je 420 euro terug.

Simpel gezegd levert het je dus 42% korting o op je collegegeld. Ik weet niet wat een studie tegenwoordig kost, maar ik denk dat dat een leuk bedrag is om te besparen. Uiteraard zou ik wel even goed narekenen hoe het zit met stufi. Reken gewoon alles door in een excel voordat je kiest :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Daffie schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:50:

Ik heb overigens wel net gekeken naar dat verhaal dat ik meer verdien dan de bijverdiengrens, maar ook daar is een bepaalde regeling voor. Als het namelijk zo is dat je tussen januari en september géén stufi hebt ontvangen, dan telt je inkomen in die maanden niet mee. Hetzelfde geld voor inkomen tussen september en januari.
Echter, in mijn geval heb ik in januari nog wel stufi gehad, immers ik had pas 27 januari mijn diploma. Wat ik nu volgens de medewerkster van DUO wel kan doen, is (online) aangeven dat ik met terugwerkende kracht vanaf 31 december 2012 geen stufi of OV meer wens te ontvangen. Dan word het bedrag wat ik in januari 2013 heb ontvangen, omgezet in een schuld, maar dan mag ik wel gewoon weer vanaf september stufi + reisproduct ontvangen.

De vraag is nu dus wat financieel meer oplevert; boete betalen over de maand januari 2013 en dan vanaf september 2013 gewoon stufi ontvangen;
of dit niet doen, en doen wat hierboven beschreven word, al dan niet i.c.m. middelingsregeling.

Of kan het ook allebei? :S
Je mag per maand dat je studeert een bepaald bedrag aftrekken van je belastbaar inkomen. Bij je aangifte vul je dus gewoon in welke maanden je studeerde, en dan rekent het programma je aftrekpost uit.
Er gaat ook nog een drempel (ik geloof €500) vanaf.
De catch is: Als je stufi krijgt, dan wordt het bedrag van je stufi afgetrokken van je studiekosten, waardoor je netto op €0 uitkomt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Klopt helemaal. De drempel is €500, en je ontvangen stufi moet je weer van de gemaakte kosten aftrekken (het is een tegemoedkoming die je hebt ontvangen), waardoor er verder niets af te trekken valt als je stufi krijgt. Terecht overigens. Krijg je geen stufi, dan werkt het dus zo:

Collegegeld + boeken/materialen: € 1800
Drempel: € 500 -/-
Af te trekken bedrag: € 1300
Afhankelijk van je schaal levert je dat dus van de belastingen een tegemoedkoming in de studiekosten van zo'n €390 tot maximaal €676 op. Dat dekt de kosten natuurlijk niet, maar het is wel een leuke bijdrage in de kosten. Mits je daadwerkelijk genoeg inkomen hebt om überhaupt wat af te trekken natuurlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Nu is het bij mij zo dat het schoolgeld € 1850,- is. Dan moeten er nog wat boeken gekocht worden, maar dit stelt niet veel voor. Zeg dat het totaal op € 1900,- komt.

Ik heb 6 maanden gewerkt, en heb daarbij € 2000 bruto per maand verdient, dan zit ik dus in de 42% categorie.

Als ik het goed begrijp, kan ik dan een 'korting' krijgen van 42% van 1900, min de drempel van 500 euro, dus 42% van € 1400,- en dat is € 812 ,-

Als ik er voor kies om de studiefinanciering van januari 2013 met terugwerkende kracht ongedaan te maken, dan moet ik dat terugbetalen. Dat is € 194,- OV-reisproduct boete, en € 70,- basisbeurs boete, totaal dus € 264,-.
Dat betekent wel dat ik vanaf september stufi + OV-reisproduct mag ontvangen. Op HBO geld een basisbeurs van afgerond € 98,- per maand, en als we voor het OV-reisproduct dezelfde € 194 hanteren als die ik als boete moet betalen, dan kom ik op € 292,- per maand.
Als ik dit bedrag (oké, OV reisproduct niet in de vorm van Euro's maar wel gratis OV vervoer) over september, oktober, november en december kan ontvangen, dan is dat 5x € 292,-, is € 1460,-.

Dan is dat toch aantrekkelijker dan géén stufi ontvangen en het aftrekken van belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

september, oktober, november, december zijn maar 4, geen vijf maanden :)
Stufi optie betekent dus (4x292)-264 = 904 euro

Ook bij de niet-stufi optie gebruik je een rare rekenmachine, want 42% van 1400 is volgens mijn excel 588.

(de genoemde 812 is 42% van 1933 euro, dus hoe je daarbij komt is me een raadsel)

Maar goed, het gaat dus niet om 812 vs 1460 euro, maar om 588 vs 904. Nog steeds in het voordeel van je stufi-optie.

Let er wel op dat het bedrag van 194 euro dat je voor ov rekent een onzinbedrag is. Als jij die ov-kaart niet gebruikt levert het je niets op, en moet je van die 904 euro dus nog eens 776 euro aftrekken. Dan is het niet zo interessant meer.

Realistischer is dus om je reiskosten voor die 4 maanden in te schatten, en die bij de te ontvangen stufi te rekenen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:22
Indien je recht heb op stufi (ook al ontvang je het niet), moet je gaan rekenen met normbedragen om tot een eventuele aftrekpost te komen, recht toe recht aan gemaakte kosten minus ontvangen studiefinanciering gaat helaas niet op:

http://download.belasting...aven_2012_ib2751t22fd.pdf

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Bovendien kom je met dat half jaar werken lang niet aan 42% belasting. Je komt veel lager uit. Dat zorgt dus ook dat je aftrekpost (zo je die al hebt, zie boven) veel minder gaat opleveren.

Ik denk dat je aftrekken van de belasting kan vergeten, dat gaat niet opschieten.

[ Voor 20% gewijzigd door ATS op 09-07-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik dan gewoon dat 'te veel' ontvangen stufi van januari ga terugbetalen in de vorm van een boete, zodat ik in september gewoon weer stufi kan aanvragen.

Het hele verhaal van ardana, gaat nog wel gewoon op toch? Staat immers toch los van het school gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt :)

En je valt straks idd niet in 't 42%-tarief, maar onder 't 37%-tarief. Dus je eventuele aftrekpost (en dus maximale teruggave is: (normbedragen) studiekosten - drempel x 37%. En dan weelicht zelfs nog voor een paar maanden als je deels wel stufie wil ontvangen (maar van de combi belastingdienst-stiediekosten/financiering heb ik niet veel verstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Dido schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:26:
september, oktober, november, december zijn maar 4, geen vijf maanden :)
Stufi optie betekent dus (4x292)-264 = 904 euro

Ook bij de niet-stufi optie gebruik je een rare rekenmachine, want 42% van 1400 is volgens mijn excel 588.

(de genoemde 812 is 42% van 1933 euro, dus hoe je daarbij komt is me een raadsel)
Hij doet 58% procent nemen van 1400, en dat is wel 812. Hij rekent iig met het foute bedrag verder zoals ik kan zien, niet de 42%, maar de andere 58%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@Mythio en Dido: Ja klopt, heb per ongeluk 58% gepakt van dat bedrag, en heb mijn hoofd-rekenmachine gebruikt. Zo zie je maar weer... :P

Ik denk dat ik binnenkort ook maar even ga bellen naar de belastingtelefoon om te vragen hoe dat precies zit met studiekosten in mindering brengen. En dan even een sommetje maken wat het voordeligst is.

Want het klopt wat Dido zegt, dat 194 euro rekenen voor OV niet reëel is. In de praktijk zal ik er vrijwel geen gebruik van maken, ik overweeg dan ook om hem niet eens aan te vragen.

In het geval ik hem niet ga gebruiken, is de rekensom 4x€98 = €392, minus wat ik moet terugbetalen van januari 2013, en dat is €270,-, dus dat levert me 392 - 270 = € 122,- op.

Er van uit gaande dat ik die opties niet kan combineren (stufi + schoolgeld aftrekken van inkomen) (?), lijkt mij de optie schoolgeld van inkomen aftrekken wat waardevoller. Dan vraag ik vanaf januari 2014 gewoon weer stufi aan.
Pagina: 1