Sitecom X4, lage snelheden WiFi

Pagina: 1
Acties:

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 22:12
Hallo :)

Sinds een paar dagen heb ik bij mijn glasvezel abbonoment een WiFi router gekregen van mijn ISP.
Dit is de Sitecom X4

Na het installeren van de router (Bekabeld) werkte alles perfect haalde op verschillende speed testen ruim de 150mb/s die ik heb als pakket (up en down)

Een van de bekabelde resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2818285341.png

Nu vallen alleen de wifi prestaties heel erg tegen.
Binnen een paar meter van de router is alles wel okay
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2821130871.png

Maar zodra ik een verdieping hoger ga is de connectie gehalveerd en de snelheid is weinig meer van over.
Bij sommige testen kwam ik zelfs onder de 1mb/s uit.
Dat verschil vindt ik gigantisch, nu heb ik al wat dingen geprobeerd qua kanalen etc.
Dit mocht alleen geen duidelijk verschil maken.

Hebben jullie misschien enig idee of ervaringen die mij kunnen helpen?

Bedankt :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

Als de tweede test een weergave is van draadloos op een paar meter afstand, dan heb je al een probleem...dat zou minimaal het dubbele moeten zijn.

Jammer genoeg vertel je niets anders dan dat je wat kanalen hebt geprobeerd, wat in ieder geval van belang is is hoe de wireless instellingen zijn. Daarnaast is het ook goed om te weten of er meer apparaten draadloos verbonden zijn. Tot slot zijn omgevingsvariabelen (storingsbronnen, andere draadloze netwerken in de buurt) ook van belang.

O ja, niet geheel onbelangrijk: wat verwacht je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16
Probeer eens de 40MHz of dual channel UIT te zetten. Er staat ook wel eens 20/40Mhz AUTO of iets dergelijks. Probeer eens 20, dus niet dual, 40, 20/40 of auto.

Deze wifi-n techniek kan in theorie voor hoge snelheid zorgen maar in de praktijk gaat het modem wel eens switchen tussen 1 en 2 kanalen en dat switchen komt de snelheid niet ten goede.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Wifi is altijd een aanval op je snelheid. Ik heb ook 300mbit wifi op de 2.4GHz band, maar met een 150Mbit usb dongle trek ik maar net mijn 60mbit internet volledig open op dezelfde verdieping.

1 verdieping hoger, diagonaal de vloer door (en een stuk badkamer) zit ik soms ook op 1mbit.
Dit is inherent aan Wifi en slechte plaatsing wifi-router en een huis met waterleiding / beton e.d.

Enige oplossing is het AP op een andere (betere) plek hangen, een repeater ertussen, overstappen op bedraad of anders een langzamere internetverbinding nemen ;-)

• ZicoDon
lier schreef op zondag 07 juli 2013 @ 14:27:
Als de tweede test een weergave is van draadloos op een paar meter afstand, dan heb je al een probleem...dat zou minimaal het dubbele moeten zijn.

Jammer genoeg vertel je niets anders dan dat je wat kanalen hebt geprobeerd, wat in ieder geval van belang is is hoe de wireless instellingen zijn. Daarnaast is het ook goed om te weten of er meer apparaten draadloos verbonden zijn. Tot slot zijn omgevingsvariabelen (storingsbronnen, andere draadloze netwerken in de buurt) ook van belang.

O ja, niet geheel onbelangrijk: wat verwacht je?
Op het moment van meten waren er 2 laptops aangesloten op het netwerk, verder niets.
Instellingen van de router zijn vrij standaard, 2,4Ghz B+G+N (Router ondersteund geen 5Ghz)
  • Kanaal : Automatisch
    Kanaal Bandbreedte : AUTO 20/40MHZ
    N Data Rate :Auto
    Beveiliging : WPA2(AES)
    Sitecom Cloud Security : UIT
Omdat ik pas sinds deze week zo'n snelle verbinding heb (hiervoor 8MB/S , wat ik draadloos altijd haalde)
weet ik niet wat ik nu zou kunnen verwachten , draadloos. Toch lijkt het me vrij apart om dik 100MBS van je pakket te moeten inleveren voor draadloos internet, nu zit ik met kabels in huis maar die liggen alleen in mijn kamer, daar spendeer ik wel tijd maar niet alles.

Na nog wat testen met alleen mijn laptop aan als tester kwam ik steeds rond de 45MB/s uit en soms pieken naar 80mb/s. (Zo'n 3meter naar de router.)

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:31
Kan ook aan de router liggen.

Ik heb zojuist ff snel getest, 3 apparaten aangesloten, 40Mhz 2,4Ghz, 3meter afstand en abbo is 120/10mbit
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2821525426.png

Het is de ASUS RT-AC66U

ps. ik pak bij speedtest.net altijd Amsterdam Ookla server.. woon zelf in Eindhoven (zoals je ziet 100km afstand), heb wel eens getest met Eindhoven server, had ik lage snelheid, met die Amsterdam server gewoon goed

Bij je 2 speedtest is het ook niet eerlijk gegaan,, Dronten en Voorthuizen.. probeer gewoon Amsterdam Ookla bij alle tests

[ Voor 43% gewijzigd door SuperVeloce op 07-07-2013 18:16 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• ZicoDon
Ik wilde dus op de 2de verdieping even een test doen, maar de verbinding was dermate triest dat de website niet eens laadde.

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/9453/jh0c.jpg

De verbinding staat dan ook op 1.0 Mbps, soms even naar de 12mbps maar dat is natuurlijk ook niks.
Er zat een verdieping tussen mijn laptop en de router, maar geen betonnen muren.
Op mijn telefoon kon ik vanaf de zelfde plek wel een testje doen, maar dat was om te huilen

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/iphone/583782398.png

[ Voor 5% gewijzigd door ZicoDon op 07-07-2013 23:01 ]

• ZicoDon
2 Meter voor mijn router , op server amsterdam Ookla

Verbinding op allee N gezet :

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2822003765.png

Ook vrij weinig van de 150/150

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SuperVeloce schreef op zondag 07 juli 2013 @ 18:00:
Kan ook aan de router liggen.

Ik heb zojuist ff snel getest, 3 apparaten aangesloten, 40Mhz 2,4Ghz, 3meter afstand en abbo is 120/10mbit
[afbeelding]

Het is de ASUS RT-AC66U
Ligt er vrijwel zeker aan, jij hebt een van de twee snelste WiFi routers van dit moment, TS heeft een low/mid range apparaat van twee jaar oud. Dat is als dag en nacht verschil.

TS, wat wil je precies met WiFi bereiken?

Gaat het om overal verbinding te kunnen maken, of overal een bepaalde minimale performance?

De RT-AC66U gaat je zeker meer snelheid geven, maar kost vrij veel (EUR 150 ofzo) en enkel met zeer goede client hardware ga je echt meerwaarde ervan merken.

Onderschat dat laatste niet. Ik heb er ook eentje. Met mijn werklaptop, een splinternieuwe Dell, haal ik er max 90Mbps mee; dat ding heeft een vrij brakke 2.4GHz-only WiFi implementatie. Kennis van me haalt met een MacBookPro (2013-model) welgeteld 298Mbps (over N, niet eens AC) als hij hier op bezoek is :o

De grote meerwaarde van de AC66U is niet dat hij AC doet (dat kan niet eens, AC standaard is nog niet vastgesteld, het is maar de vraag of was Asus nu levert daadwerkelijk AC-compatible gaat blijken), maar dat hij 3x3 radio & antenne config heeft, echt MiMo doet met 3 spatial streams en ook nog eens softwarematige beamforming doet. Dat laatste is altijd handig, maar voor de MiMo met 3 streams moet je client ook meewerken. Heb je geen clients die dat kunnen, dan kun je beter een goedkopere router nemen. Maar beter dan die Sitecom, ja dat zeker.

Wat je sowieso moet achterhalen is waarom verbinding zo snel daalt. Ligt dat aan demping of interferentie. Als je last hebt van demping (dikke muren/vloeren) moet je aan de andere kant van die muren/vloeren een tweede (of mogelijk meer) AP plaatsen en die bedraad op router aansluiten. Als interferentie je probleem is moet je bovenal naar 5GHz overstappen. Dat kan die WL-4000 niet, dus moet je een andere zoeken. De RT-AC66U is dan de Rolls Royce, maar een degelijke Volkswagen van een router voldoet ook prima. Je hebt voor een paar tientjes een TP-Link geval wat simultaneous dualband kan (dus 5GHz en 2.4GHz tegelijk). Het is zeker niet zo snel als deze Asus, maar voldoet waarschijnlijk voor de meeste doeleinden prima.
ps. ik pak bij speedtest.net altijd Amsterdam Ookla server.. woon zelf in Eindhoven (zoals je ziet 100km afstand), heb wel eens getest met Eindhoven server, had ik lage snelheid, met die Amsterdam server gewoon goed

Bij je 2 speedtest is het ook niet eerlijk gegaan,, Dronten en Voorthuizen.. probeer gewoon Amsterdam Ookla bij alle tests
Voor dit soort snelheden zou ik zeker een Ookla v3 server willen hebben. Die heb je niet standaard op speedtest.net, de twee die ik ken zijn de beta speedtest van Reggefiber en de server van UPC (sinds kort, vroeger was dat juist een van de slechtste)

Oslik blyat! Oslik!

• ZicoDon
De WiFi zal in huis niet voor zware praktijken gebruikt worden, het is meer dat er gewoon door het hele huis een goede dekking moet zijn qua verbinding, puur voor surfen op het web etc.
Zware dingen voor het netwerk gebeurt toch op de kabel,

Nu heb ik straks nog wel een Linksys router over die zou ik eventueel erbij kunnen pakken nog om het huis wat meer dekking te geven,

Toch, als je je aansluit bij een nieuwe ISP met glasvezel hoop je dat daar een goede router bij zit om ook draadloos aan een leuke snelheid te komen, maar dat zou dan eventueel nog kunnen met een nieuwe router.

EDIT:

Na wat tweaks in het systeem van de router kom ik op zo'n 3 meter tussen de 50 -80Mbps, Zal later nog even testen hoe dat wat verder weg is, heb een vrij kanaal gevonden dus het bereik was al wel stukken beter.

[ Voor 15% gewijzigd door ZicoDon op 08-07-2013 00:06 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ZicoDon schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:03:
De WiFi zal in huis niet voor zware praktijken gebruikt worden, het is meer dat er gewoon door het hele huis een goede dekking moet zijn qua verbinding, puur voor surfen op het web etc.
Zware dingen voor het netwerk gebeurt toch op de kabel,

Nu heb ik straks nog wel een Linksys router over die zou ik eventueel erbij kunnen pakken nog om het huis wat meer dekking te geven,
Wat voor Linksys?
Toch, als je je aansluit bij een nieuwe ISP met glasvezel hoop je dat daar een goede router bij zit om ook draadloos aan een leuke snelheid te komen, maar dat zou dan eventueel nog kunnen met een nieuwe router.
Nou, dat zou een nieuwtje voor mij zijn als dat echt zo was... :o

Bedenk dat meerendeel van gebruikers zich niet echt erin interesseert en dat een ISP tienduizenden zo niet honderdduizenden aansluitingen moet doen. Een paar EUR extra voor een echt goede router kan er zelden vanaf. Kijk maar naar alle ISP's, of je nu Tele2 ADSL neemt, of Ziggo/UPC kabelinternet of KPN glasvezel, 'iedereen' zeurt over de standaard meegeleverde routers. Iedereen die zich erin interessert dat is... enfin, verwachtingen bijstellen van utopie naar realiteit dus ;)
EDIT:

Na wat tweaks in het systeem van de router kom ik op zo'n 3 meter tussen de 50 -80Mbps, Zal later nog even testen hoe dat wat verder weg is, heb een vrij kanaal gevonden dus het bereik was al wel stukken beter.
Ga eens met InSSIDer checken hoe sterk jouw signaal verder weg is. Als het nog sterk genoeg is, maar je link speed valt tegen, dan heb je last van interferentie en moet je naar 5GHz. Als het veel zwakker is (tientallen dB), is het inzetten van een tweede AP (evt die Linksys als dat wat soeps is) juist beste oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1