TDP is wat de cpu maximaal verbruikt. Bij mindere belasting klokt deze terug en zal dan minder verbruiken.
Het verbruik van een cpu/gpu is nooit constant. Het TDP is het vermogen waar rekening mee gehouden moet worden bij het ontwerpen van een koeler/behuizing. De chip kan tijdelijk best meer verbruiken maar zal onder normaal gebruik (veel) minder gebruiken.
edit ten aanzien van de post hierboven:
TDP is niet per definitie het maximale vermogen wat een chip verbruikt, sommige fabrikanten hanteren dat wel maar meestal hanteerd men een 'maximaal realistisch vermogen'. Dit voorkomt dat er duurdere koeloplossingen gebruikt moeten worden voor theoretische situaties die in de praktijk nooit voorkomen..
edit ten aanzien van de post hierboven:
TDP is niet per definitie het maximale vermogen wat een chip verbruikt, sommige fabrikanten hanteren dat wel maar meestal hanteerd men een 'maximaal realistisch vermogen'. Dit voorkomt dat er duurdere koeloplossingen gebruikt moeten worden voor theoretische situaties die in de praktijk nooit voorkomen..
[ Voor 41% gewijzigd door Cheezus op 06-07-2013 14:47 ]
Zoals boven aangegeven het is thermal design power.
Als het zo zou zijn dat deze proc maximaal 28 watt verbruikt, dan kan ik je 1 ding wel zeggen: die is absoluut niet geschikt voor spellen. Met zo weinig power kan gewoon geen fatsoenlijke spel-power gegenereerd worden.
Als het zo zou zijn dat deze proc maximaal 28 watt verbruikt, dan kan ik je 1 ding wel zeggen: die is absoluut niet geschikt voor spellen. Met zo weinig power kan gewoon geen fatsoenlijke spel-power gegenereerd worden.
Als ik Intels woorden moet geloven blijkbaar wel, er zit namelijk een 5100 in.Reepje schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:07:
Met zo weinig power kan gewoon geen fatsoenlijke spel-power gegenereerd worden.
Ik ben van plan een ultrabook te kopen, waar ik (bijna) nooit op zal gamen. Processor kracht is wel van belang. Een 4650u klokt standaard op 1,7Ghz, en de 4558u op 2.8Ghz. Accuduur is ook van belang, is een combinatie van die 2 mogelijk met een TDP van 28W of is het dan toch beter om een cpu met 15W (1,7Ghz) te kopen?
28watt TDM betekent dat die chip maximaal 28watt aan warmte creëert wat je in de praktijk zonder overclock bijna niet gebruikt. Vaak is de daadwerkelijke stroom consumptie van de chip gelijk aan hoeveelheid warmte die die uitgeeft.Ghoxer schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:38:
Als er op een i7 4558u geen spellen gespeeld worden, verbruikt de cpu dan nog steeds 28W?
Daarnaast verbruikt de cpu idle misschien maar 2watt, en tijdens load word dit meer.
28watt is voor een haswell processor best veel power. TDP van de meest high end chip is 84watt
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Niemand kent deze processor nog (?), maar voor af en toe een spelletje zal die vast en zeker voldoen. Het zou ongeveer 25% sneller zijn dan de HD 4600 verwacht men, dus ja dat is relatief wel krachtig ja.
Uit je topicstart begreep ik eigenlijk dat je een spelletjes computer in gedachten had, en dan kom je wel van de koude kermis thuis.
Uit je topicstart begreep ik eigenlijk dat je een spelletjes computer in gedachten had, en dan kom je wel van de koude kermis thuis.
Ligt toch een beetje aan wat voor spelletjes, minecraft etc is allemaal prima te spelen. Meeste race games ook wel. nieuwere shooters word toch een ander verhaalReepje schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:41:
Niemand kent deze processor nog (?), maar voor af en toe een spelletje zal die vast en zeker voldoen. Het zou ongeveer 25% sneller zijn dan de HD 4600 verwacht men, dus ja dat is relatief wel krachtig ja.
3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV
Eigenlijk wil je dus gewoon zo lang mogelijk je laptop op accu gebruiken? Je moet dan voornamelijk kijken naar het idle verbruik kijken. Waar is die processor 'kracht' voor nodig? Als je veel aan het video-bewerken bent zal het verbruik wel een stuk hoger liggen dan alleen wat internet gebruik.Ghoxer schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:18:
[...]
Als ik Intels woorden moet geloven blijkbaar wel, er zit namelijk een 5100 in.
Ik ben van plan een ultrabook te kopen, waar ik (bijna) nooit op zal gamen. Processor kracht is wel van belang. Een 4650u klokt standaard op 1,7Ghz, en de 4558u op 2.8Ghz. Accuduur is ook van belang, is een combinatie van die 2 mogelijk met een TDP van 28W of is het dan toch beter om een cpu met 15W (1,7Ghz) te kopen?
Het beste kun je dan reviews gaan lezen waar ook de accu onder verschillende omstandigheden wordt getest, de ene laptop met dezelfde cpu en accu kan het toch een stuk langer volhouden dan een andere, je hebt natuurlijk nog een hoop andere verbruikers (het scherm vooral).
Dat is zelfs altijd zo, aangezien je processor geen licht/straling of beweging genereert moet alle energie wel worden afgegeven als warmte (ok, en een klein beetje elektro-magnetische straling dan..).marco282 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:31:
[...]
Vaak is de daadwerkelijke stroom consumptie van de chip gelijk aan hoeveelheid warmte die die uitgeeft.
Pagina: 1