Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik heb een pak hem beet 10 jaar oude maar nog prima functionerende lekker kleine mobiele telefoon waar ik recent achter kwam dat er blijkbaar/waarschijnlijk een netwerklock op zit. Met een Simyo SIM doet ie niets en met een van T-Mobile werkt ie wel. Ik heb een paar van die gratis SIM-kaartjes liggen en die wil ik in diverse toestellen stoppen. Ik had hem altijd met de SIM-kaart van toen gebruikt, die nu in een ander toestel zit (een 'originele' Ben SIM).

Nu heb je gewoonlijk na een jaar het recht om kosteloos een unlockcode te krijgen... alleen heb ik er dus nooit zelfs maar bij stilgestaan dat ik daar behoefte aan zou hebben want ik wist niet dat het een gelockt toestel was.

Nu is Ben door T-Mobile overgenomen en is er ondertussen weer een nieuwe Ben opgestaan maar ik heb niet de illusie dat die nog iets voor me zouden kunnen betekenen. Ik heb Belcompany nog even gebeld waar ik hem toen gekocht heb maar die hadden niets te bieden.

Toen T-Mobile gebeld en een vriendelijke dame zou proberen een unlockcode voor me te regelen. Na een week niets gehoord te hebben maar even opnieuw gebeld. Toen kreeg ik te horen dat men daar niet meer in staat was om zo'n unlockcode te genereren. Van de dubieuze websites waar je tegen betaling zo'n unlockcode kunt kopen begrijp ik dat men die unlockcode aan de hand van de IMEI en de informatie op welk netwerk hij gelockt is (die hebben elk ook een code meen ik) kan genereren. Blijkbaar hebben die mensen (mogelijk illegaal) ooit de hand weten te leggen op de software die die codes kan genereren. Aangezien je vermoedelijk dus niet meer nodig hebt dan het juiste stukje software vind ik het dus weer getuigen van een totaal gebrek aan oog voor de belangen van hun klanten dat zo'n groot bedrijf als T-Mobile blijkbaar niet de moeite wil nemen om zoiets simpels als het verstrekken van die unlockcodes in stand te houden.

Er is ook geen sprake meer van dat er getwijfeld hoeft te worden dat ik de rechtmatige eigenaar ben want significante waarde hebben deze telefoons natuurlijk niet meer. Malafide praktijken spitsen zich tegenwoordig natuurlijk toe op de smartphones. Mij werd verteld dat ik de telefoon of kon opsturen of bij een T-Mobile winkel af kon geven en dat hij dan door hun reparateurs ge-unlockt zou worden. OK. Prettig dat het toch nog kan maar wel een beetje een gedoe.

Vraag is dus of iemand hier een veilige manier weet om dit toestel (Siemens S55) te unlocken. Als het goed is heb ik nog een seriële kabel voor dit toestel die ik eventueel zou kunnen gebruiken. Je bent Tweaker of je bent het niet nietwaar? ;)

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Eigenlijk mogen we 't hier niet eens over dit onderwerp hebben, maar Siemens toestellen waren vroeger nooit zo makkelijk te unlocken als de oude Nokia's en een "veilige" manier is er waarschijnlijk niet, voor iemand die geen ervaring met deze materie heeft,
Professionele unlockers kunnen het uiteraard wel, maar tegen betaling, ik zou het dus mooi door T-Mobile laten oplossen ;), zij hadden je tenslotte ook de unlock-code moeten leveren.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Omdat het gewoon mijn eigen toestel is en ik al iets van 9 jaar recht op die unlockcode heb en dus niets illegaals wil doen kwam het geen moment bij me op dat ik iets zou vragen dat niet door de beugel zou kunnen. :)

Ik hoorde trouwens van de dame van T-Mobile dat ze volgens haar al enkele jaren geen gelockte toestellen meer zouden leveren. Ik weet dat dit in andere landen (België, Frankrijk?) naar ik meen bij wet al niet was toegestaan. Is dat hier nu ook het geval of is dit vrijwillig eigen beleid vroeg ik me nog af.

Ik heb al via een tip wat software op de kop getikt maar moet daarvoor eerst die kabel opsnorren. Het is allemaal niet vreselijk belangrijk maar een van die dingetjes die je graag even 'uit de weg' wilt hebben. Een simpele code intoetsen blijft het makkelijkst natuurlijk.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het komt er op neer dat het kraken van een beveiliging, wat dit in principe is, niet toegestaan is hier, ongeacht de context. Dus vragen hoe een simlock te verwijderen ookal is het in bepaalde gevallen legaal, mag hier niet ;)

Heb je geen zwarte markt of zo in de buurt waar ze zoiets doen? Hier in Enschede hebben we overigens in de binnenstad (Irene Promenade) geloof ik een telefoonshop met een bordje buiten waar op geadverteerd wordt dat ze dit doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Nee. Dan kan ik net zo goed bij zo'n T-Mobile winkel langsgaan. Ik heb begrepen dat ik hem dan later weer een keer moet ophalen en dat ze het niet ter plaatse kunnen regelen.

Toch raar dat dergelijke vage winkeltjes eigenlijk betere (want wel onmiddellijke) 'service' verlenen dan de eigen vestigingen van het mobiele netwerk. Ik blijf het niet sterk vinden van T-Mobile.

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Bij T-Mobile moeten ze je telefoon ook naar zo'n "winkeltje" brengen, ze kunnen 't niet zelf regelen, omdat ze geen unlock-code meer hebben :), je bespaart hiermee dus inderdaad geen tijd, maar wel de 5-15 euro, die het "winkeltje" ervoor vraagt.

Overigens is een simlock bij abo-toestellen in Nederland nog steeds gewoon toegestaan, dat dit tegenwoordig vaak niet meer het geval is, is dus geheel op vrijwillige basis. Toestellen, die exclusief zijn voor een bepaalde provider, hebben vaak wel nog een simlock.

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

klown

geek

Mijn moeder heeft dit enkele jaren geleden ook gehad, maar dan met KPN: we vroegen de unlock code aan voor een pocketline swing 400. Na 1,5 week kwam er ineens een pakketje (terwijl we niks hadden besteld). Bleek daar een gloednieuwe Simlockvrije Nokia (type weet ik niet meer, maar luxer dan de swing 400 met iig bluetooth e.d. erop) in te zitten met een begeleidende brief, waarin excuses werd gemaakt dat ze de unlockcode niet meer konden achterhalen en dat ze verwachtten met het opsturen van deze simlockvrije telefoon ons ook goed van dienst te zijn geweest 8) :*)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor zover ik weet zit er alleen een minimum (1 jaar) aan de periode waarna de provider een gratis unlockcode moet verstrekken, geen maximum. Ik zou ze voorstellen een vervangend simlockvrij toestel te leveren :)

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:23
Mag niet, dus weg.

[ Voor 85% gewijzigd door janvanduschoten op 10-07-2013 14:08 ]

Pagina: 1