PC schoongemaakt, grafische kaart dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Het was weer eens hoog tijd om mijn pc goed schoon te maken dus de stofzuiger gepakt, het kunstof kieren monstuk er op gezet en goed uitgezogen. zo maak ik mijn pc schoon sinds de eerste die ik had en dat heeft nog nooit problemen opgeleverd.....tot nu toe. Een paar seconden nadat ik de computer weer opstartte kreeg ik de melding dat de Nvidia kernel driver niet meer goed werkte en dat deze opnieuw opgestart werd. Alles leek goed totdat het beeldscherm ineens in standby ging en na een paar seconden ging ie ook weer aan. De driver heb ik daarop gedeinstalleerd, de nieuwste van de site van Nvidia gehaald en die geinstalleerd. Ff opnieuw opstarten en alles leek goed tot ik na een paar minuten weer de melding kreeg dat de Nvidia kernel driver niet meer goed werkte en dat deze opnieuw opgestart werd. Vanaf dat moment ging het niet meer zo goed en had ik een beeldscherm vol streepjescodes. Computer uitgezet, kaart in de 2e PCI express slot gestopt en weer de computer opgestart. En weer een beeld vol streepjescodes. Ik heb zo`n vermoeden dat mijn kaart oveleden is. Wat denken jullie er van, is er nog iets dat ik kan proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 17:10
u kunt ook de pc opstarten zonder kaart. geeft ie de storing niet dan zal het hoogstwaarschijnlijk inderdaad aan uw videokaart liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Ik gebruik nu de Intel Graphics HD2500, alles is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 20:15

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Pc moet je ook niet schoonmaken met een stofzuiger ivm statische electriciteit, als een vonk overspringt dan is je pc de klos. Ook het opspinnen van fans is slecht, dit heeft hetzeflde effect.
Dus volgende keer je pc schoonmaken met perslucht zodat je de boel niet sloopt.

Als het een 8xxx serie is of ouder dan kan je nog proberen te bakken, helaas denk ik dat dit niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Ik maak mijn pc al minstens 10 jaar met de stofzuiger schoon en tot nu toe is er nog nooit iets gebeurd, ik gebruik ook altijd een lang kunststof kierenmondstuk om statische elektriciteit te voorkomen. Maarja, dan is dit dus de eerste keer ;( Morgen maar ff een nieuwe kaart bestellen en dan gelijk van de GTX650 naar de GTX650ti upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 18:35

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Kunststof mondstuk geeft JUIST kans op statische elektriciteit...

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Dus ik heb al minstens 10jr geluk gehad whehehe. Nouja, dan werd het hoog tijd dat mijn geluk er een keer mee ophield :P De volgende keer neem ik de pc ff mee naar m'n werk en blaas 'm dan schoon met een luchtspuit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Een 'streepjescode' suggereert een geheugenfout (of uitzonderlijker een fout in de GPU-core). Als dat het geval is is het wel meestal einde oefening, daar valt zonder erg veel kennis en apparatuur weinig aan te doen.
DervishD schreef op zondag 07 juli 2013 @ 03:53:
Dus ik heb al minstens 10jr geluk gehad whehehe. Nouja, dan werd het hoog tijd dat mijn geluk er een keer mee ophield :P De volgende keer neem ik de pc ff mee naar m'n werk en blaas 'm dan schoon met een luchtspuit :P
Let er wel op een luchtspuit te gebruiken die geen olie of vocht meeblaast (zoals de meeste standaard compressoren). Dan ben je nog verder van huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 18:35

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb een compressor met ontvochtiger tbuis die ik altijd gebruik. Werkt prima op 4 bar.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:34

auto660

1991 240 GL Brick

Balen man, was een aardig nieuw kaartje. Je kan zoals hier voorgesteld het best dan een compressor met een ontvochtiger gebruiker (hebben we hier ook) of gewoon een busje met perslucht halen bij de computerwinkel.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
De kaart was idd nog niet zo oud :'( Oja, op de compressor op m'n werk zit een ontvochtiger en nog een extra filter, er komt altijd schone droge lucht uit. Nouja, zometeen even een nieuwe kaart bestellen, gaat denk ik de 650ti worden met 2gig geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Heb je nog garantie? Anders gewoon RMA-en en jezelf voor de domme houden.
Gewoon zeggen dat hij de een op andere dag de geest gegeven heeft.
Niet geschoten is altijd mis toch?

En niet allemaal roepen ooow foei dat mag niet... Jullie zouden precies hetzelfde doen.
Modbreak:Nee, dat zouden we niet doen. En al zouden we het doen, dan nog geldt hier het GoT beleid:
Het algemeen beleid #criminaliteit

Als je zelf niet mans genoeg bent verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen van je fouten mag je het helemaal zelf weten, maar wij willen er hier nadrukkelijk niet over lezen, ook niet in de vorm van 'hypothetisch' "advies" voor een ander :/

Check je mail...

[ Voor 45% gewijzigd door dion_b op 08-07-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Op martkplaats staat nu een leuke kaart, een Sapphire 7850 in een gesealde verpakking en de sticker is ook nog heel dus nog nooit gebruikt. De prijs is redelijk dus ik denk dat ik voor die ga, is een leuke upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
RMA is niet gelukt, ik kan de factuur niet meer vinden en dus ook niet aantonen wanneer ik de kaart heb gekocht. De winkel wil niks doen :( De HD7850 op marktplaats is ook niks geworden dus nu heb ik de GTX650ti boost gekocht. Die kost wel iets meer dan ik in eerste instantie wilde uitgeven maar gezien de ontwikkeling van spellen is het een goede keuze waar ik een paar jaar mee vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Geen online factuurtje of bestel nummer? Best jammer mocht je die niet hebben.
Tip voor de volgende keer ;p factuur digitaal maken en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

ik denk eigenlijk eerder dat je PCIe slot kapot is. heb ik eerder gezien na een schoonmaakbeurt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Daar heb ik natuurlijk ook al aan gedacht, daarom heb ik de kaart ook in de 2e PCIe slot geprobeerd met hetzelfde resultaat. Ik weet ook 100% zeker dat de slots het nog doen want m'n oude GeForce 210 die ik vanochtend weer vond werkt zonder problemen in beide slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

** snip **
Modbreak:Commentaar over moderatie niet in-topic aub.

[ Voor 95% gewijzigd door dion_b op 08-07-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
mukkel schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:45:
De TS heeft niets fysiek aan de kaart verandert, geen zegeltjes verbroken, de koeler niet opengehaald.. helemaal niets. => garantie imo
Is niet helemaal waar. Ik heb de fans er al een keer afgehaald om die goed schoon te maken. Op de onderkant van de fan bladen verzamelt zich ook altijd stof en dat is moeilijk te verwijderen zonder te fans er af te halen.

COD4 is trouwens nog best speelbaar op een oude GeForce210. Resolutie op 800x600, alles op low en gaan met die banaan :P

[ Voor 11% gewijzigd door DervishD op 08-07-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

mukkel schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:45:
@ modbreak.... wat een onzin.
Als je de handleiding / gebruiksaanwijzing van een willekeurige graka bekijkt staat er niets in over het onderhoud / schoonhouden van de kaart zelf.

Dus mocht er via een statische schok een componentje defect gaan, heb je nog gewoon recht op garantie. Voor het zelfde geld is er bv 2 maanden eerder een blikseminslag in de buurt geweest en is dit toevallig het moment dat de kaart het begeven heeft. Je weet het niet.

Dus ik weet niet waarom je überhaupt linkt na het "klein criminaliteit en aanzetten tot"maar dat is hier niet eens ter sprake....
De ene tweaker krijgt het niet over z'n hart ivm z'n eigen geweten, terwijl een ander er geen 2 keer over nadenkt. Het is nog steeds een garantie kwestie dat de kaart defect is.

Maarja als je dit een modbreak waardig moment vind .... Dan zie je het in mijn ogen toch verkeerd en hebben we een meningsverschil
Ik zet niemand aan tot een misdrijf, ik attendeer de TS slechts op z'n recht.

De TS heeft niets fysiek aan de kaart verandert, geen zegeltjes verbroken, de koeler niet opengehaald.. helemaal niets. => garantie imo

Edit: en mailtje terug.
ik vind dat de modbreak volledig terecht is.
Voor het zelfde geld is er bv 2 maanden eerder een blikseminslag in de buurt geweest en is dit toevallig het moment dat de kaart het begeven heeft. Je weet het niet.
dat is dus niet in deze situatie, en dit is dus misbruik/liegen.

natuurlijk is het geen opzettelijke schade, maar wel schade door de consument zelf. als hij dit namelijk niet had gedaan, of beter had opgelet kon het verholpen worden. net als dat je je telefoon laat vallen en je een bars erin heb zitten.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Ja ik kan niet in m'n glazen bol kijken :9 , dit staat ook niet in je OT en andere reacties.

Het garantie verhaal klopt nog steeds als je niets aan de kaart verandert had.
Als je zelf de koeler open is geweest, is er aan de kaart "gewerkt" door niet "geautoriseerd" personeel.
Dan kan de fabrikant moeilijk doen als er een zegeltje verbroken is.

Echter zijn de meeste fabrikanten wel coulant, mits je geen schade aan de kaart toe gebracht heb.
Denk hier aan beschadigingen van de PCB en/of componenten, doorgedraaide schroeven ect.

Helaas kun je het bonnetje niet meer vinden. Ach binnenkort komt je nieuwe kaart binnen en kun je weer gamen. :)

@Fordox
Iets laten vallen zodat er beschadigingen zijn, kun je niet vergelijken met zoiets wat hier nu speelt.
Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat als je het verhaal gewoon verteld aan de fabrikant, dat je het alsnog vergoed krijgt.

Het staat NERGENS beschreven hoe de kaart te onderhouden.
Denk hierbij aan de kat in de magnetron verhaal uit Amerika.

Als jij een hagel nieuwe wagen koopt en je motor draait in het eerste jaar in de soep omdat er geen olie inzit.
Krijg je dan geen garantie omdat je niet gekeken hebt of er überhaupt olie inzit??
(Mits je de wagen gewoon bij de desbetreffende dealer in onderhoud hebt)
Ja een echte auto liefhebber die checkt z'n olie regelmatig, de andere nooit.

De ene stofzuigt z'n PC en de ander doet het wat specifieker.
Ieder z'n eigen ding. Als de persoon een fout als deze zonder opzet, kennis en inlichting maakt, kun je hem daar ook niet op afrekenen.

Maar ik houd er wel over op.. dit is vrij offtopic en gewoon puur een meningsverschil.
Ik meld me wel ff af op dit topic, ben der al klaar mee.

[ Voor 44% gewijzigd door mukkel op 08-07-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Best wel heel erg tevreden met de 650ti boost. COD4, Arctic Combat, Blacklight Retribution en nog wat andere shooters hebben met alles op de hoogste settings nog nooit zo vlot gedraaid. Was een goede keuze.
Pagina: 1