Toon posts:

CuSil oftewel CuAg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet linkjes over dit materiaal? Is er iemand die eraan kan komen? Lijkt mij ideaal spul voor een coldplate, omdat de warmtegeleiding van het spul beter is dan zilver. :9~

UTFS? vindt niks :(

Verwijderd

Topicstarter
Schop :)

Verwijderd

CuSIl=kopersilicium
CuAg=koper-zilver

Lijkt me sterk dat 1 van deze matarialen beter warmte kan geleiden dat puur zilver

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:23
Lijkt me sterk dat 1 van deze matarialen beter warmte kan geleiden dat puur zilver
T'is anders wel zo... is volgens mij ook erg duur.

Verwijderd

Topicstarter
CuSil is de produktnaam, kan ik echt niks aan doen. De thread is verloren gegaan. :'(

Verwijderd

Ik heb Herman wel eens ooit horen roepen dat-ie het kon krijgen.

CuSil geleid inderdaad veel beter warmte dan puur zilver (graafgrabbel in m'n geheugen: iets van 520 W/(mK), onder voorbehoud), maar het is een nogal exotisch materiaal, waar nog patent op rust ook nog. Het zal dus niet bepaald goedkoop zijn. En besparen op de dikte van de coldplate heeft ook geen zin, want 10mm koper presteert beter dan 5mm zilver. Om er lol van te hebben moet je CuSil plaat dus ook 10-15mm dik zijn. Anders is een wat dikkere zilveren of koperen plaat een betere oplossing.

Ik werk met een 10mm dikke koperen plaat, en die werkt uitstekend. Ik heb eigenlijk geen behoefte aan een zilveren of CuSil coldplate.

Verwijderd

cusil is echt extreem duur, en is volgens mijn niet in de diktes te krijgen die wij willen.. :(

Verwijderd

Topicstarter
OK, welke verschillen zijn er dan in Cu te krijgen? Welke is de beste Cu? Hoe koelt Dabit zijn CPU (coldplate,isolatie,pelt,koelblok,water of diy-koelkast, radiator) ? *D

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op dinsdag 05 juni 2001 12:15 schreef DaBit het volgende:
Ik heb Herman wel eens ooit horen roepen dat-ie het kon krijgen.
Ikke niet hoor, koolstof met een W.mK-1 van 800 wellicht wel, maar de bewerking daarvan is complex. (en als ze je het verkeerde koolstof geven, of het verwerken lukt niet, dan zit je zo aan 200 W.mk-1, kan je beter een willekeurige klomp koper nemen.

Zal op Inet toch wel wat te vinden zijn? :?

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
is het niet CuSi ipv CuSil??

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Ik gebruik koper van het type E-Cu35. Dit is 99.8% koper, 0.2% iets anders. Wat dat 'iets anders' is weet ik niet precies. De warmtegeleiding is goed, maar geen 390W/(mK). Er is puurder koper te krijgen, maar dat was zeker 10x zo duur, en dat kon weer niet in kleine hoeveelheden, enz., bla, blaat.

Tot nu toe ben ik erg tevreden met de performance van het spul. De 10mm coldplate presteert VEEL beter dan het standaard 3-5mm dikke spul. Ook zorgt de hogere warmtecapaciteit voor wat bescherming (extra tijd voor de beveiliging) in geval van op hol slaande waterpompen/pelts. En de dT over de pelt verandert langzamer, hoewel ik nog wel boven de 1K/sec zit die de fabrikant aanraad. Overigens is de grondplaat van het waterblok 5mm dik koper met pinnen en schotten erin, om de overdracht van warmte aan het water te optimaliseren. Ik durf elke vergelijking met DangerDen of wie dan ook aan. Ik heb meer dan 400 cm2 contactoppervlak tussen water en koper, en het contact is geoptimaliseerd voor peltiergebruik.

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 15:05

wiewatwaar

whatever

CuSil is een soldeersoort en als zodanig bij de betere loodgieter te krijgen in staafjes van ca 2mm doorsnee. Denk aan een prijs van f1,- per gram!
Voor een koelblok gebruik je best electrolitisch koper (ca99,7% zuiver) Betere kwaliteit moet meestal speciaal besteld worden en is erg duur. Het verschil loont de moeite niet echt. Voor wie wat stevigers zoekt kan eens gaan zoeken naar Ampcoloy. Een koperlegering die bijna zo stevig is als staal.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Pagina: 1