• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-01 15:49
Hé tweakers!

Ik ben op zoek naar een degelijke converter voor mijn camera. Ik heb sinds kort een Canon 650D. Mijn vader heeft nog een lens liggen van zijn oude Nikon (zo'n ding met een rolletje er in :F ).
Het gaat in dit geval om een Tamron 80-210mm F/4.5-5.6 type AF.
Ik weet dat er veel converters op de markt zijn. Maar er is een groot verschil in prijzen. Ze komen bijna allemaal uit China en je kunt ze vaak al vinden voor een eurotje of 20.
Maar wat zijn jullie ervaringen in dit soort zaken, want ik heb nog nooit met deze dingen gewerkt en vraag me erg af of het heel erg uitmaakt een converter te kopen die zo'n 800 % duurder zou zijn.

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zit er glaswerk in zo'n converter? Als dat niet het geval is, zou het puur de bouwkwaliteit van het dingetje zijn dat minder kan zijn bij die van 20 euro. Als er wel glas in zit, zal de duurdere zeker weten beter zijn.

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik denk dat het weinig zin heeft om een converter te kopen voor deze lens. De converter kost waarschijnlijk meer dan de lens waard is. De aanduiding AF duidt op een autofocus lens. Als je een converter gebruikt, verlies je de autofocus.

Verder is de kwaliteit van het objectief niet geweldig. Ik denk dat je beter het geld voor een converter kan gebruiken om een beter objectief te kopen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Een Nikon->Canon converter heb je voor een tientje bij big_is op ebay. En dan heb je er een chipje met focus-confirm erbij. Er is ook een topic hier op GoT waar vaak over dit soort dingen gepraat wordt: Alternatieve objectieven

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
Er zijn 2 dingen waar je op moet letten:
1. Wil je focus-confirm? Neem dan een waar er een chipje inzit. (Check even welke chip, sommigen (oudere) zijn niet compatibel met nieuwere canons)
2. Wil je ook nieuwere 'G' of 'Dx' lenzen (zonder diafragmaring) gebruiken, moet je er een hebben waar je het diafragma van kan regelen. Dat is voor de lens die je aanhaalt niet belangrijk, maar voor andere lenzen misschien wel.

• entetex
Bedankt iedereen voor de reacties!

@sjaakduhuuhl: Er zit geen glaswerk in zo'n ding. Maar het verschil zit hem idd zoals hier ook te lezen in eventuele chips die er in zitten voor de AF.

@Kwintessens: Een converter begint bij zo'n €10,- Dit objectiev heeft misschien een verkoopwaarde van max €100,- maar dan vind ik het alsnog geen probleem om een extra objectief gratis over te nemen als ik met een investering onder de €20,- hem aan de praat krijg. Ik ben slechts een arme student :P
Overigens vind ik het geen probleem om zelf te focusen. Vroeger, in de goede oude tijd was het niet anders, dat kan ik ook!

@Universal Creations: een converter als deze zou dus goed zijn voor mijn lens? Dan zou ik al voor €13,- een prima converter hebben.

@Teun_2: Ik denk dat ik hem enkel voor deze lens zal gebruiken. Als ik later een nieuw objectief koop zal dat waarschijnlijk een van Canon zelf zijn. Maar dan moet ik wel eerst weer wat geld verdienen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door entetex op 07-07-2013 18:18 . Reden: linkje gewijzigd ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Dat is een adapter voor de Adaptall lenzen van Tamron. Nu zit er gewoon een Nikonmount op, dus heb je deze nodig.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• entetex
Awsome, Tnx!

Pagina: 1