[Arch] Geluid Headset Alienware M17x R4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 08:50
Beste tweakers,

Ik ben mezelf al enige tijd in linux thuis aan het maken. Ik heb meerdere computers op verschillende linux distro's draaiende gehad. Nu heb ik bijna een jaar een Alienware M17x R4, waar ik ook graag linux op zou willen gebruiken als main-os. Ik heb hier eerst Ubuntu op gebruikt, welke een beetje te beperkend is voor mij (vooral de recente wijzigingen in unity storen me).

Nu ben ik al enige tijd bezig met Arch linux, welke ik heel fijn vind draaien. Ik kan mijn weg er redelijk in thuis vinden, en de desktop manager opzetten was geen probleem.

Alleen heb ik in Arch linux 1 probleem, namelijk de headset poorten op de laptop werken niet. Aangezien ik nogal vaak naar muziek luister, is dit een showstopper voor mij. Ik draai Alsa met erbovenop PulseAudio. Wanneer ik een headset inplug krijg ik bij 1 van de poorten audio door de koptelefoon, echter schakelt de audio op de speakers niet uit, en is deze onmogelijk los te wijzigen, aangezien er geen losse regelaar is voor de headset. Ik heb een tijd lang gewacht aangezien er verbeteringen rond de audio werden verwacht in de nieuwere kernels, maar nu deze er zijn en het probleem zich blijft voordoen, heb ik besloten toch maar hulp te vragen.

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd ubuntu te draaien via een live usb, en daar werkt de audio een stuk beter. De audio schakelt ook daar niet automatisch over wanneer ik een headset inplug, echter kan ik via de instellingen in ubuntu de audio overschakelen, waardoor de headset geluid heeft maar de speakers niet. Als ik dit al werkend zou kunnen krijgen in Arch zou ik ontzettend blij zijn. Op internet heb ik meer mensen gevonden met dezelfde laptop en hetzelfde probleem, maar nergens was een oplossing te vinden.

Ik heb AlsaInfo gerund op zowel Arch linux als op Ubuntu. Deze zijn hier te vinden:
(Ubuntu) http://www.alsa-project.o...084e9b298bb4111009ef25d17
(Arch linux) http://www.alsa-project.o...3c273192b9882bbe3afdc7de1

Alvast bedankt!