Monitor met HDCP, of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-02 20:32
Goedemiddag allen,

Ter vervanging van dit oude bakkie heb ik 2e hands een HP LA1951g op de kop getikt. Zoals in de specsheet is te lezen heeft deze "VGA and HDCP compliant DVI inputs", en zou dus moeten werken met HDCP.

Ik heb de monitor aangesloten met een no-name HDMI kabel met een adapter die qua uiterlijk erg lijkt op deze (ik heb er niet zo achterlijk veel voor betaald overigens) op een XBox 360. Dit werkt prima, maar als ik een DVD probeer af te spelen geeft hij de foutmelding 'no secure HDCP link found'. Als ik mijn Blu-ray speler aansluit geeft deze zwart beeld (als in, de monitor geeft aan dat er signaal is maar het scherm blijft zwart).

Wat kan de oorzaak zijn? Beeldscherm lijkt me onwaarschijnlijk omdat de specs aangeven dat het er HDCP in zit, kabel/adapter lijkt me ook onwaarschijnlijk, wat kan er nu mis zijn als het beeld gewoon prima werkt?

Iemand een idee?

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
heeft je gpu wel hdcp?

• ktf
Eh... ik sluit een XBox 360 en een Blu-ray speler aan? Er is hier geen computer aan te pas gekomen? Wat bedoel je precies?

Verwijderd

Kans is dat je monitor inderdaad geen HDCP ondersteund.
De 360 werkt zonder enige probleem op een device zonder HDCP.

Ik heb zelf een Blackmagic Intensity capture card die een HDMI input heeft maar geen HDCP ondersteund.
De 360 werkt erop via HDMI maar de PS3 niet.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 13:25
De specsheet geeft inderdaad aan dat er HDCP ondersteuning is, maar gezien het ontbreken van een hdmi aansluiting geloof ik daar niet zo in. Overigens heb ik toevallig twee exact dezelfde monitoren staan voor testdoeleinden die ik heb geerfd van mijn werk... ik krijg ook geen signaal vanaf de blu-ray speler... vrij zeker dat er geen HDCP is... wel nog een kleine kans dat het in de gebruikte adapter en/of kabel ligt. Ik gebruik nu een kabel met een HDMI stekker aan de ene kant en DVI aan de andere kant... welke een heel goedkope kabel uit het buitenland is... een hdmi-DVI adapter heb ik niet. Dus heel misschien zitten we allebei met niet geschikte aansluitspul te rommelen.

Verder wel erg fijne monitoren trouwens... het is dat ik ze te klein vind om dagelijks op te werken, maar ze geven ontzettend goed beeld naar mijn mening; goed helder en fijne kleurweergave voor een al wat oudere monitor welke nieuw ook al niet erg hoog in de markt stond. Geen slechte koop dus, wel jammer dat het niet 100% voor je zal gaan werken.

[ Voor 20% gewijzigd door MicGlou op 06-07-2013 15:48 ]

• ktf
MicGlou schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:42:
De specsheet geeft inderdaad aan dat er HDCP ondersteuning is, maar gezien het ontbreken van een hdmi aansluiting geloof ik daar niet zo in.
Nouwja, DVI kan ook prima HDCP hebben dus waarom niet?
wel nog een kleine kans dat het in de gebruikte adapter en/of kabel ligt. Ik gebruik nu een kabel met een HDMI stekker aan de ene kant en DVI aan de andere kant... welke een heel goedkope kabel uit het buitenland is... een hdmi-DVI adapter heb ik niet. Dus heel misschien zitten we allebei met niet geschikte aansluitspul te rommelen.
Het leek me ook niet zo logisch, maar nog altijd logischer dan aannemen dat de specs niet kloppen. Ik hoop dat er iemand reageert met ervaring :)
Verder wel erg fijne monitoren trouwens [...] Geen slechte koop dus
Op zich redelijke werk monitoren met vooral een erg fijne voet. Het scherm is qua kijkhoek niet echt geweldig en over kleurechtheid ben ik ook niet heel erg tevreden. Maargoed, met volgens het menu pas 10% van de nominale branduren achter de rug en een nieuwprijs van ~ 160 euro heb ik voor 9 (ja: negen) euro geen miskoop gedaan.

• ktf
Oke, ik heb net een (meer solide uitziende, prijzigere etc.) HDMI naar DVI kabel (dus zonder adapter) kunnen lenen, en nu werkt het wel! Bizar, blijkbaar ligt het dus toch aan de kabel? Ik vraag me dan natuurlijk wel af wat de 'vereisten' zijn voor een kabel om HDCP te kunnen dragen?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-02 13:25
ktf schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 15:56:
[...]

Nouwja, DVI kan ook prima HDCP hebben dus waarom niet?

[...]

Het leek me ook niet zo logisch, maar nog altijd logischer dan aannemen dat de specs niet kloppen. Ik hoop dat er iemand reageert met ervaring :)
Je hoeft niet lelijk te gaan doen he... jij komt hier om hulp vragen. Wat voor een 'ervaring' bedoel je dan precies?... iemand die jouw probleem kan nabootsen? Das nogal lastig, het is jouw hardware en het kan altijd weer wat anders zijn... wat bij jou blijkt omdat het een verkeerde kabel gaat, iets wat je eigenlijk al had moeten testen voordat je een topic opent.

En zelfs het beste paard struikelt wel eens, dat is geen gebrek aan ervaring... in dit geval toevallig hetzelfde probleem als waar je zelf tegenaan liep... een defecte kabel. Ik zat er een keertje naast... excuus. En specsheets die niet kloppen zijn heel normaal, helemaal wat betreft monitoren... maar die details zal ik je besparen.

Volgende keer misschien eerst even het beleid doornemen en wat meer respect naar de personen die je proberen te helpen... je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn, een smiley maakt het niet minder lelijk. :(

• ktf
MicGlou schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 21:25:
Je hoeft niet lelijk te gaan doen he...
Help! Wat heb ik verkeerd gedaan? :'(

Met ervaring bedoelde ik enkel iemand die precies hetzelfde probleem al eens eerder gehad heeft, en dat wel of niet opgelost heeft met een andere kabel, iemand die het al eens geprobeerd heeft, ik doelde niet specifiek op kennis of kunde. Sorry als ik je gekwetst hebt, maar wat had ik dan moeten zeggen?
iets wat je eigenlijk al had moeten testen voordat je een topic opent.
Ik had geen zin 'zomaar' een nieuwe kabel te kopen, (ik bedoel, als je het wilt proberen moet je wel meteen een merk kabel kopen, en dat is toch weer 2 tientjes o.i.d., terwijl het misschien niet nodig is. Dat is voor mij een ochtend werken) zonder een aanwijzing dat het zou kunnen helpen. Ná het openen van het topic deed zich opeens de mogelijkheid voor om een kabel te kunnen lenen, vandaar. Ik vind de oplossing nog steeds bizar (hoe kan een kabel nu wel gewoon content doorgeven maar niet geschikt zijn voor HDCP? Het ging niet om kabels van 20 meter maar slechts 1,5m)
een defecte kabel
Ja, maar als hij wel gewoon normale content doorgeeft, is ie dan defect? HDCP werkt op content-niveau toch, niet op link level?
en wat meer respect naar de personen die je proberen te helpen
Ik snap echt niet wat er gebeurd is. Als je een blik werpt op andere posts van mij merk je ws snel genoeg dat ik het niet kwaad meen. :X

[ Voor 10% gewijzigd door ktf op 07-07-2013 16:47 ]

Pagina: 1