[Dual-Boot] Windows 8 - Ubuntu 12.10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik ben bezig om me nieuwe laptop (Acer Aspire R7) Dual boot te maken met.
Hierbij heb ik de volgende handleiding gevolgt: http://www.linuxbsdos.com...tu-12-10-on-uefi-hardware.

Alles is volgens deze handleiding gedaan. Echter krijgt ik wel de volgende error als ik in Ubuntu boot:
Missing or Corrupted File: /NST/AutoNeoGrub2.mbr

Ik heb al even gegoogled maar kun niks vinden dat duidelijk wijs op de oorzaak.

De instellingen:
Windows 8: Fast Boot (Disabled)
UEFI: SecureBoot (Disabled).

Installatie:
Gedaan met behulp van een USB.
Schijven zijn de eerste keer verdeeld volgens handleiding, tweede keer enkel de EXT2 (/boot) en een EXT4 (/) schijf.

Huidige schijfindeling ziet er alsvolgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/8kdsxrlub/schijven.png
Origineel: Link

[ Voor 3% gewijzigd door IMarks op 07-07-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom 12.10 en niet 13.04? Waarom via USB, ipv (herschrijfbare) DVD? Ik zie ook een paar fouten in de handleiding en een vreemde keus. Eerst de keus: Het gaat de boot manager van Windows 8 gebruiken. Dat is niet altijd even handig. Grub kan veel beter om met meerdere besturingssystemen en als je met je Linux een kernel update hebt gehad, en je wilt een oudere opstarten (vanwege problemen), kan je dat of niet doen, of moet je door een tweede menu. Met direct Grub kan je 't veel makkelijker selecteren. Vreemde keus dus om die van W8 te gebruiken.
Je moet ook nog eens Ubuntu handmatig toevoegen, daar waar 't bij Grub allemaal automatisch gebeurt.

Dan de fouten:
- Partities die worden gemaakt bevat geen EFS partitie. Uit ervaring weet ik dat Windows zelf 2 partities maakt, een system reserved en z'n eigen partitie. EFS zou 't ook moeten maken, maar in de handleiding wordt dat niet gedaan.
- Het zegt dat de partitieindeling tijdens de Ubuntu installatie handmatig moet. Onzin, dit kan prima via Guided - Use remaining free space.
- De site installeert op een UEFI systeem, en brabbelt onzin over het moeten maken van een extended partitie omdat MBR indeling maar 4 primaire aan kan. MBR zal niet werken voor UEFI, je hebt GPT nodig. Het maakt tevens een aparte /boot aan, ook nergens voor nodig.

Oftewel, je volgt iets wat vol staat met onwaarheden en fouten. Het is dan dus niet zo gek dat je vreemde, nietszeggende errors krijgt. Zoals eerder gezegd, het gebruik van de Windows boot manager, met aan 't eind EasyBCD in Windows is echt nergens voor nodig. Je foutmelding komt daar dan ook vandaan. Check maar eens wat die AutoNeoGrub2.mbr is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMarks
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:17
De reden dat ik 12.10 gebruik is omdat ik ubuntu wil gebruiken om uiteindelijk het chrome OS te kunnen draaien (of een ieder geval een schil daarvan), zie de volgende link: http://www.omgubuntu.co.uk/2012/11/how-to-run-chromeos-in-ubuntu

De reden dat ik een USB installatie doe ipv een (live-)CD is omdat de laptop die het betreft een recent model is die aan (in ieder geval de meeste) ultrabook vereisten voldoet, waaronder dus het ontbreken van een CD-/DVD-speler.

Bedankt voor het toelichten van de fouten uit deze handleiding, ik zou eens kijken of het me wilt lukken met GRUB _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon 13.04 pakken en die naast je bestaande W8 zetten. Ubuntu regelt de rest voor je tijdens installatie. Geen gerommel met handmatig installeren van een boot manager, entries aanmaken en wat nog meer. Uiteraard moet wel je hele systeem in UEFI mode draaien, dus W8 en de Ubuntu installatie.

Commandline FTW | Tweakt met mate