Hoe versterker te kiezen bij Jamo 98 speakers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:21

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Voor mijn twee Jamo zuilen zoek ik een geschikte (tweedehands) versterker.
Specs:

Long term power: 90W.
Short term power: 120W.
Impedance: 6 Ohm.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7035/6502914807_5f296ed7ea.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cinenow.co.uk/e/p-l-000/000/627.jpg?1240095503

Op dit moment zijn de luidsprekers aangesloten op een zelfbouwversterker met twee ILP HY248 modules (2x120W bij 8 Ohm). Helaas beginnen beide kanalen te ruisen en hoor je af en toe een *plop* (van een elco?). De reparatie daarvan wordt dus een project op zich.

Als ik nu opnieuw een versterker bij deze speakers zoek, waar moet ik dan op letten?

Naar welk vermogen moet ik op zoek? 90W of 120W? (of is minder genoeg?)
Hoe speelt de impedantie mee in dit verhaal? Meestal staat bij een versterker het vermogen bij 4 Ohm en 8 Ohm, maar kan ik daar wel 6 Ohm speakers op aansluiten?

Budget is ~€100. Ik kijk nu een beetje naar tweedehands Denon, bijv. een PMA-250 of PMA-360, maar voor €150,- heb je nu ook al een nieuwe: pricewatch: Denon PMA-520AE Zilver

Wat mij betreft mag het wel een simpele versterker zijn. Ik ga binnenkort toch niet upgraden naar een 5.1 of 7.1, en het hoeft ook geen HDMI. Gewoon analoog signaal in (TV, AUX-kabel, HTPC) en mooi vol geluid uit. Gebruik het wel voornamelijk bij films.

Waar kan ik het beste op letten zodat ik een versterker aanschaf die goed bij twee Jamo 98 past, en dus genoeg vermogen heeft, zonder een versterker neer te zetten die compleet overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

Vermogen hoef je niet op te letten. Het is beter als je versterker meer vermogen heeft dan de speaker om zo clippen te voorkomen. Echter zal je voor 99,99% zeker nooit op dat soort volumes spelen. Voor een beetje geluid heb je namelijk maar een paar Watt nodig. Het zijn ook zeker geen lastige speakers deze Jamo's door hun rendement van 90 dB/m. En die impedantie, dat is altijd de nominale waarde die ze opgegeven. Bij elke frequentie is de impedantie weer anders, over het gehele bereik kan dat van bijvoorbeeld 4 tot 16 Ohm lopen. Impedantie wordt pas belangrijk als je speakers vaak en veel onder de 3 (soms 4 Ohm) dippen. Dat kan voor instap versterkers lastig zijn. Al is het dan vooral lastig op hoge volume (lage impedantie vraag dan om meer vermogen en hoger volume ook waardoor het te veel kan worden). Maar in dit geval kan je - zoals in eigenlijk bijna elk geval - alles wel aansluiten :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Goed om te horen, dat maakt het wat makkelijker.

Zouden jullie een oude klassieker aanraden, zoals bijv. een Denon PMA-360 of gaan voor iets nieuwers, zoals bijv. de Harman Kardon HK 970?

In het laatste geval kan ik er ooit nog makkelijk een actieve sub aan hangen. Ik gebruik de setup wel veel voor films, maar heb nu niet het budget voor een complete 5.1 installatie.

Bij die oude Denon's vraag ik mij af hoe lang ze nog mee gaan. Electronica heeft immers ook niet het eeuwige leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Uiteindelijk gekozen voor een tweedehands Denon PMA-360. Ben er erg tevreden over.