Toon posts:

Waarom is mijn HD zo traag???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort twee IDE schijven in mijn systeem zitten, namelijk een 4.5 GB (UDMA, 5400 rpm, Win98SE + progies) en een 20GB (UDMA, 7200 rpm, alleen data). Beiden zitten op een kabel aan de onboard IDE interface.

Sinds ik de kleine HD erbij heb geprikt, krijg ik constant bufferunderruns en aanverwante foutmelding, terwijl de performance meters van de HD aangeven dat 'ie hooguit 50% van de maximale throughput te verwerken krijgt. Vroeger (toen ik nog alleen de 20GB HD in mijn systeem had zitten), kon ik zonder problemen met 8x branden enzo :(.

Nou vermoed ik dat de oorzaak een of andere foute driver danwel een driver conflict is. Probleem is alleen dat Windoos aangeeft dat alles goed werkt... Hoe vind je dan zo'n probleem :?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Suffe vraag: staat UDMA wel aan in Windows voor die schijven?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Maybe een bijdehante opmerking,maar waarom boot je niet van die 7200rpm schijf :?
gaat wel een partij sneller hoor..

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Topicstarter
Ik boot niet vanaf de 7200rpm schijf, omdat ik voor audio opnames een snelle HD nodig heb waar Windows NIET op draait...

Over het aan/uitzetten van UDMA: Wist niet eens dat dat kon. Waar doe ik dat?

Verwijderd

Vermoedelijk wordt de snelheid van jouw 7200 schijf (ATA66 ?) naar beneden getrokken door de 4.5 GB HD (PIO4 ?), omdat ze allebei op dezelfde IDE poort zitten. Als je die 4.5 GB disk nu op IDE poort 1 zet (samen met een eventuele CD-ROM speler) en die rappe op de 2e IDE poort, dan zou je volgens mij verschil moeten zien...
Ik heb ook 2 disks aan 1 poort hangen, maar de 1e is ATA66 en de andere ATA33 en nu draaien ze dus beide als ATA33 disks...

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

rechtermuis mijn pc,eigenschappen,apparaatbehere,schijf selecteren,instellingen
bij mij iig wel :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1